![]() |
![]() |
Katalog Małgorzata Szafrańska, 2020-05-21 Ostrołęka Zajęcia zintegrowane, Plany pracy Indywidualny Program Edukacyjno-TerapeutycznyIndywidualny Program Edukacyjno- Terapeutyczny I. INFORMACJE ADMINISTRACYJNE 1. Dane ucznia Imię: XXXXX Nazwisko: YYYY Data urodzenia: ........ Miejsce urodzenia: ...... Adres zamieszkania: ...... 2. Dane rodziców/prawnych opiekunów Imię matki: xxxx Imię ojca: xxxx Adres zamieszkania: ....... Telefon matki: ……………………… Telefon ojca: ………………………. 3. Dane szkoły Nazwa szkoły: .... Etap edukacyjny: II Klasa: Uczennica jest objęta nauczaniem w klasie szóstej. Rok szkolny: 2019/2020 • Realizuje program nauczania i wychowania uczniów .... 4. Podstawa objęcia ucznia pomocą psychologiczno- pedagogiczną Rodzaj dokumentu: Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Data wydania dokumentu: ...... Numer: xxxx II. WYNIKI DIAGNOZY UCZNIA OPRACOWANE NA PODSTAWIE ORZECZENIA O POTRZEBIE KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO I AKTUALNEGO FUNKCJONOWANIA Zespół określa możliwości rozwojowe i potencjał dziecka: Dziewczynka diagnozowana w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej po raz drugi. Wyniki badań psychologicznych wskazują na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym. III. ZAKRES ZINTEGROWANYCH DZIAŁAŃ NAUCZYCIELI I SPECJALISTÓW W UDZIELANIU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ 1. Cele terapeutyczne a. Usprawnianie zaburzonych funkcji i kompensowanie braków. b. Zwiększenie możliwości uczennicy w poznaniu samej siebie i otoczenia. c. Rozwój procesów poznawczych. d. Zabezpieczenie poczucia bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego. e. Rozwijanie umiejętności wykonywania czynności życia codziennego oraz zaradności osobistej. f. Rozbudzanie postaw kreatywnych uczennicy w procesie zdobywania wiedzy. g. Wdrażanie do celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań Patrycji. h. Kompleksowy rozwój zmysłów w celu jak najpełniejszego zrozumienia znaczenia i sensu otaczającego świata. i. Wzmacnianie wiary we własne siły. j. Uwrażliwienie na potrzeby innych ludzi, nauka tolerancji i szanowania praw i godności drugiego człowieka. 2. Cele edukacyjne Starałam się dostosować program, aby w przedstawionych poniżej celach dążyć do edukacji ucznia i wszechstronnego rozwoju na miarę indywidualnych możliwości oraz przygotowania do codziennego życia. Tak by był jak najbardziej samodzielny, potrafił sterować własnym zachowaniem, by mógł aktywnie uczestniczyć w życiu szkoły i klasy IV. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW 1. Metody, formy, środki dydaktyczne - metoda oglądowa - metoda słowna - metoda praktycznego działania - inne - Metoda Ośrodków Pracy - Metoda Dobrego Startu -Elementy metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne -terapia wspierająca z wykorzystaniem technologii komputerowej - Metoda Ośrodków Pracy -Muzykoterapia - Arteterapia – zajęcia plastyczne i techniczne - Pedagogika zabawy – zabawy paluszkowe, manipulacyjne, rysowane wierszyki, gry i zabawy ruchowe -Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej -Ćwiczenia grafomotoryczne wg Hanny Tymichowskiej usprawniające technikę pisania i rysowania Dzięki elastycznemu stosowaniu różnorodnych metod i form nauczania każdy uczeń może osiągnąć sukces. Formy - indywidualna (podręczniki, zeszyty ćwiczeń) - zbiorowa (gry i zabawy ruchowe, muzyczne, zajęcia techniczne i plastyczne) -zabawa oraz inne rodzaje działalności pozwalające na rozwijanie własnej inicjatywy - wycieczka (wspólnie z rodzicami), spacer, udział w imprezach i uroczystościach organizowanych w szkole; - zadania domowe (kontynuacja zajęć w domu może przyspieszyć osiąganie pozytywnych efektów pracy ucznia); Środki dydaktyczne - wzbogacają stosowane metody nauczania i przyczyniają się do wzrostu ich efektywności: - „Od obrazka do słowa” – gry rozwijające mowę dziecka; - tablica obecności, kalendarz pogody; - Program komputerowy: „Klik uczy czytać”, „Klik uczy zasad ruchu drogowego”, „Sokrates 101”, „Sokrates 102”, „Abrakadabra”, „Idę do szkoły”; -różnorodne prezentacje komputerowe Power Point np. „Zwyczaje i tradycje Wielkanocne” lub „Las – zielone płuca” (w zależności od tematyki); - „Elementarz” – teksty do czytania metodą sylabową; - szablony