Katalog Agnieszka Naborczyk, 2020-05-21 Kraków Różne, Projekty edukacyjne "Umysł bez granic - współczesna szkoła w wielokulturowej Europie". Projekt II LO im. Króla Jana III Sobieskiego w KrakowieDobiega końca realizowany w naszej szkole projekt finansowany ze środków unijnych Erasmus+. Przyszła pora na podsumowania i refleksje, a przede wszystkim na podzielenie się ze społecznością nauczycielską rezultatami naszych działań. Zatytułowaliśmy nasz projekt „Umysł bez granic – współczesna szkoła w wielokulturowej Europie”. Uczestniczyła w nim liczna grupa pracowników Liceum Sobieskiego: nauczyciele, bibliotekarze, dyrekcja. Połączyła nas chęć sprostania stale rosnącym oczekiwaniom wobec efektywności edukacji językowej i przedmiotowej. Nasi uczniowie oczekują od nas nie tylko realizowania podstawy programowej, ale także przygotowania do funkcjonowania w europejskim i światowym świecie akademickim oraz na europejskim i światowym rynku pracy. Dlatego za niezbędne uznaliśmy doskonalenie warsztatu pracy i podnoszenie poziomu znajomości języków obcych. Wszyscy uczestnicy projektu wzięli aktywny udział w mobilnościach zagranicznych – kursach językowych i językowo-metodycznych w renomowanych szkołach w Wielkiej Brytanii, Irlandii, Austrii i na Malcie. Nauczyciele języków oprócz odświeżenia i poszerzenia własnej wiedzy rozwinęli nowe umiejętności: dostosowywania narzędzi i materiałów stosowanych w procesie kształcenia do wymogów otaczającej rzeczywistości i wyzwań współczesnego świata. Nauczyciele innych przedmiotów rozwinęli swoje kompetencje językowe, świadomi tego, że jest to konieczne, aby korzystać z fachowej literatury obcojęzycznej, pracować z uczniami-obcokrajowcami i komunikować się z ich rodzicami, sprawować opiekę nad uczniami przygotowującymi się do aplikowania na studia zagraniczne, brać udział w szkolnych projektach międzynarodowych. Jedni i drudzy rozwinęli kompetencje międzykulturowe, co – mamy nadzieję – pozwoli nam na lepsze zrozumienie osób pochodzących z innych kultur, komunikację z nimi i budowanie trwałych relacji. Wiele naszych działań projektowych na terenie szkoły i poza nią miało właśnie na celu kształtowanie postawy tolerancji i otwartości wobec innych kultur i religii, czerpanie z ich bogactwa i znajdowanie wspólnych wartości. Pragnęliśmy dzięki nim zbudować w naszej szkole atmosferę odporną na obecne w przestrzeni publicznej poglądy nacjonalistyczne, ksenofobiczne i rasistowskie. W ramach projektu rozwijaliśmy współpracę z krakowskimi instytucjami walczącymi ze stereotypami i uprzedzeniami. Wśród nich znalazło się Żydowskie Muzeum „Galicja”, organizator warsztatów poświęconych walce z uprzedzeniami, stygmatyzacją innych i wykluczeniem. Na warsztatach „Od stereotypu do dyskryminacji” i „Różnorodność-tolerancja-szacunek” młodzież uczyła się, na czym polega mowa nienawiści i jak odpowiedzialnie korzystać z wolności słowa, szanując prawa i wolność innych ludzi, ich kulturę i obyczaje. Postawie tolerancji, otwartości i dialogu międzykulturowego poświęciliśmy również cykl godzin wychowawczych, realizując tematy, takie jak m.in. ”Inny nie znaczy obcy”, „Polacy a mniejszości narodowe”, „Tożsamość Polaka i Europejczyka”, „Wolność słowa a odpowiedzialność za nie”. Ważnym działaniem projektowym była organizacja Sobieskiego Parlamentu (symulacja obrad Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej), wydarzenia, podczas którego uczniowie uczą się rozmawiać i dyskutować, przedstawiać swoje poglądy w sposób spokojny, kulturalny i merytoryczny, a przede wszystkim uczą się szanować i słuchać poglądów swoich oponentów. Poznają zasady funkcjonowania demokracji w praktyce, pogłębiają swoją wiedzę obywatelską, mierząc się z problemami o charakterze politycznym, społecznym, a nawet prozdrowotnym. Kraków zwany jest Miastem Festiwali, ponieważ jest organizatorem i siedzibą wielu festiwali naukowo-kulturalnych o europejskiej, a nawet światowej randze. Dlatego jedno z naszych działań projektowych nakierowaliśmy na wykorzystanie uczestnictwa uczniów w tych wydarzeniach do rozwijania ich kompetencji językowych i międzykulturowych .Spośród niezwykle bogatej i różnorodnej oferty wybraliśmy Festiwal Kopernika, Festiwal Miłosza, Festiwal Kultury Żydowskiej, Festiwal Reportażu Non Fiction i Festiwal Conrada. Dzięki temu działaniu uczniowie uświadomili sobie ogromny potencjał kulturowy swojego miasta. Zdali sobie również sprawę, jak bardzo znajomość języka angielskiego pozwala im na pełne i świadome uczestnictwo w wydarzeniach festiwalowych, a także jak bardzo mogą dzięki temu rozwinąć swoje kompetencje językowe. Udział w wykładach, spotkaniach i pokazach filmowych pozwolił uczniom doświadczyć atmosfery międzykulturowego porozumienia, dialogu i wzajemnej inspiracji oraz uświadomił im, że nauka i sztuka mogą być tym, co nas łączy w naszej wielokulturowej Europie. O wszystkich naszych działaniach projektowych, w tym o wykorzystaniu platformy eTwinning, mobilności typu job shadowing, zajęciach kształcących umiejętność konstruowania skutecznego CV i listu motywującego w języku angielskim czy upowszechnianiu wiedzy o Zakonie Kawalerów Maltańskich i poznawaniu związków Polski z Maltą możecie Państwo przeczytać na naszym blogu „Umysł bez granic”. Wystarczy wejść na stronę naszego liceum www.sobieski.krakow.pl i kliknąć w ikonkę Erasmus+. Zapraszamy! Agnieszka Naborczyk Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |