AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

MICHAŁ SOBIK, 2020-05-22
PAWLOWICE

Historia, Konspekty

Konspekt lekcji - Powstanie kościuszkowskie (SP)

- n +

klasa: VI
-temat : Powstanie kościuszkowskie
-czas: 2x 45 min

I.Cele ogólne :
zapoznanie z przyczynami, przebiegiem i skutkami powstania kościuszkowskiego ; zapoznanie z wewnętrznymi i zewnętrznymi przyczynami upadku I RP, doskonalenie umiejętności pracy w grupie oraz tworzenia i uzasadniania stanowiska

II. Cele dla ucznia (operacyjne):
- Wyjaśnić przyczyny powstania kościuszkowskiego
- Przestawić przebieg powstania
- Wskazać na mapie ziemie odebrane RP w wyniku III rozbioru
- Znam wydarzenia związane z datami: 24 III 1794, 10 IV 1794 r. , 1795 r.
- Stosuje poprawnie terminy : naczelnik, insurekcja, uniwersał połaniecki,
- Przedstawiam dokonania postaci: Tadeusza Kościuszki, Jan Kilińskiego, Jakuba Jasińskiego,
- Przedstawić zewnętrzne i wewnętrzne przyczyny upadku RP w XVIII w. (warszawska / krakowska szkoła historyczna)

III. Metody :
- drzewo decyzyjne, praca pod kierunkiem, pogadanka, wykład, kula śnieżna, ranking diamentowy

IV. Środki :
- prezentacja, ćwiczenia Wordwall / xero

V. Przebieg zajęć:


Czynności wstępne
- sprawdzenie obecności

Rekapitulacja wtórna
1. Zadanie pytań dla całości klasy :
- Przypomnijcie przyczyny uchwalenia Konstytucji 3 maja
- wskażcie, jak na Konstytucję zareagowali Szczęsny Potocki i Franciszek Ksawery Branicki i podajcie nazwę organizacji, którą utworzyli
- Wskażcie państwo, do którego zwróciła się o wsparcie
- Wskażcie skutki wojny w obronie konstytucji

Ogniwo łączące
- zwrócenie uwagi, że po II rozbiorze odkryto prawdziwe intencje polityki rosyjskiej zmierzającej do podporządkowania Polski

Część zasadnicza lekcji
1.Podanie tematu i celów lekcji:

2. Drzewo decyzyjne : Czy należy rozpocząć powstanie ?
- wyjaśnienie metody
- wpisanie problemu i celów
- Podsumowanie i wskazanie, że rosyjskie żądania redukcji armii przesądziło o wybuchu powstania

3. Praca samodzielna: Przebieg powstania kościuszkowskiego
- wyświetlenie punktów do planu na slajdzie


4. Pogadanka : przebieg powstania:
- sprawdzenie poprawności wykonania zadania

5. Wykład - przedstawienie skutków powstania i III rozbioru Polski
- z pomoc mapy wskazuje ziemie przypadające każdemu z zaborców po III rozbiorze

6. Polecenie wykonania ćwiczeń
chronologia, mapa, karykatura (serwis Wordwall podanie kodu QR do ćwiczeń / ćwiczenia xero)

7. Metoda kuli śnieżnej : dlaczego Rzeczpospolita upadła w XVIII w. ?
- wyświetlenie slajdu ze schematem, pytaniami pomocniczymi i tabelą „wewnętrzne” i „zewnętrzne”

- sprawdzenie wykonania zadania

- zapoznanie uczniów z poglądami warszawskiej i krakowskiej szkoły historycznej

8. Ranking diamentowy w grupach waga różnych przyczyny upadku
I RP:
- podział uczniów na 3-4 osobowe
- wyświetlenie slajdu ze schematem rankingu

- sprawdzenie wykonania zadania
(+ możliwa dyskusja)



9. Rekapitulacja pierwotna:
- zadanie pytań dla całości klasy
- wymień przyczyny powstania
- omów krótko jego przebieg
- wskaż najważniejszy skutek powstania
- scharakteryzuj poglądy warszawskiej / krakowskiej szkoły historycznej
- zajmij stanowisko w sprawie wagi przyczyn upadku I RP.

Czynności końcowe
- podsumowanie pracy, wskazanie uczniów aktywnych
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.