Katalog Katarzyna Gontarz, 2020-05-21 Lubaczów Zajęcia przedszkolne, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowego - stażystaPLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIEL STAŻYSTA mgr Gontarz Katarzyna Lubaczów 2019 Podstawa prawna: Niniejszy plan rozwoju zawodowego został opracowany: zgodnie z wymaganymi kwalifikacjami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2019r. zmieniające rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2019r. poz. 1650) na podstawie Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2019r. poz. 730 i 1287) Imię i nazwisko: Katarzyna Gontarz Nazwa i adres placówki: Miejskie Przedszkole Nr 2 „Tęczowe Przedszkole” w Lubaczowie, ul. M. Konopnickiej 9, 37 – 600 Lubaczów Zajmowane stanowisko: nauczyciel wychowania przedszkolnego Wykształcenie: wykształecnie wyższe magisterskie, kierunek: Pedagogika, specjalność: Edukacja wczesnoszkolna; specjalność: Psychopedagogika – Akademia Humanistyczno – Ekonomiczna w Łodzi Dyrektor placówki: mgr Teresa Nadstawna Opiekun stażu: mgr Ewa Zielińska Czas trwania stażu: 9 miesięcy Data rozpoczęcia stażu: 01.09.2019r. Przewidywana data zakończenia stażu: 31.05.2020r. Cel główny: Uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego. Cele szczegółowe: Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania przedszkola. Poznanie dokumentacji obowiązującej w przedszkolu i sposobów jej prowadzenia. Poznanie przepisów dotyczących zapewnienia podopiecznym bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Uczestniczenie w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli i omówienie tych zajęć z prowadzącym. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu i omówienie ich. Uczestniczenie w formach doskonalenia zawodowego (wewnątrzszkolnym, pozaszkolnym oraz w ramach samokształcenia). §6 ust.2 pkt.1 Znajomość przepisów prawa dotyczących organizacji, zadań i zasad funkcjonowania placówki Działania i zadania nauczyciela Formy realizacji Sposób dokumentacji Termin realizacji Poznanie procedury awansu zawodowego Analiza przepisów prawnych, dotyczących awansu zawodowego: – Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2019r. poz. 730 i 1287) – Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019r. poz. 1148, 1078, 1287, 1680 i 1681) – Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2019r. zmieniające rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2019r. poz. 1650) – śledzenie w Internecie i prasie informacji poświęconych oświacie – krótkie notatki z analizy przepisów – napisanie planu rozwoju zawodowego Wrzesień 2019 i na bieżąco przez okres stażu Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu – rozmowy i konsultacje dotyczące sposobu realizacji stażu – zawarcie pisemnego kontraktu z opiekunem – opracowanie harmonogramu i tematyki spotkań – opracowanie zasad współpracy, konsultacje oraz harmonogram spotkań – podpisany kontrakt – zatwierdzony przez opiekuna plan rozwoju zawodowego Wrzesień 2019r. Opracowanie planu rozwoju zawodowego i przedłożenie go do zatwierdzenia Dyrektorowi przedszkola. – zredagowanie planu rozwoju zawodowego i przedłożenie go do zatwierdzenia Dyrektorowi przedszkola – poprawnie opracowany plan rozwoju zawodowego Wrzesień 2019r. Poznanie zasad funkcjonowania i organizacji przedszkola Analiza dokumentacji przedszkola: – Statut Przedszkola – Program wychowania przedszkolnego „Nasze przedszkole” – Program profilaktyczny – „Przedszkolak zdrowy i bezpieczny” – Procedury obowiązujące w placówce – Koncepcja pracy przedszkola „Tęczowe Przedszkole” – Regulamin Rady Pedagogicznej i inne regulaminy obowiązujące w placówce – Zarządzenia Dyrektora – Roczny Plan Pracy – sporządzenie notatki z dokumentacji przedszkola – czynny udział w zebraniach Rady Pedagogicznej Cały okres stażu Poznanie podstawowych przepisów prawa regulujących pracę przedszkola Analiza dokumentów: – Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2019r. poz. 730 i 1287) – Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2019r. poz. 1148, 1078, 1287, 1680 i 1681) – Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 lutego 2019r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2019r. poz. 323) – Podstawa programowa wychowania przedszkolnego z dnia 14 lutego 2017r. (Dz. U. poz. 356 oraz z 2018r. poz. 1679) – Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 października 2018r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2018r. poz. 2140) – notatki własne Wrzesień 2019r. Poznanie podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy – udział w szkoleniu BHP – praktyczne stosowanie zasad BHP podczas codziennej pracy – zaświadczenie o odbytym szkoleniu lub kserokopia W wyznaczonym terminie Zapoznanie się ze sposobami prowadzenia obowiązującej w przedszkolu dokumentacji – zapoznanie się ze sposobami tworzenia i gromadzenia dokumentacji w przedszkolu – poznanie sposobu dokonywania zapisów w dzienniku zajęć, ewidencjonowania czasu pobytu dziecka w placówce, planowania pracy, dokumentowania współpracy z rodzicami – dokonywanie samodzielnych wpisów w dziennikach zajęć – przygotowanie scenariuszy zajęć dydaktycznych – wypełnianie arkusza obserwacji dzieci – zapoznanie się z ramowym rozkładem dnia w przedszkolu – zapoznanie się z rocznym planem pracy przedszkola – rzetelne wypełnianie dokumentacji przedszkolnej – poprawne dokonywanie wpisów w dziennikach zajęć – wydruki planów miesięcznych – scenariusze z przeprowadzonych zajęć Cały okres stażu Dokumentacja realizacji planu rozwoju zawodowego – gromadzenie dokumentów dotyczących realizowanego planu rozwoju zawodowego – sprawozdania, świadectwa, zaświadczenia, scenariusze, notatki itp. Cały okres stażu Złożenie sprawozdania realizacji planu rozwoju zawodowego – przygotowanie sprawozdania z działań podejmowanych podczas realizacji planu rozwoju – pisemne sprawozdanie Maj 2020r. Złożenie wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego – sporządzenie wniosku i przygotowanie dokumentacji z awansu zawodowego na stopień nauczyciela kontraktowego – pisemny wniosek, – dokumentacja potwierdzająca realizację stażu Maj 2020r. §6 ust.2 pkt.2 Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań przedszkola, w szczególności realizację podstawy programowej Działania i zadania nauczyciela Formy realizacji Sposób dokumentacji Termin realizacji Poznanie prawidłowego konstruowania scenariuszy zajęć – przygotowanie i analiza scenariuszy prowadzonych zajęć z opiekunem stażu – zgromadzone scenariusze Systematycznie przez cały rok Wzbogacanie własnego warsztatu pedagogicznego poprzez uczestnictwo w doskonaleniu zawodowym wewnątrzprzedszkolnym i samokształceniu – uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego m.in.: w kursach, szkoleniach, warsztatach – udział w radach pedagogicznych – czytanie różnych pozycji książkowych i artykułów pedagogicznych – konsultacje z innymi nauczycielami pracującymi w szkole jak i poza nią – zaświadczenia o ukończonych kursach – potwierdzenie udziału przez opiekuna stażu – bibliografia Cały okres stażu Dzielenie się posiadaną wiedzą z innymi nauczycielami. – publikacja planu rozwoju zawodowego w Internecie – scenariusze zajęć – artykuły o tematyce psychologiczno – pedagogicznej – portal internetowy – plan, scenariusze zajęć i artykuły dostępne w dokumentacji przedszkola Na bieżąco, przez okres stażu Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej i kierunkowej, konsultacje, wymiana doświadczeń i poszukiwanie rozwiązań napotkanych problemów. – lektura prasy specjalistycznej i opracowań z zakresu rozwiązywania współczesnych problemów wychowawczych – udział w warsztatach metodycznych – konsultacje z opiekunem stażu – konsultacje metodologiczne z dyrektorem placówki – notatki własne Cały okres stażu Doskonalenie własnych umiejętności interpersonalnych – kontakty i wymiana doświadczeń z opiekunem stażu i innymi nauczycielami – notatki własne Cały okres stażu Doskonalenie multimedialnych technik pracy. – przygotowanie dokumentacji stażu w formie elektronicznej – przygotowanie materiałów na zajęcia dydaktyczne – wykorzystywanie Internetu jako źródła pomocy dydaktycznych – płyty CD z zapisem elektronicznym Cały okres stażu §6 ust. 2 pkt. 7 Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć Działania i zadania nauczyciela Formy realizacji Sposób realizacji Termin realizacji Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu – przygotowanie scenariuszy zajęć – prowadzenie zajęć w obecności dyrektora lub opiekuna stażu – omówienie wniosków z zajęć – scenariusze zajęć – notatki opiekuna stażu na scenariuszach zajęć Raz w miesiącu wrzesień 2019r. – maj 2020r. Obserwacja zajęć powadzonych przez opiekuna lub innych nauczycieli – obecność i obserwacja zajęć – omawianie zajęć – notatki własne – scenariusze zajęć – wnioski z obserwacji Cały okres stażu Prowadzenie zajęć w obecności dyrektora przedszkola. – opracowanie scenariuszy zajęć i samodzielne prowadzenie zajęć – scenariusz zajęć Cały okres stażu, zgodnie z terminem wyznaczonym przez dyrektora Ocena własnych umiejętności, analiza mocnych i słabych stron własnej działalności – uwzględnienie opinii opiekuna w sposobie prowadzenia zajęć oraz pracy z dziećmi – wprowadzenie udoskonaleń w prowadzeniu zajęć Cały okres stażu Analiza i samoocena swoich zachowań – analiza własnych zajęć, notatek, rozmów poobserwacyjnych – analiza przyczyn niepowodzeń podczas prowadzenia zajęć i poszukiwanie rozwiązań – akcentowanie mocnych stron i ich wzmacnianie – wprowadzenie udoskonaleń w prowadzeniu zajęć – prawidłowy sposób prowadzenia zajęć, stosowanie odpowiednich metod pracy z dziećmi – notatki własne Cały okres stażu §6 ust. 2 pkt. 8 Znajomość środowiska dzieci i ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem lokalnym Działania i zadania nauczyciela Forma realizacji Sposób dokumentacji Termin realizacji Współpraca z rodzicami – organizacja spotkań z rodzicami – indywidualne rozmowy mające na celu lepszą współpracę – organizowanie i udział w imprezach i uroczystościach dla rodziców – współpraca przy organizowaniu wycieczek, imprez – notatki z zebrań i rozmów indywidualnych – lista obecności – harmonogram imprez i uroczystości przedszkolnych – plan wycieczki Cały okres stażu Pogłębianie wiedzy i umiejętności w zakresie zaspokajania potrzeb wychowawczych dzieci – stała obserwacja dziecka – rozmowy indywidualne z dzieckiem – czytanie literatury pedagogicznej i psychologicznej – notatki – arkusze obserwacji – rejestr przeczytanych pozycji Cały okres stażu Organizacja i udział w uroczystościach, wycieczkach oraz imprezach przedszkolnych zamkniętych i otwartych – włączenie się do organizacji imprez okolicznościowych w przedszkolu – udział w wycieczkach przedszkolnych z dziećmi i rodzicami – potwierdzenie nauczyciela współpracującego – zdjęcia Cały okres stażu Zaznajomienie się ze sposobem gromadzenia informacji o środowisku dzieci oraz ich problemów – wywiad z rodzicami – współpraca ze specjalistami zatrudnionymi w placówce – kwestionariusz wywiadu z rodzicami – notatki własne Wrzesień 2019r. w razie potrzeby, w trakcie okresu stażu ..…............................................. Podpis stażysty …..…………...…...................... Podpis opiekuna Zatwierdzam do realizacji: …..............…........................................ Podpis dyrektora Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |