AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Agnieszka Wrzeszcz, 2020-05-21
Leśna

Biologia, Konspekty

Konspekt lekcji biologii

- n +

KONSPEKT LEKCJI BIOLOGII


TEMAT: PROCESY TRAWIENIA I WCHŁANIANIA


KLASA: II


ZAKRES TREŚCI:
Rola poszczególnych narządów układu pokarmowego. Trawienie i wchłanianie pokarmu.

CEL OGÓLNY:
Poznanie etapów trawienia i wchłaniania poszczególnych składników pokarmowych

CELE SZCZEGÓŁOWE:
Wiadomości:
A – uczeń:
· wymienia funkcje narządów układu pokarmowego
· podaje nazwy procesów, którym podlega pokarm w przewodzie pokarmowym
· wymienia enzymy trawienne
B – uczeń:
· wyjaśnia, na czym polega proces trawienia pokarmu oraz wchłanianie substancji odżywczych
Umiejętności:
C – uczeń:
· omawia rolę śliny, kwasu solnego i żółci
· klasyfikuje enzymy pod kątem miejsca syntezy, miejsca działania i rodzaju trawionych składników pokarmowych
D – uczeń:
· analizuje proces trawienia pod wpływem enzymów trawiennych ślinianek, żołądka i trzustki
Postawy:
Skrupulatność i dociekliwość w szukaniu odpowiedzi na pytania

METODY:
Pogadanka, praca z podręcznikiem, gra dydaktyczna – rozsypanka, pokaz

FORMY PRACY:
Indywidualna, zbiorowa

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
prezentacja multimedialna "Budowa i rola układu pokarmowego", płyta z animacją "Procesy zachodzące w przewodzie pokarmowym", ilustracje narządów układu pokarmowego, karty pracy, podręcznik, rozsypanka "Historia jednej kanapki"



PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
1. Czynności organizacyjne (przygotowanie uczniów do lekcji, sprawdzenie listy obecności)
2. Nauczyciel sprawdza stopień opanowania wiadomości z poprzedniej lekcji, dotyczącej budowy układu pokarmowego. Wybrany uczeń identyfikuje i układa poszczególne elementy układu pokarmowego we właściwej kolejności. Sprawdzenie poprawności wykonania zadania (slajd 1 prezentacji multimedialnej)
3. Nauczyciel podaje cel oraz temat lekcji (slajd 2 i 3), uczniowie zapisują temat do zeszytu

Faza realizacyjna:
1. Nauczyciel prosi uczniów, aby wymienili składniki pokarmowe i wyjaśnia, że procesy trawienia i wchłaniania będą omówione na przykładzie bułki z masłem i szynką (slajd 4, 5, 6 i 7)
2. Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy. Uczniowie na podstawie wyświetlonej animacji i tekstu w podręczniku wykonują zadania (czas pracy - 7 minut)
3. Uczniowie na podstawie zdobytych wiadomości omawiają kolejne etapy wędrówki pokarmu w przewodzie pokarmowym. Nauczyciel wyświetla kolejne slajdy prezentacji multimedialnej
· podczas wyświetlania slajdu dotyczącego procesów zachodzących w jamie ustnej, nauczyciel wyjaśnia, że zachodzi tutaj obróbka mechaniczna pokarmu i pierwszy etap trawienia
· w trakcie omawiania slajdu dotyczącego gardła i przełyku nauczyciel wyjaśnia, że gardło jest wspólnym odcinkiem układu pokarmowego i oddechowego
· podczas omawiania slajdu dotyczącego procesów trawienia w żołądku nauczyciel wskazuje na działanie bakteriobójcze kwasu solnego
· w trakcie wyświetlania slajdu pokazującego procesy trawienia w jelicie cienkim nauczyciel wyjaśnia rolę wątroby (żółci) i trzustki (enzymy trawienne) w rozkładzie pokarmu
· podczas omawiania slajdu dotyczącego procesów wchłaniania strawionych pokarmów z jelita cienkiego do krwi, nauczyciel zwraca uwagę na specyficzną budowę ścian jelita cienkiego
4. Uczniowie przedstawiają schematy trawienia poszczególnych składników
pokarmowych (białek, węglowodanów i tłuszczy) - nauczyciel wyświetla prawidłowe
odpowiedzi.

Faza podsumowująca:
1. Nauczyciel rozdaje uczniom rozsypankę "Historia jednej kanapki" - uczniowie układają w kolejności etapy zachodzące w przewodzie pokarmowym. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadania. Uczniowie wklejają rozsypankę do zeszytu.
2. Nauczyciel wyświetla informacje dotyczące poszczególnych elementów układu pokarmowego, a wybrani uczniowie podają ich nazwy.
3. Nauczyciel podaje treść zadania domowego: przygotuj informacje na temat wybranej przez siebie choroby układu pokarmowego.
4. Nauczyciel podsumowuje i ocenia pracę uczniów na lekcji.
5. Ewaluacja zajęć - uczniowie przyklejają na kartę pracy symbol odzwierciedlający zadowolenie bądź niezadowolenie z przeprowadzonych zajęć.






Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.