Katalog Magda Wykurz, 2020-05-19 Prandocin Matematyka, Scenariusze Pole prostokąta. Jednostki pola - wprowadzenieCele: - Uczeń zna pojęcie kwadratu jednostkowego (K) - Uczeń rozumie pojęcie pola jako liczby kwadratów jednostkowych (K) - Uczeń umie mierzyć pole prostokąta kwadratami jednostkowymi (P) - Uczeń umie zbudować prostokąt o danych wymiarach z kwadratów jednostkowych (P) - Uczeń zna wymiary prostokąta wypełnionego kwadratami jednostkowymi (W) - Uczeń zna algorytm obliczania pola prostokąta (K) - Uczeń poznaje jednostkę pola - cm2 (K) Środki dydaktyczne: przybory do geometrii, kwadraciki jednostkowe, klej KILKA DNI PRZED LEKCJĄ ROZDAJEMY UCZNIOM KSERO KARTKI (NAJLEPIEJ KOLOROWEJ) Z TABELKĄ z okienkami 1CM X 1CM, Z KARTKI A4 WYCHODZI PONAD 300 KWADRATÓW, KTÓRE UCZEŃ MUSI WYCIĄĆ W DOMU Metoda: Dyskusja, ćwiczenia, praca indywidualna, Przebieg lekcji Sprawdzenie obecności. Wdrożenie do porządku. N: O jakich figurach geometrycznych mówiliśmy w klasie 4 lekcjach? N: Czym charakteryzuje się prostokąt? Po czym poznać, że figura jest prostokątem? (ZADANIA PONIŻEJ NAJLEPIEJ WYDRUKOWAĆ I ROZDAĆ KARTECZKI DO WKLEJENIA DO ZESZYTU) Zad.1 Zosia ma domek dla laleczek w kształcie prostokąta o wymiarach: długość 20cm, szerokość 15cm. Chciałabym zrobić płotek z paska plastiku. Jaki długi pasek plastiku powinnam przygotować? Zad.2 Marek planuje latem na działce posadzić swoją własną roślinkę z nasion. Musi więc wydzielić miejsce w kształcie prostokąta i je ogrodzić. Dysponuje plastikowym paskiem o długości 20cm. Jakich wymiarów może być ten prostokąt? Proszę podać kilka przykładów. (NA TABLICY POWSTAJE TABELKA Z WYMIARAMI) N: Jakie będzie pole powierzchni każdego z tych prostokątów? Musimy się nauczyć to pole wyznaczać? Zapiszmy temat lekcji: 4. Temat: Pole prostokąta. N:Proszę narysować w zeszytach dwa prostokąty o wymiarach z tabelki, każdy innym kolorem. N: W kopertach znajdują się kwadraciki, którymi zmierzymy pola powierzchni prostokątów. Są to kwadraciki jednostkowe o boku 1cm tzn. o szerokości 1cm i długości 1cm. Proszę tymi kwadracikami wypełnić pole pierwszego prostokąta. Ile takich kwadracików należało użyć do wypełnienia prostokąta? U: 9, 16, 21, 24, 25- w zależności od wymiarów prostokąta. N: Co obliczyliśmy? ROZDAJE KARTKI DO WYKLEJANIA - (należy na kartce a4 narysować 5-7 prostokątów o różnych wymiarach, DWA WYKLEJAMY, DYSKUSJA z mojego doświadczenia wynika , że uczeń zdolny po dwóch wyklejonych prostokątach już wie jak obliczać pole i dalej chce liczyć, a słaby uczeń chce wyklejać dalej, na co ja pozwalam) U: Pole powierzchni prostokąta. N: Jak to obliczyliśmy? U: Policzyliśmy ile kwadratów jednostkowych zmieściło się na długość, a ile na szerokość i pomnożyliśmy oba wyniki. N: Jak więc można obliczyć pole prostokąta nie układając kwadracików jednostkowych? U: Mnożymy długość przez szerokość prostokąta. N. wpisuje do tabelki - pola prostokątów są: (*). U. zapisują w zeszytach: Pole prostokąta obliczamy mnożąc jego długość przez szerokość (długości boków muszą być mierzone tą samą jednostką) Zad. Zbuduj w zeszycie prostokąt (używając kwadracików jednostkowych - wklej je) o wymiarach: długość=5cm, szerokość=3cm. U. wklejają kwadraciki do zeszytu. N: Obliczmy pole tego prostokąta: 5cm x 3cm = 15cm2. Zapiszmy w zeszytach: Jednostka, którą mierzymy pole to cm2. N: Pokoloruj jeden kwadracik jednostkowy, wklej go do zeszytu i podpisz N: Poznaliśmy dzisiaj centymetr kwadratowy i nauczyliśmy się obliczać pole powierzchni prostokąta. Jak myślicie, czy są inne jednostki niż cm2? DYSKUSJA Zadanie domowe, podręcznik str. 212/zad.1 Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |