Katalog

Anna Wasiluk, 2020-05-22
Skawina

Awans zawodowy, Plany rozwoju zawodowego

Plan rozwoju zawodowego nauczyciela ubiegającego się o stopień zawodowy nauczyciela dyplomowanego.

- n +

PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO
NAUCZYCIELA MIANOWANEGO
UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ ZAWODOWY
NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO

CEL GŁÓWNY:
• Uzyskanie w wyniku postępowania kwalifikacyjnego stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
• Pogłębienie wiadomości i umiejętności w różnych dziedzinach mojej pracy zawodowej;
• Zdobywanie doświadczenia w podejmowanych działaniach na rzecz szkoły;
• Podniesienie efektywności działań dydaktyczno – wychowawczych;
• Osobisty rozwój;
• Realizacja wymagań kwalifikacyjnych umożliwiających uzyskanie awansu na stopień nauczyciela dyplomowanego.

Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. 2018 poz. 967)
Rozporządzenie MEN z dnia 26 lipca 2018r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli
(Dz. U. 2018 poz. 1574).

§ 8 ust. 3 pkt. 1
UMIEJĘTNOŚĆ WYKORZYSTANIA W PRACY METOD AKTYWIZUJĄCYCH UCZNIA ORAZ NARZĘDZI MULTIMEDIALNYCH I INFORMATYCZNYCH, SPRZYJAJĄCYCH PROCESOWI UCZENIA SIĘ.


Zadania i Formy realizacji
1.Zaplanowanie indywidualnej ścieżki awansu zawodowego. Analiza dostępnej literatury na temat awansu zawodowego nauczycieli oraz aktualnych dokumentów i przepisów prawa.
Złożenie wniosku o rozpoczęcie stażu.
Opracowanie i złożenie planu rozwoju zawodowego.
Sporządzenie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego.
2.Podnoszenie kompetencji zawodowych. Aktywny udział w różnych formach doskonalenia zawodowego szkolenia, kursy, warsztaty, konferencje online), adekwatny do potrzeb nauczyciela i szkoły.
Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej, korzystanie z zasobów bibliotecznych.
3.Przeprowadzenie analizy własnej pracy. Obserwacje zajęć przez dyrektora.
Obserwacja i uczestnictwo w zajęciach innych nauczycieli.
Ewaluacja i samoocena obserwowanych zajęć.
4.Czynny udział w tworzeniu dokumentacji świetlicy. Opracowanie karty zapisu dziecka do świetlicy, rocznych planów wychowawczych świetlicy, rocznej tematyki zajęć oraz tygodniowych harmonogramów pracy.
5.Organizowanie zajęć, zabaw i przeprowadzanie motywujących do pracy konkursów świetlicowych.Przeprowadzenie konkursów plastycznych i technicznych o różnorodnej tematyce, związanych z rocznym planem świetlicy.
Zaplanowanie i przeprowadzenie całorocznego konkursu świetlicowego „Zostań Mistrzem Świetlicy”.
Prowadzenie zajęć tematycznych aktywujących i integrujących grupę świetlicową, a także zabaw relaksacyjnych i ruchowych (również na świeżym powietrzu).
6.Badanie jakości pracy świetlicy - ewaluacja własnego warsztatu pracy.Opracowanie własnych narzędzi badawczych pozwalających sprawdzić efektywność oddziaływań wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych
w świetlicy szkolnej.
Przeprowadzenie ankiety wśród rodziców, opracowanie wniosków.
7.Współpraca z rodzicami
i środowiskiem rodzinnym.Diagnozowanie środowiska rodzinnego uczniów. Zapoznanie się z opiniami i orzeczeniami wydanymi przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną.
Zapobieganie problemom edukacyjnym – udzielanie pomocy podczas odrabiania zadań domowych dzieciom tego potrzebującym.Prowadzenie konsultacji w sprawach wychowawczych dla rodziców dzieci korzystających z opieki świetlicy (rozmowy indywidualne).
8.Podejmowanie dodatkowych zadań. Podejmowanie działań rozwijających aktywność ruchową dzieci.
Promowanie zdrowego trybu życia – przygotowywanie gazetek i prezentacji multimedialnych dotyczących zdrowego stylu życia i właściwego odżywiania.
Opieka nad miejscem pracy – świetlica szkolna i jadalnia (wzbogacanie ich wyposażenia w pomoce dydaktyczne i ogólny wystrój, wykonanie niektórych pomocy dydaktycznych do pracy z uczniem w świetlicy szkolnej, wykonanie gazetek
i dekoracji w świetlicy i jadalni zgodnie z porą roku i świętami okolicznościowymi, prezentacja prac uczniów.
Prowadzenie zajęć pozwalających na:
- poznanie własnego regionu i jego tradycji kulturalnej,
- umożliwienie dzieciom łatwiejszego startu szkolnego.
9.Wykorzystanie technologii informacyjnej
i komunikacyjnej w pracy własnej. Prowadzenie dokumentacji dotyczącej awansu zawodowego, opracowywanie dokumentacji pracy nauczyciela w świetlicy szkolnej (planów i programów pracy).
Korzystanie z własnego sprzętu komputerowego oraz programów edukacyjnych.
Sporządzanie sprawozdań okresowych i rocznych.
Redagowanie artykułów do zamieszczenia na stronie internetowej szkoły
oraz na stronie gminy.
Przygotowywanie pomocy dydaktycznych dla uczniów, testów, dyplomów, scenariuszy, kolorowanek itp.
Systematyczne prowadzenie dziennika elektronicznego, bieżące komunikowanie się z rodzicami uczniów poprzez dziennik.
Pisanie protokołów z posiedzeń Rady Pedagogicznej.
10.Wykonywanie projektów graficznych i multimedialnych na potrzeby świetlicy i szkoły. Opracowanie dyplomów, zaproszeń, podziękowań, ogłoszeń, plakatów, elementów dekoracyjnych do sali świetlicowej itp.
Tworzenie tematycznych prezentacji multimedialnych.
11.Wykorzystanie zasobów internetowych. Publikacja swojego planu rozwoju zawodowego na stronach wykorzystywanych przez nauczycieli.
Publikacja swojego sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego na nauczyciela mianowanego.
Pozyskiwanie i gromadzenie ciekawych materiałów pedagogicznych.Korzystanie z różnych dostępnych materiałów i platform edukacyjnych z użyciem tablicy multimedialnej.
Śledzenie zmian w przepisach prawa oświatowego.
Korzystanie z literatury pedagogicznej polecanej przez innych nauczycieli na forach.

§ 8 ust. 3 pkt. 2
UMIEJĘTNOŚĆ DZIELENIA SIĘ WIEDZĄ I DOŚWIADCZENIEM Z INNYMI NAUCZYCIELAMI, W TYM PRZEZ PROWADZENIE ZAJĘĆ OTWARTYCH, W SZCZEGÓLNOŚCI DLA NAUCZYCIELI STAŻYSTÓW I NAUCZYCIELI KONTRAKOWYCH, PROWADZENIE ZAJĘĆ W RAMACH WEWNĄTRZSZKOLNEGO DOSKONALENIA ZAWODOWEGO LUB INNYCH ZAJĘĆ DLA NAUCZYCIELI.


Zadania i Formy realizacji
1. Dzielenie się wiedzą i umiejętnościami z innymi nauczycielami. Prowadzenie zajęć otwartych dla zainteresowanych nauczycieli, nauczycieli kontraktowych, stażystów oraz studentów.
Dzielenie się z koleżankami wiedzą zdobytą na kursach i szkoleniach.
2.Udostępnianie swojego warsztatu pracy innym nauczycielom. Udostępnianie innym nauczycielom własnych opracowań, scenariuszów oraz innych materiałów i pomocy dydaktycznych.
Publikacje materiałów dydaktycznych, planu rozwoju zawodowego.
3.Rozwijanie i doskonalenie umiejętności interpersonalnych. Wspólne rozwiązywanie problemów (podejmowanie decyzji, opracowywanie różnych dokumentów), sprawowanie opieki nad dziećmi podczas wyjazdów, wycieczek i imprez szkolnych.
Organizowanie we współpracy z innymi nauczycielami zajęć, konkursów, akcji i uroczystości świetlicowych lub szkolnych.
Polepszanie współpracy i wymiany doświadczeń.

§ 8 ust. 3 pkt. 3
POSZERZENIE ZAKRESU DZIAŁAŃ SZKOŁY, W SZCZEGÓLNOŚCI DOTYCZĄCYCH ZADAŃ DYDAKTYCZNYCH, WYCHOWAWCZYCH LUB OPIEKUŃCZYCH.


Zadania i Formy realizacji
1.Organizacja świetlicowych, szkolnych i międzyszkolnych konkursów.Opracowanie tematyki, regulaminu i powiadomienie środowiska (zakres konkursu).
Zorganizowanie miejsca na konkurs i nagród.
Przeprowadzenie konkursu i wyłonienie zwycięzców.
Podsumowanie.
2.Diagnozowanie i rozwijanie zainteresowań dzieci. Stosowanie różnorodnych aktywnych metod i form pracy z uwzględnieniem różnic rozwojowych i wiekowych.
Obserwacja dzieci na tle grupy.
Rozmowy indywidualne z dziećmi i ich rodzicami.
Organizowanie zajęć z użyciem tablicy multimedialnej na interesujące dzieci tematy.
3.Promowanie działalności świetlicy i szkoły. Pozyskanie środków finansowych na zakup pomocy dydaktycznych poprzez organizowanie kiermaszów prac plastycznych wykonanych przez wychowanków i wychowawców świetlicy.
Wystawy prac uczniów.
Współpraca z mediami, opracowywanie artykułów na stronę gminy, promocja szkoły i jej osiągnięć na szczeblu lokalnym.
4.Udział w projektach realizowanych na terenie szkoły. Realizacja założeń poszczególnych projektów.
Aktywny udział w opracowywaniu różnych dokumentów.
Analiza dokumentacji szkolnej: Statut, Program profilaktyczno – wychowawczy.
5.Współpraca ze stowarzyszeniami. Współorganizowanie konkursów i akcji ze Stowarzyszeniem na Rzecz Dzieci
i Młodzieży „Rozwiń Skrzydła”, Stowarzyszeniem Sursum Corda, Kołem Gospodyń Wiejskich itp.
6.Organizowanie imprez i akcji świetlicowych. Zorganizowanie akcji „Cała Szkoła Czyta Dzieciom” – zaangażowanie nie tylko nauczycieli lecz również innych pracowników szkoły oraz rodziców.

§ 8 ust. 3 pkt. 4a
OPRACOWANIE I WDROŻENIE PROGRAMU, INNOWACJI LUB INNYCH DZIAŁAŃ DYDAKTYCZNYCH, WYCHOWAWCZYCH, OPIEKUŃCZYCH LUB INNYCH ZWIĄZANYCH Z OŚWIATĄ, POWIĄZANYCH ZE SPECYFIKĄ SZKOŁY, W SZCZEGÓLNOŚCI NA RZECZ UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI.


Zadania i Formy realizacji
1. Kompensowanie braków wychowawczych i opiekuńczych z uczniem znajdującym się w trudnej sytuacji wychowawczej. Prowadzenie zajęć socjoterapeutycznych z uczniem klasy VII/VIII, posiadającym opinię wydaną przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną z uwagi na zagrożenie niedostosowaniem społecznym.
2.Opracowanie i przedstawienie prelekcji na temat zdrowego odżywiania dzieci i młodzieży. Przygotowanie dwóch (osobno dla klas I-III i IV-VIII) prezentacji multimedialnych
i przeprowadzenie prelekcji dotyczących zdrowego odżywiania oraz prowadzenia aktywnego trybu życia dzieci i młodzieży w wieku szkolnym.
3.Zainteresowanie uczestników zajęć świetlicowych językiem obcym. Wprowadzenie cyklu zajęć z języka rosyjskiego dla chętnych, uczęszczających
do świetlicy uczniów. Zapoznanie dzieci z kulturą i historią Rosji, stopniowe wprowadzanie cyrylicy, pojedynczych słów i krótkich zdań.
4.Otoczenie opieką wychowanków świetlicy. Otoczenie szczególną troską i opieką najmłodszych uczestników zajęć świetlicowych, by dobrze zaadaptowali się do warunków w niej panujących.
Rozmowy indywidualne z rodzicami.
Stała współpraca z wychowawcami klas, pedagogiem i psychologiem szkolnym, logopedą oraz terapeutą w celu rozpoznawania i rozwiązywania ewentualnych trudności wychowawczych.

§ 8 ust. 3 pkt. 4b
WYKONYWANIE ZADAŃ OPIEKUNA STAŻU, OPIEKUNA PRAKTYK PEDAGOGICZNYCH, NAUCZYCIELA – DORADCY METODYCZNEGO, PRZEWODNICZĄCEGO ZESPOŁU NAUCZYCIELI, KOORDYNATORA WOLONTARIATU, KOORDYNATORA PROJEKTU.


Zadania i Formy realizacji
1.Organizacja akcji charytatywnych. Włączenie się do różnego rodzaju działań o charakterze charytatywnym: pomoc na rzecz potrzebujących, zbiórka przyborów szkolnych, plastikowych nakrętek itp.
oraz przekazanie ich określonym instytucjom.
2.Praca w zespole nauczycieli. Pełnienie roli przewodniczącego zespołu do spraw ewaluacji.
Aktywny udział w spotkaniach zespołu.
Realizacja przydzielonych zadań.
Współtworzenie wymaganej dokumentacji.

Opracowała: Anna Wasiluk








Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.