Katalog

Marcin Bielecki, 2020-05-21
Nowy Dwór Mazowiecki

Zajęcia zintegrowane, Konspekty

Moje zachowania, moje przyszłe zdrowie-konspekt zajęć dla uczniów klasy 3 szkoły podstawowej

- n +

Liczba jednostek lekcyjnych: 3

Cele ogólne
Uświadomienie uczniów koniecznego racjonalnego odżywiania się, oraz omówienie niektórych zachowań prozdrowotnych


Cele szczegółowe(operacyjne):
-uczeń zna i rozumie pojęcia choroba i zdrowie;
-uczeń potrafi wymienić sposoby umożliwiające zachowanie zdrowia;
-uczeń potrafi wymienić produkty wpływające korzystnie i niekorzystnie na organizm ludzki;
-uczeń potrafi współpracować w grupie;
-uczeń potrafi wypowiedzieć się na dany temat;
-uczeń szanuje odmienność czyjegoś zdania;
-uczeń umie przedstawić przykłady zachowań prozdrowotnych poprzez pracę plastyczną.

Metody nauczania
a)Metody asymilacji wiedzy
-pogadanka
-dyskusja
b)metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy
-giełda pomysłów
c) metody waloryzacyjne
-metody ekspresyjne

Formy pracy:
Zbiorowa, grupowa jednolita

Środki dydaktyczne:
-do wyboru: (kapelusz, pojemnik po ciastkach, płócienny worek)
-karteczki samoprzylepne
-powycinane elementy Piramidy Żywienia, kartka z wydrukowaną Piramidą Żywienia, brystol z konturami Piramidy
-klej
-magnesy
-papier z napisem do którego będą wymyślane pomysły
-czerwone i zielone karteczki papieru (najlepiej w kolorze pastelowym i wielkości 1/3 arkusza kartki formatu A4, licząc od krótszego boku)
-dwa pojemniki (jeden z naklejoną uśmiechniętą buzią, drugi ze smutną), kasztany lub żołędzie
-kartka formatu A4
-flamastry
-kredki świecowe

1.Zajęcia wstępne: zabawa integrująca klasę
W zależności od stopnia integracji klasy, można zaproponować jedną z dwóch lub obie zabawy.

a)Przy pierwszej zabawie konieczne jest użycie płóciennego worka, kapelusza, czy pojemnika po ciastkach.
Wcześniej przygotowujemy karteczki na których będą napisane przykładowych reprezentantów kategorii: zawód, zwierzę lub inne, które nie będą zbyt trudne dla dzieci. Wrzucamy je do pojemnika lub worka.
Każdy z uczestników losuję jedną karteczkę, i po kolei zaczynając od chętnego ucznia, lub od prowadzącego rozpoczyna się zabawę, i przedstawia on zawód czy zwierzę, za pomocą jedynie pantomimy. I tak po kolei licząc od prawej strony pierwszego uczestnika.
b)Do drugiej propozycji również potrzebujemy karteczek (najlepiej nie mniejsze niż samoprzylepne). Rozdajemy je każdemu uczniowi po jednej i prosimy, aby napisały swoje imię, i dały osobie która siedzi naprzeciwko niej. Zadaniem innej, jest napisanie jakieś rzeczy o tej osobie które sprawią jej przyjemność. Gdy karteczki wrócą do ich właścicieli, warto aby chętne dzieci opowiedziały co tam znalazły, i jak się z tym czują.

2. Zajęcia właściwe
a)Pogadanka
Warto w tym miejscu zacząć od pytań z doświadczeń dziecka typu:
-Co lubicie jeść i jak często to jecie?
-Czy jecie warzywa i owoce? Jeśli tak/nie to dlaczego?
-Co to znaczy być chorym?
-Kim jest osoba zdrowa?
-Jakie znacie osoby, które pomagają osobom chorym?

3. Praca z piramidą żywienia(warto tu wykorzystać piramidę przygotowaną przez Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie) i pociąć na mniejsze elementy, tak aby dzieci ułożyły je według w obrysie znajdującym się na brystolu w odpowiednie miejsca.
-Sprawdzenie poprawności zadania(prezentacja piramidy)
-Omówienie piramidy(dyskusja):
Jak myślicie dlaczego warzywa i owoce znajdują się na dole naszej piramidy, a na przykład mięso przy samej górze? Od czego to może zależeć, jak myślicie?
Jak myślicie jakie jeszcze produkty możemy umieścić w piramidzie?
-Które spożywacie z tych produktów najczęściej?

*Zagadka: Jak myślicie jak nazywa się osoba która układa diety, pomaga innym dobrać produkty dla nich najlepsze?

4. Burza mózgów
W zależności od klasy, można przeprowadzić burzę mózgów w dwóch wariantach:
Nauczyciel przyczepia na tablicy kartkę z napisem: Co robić aby być zdrowym, lub podobnym.
W tym momencie rozdaje (najlepiej w pastelowych kolorach) czerwone i zielone karteczki. Na zielonych uczniowie będą pisali co należy robić a na czerwonych co nie.
Drugim wariantem może być zapisywanie przez nauczyciela na karteczkach pomysłów, i je przyczepianie.


Przykłady jakie pomysły mogą paść:
-uprawiać sport
-pić wodę,
-jeść mniej słodyczy itd.

Pytania:
Jak myślicie czym jest racjonalne odżywianie się? Czy ono jest ważne?

5. Praca plastyczna
Ta część lekcji, poświęcona jest stworzeniu przez uczniów dla innych rad, co robić, aby być zdrowym, czego unikać itd. To ma być inwencja twórcza uczniów.
Do tego potrzebować będziemy: dwóch lub trzech arkuszy szarego papieru( w zależności od liczebności klasy), kredek, flamastrów.
Dzielimy uczniów na dwa-trzy zespoły, na przykład w taki sposób, aby odliczyli do dwóch lub trzech. Następnie siadają oni w utworzonych tak grupach i według swoich pomysłów, tworzą plakaty, z zachowaniami prozdrowotnymi. Może to być przedstawienie na przykład aktywności fizycznej, lub zdrowego odżywiania się z hasłami.
Po tym, członkowie zespołu wybierają lidera, który w ich imieniu zaprezentuje rezultaty ich pracy na forum klasy. Następnie następuje dyskusja na temat tego, co dana grupa przedstawiła na arkuszu papieru.

6. Podsumowanie i ewaluacja
Uczniowie siadają na dywanie w kole, i razem z nauczycielem rozmawiają nt. przeprowadzonych zajęć, czy było dla każdego wszystko zrozumiałe, i czy podobały im się te zajęcia. Ocena może polegać na wrzuceniu kasztanów, żołędzi czy kuleczek do pojemnika z naklejoną uśmiechniętą buzią, lub też smutną.



Bibliografia:
W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, 1998
Piramida Żywienia Instytutu Żywności i Żywienia [w:]https://ncez.pl/upload/piramida-dzieci-mlodziez_v8-01.jpg (dostęp: 23.09.2019 r.)

Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.