Katalog Elżbieta Madejek, 2020-05-21 Koszalin Małgorzata Bedryjowska Różne, Projekty edukacyjne „MOJE MIEJSCE W ŚRODOWISKU” PROGRAM AUTORSKI (INNOWACJA) OBSZAR - WYCHOWANIE„MOJE MIEJSCE W ŚRODOWISKU” PROGRAM AUTORSKI (INNOWACJA) OBSZAR - WYCHOWANIE WPROWADZENIE Młody człowiek jest często osamotniony w swych poszukiwaniach. Pozostaje więc środowisko, w którym znajduje oparcie, gdyż tam każdy ma podobne problemy, niemal wszyscy natrafiają na podobne dylematy i posługują się tym samym językiem, słuchają ten samej muzyki, oglądają te same filmy i właśnie tam chcieliby odnaleźć wzorce. Niestety obecnie świat młodych ludzi to telewizja i Internet. Tam żyją w wirtualnej krainie, gdzie wartości są zachwiane, rządzą się własnymi prawami. Co więcej, nikt nie ingeruje w ten świat, młodzież ustala własną hierarchię, kieruje się w życiu tym, co wygodne i tym, co w danej chwili oferuje im świat komercji, gdzie wszystko można kupić. I to właśnie to, ile masz a nie jaki jesteś, staje się dla młodych ludzi priorytetem, ich nowym światem wartości. Dorośli często oceniają ludzi wedle ich zarobków, a nie w kategoriach moralności, dlatego też nie można się dziwić młodym ludziom, którzy tak właśnie interpretują świat. Szkoła jest odzwierciedleniem środowiska i jego problemów. To tu rodzą się wyzwania, zagrożenia i możliwości, z którymi borykamy się na co dzień. Ukierunkowujemy je, podsycamy lub wygaszamy. Uczymy siebie i innych efektywnie radzić sobie z nimi. Sukcesy i porażki kreują wizerunek szkoły w otoczeniu. Szkoła rozbudza ciekawość świata i otwartość na zmiany w nim zachodzące. Dopinguje do różnorodnych twórczych inicjatyw, kształtuje poczucie odpowiedzialności za podjęte działania i przyjęte na siebie obowiązki oraz uczy obiektywnej oceny własnych poczynań. Wychowanie – jako towarzyszenie młodemu człowiekowi – ma pomóc mu stawać się coraz lepszym, bardziej dojrzałym i odpowiedzialnym, bardziej wrażliwym na innych i bardziej wobec nich życzliwym. Młodego człowieka powinna cechować odwaga tworzenia własnej tożsamości, kreowania samego siebie, nieuzależnionego od wpływów zewnętrznych. Wychowanie powinno także rozwijać samoświadomość czynów złych, kłaść nacisk na samodzielne myślenie i szukanie dobrych relacji z otoczeniem. Młodym należy przekazywać takie wartości jak: prawda, dobro, piękno, miłość, dobrze pojęta tolerancja i wolność, empatia, dbałość o środowisko naturalne. Chcąc zaszczepić te wartości w naszych uczniach, proponujemy uczestniczenie w programie „Moje miejsce w środowisku”. Obserwując zachowania, zainteresowania i priorytety dzieci i młodzieży w naszej szkole, zdecydowałyśmy się na wdrożenie wieloaspektowego programu. Współczesne formy spędzania czasu wolnego od nauki nie napawają optymizmem – udział telewizji, komputera i urządzeń mobilnych jest dominujący. Nasz program ma być alternatywą dla takiej formy wypoczynku. ZAŁOŻENIA Program (innowacja) przeznaczony jest dla uczniów klasy VI i VII szkoły podstawowej. Celem programu jest kształtowanie umiejętności rozpoznawania i budzenia zainteresowań , pasji , ciekawości oraz takie ukierunkowanie działalności dziecka w ich rozwijaniu, by stanowiła ona źródło prawdziwej radości i ustawicznego niedosytu. Pobudzanie samodzielności i twórczego stosunku do życia w organizowaniu czasu wolnego, w