Katalog

Magda Wykurz, 2020-05-19
Prandocin

Matematyka, Scenariusze

Pole prostokąta. Jednostki pola - wprowadzenie

- n +

Cele:
- Uczeń zna pojęcie kwadratu jednostkowego (K)
- Uczeń rozumie pojęcie pola jako liczby kwadratów jednostkowych (K)
- Uczeń umie mierzyć pole prostokąta kwadratami jednostkowymi (P)
- Uczeń umie zbudować prostokąt o danych wymiarach z kwadratów jednostkowych (P)
- Uczeń zna wymiary prostokąta wypełnionego kwadratami jednostkowymi (W)
- Uczeń zna algorytm obliczania pola prostokąta (K)
- Uczeń poznaje jednostkę pola - cm2 (K)

Środki dydaktyczne: przybory do geometrii, kwadraciki jednostkowe, klej

KILKA DNI PRZED LEKCJĄ ROZDAJEMY UCZNIOM KSERO KARTKI (NAJLEPIEJ KOLOROWEJ) Z TABELKĄ z okienkami 1CM X 1CM, Z KARTKI A4 WYCHODZI PONAD 300 KWADRATÓW, KTÓRE UCZEŃ MUSI WYCIĄĆ W DOMU

Metoda: Dyskusja, ćwiczenia, praca indywidualna,

Przebieg lekcji

Sprawdzenie obecności.
Wdrożenie do porządku.


N: O jakich figurach geometrycznych mówiliśmy w klasie 4 lekcjach?
N: Czym charakteryzuje się prostokąt? Po czym poznać, że figura jest prostokątem?

(ZADANIA PONIŻEJ NAJLEPIEJ WYDRUKOWAĆ I ROZDAĆ KARTECZKI DO WKLEJENIA DO ZESZYTU)
Zad.1
Zosia ma domek dla laleczek w kształcie prostokąta o wymiarach: długość 20cm, szerokość 15cm. Chciałabym zrobić płotek z paska plastiku. Jaki długi pasek plastiku powinnam przygotować?

Zad.2
Marek planuje latem na działce posadzić swoją własną roślinkę z nasion. Musi więc wydzielić miejsce w kształcie prostokąta i je ogrodzić. Dysponuje plastikowym paskiem o długości 20cm. Jakich wymiarów może być ten prostokąt? Proszę podać kilka przykładów.
(NA TABLICY POWSTAJE TABELKA Z WYMIARAMI)


N: Jakie będzie pole powierzchni każdego z tych prostokątów? Musimy się nauczyć to pole wyznaczać? Zapiszmy temat lekcji:

4. Temat: Pole prostokąta.

N:Proszę narysować w zeszytach dwa prostokąty o wymiarach z tabelki, każdy innym kolorem.

N: W kopertach znajdują się kwadraciki, którymi zmierzymy pola powierzchni prostokątów. Są to kwadraciki jednostkowe o boku 1cm tzn. o szerokości 1cm i długości 1cm. Proszę tymi kwadracikami wypełnić pole pierwszego prostokąta. Ile takich kwadracików należało użyć do wypełnienia prostokąta?
U: 9, 16, 21, 24, 25- w zależności od wymiarów prostokąta.
N: Co obliczyliśmy?

ROZDAJE KARTKI DO WYKLEJANIA - (należy na kartce a4 narysować 5-7 prostokątów o różnych wymiarach, DWA WYKLEJAMY, DYSKUSJA
z mojego doświadczenia wynika , że uczeń zdolny po dwóch wyklejonych prostokątach już wie jak obliczać pole i dalej chce liczyć, a słaby uczeń chce wyklejać dalej, na co ja pozwalam)

U: Pole powierzchni prostokąta.
N: Jak to obliczyliśmy?
U: Policzyliśmy ile kwadratów jednostkowych zmieściło się na długość, a ile na szerokość i pomnożyliśmy oba wyniki.
N: Jak więc można obliczyć pole prostokąta nie układając kwadracików jednostkowych?
U: Mnożymy długość przez szerokość prostokąta.
N. wpisuje do tabelki - pola prostokątów są: (*).
U. zapisują w zeszytach:


Pole prostokąta obliczamy mnożąc jego długość przez szerokość
(długości boków muszą być mierzone tą samą jednostką)

Zad.
Zbuduj w zeszycie prostokąt (używając kwadracików jednostkowych - wklej je) o wymiarach: długość=5cm, szerokość=3cm.
U. wklejają kwadraciki do zeszytu.

N: Obliczmy pole tego prostokąta: 5cm x 3cm = 15cm2.
Zapiszmy w zeszytach:

Jednostka, którą mierzymy pole to cm2.

N: Pokoloruj jeden kwadracik jednostkowy, wklej go do zeszytu i podpisz

N: Poznaliśmy dzisiaj centymetr kwadratowy i nauczyliśmy się obliczać pole powierzchni prostokąta. Jak myślicie, czy są inne jednostki niż cm2?

DYSKUSJA

Zadanie domowe, podręcznik str. 212/zad.1
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.