Katalog

Dorota Cwyl, 2020-05-22
Warka

Różne, Projekty edukacyjne

INNOWACJA PEDAGOGICZNA O CHARAKTERZE PEDAGOGICZNO-ORGANIZACYJNYM ”DLA KAŻDEGO COŚ SMACZNEGO I ZDROWEGO”

- n +

W PUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ
im. JANA BRZECHWY W SUŁKOWICACH




INNOWACJA PEDAGOGICZNA O CHARAKTERZE PEDAGOGICZNO-ORGANIZACYJNYM




”DLA KAŻDEGO COŚ SMACZNEGO I ZDROWEGO”























AUTORKA
mgr Dorota Cwyl
nauczycielka religii

SPIS TREŚCI



ZAKRES INNOWACJI

MOTYWACJIA WPROWADZENIA INNOWACJI

CELE OGÓLNE I SZCZEGÓŁOWE

ZAŁOŻENIA INNOWACJI (TREŚĆ INNOWACJI)

METODY PRACY

ŚRODKI DYDAKTYCZNE

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA

SPOSOBY OCENIANIA OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW

EWALUACJA INNOWACJI

OSOBY WSPIERAJĄCE INNOWACJĘ


ZAKRES INNOWACJI
Innowacja „Dla każdego coś zdrowego i smacznego” ma pozwolić dzieciom czerpać radość z tworzenia i aktywności kulinarnej. Różnorodność tematyki oraz i stosowanych technik pracy pozwoli każdemu dziecku odnaleźć coś dla siebie i poczuć, że jest twórcą. Prezentowany program adresowany jest do uczniów interesujących się zdrowym odżywianiem oraz pragnących poszerzać swoją wiedzę o przepisy potraw które nie tylko są zdrowe ale
i smaczne. Udział w zajęciach odbywa się na zasadzie dobrowolności. Liczba dzieci jest ograniczona (10-15 uczniów), ponieważ zbyt duża liczba uczniów uniemożliwiałaby bowiem zrealizowanie wyznaczonych celów. Zajęcia będą odbywały się systematycznie, 2 godziny lekcyjne raz w tygodniu. Łącznie do zrealizowania będzie 14 spotkań. Zajęcia przeprowadzone będą przez autora innowacji w ramach działań tzw. godzin KN.(z art. 42 ust.2 Karty Nauczyciela). Innowacja nie wymaga dodatkowego nakładu finansowego.

MOTYWACJA WPROWADZENIA INNOWACJI
Inspiracją do napisania i wdrożenia innowacji było zauważenie , że coraz więcej dzieci niewłaściwie się odżywia, że cierpi na otyłość i na inne zaburzenia. Po bezpośredniej obserwacji uczniów o także rozmowach z rodzicami stwierdzono, że konieczne jest wyrabianie nawyków zdrowego stylu życia uczniów oraz wzbogacenia wiedzy dzieci o zdrowiu własnym i innych. Zasadnym jest podjąć działania służące promocji zdrowia, podnieść jakość życia moich uczniów. Propagować zdrowy tryb życia poprzez uświadomienie im co jedzą, jak szkodliwe są produkty które tak chętnie zjadają na przerwach. Ważnym elementem tej innowacji jest nauczenie dzieci czytania informacji zawartych na opakowaniu produktu spożywczego, co kryje się pod danym symbolem i jaki wpływ ma na zdrowie. Nierzadko rodzice a przede wszystkim uczniowie nie zdają sobie sprawy jak niebezpieczne składniki znajdują się w tym co jedzą i piją. Dlatego także jest potrzeba zachęcania uczniów do samodzielnego przygotowywania zdrowych i smacznych dań wykonanych ze zdrowych produktów. Ważnym zadaniem jest też przypomnienie uczniom tradycyjnych przepisów, które nie wymagają dużo pracy, a wykonanie ich to nie przykre zajęcie ale wspaniała zabawa uwieńczona celem. Tematyka tych zajęć jest tak dobrana aby zainspirować uczniów do szukania ciekawych rozwiązań
w sposobie żywienia. To co dzieciom jest proponowane to w czystej formie rękodzieło, które pozwoli pobudzić ich młode umysły do przyszłego samodzielnego myślenia i działania. Dzieci są wspaniałymi twórcami mają też nietuzinkowe pomysły, które inspirują pozostałe. Tkwi w nich niezmącona energia i pragnienie tworzenia. Wystarczy tylko stworzyć im odpowiednie warunki, czasem podpowiedzieć, ukierunkować ale najważniejsze poświęcić im czas i uwagę. Celem nadrzędnym jaki został wyznaczony jest nauczenie dzieci czerpania radości z tego co sami wykonają i dzielenia się z innymi.

CELE OGÓLNE I SZCZEGÓŁOWE
CELE OGÓLNE
Wszechstronny rozwój dziecka poprzez działalność na rzecz zdrowego odżywiania
Rozwijanie pomysłowości i oryginalności dziecka podczas wykonywania pracy
Kształcenie umiejętności pracy w zespołach
CELE SZCZEGÓŁOWE
wyrabianie nawyków przygotowywania potraw zgodnie z zasadami zdrowego żywienia
nauka pieczenia ciast i ciastek
nauka smażenia bez użycia tłuszczu
wyrabianie nawyku czytania informacji zawartych na opakowaniach produktów spożywczych
nauka czytania przepisów i posługiwania się nimi podczas pracy
wyrabianie nawyków higienicznych i porządkowych
estetyczne podawanie przygotowanych potraw
rozwijanie zainteresowań kulinarnych
dobór odpowiednich sprzętów do wykonania zaplanowanych potraw
nakrywanie stołu
Wdrażanie do pracy zespołowej i indywidualnej


TREŚCI PROGRAMOWE
Zajęcia kulinarne
Smaczne i zdrowe kanapki z dodatkiem warzyw.
Ciastka owsiane z konfiturą.
Gofry z owocami – poczęstunek oddziału przedszkolnego.
Przygotowanie sałatki warzywnej.
Wykonanie świątecznych pierników – wypieki przeznaczone na kiermasz charytatywny.
Tradycyjne róże karnawałowe i faworki – prezent dla babci i dziadka.
Zapiekanka z warzywami.
Przygotowanie różnych rodzajów past do chleba.
Zdrowa pizza dla każdego.
Tradycyjna wielkanocna babka.
Świąteczne jajeczka z farszem.
Pieczenie kruchych zbożowych ciasteczek – poczęstunek.
Bomba witaminowa - sałatka owocowa.
Naleśnik z serem i owocami.

V. METODY PRAKTYCZNEGO DZIAŁANIA
gotowanie
pieczenie
smażenie
krojenie
dekorowanie

VI. ŚRODKI DYDAKTYCZNE
mikrofala
kuchenka
mikser
produkty spożywcze
zastawa stołowa
VII. SPOSOBY OCENIANIA OSIĄGNIĘĆ

Wzmocnienie pozytywne
Dyplom za udział w zajęciach
Drobny upominek na zakończenie zajęć


VIII. EWALUACJA PROGRAMU

Ewaluację końcową przeprowadzać będzie autorka innowacji, która zastosuje wizualne metody ewaluacji tj. „Walizka i kosz”, „Gadająca ściana”, „Róża wiatrów”.
Podstawowym zadaniem ewaluacji będzie stwierdzenie czy udało się uzyskać przewidywane efekty.
Do przeprowadzenia ewaluacji posłuży:
uzyskanie informacji od uczniów, co się im najbardziej podobało, a z czego można było zrezygnować
uzyskanie informacji od nauczycieli, rodziców na temat prowadzonych zajęć oraz jego wpływu na rozwój i umiejętności dzieci
wspólna z dyrekcją szkoły analiza wpływu zajęć na podniesienie poziomu i jakości kształcenia dzieci w szkole.
Wyniki ewaluacji autorka innowacji przedstawi radzie pedagogicznej i rodzicom formie pisemnej.


IX. OSOBY WSPIERAJĄCE INNOWACJĘ

Dyrektor szkoły
Nauczyciele
Rodzice dzieci uczęszczających na zajęcia
Osoba zajmująca się edukacją zdrowego żywienie


AUTORKA INNOWACJI
DOROTA CWYL
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.