tym m.in. przybliżenie uczniom własnego regionu w aspekcie wartości i różnorodności środowiska naturalnego i kulturowego oraz wykształcenie u nich identyfikacji z własnym regionem, jako terenem codziennej aktywności, opartej na proekologicznych zachowaniach. W naszej innowacji występuje korelacja z treściami programowymi różnych przedmiotów, takich, jak: historia, biologia, geografia, język polski a także godziny do dyspozycji wychowawcy. Treści nauczania przedstawione w programie (innowacji) będą realizowane na wyżej wymienionych lekcjach oraz na zajęciach koła ekologicznego i PCK. Program będzie realizowany w latach szkolnych 2019/2020 i 2020/2021. GŁÓWNE CELE KSZTAŁCENIA Promocja aktywnego sposobu spędzania czasu wolnego. Popularyzacja zdrowego stylu życia. Kształtowanie charakteru i wzmacnianie psychiki uczniów. Kształtowanie postaw moralnych, społecznych i patriotycznych. Rozwijanie twórczego myślenia. SZCZEGÓŁOWE CELE KSZTAŁCENIA × Podanie form aktywnego wypoczynku z uwzględnieniem walorów turystycznych i rekreacyjnych regionu. × Poznanie historii naszej małej ojczyzny. × Tożsamość z lokalną społecznością. × Przeciwstawienie się hejtowi internetowemu – przygotowanie i zaprezentowanie inscenizacji „Nienawiść. Jestem przeciw.” × Twórcza praca w zespole i grupie. × Prezentacja efektów własnej pracy. × Wskazywanie i prezentowanie obiektów kultury materialnej i zabytków swojego regionu. × Wartościowanie sposobu zagospodarowania czasu wolnego. × Wdrażanie do samooceny, ewaluacji własnej pracy. MATERIAŁ NAUCZANIA ZWIĄZANY Z CELAMI ® Formy aktywnego wypoczynku z uwzględnieniem walorów rekreacyjnych Gminy. ® Krajobrazy najbliższej okolicy (obserwacje, opisy) - składniki naturalnego krajobrazu, - sposoby zagospodarowania obszaru, - ludzie i kultura . ® Orientacja w terenie. ® Historia Gminy.... ® Komunikacja interpersonalna ze szczególnym uwzględnieniem empatii, tolerancji i szacunku. ® Wskazanie wzorców osobowych, patriotyzm lokalny. ® Wpływ człowieka na środowisko przyrodnicze. ® Wpływ środowiska na zdrowie człowieka. ® Przeciwdziałanie zagrożeniom internetowym – przemocy, hejtowi, rasizmowi. ® Spotykane formacje roślinne w naszej Gminie, z uwzględnieniem gatunków charakterystycznych dla danej formacji i gatunków chronionych. ® Rozwój kulturalny środowiska. ® Mini drama i inscenizacja. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW (metody i formy) W realizacji naszego programu (innowacji) zamierzamy stosować metody aktywizujące. Stosowanie tych metod sprzyja sferze percepcyjnej, ruchowej, werbalnej i emocjonalno-motywacyjnej. Wykorzystując metody aktywne, uczymy dzieci właściwych stosunków międzyludzkich, zrozumienia i tolerancji. W trakcie przeprowadzania zajęć, z wykorzystaniem tych metod, szczególną uwagę zwrócimy na następujące zasady: • Nie wykluczamy nikogo z przedsięwzięcia, (tylko dlatego, że czegoś nie wie lub nie potrafi). • Nie dzielimy uczniów ze względu na ich możliwości. • Jeżeli ktoś nie ma ochoty uczestniczyć w danym działaniu, nie zmuszamy go. • Nauczyciel także uczestniczy w zabawie, wyprawie, zadaniu. • Każdy ma prawo do popełniania błędów. Pragniemy w programie wykorzystać różne rodzaje aktywności: • emocjonalną - jako motywację i przeżywanie, • intelektualną - jako myślenie, • sensomotoryczną – jako postrzeganie i działanie, • werbalną – jako wypowiadanie swoich myśli. Metody, które będą nam towarzyszyć przy realizacji programu, to: ◊ drama, ◊ burza mózgów, inaczej giełda pomysłów, ◊ heureza, ◊ drzewo decyzyjne, ◊ portfolio, ◊ metaplan, ◊ dyskusja panelowa. HARMONOGRAM Metody i formy Data realizacji Redagowanie gazetki ściennej o ciekawych miejscach 2019/2020 2020/2021 Poznajemy naszą okolicę -GRZYBOBRANIE wrzesień 2019,2020 Zajęcia ekologiczne w Ośrodku Edukacji Ekologicznej w ...; ognisko, zabawy integracyjne październik 2019 Porządkowanie grobów na cmentarzu wojskowym w ... październik/listopad 2019, 2020 Przygotowanie paczek świątecznych dla lokalnych seniorów grudzień 2019, 2020 Udział w organizacji WIELKIEJ ORKIESTRY ŚWIĄTECZNEJ POMOCY styczeń 2020, 2021 Szkolny Konkurs Plastyczno-Fotograficzny „NASZA MIEJSCOWOŚĆ W TWOICH OCZACH” styczeń 2020 Przedstawienie dla lokalnej społeczności – „NIENAWIŚĆ. JESTEM PRZECIW.” 28 lutego 2020 (tydzień języka polskiego) Udział w GMINNYM KONKURSIE EKOLOGICZNYM II semestr 2020, 2021 Lekcja biblioteczna na temat zabytków naszego regionu marzec 2020 OGNISKO INTEGRACYJNE – gry i zabawy sportowe marzec 2020, 2021 Z EKOLOGIĄ ZA PAN BRAT, CZYLI 100 PYTAŃ DO… Spotkanie z leśnikiem/ pracownikiem ... oczyszczalni kwiecień 2020/2021 Wyprawa do lasu. Znane i nieznane -poznajemy florę naszych lasów kwiecień 2020, 2021 Udział w NOCY MUZEÓW w ... maj 2020, 2021 Lekcja teatralna w BTD w ... czerwiec 2020, 2021 Organizacja i udział w SZKOLNYM FESTIWALU NAUKI marzec 2021 Zbiórka karmy dla zwierząt styczeń 2021 Pomagamy naszym małym braciom – wizyta w schronisku dla zwierząt w ... luty 2021 PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA Po realizacji programu, uczeń powinien posiadać wiedzę, która ułatwi mu wybór form aktywnego zagospodarowania czasu wolnego od nauki. Nauczy się współpracować w zespole, odnajdzie swoje miejsce w środowisku, rozwinie zainteresowania. Problem czasu wolnego dzieci i młodzieży oraz sposoby jego wykorzystania należą do najbardziej doniosłych problemów współczesności. Dziecko cechuje brak doświadczeń życiowych i niedojrzałość psychiczna, dlatego tak ważne jest mądre pokierowanie wyborem młodego człowieka. Uczeń dysponując czasem wolnym, staje wobec alternatywy wyboru któregoś z możliwych zachowań. Im większa będzie wiedza o wartościach tych zachowań i bogatsze doświadczenie, zdobyte w trakcie ich podejmowania, tym wybór sposobu wykorzystania wolnego czasu będzie zgodny z jednostkowymi i społecznymi oczekiwaniami. Podsumowując, można powiedzieć, że istotę aktywności człowieka w czasie wolnym stanowią następujące cechy działania: dobrowolność podejmowania aktywności, dobrowolność wykonywania czynności, realizowanie własnych motywów, dążenie do osiągnięcia satysfakcji. W dziecku budzą się potrzeby współdziałania z innymi, organizowania wspólnej zabawy i wypoczynku. Trzeba rezygnować z postaw egocentrycznych na rzecz wspólnego działania, poświęcenia, radości i wspólnych zainteresowań. EWALUACJA Osiągnięcia uczniów będą kontrolowane przede wszystkim w aspekcie motywacyjnym i praktycznym. Uczniowie będą oceniani podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych na podstawie prac wykonanych indywidualnie i zbiorowo. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |