Katalog

Agata Jakubowska, 2020-05-22
Warszawa

Sztuka, Konspekty

TEATR CIENI

- n +

Chciałabym przedstawić przykładowy blok zajęć świetlicowych,będący jedną z form realizacji szkolnego programu „Uczeń cool-turalny”

Blok tematyczny mający na celu:
•wyrabianie nawyków i motywacji do świadomego uczestnictwa w kulturze uczniów,
•stymulację rozwoju kreatywności oraz wiarę w realizację pomysłów dzieci.

CELE SZCZEGÓŁOWE:
•kształtowanie umiejętności kulturalnego zachowania się w świetlicy,
•przestrzeganie zasad wspólnej zabawy,
•rozwijanie umiejętności współpracy, wzajemnego pomagania sobie,
•rozwijanie wyobraźni przestrzennej,
•kształtowanie twórczej postawy dziecka,
•przełamywanie nieśmiałości,
•prezentacja nowych form spędzania czasu wolnego,
•rozwijanie umiejętności poszukiwania informacji.

DZIEŃ 1. KUKIEŁKOWY TEATR CIENI
I. Zapoznanie uczniów z historią Teatru cieni oraz słownictwem.
Odwołanie się do powstałego w III w p.n.e. teatru w Chinach, gdzie przy muzyce występowały kolorowe kukiełki wykonane ze skóry lub papieru. Sterując postaciami, Lalkarze, którzy poruszali postaciami tworzyli iluzję ruchomych obrazów pokazywanych na podświetlonym od tyłu ekranie z tkaniny.
Przedstawienie zawodu lalkarzy, którzy sami potrafili tworzyć swoje lalki, tak skomplikowane, że potrafiły się zginać w wielu miejscach (od 12-24), potrafili poruszać kilkoma kukiełkami na raz, śpiewać, odtwarzać stare sztuki walki przekazywane z pokolenia na pokolenie itp.
Informacje: http://dziedzictwounesco.blogspot.com/2017/04/chinski-teatr-cieni.html

II. ŚWIETLICOWY TEATR CIENI przedstawienie wybranej bajki np. „KRÓTKOWZROCZNA ŻYRAFA„ A.H.Benjamin, G.McLean
Przedstawienie krótkiej historii o żyrafie, która wstydziła się nosić okulary i szukała niecodziennych sposobów na rozwiązanie swoich problemów (na podstawie książki pod tym samym tytułem). Występy uczniów klas II-III, którzy opracowywali kukiełki.

III. WARSZTATY KUKIEŁKOWE
Projektowanie i wykonanie kukiełek wg. własnych pomysłów dzieci oraz przygotowanych szablonów ( np. www.szablony-czarne.jpg)
Potrzebne materiały: karton, nożyczki, słomki lub patyczki do, których dzieci będą mocowały za pomocą plasteliny wycięte postacie.

DZIEŃ 2. TEATR CIENI – DŁONIE
I.Prezentacja oraz nauka postaci ZWIERZĄT za pomocą dłoni przykład (www.educarium.pl)
II.Układanie krótkich historyjek obrazkowych.

DZIEŃ 3. TEATR CIENI – POSTACIE
I. Rozwijanie pomysłowości dzieci poprzez samodzielne lub zespołowe tworzenie pomników, obrazów, posągów z wykorzystaniem rekwizytów. Utrwalenie postaci na zdjęciach lub poprzez odrysowanie rzutów – praca w grupach.
Przygotowanie wystawy - Postaci.
II. Poszukiwanie informacji na temat Teatru cieni przez uczniów w dostępnych bazach informacyjnych (biblioteka szkolna, biblioteczka domowa, internet). Opracowanie świetlicowej tablicy informacyjnej.

DZIEŃ 4. W STARYM KINIE – BAJKI Z PROJEKTORA
Prezentacja bajek z rzutnika popularnych w Polsce w latach 70-90 tych, przeźrocza z krótkim tekstem. Zaproszenie do narracji uczniów.



Agata Jakubowska
SP 75, Warszawa





Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.