figur geometrycznych; - układanki, puzzle, malowanki, itp. - przybory do malowania; -plansza piankowa; -pomoce demonstracyjne „zanim zostaniesz pierwszakiem”; -szarfy, kolorowe obręcze; - karty pracy I. Polkowskiej; - wszystkie środki dydaktyczne na stanie w klasie np. „Żaczki” – indywidualne tablice; - bransoletki – dnia tygodnia, plansze tematyczne dotyczące pór roku, dynamiczne zbiry, itd. - magnetofon, radio, instrumenty muzyczne, płyty CD; 2. Określenie rodzaju pomocy i wsparcia w trakcie zajęć dydaktycznych. Dostosowanie wymagań, otoczenia itp. • Zachęcanie Patrycji do podejmowania różnorodnych aktywności. • Kierowanie aktywnością uczennicy. • Stwarzanie sytuacji dostarczających radosnych przeżyć. • Dostosowanie stopnia trudności proponowanych zadań do aktualnych możliwości i umiejętności ucznia. • Stosowanie częstych wzmocnień pozytywnych i zasady stopniowania trudności. • Stosowanie pomocy w postaci pytań naprowadzających. • Sprawdzanie stopnia zrozumienia treści poleceń. • Dążenie do ukończenia przez Adama rozpoczętej czynności. • Wystawa prac plastyczno – technicznych uczniów w szkole. • Uświadamianie , że przemoc (zabieranie zabawek, zmuszanie do jakiś czynności) jest rzeczą złą. Potępianie takiego zachowania. • Tworzenie okazji do wymiany informacji, uczenie dyskutowania i dochodzenia do kompromisu. • Organizowanie sytuacji umożliwiających poznanie ruchu drogowego. • Utrwalanie wiedzy i umiejętności dziecka w zabawach ruchowych, tematycznych, dydaktycznych. • Organizowanie spotkań z przedstawicielami różnych zawodów. • Umożliwianie Patrycji dokonywania wyborów i przeżywania pozytywnych efektów własnych działań. • Motywowanie do radzenia sobie w trudnych sytuacjach. • Omówienie Konwencji o Prawach Dziecka oraz zgromadzenie literatury dla dzieci ten temat. • Przedstawienie Konwencji o Prawach Dziecka. V. DZIAŁANIA WSPIERAJĄCE RODZICÓW 1. Zapoznanie rodziców z planowanymi działaniami oraz projektowanymi osiągnięciami ucznia 2. Informowanie rodziców na bieżąco o postępach uczniów / dni otwarte, zebrania grupowe, rozmowy indywidualne zgodnie z potrzebami/ 3. Ustalenie zakresu pomocy udzielanej uczniom przez rodziców w domu 4. Udzielanie instruktażu do pracy z dzieckiem w domu zgodnie z jego możliwościami psycho - edukacyjnymi 5. Zapoznanie rodziców z dokumentacją obowiązującą w szkole / statut, program profilaktyczny, wychowawczy, program rozwoju szkoły itp./ W codziennym działaniu wychowawcy klasy wychodzę z założenia, że: - kontakty z rodzicami nie mogą ograniczać się do spotkań podczas zebrań, lecz muszą mieć charakter roboczy, co jakiś czas, - za wychowanie dziecka odpowiedzialni są oboje rodzice, - rodzice powinni czuć się współgospodarzami klasy/szkoły w codziennym działaniu. Następujące formy kontaktów wychowawczyni z rodzicami: - zebrania klasowe, - kontakty indywidualne, - kontakty korespondencyjne (systematyczne informacje o zachowaniu i postępach Patrycji), - kontakty telefoniczne. Zasady prowadzenia zebrań z rodzicami: • Informujemy o pozytywnych aspektach funkcjonowania ucznia- grupy. • Mówimy o tym, w jaki sposób Patrycja powinna wywiązywać się ze swoich obowiązków i nad czym trzeba jeszcze popracować. • Nie poruszamy na forum spraw indywidualnych – szanujemy prywatność rodziców. Rodzice interesują się jej postępami w nauce i zachowaniem. Mama kontaktuje się ze szkołą i wychowawcą regularnie. Nieobecności uczennicy są usprawiedliwiane na bieżąco. Zawsze można liczyć na pomoc rodziców w przygotowaniu się do lekcji. Rodzice bardzo dbają o to, aby XXXX systematycznie uczestniczyła na zajęciach szkolnych. VI. ZAKRES, W KTÓRYM UCZEŃ WYMAGA POMOCY PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNEJ: 1. Pomoc w ramach współpracy z XXXXX • Zajęcia rehabilitacyjne • Zajęcia logopedyczne • Zajęcia pedagogiczne • Zajęcia SI 2. Pomoc w ramach pracy zespołu psychologiczno-pedagogicznego VII. EWALUACJA PROGRAMU VIII. SKŁAD ZESPOŁU NAUCZYCIELI I SPECJALISTÓW Pisząc program uczennicy opierałam się na zaleceniach Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, diagnozie umiejętności funkcjonalnej . Ponieważ każde dziecko pracuje własnym sobie tempie, cele przedstawione w tym programie dotyczą konkretnej uczennicy. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |