Katalog Anna Cichońska, 2019-08-22 Nowy Sącz Awans zawodowy, Sprawozdania Sprawozdanie na stopień nauczyciela mianowanegoSPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O AWANS NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO Imię i nazwisko: Anna Cichońska Miejsce pracy: Oddział przedszkolny w Szkole Podstawowej Adres: Stanowisko: Nauczyciel wychowania przedszkolnego Stopień awansu zawodowego: Nauczyciel kontraktowy Opiekun stażu: mgr Data rozpoczęcia stażu: 01.09.2016r. Data zakończenia stażu: 31.05.2019r. