![]() |
![]() |
Katalog Małgorzata Makoś, 2020-05-22 Kikół Edukacja czytelnicza, Różne Innowacja w nauczaniu początkowym ,, Od czytania do wychowania"Innowacja pedagogiczna w edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej w Ciełuchowie I. Założenia organizacyjne: Nazwa innowacji: „Od czytania do wychowania” Rodzaj innowacji: innowacja metodyczna Adresaci programu: Program edukacji czytelniczej przeznaczony do realizacji w klasie drugiej szkoły podstawowej Termin realizacji: 09.09. 2019 – 26.05.2020 Autor programu i nauczyciel prowadzący: Małgorzata Makoś nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej. Wstęp Zaobserwowałam, że od dłuższego czasu spada zainteresowanie tradycyjną książką. Dzięki realizacji różnorodnych działań chciałam pokazać, że czytanie kształtuje wewnętrzny świat dziecka, a odpowiednio dobrana literatura pomaga budować system wartości i wskazuje życiowe priorytety. Wychowanie do czytania jest pracą żmudną i wieloletnią. Powinno rozpocząć się jak najwcześniej. Jest to bardzo ważne, ponieważ wychowanie dzieci na czytelników jest dzisiaj, w dobie społeczeństwa informacyjnego, ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Nieumiejętność czy stronienie od czytania może spowodować nienadążanie za zmianami, a w konsekwencji wykluczenie informacyjne. Pamiętajmy, że nikt nie rodzi się czytelnikiem, a zamiłowanie do czytania musi być pobudzane przez inne osoby. Perspektywa otrzymania nagrody za czytelnictwo na koniec roku, nie jest dla uczniów wystarczającą motywacją do częstych odwiedzin w bibliotece. Niepokojącym faktem jest, że coraz mniej uczniów sięga po encyklopedie i słowniki, jako istotne źródła informacji wspomagające proces edukacji. Uczniowie klas młodszych podczas wywiadu, jako najciekawsze formy spędzania wolnego czasu wymieniali najczęściej: grę na komputerze, na tablecie i na telefonie. Czytanie książek jest dla dzieci zajęciem bezużytecznym i nieatrakcyjnym. Lektury w edukacji wczesnoszkolnej czytane i omawiane we fragmentach, odbierają dzieciom możliwość poznania całego dobrodziejstwa płynącego z czytania ciekawej książki. Dzieci dorastają w środowisku, w którym mało się z nimi rozmawia. Kontakt z książką wyparła telewizja i Internet. W rodzinach brak tradycji związanych z czytaniem. Książki w wielu przypadkach stały się elementem dekoracyjnym. Dzieci nie mają okazji oglądać dorosłego spędzającego czas wolny na czytaniu książki. Nie doświadczają również przyjemności jaką jest słuchanie pięknego czytania przez rodzica. Dzieci z ubogim zasobem słownictwa, słabo wyćwiczone w używaniu języka, pozbawione pozytywnych doświadczeń czytelniczych i wyobraźni mogą mieć trudności z opanowaniem najważniejszych umiejętności, w tym czytania. Trudności te przekładają się na problemy edukacyjne i emocjonalne, które narastają wraz z wiekiem dziecka. Dzieci rodziców jawnie deklarujących, że nie czytają dzieciom i nie mają książek w domu, pomimo opanowania techniki czytania, mają mniejszą wiedzę o świecie, posiadają uboższą mowę opowieściową i częściej doznają porażek w innych edukacjach. Obserwacja i analiza postępów w nauce pokazuje, że dzieci, którym regularnie czyta się w domu, mają szybsze tempo rozwoju, większy zapał do pracy, wyobraźnię i satysfakcje ze zdobywania wiedzy. Warto również pamiętać, że mądrze dobrana literatura może być doskonałym źródłem ważnych i uniwersalnych wartości moralnych. Na podstawie ciekawej książki można wyposażyć dziecko w informacje dotyczące radzenia sobie z emocjami, historii naszego kraju, czy kształtować miłość do małej Ojczyzny. Trudno wymienić wszystkie plusy płynące z czytania dzieciom i zmobilizowania do samodzielnej lektury. Pragnę, przez realizację treści zawartych w niniejszej innowacji, wyposażyć dzieci w niezbędne narzędzie do osiągnięcia sukcesu w życiu – nauczyć właściwie korzystać z książki. Sukces w życiu jest przecież spełnieniem marzeń. Wierzę, że dzięki wprowadzonej innowacji poszerzę swoją działalność o nowe elementy i uda mi się wyjść poza podstawę programową, a wszystkie podjęte działania przyczynią się do pełniejszego rozwoju moich uczniów. Uwagi do realizacji: Program ma charakter otwarty, można go modyfikować i dostosowywać do potrzeb i możliwości dzieci. Nauczyciel pełni w nim rolę koordynatora działań i pomocnika. Innowacja będzie realizowana podczas edukacji wczesnoszkolnej i zajęciach pozalekcyjnych. Zajęcia pozalekcyjne będą prowadzone 2 godz. w tygodniu ( 1 godz. tygodniowo jako Koło zainteresowań czytelniczych 1 godz. charytatywnie). II. Założenia programowe: Cele programu: Głównym celem programu czytelniczego jest to, aby codzienne głośne czytanie dzieciom i zachęcanie do samodzielnego czytania stało się priorytetem w szkole oraz w domach rodzinnych. Cele szczegółowe: propagowanie czytelnictwa, książki i działań twórczych wśród dzieci i dorosłych, zacieśnianie więzi między członkami rodziny przez wspólne spędzanie wolnego czasu, budowanie mocnej więzi między dorosłym i dzieckiem, zapewnienie emocjonalnego rozwoju dziecka, rozwijanie języka, pamięci i wyobraźni, nauka myślenia, poprawa koncentracji, poprawa techniki czytania, doskonalenie czytania ze zrozumieniem, podniesienie poziomu czytelnictwa, zachęcenie do udziału w konkursach czytelniczych, wzmacnianie poczucia własnej wartości dziecka, poszerzanie wiedzy ogólnej, kształtowanie postaw moralnych, zapobieganie uzależnieniu od telewizji i komputerów, kształtowanie nawyku czytania i zdobywania wiedzy na całe życie, zapoznanie z nowymi, ciekawymi książkami i ich autorami, zwiększenie liczby godzin na omawianie lektur, czytanie lektur nie we fragmentach, ale w całości, włączenie czynne rodziców i opiekunów w realizację innowacji. Oczekiwane efekty: uczeń wzbogaci słownictwo, rozwinie wyobraźnię i wrażliwość poprzez obcowanie z książkami, poprawi technikę czytania, potrafi wypowiadać się na temat przeczytanych utworów, rozumie ich treść, poszerzy wiedze ogólną, chętnie korzysta z księgozbioru szkolnej biblioteki oraz biblioteki gminnej, wykształci nawyk czytania, jako atrakcyjna forma spędzania wolnego czasu, uważnie słucha czytanych książek, przedstawi na ilustracjach treść przeczytanych utworów. Formy i metody pracy: Formy i metody pracy są różnorodne, dostosowane do poziomu, wiedzy i możliwości, ich doświadczeń życiowych, nawyków itp. Metody pracy, które będą stosowane w pracy w trakcie realizacji programu to: codzienne czytanie w klasie, słuchanie audiobooków, imprezy biblioteczne: konkursy, wystawy, elementy biblioterapii, organizację lekcji bibliotecznych, czytanie młodszym kolegom, tworzenie przez dzieci i rodziców katalogu ilustrowanego „Nasze czytanki”, wizyty w innych bibliotekach i księgarniach inscenizacje, przedstawienia, spacery i wycieczki, spotkania z autorami opowiadań, wierszy dla dzieci ( w miarę możliwości). Podstawowymi formami organizacyjnymi pracy jest działalność: indywidualna, zbiorowa, grupowa, zespołowa (jednolita i zróżnicowana). Czytaniu towarzyszyć będzie wiele zajęć inspirowanych lekturą. W sali będzie znajdować się mini biblioteka z książkami dostępnymi dla dzieci. Ewaluacja programu: Ewaluacja ma na celu ocenę funkcjonowania programu w codziennej praktyce edukacyjnej. Informację tę uzyskamy poprzez obserwację postępów dzieci. Przedmiotem ewaluacji będą: rozwój mowy, pamięci i wyobraźni, wzrost koncentracji uwagi, pojawienie się nawyku czytania, Opinie zbierane będą przez: przeprowadzenie ankiet wśród rodziców i uczniów, udział w konkursach, imprezach bibliotecznych, spotkania z rodzicami w celu weryfikacji innowacji. Wyniki ewaluacji będą opracowane na zakończenie programu w celu weryfikacji innowacji oraz w celu przedstawienia go na forum Rady Pedagogicznej i zapoznania z nim rodziców uczniów. Bloki tematyczne – tematy do realizacji: Wrzesień 2019 rok Zapoznanie rodziców z programem innowacji „Od czytania do wychowania”, ustalenie wraz z rodzicami i uczniami zasad podejmowanych działań( propozycja lektur w klasie 2 Semestr 1 Alina i Czesław Centkiewiczowie „Zaczarowana zagroda” Waldemar Cichoń „Cukierku, ty łobuzie” Lucyna Krzemieniecka „Jak się krasnal z sójkami za morze wybierał” Mira Lobe „Babcia na jabłoni” Danuta Parlak „Kapelusz Pani Wrony” Grzegorz Kasdepke „Detektyw Pozytywka” Semestr 2 Wanda Chotomska „Dzieci pana Astronoma” (fragmenty) ) Jan Grabowski „Czarna owieczka” Justyna Bednarek „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek ( czterech prawych i sześciu lewych)” Codzienne czytanie w domu i w szkole, Ogłoszenie konkursu rocznego: „Moje czytanki – ilustrowany album przeczytanych książek” Październik 2019 rok zorganizowanie czytania zabawnych wierszy, historyjek i dowcipów okazji Światowego Dnia Uśmiechu - 4.10.2019 (od 1999 corocznie w pierwszy piątek października) zorganizowanie spotkania autorskiego z autorem/autorką książek codzienne czytanie w domu i w szkole, Listopad 2019 rok „Miś zwany Paddington” książka na jesienne wieczory i ranki. zaproszenie gościa do odczytania fragmentu książki, włączenie klasy w organizację Dnia Pluszowego Misia w naszej szkole ( 25.11.2019), zachęcenie rodziców do kupienia na Mikołajki dzieciom ciekawej, wartościowej książki, codzienne czytanie dzieciom w szkole, samodzielne czytanie w domu, Grudzień 2019 rok „Wigilia z książką” – w czasie trwania wigilii dzieci nie tylko będą śpiewały kolędy, dzieliły się opłatkiem, ale również przeczytają wiersze tematycznie związane ze świętami Bożego Narodzenia. Do czytania zaprosimy również pracowników naszej szkoły i rodziców. Styczeń 2020 rok „Dorobek J.Tuwima” – zajecia w bibliotece Przygotowania do wystawienia „Rzepki” inscenizacja wiersza Juliana Tuwima „Rzepka” dla oddziału przedszkolnego, dla DPS Rok 2020 Rokiem Świętego Jana Pawła II – zebranie informacji na temat patrona roku, zaproszenie gościa do czytania w klasie, codzienne czytanie w domu i w szkole. Luty 2020 rok wybór książki do czytania na luty – składanie propozycji przez uczniów, czytanie w domu i w szkole, zaproszenie gościa do czytania w klasie, zaproszenie poety regionalnego p. H. Osińskiego – jego twórczość dla JP II piękne czytanie książek młodszym koleżankom i kolegom z oddziału przedszkolnego. Marzec 2020 rok Między¬na¬ro¬dowy Dzień Przy¬tu¬la¬nia Biblio¬te¬ka¬rza przypada na 1.03.20202(niedziela) - 2.03.2020- podziękowanie za ciekawe zajęcia biblioteczne, „ Noc w szkole z JP II” – przygotowanie do obchodów rocznicy stulecia urodzin, 06.03.2020 „Na powitanie wiosny” – czytelnicze powitanie wiosny – wiersze i opowiadania o wiośnie. czytanie w plenerze, codzienne czytanie w domu i w szkole, zaproszenie gościa do czytania w klasie, Kwiecień 2020 rok Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich – czytamy dzieciom baśni H. Ch. Andersena codzienne czytanie w domu i w szkole. Maj 2020 rok spotkanie z rodzicami podsumowujące innowację, rozstrzygnięcie konkursu „ Moje czytanki”, zorganizowanie wystawy pokonkursowej i podsumowującej działania całoroczne rozdanie dyplomów i nagród dla uczestników innowacji. Małgorzata Makoś Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |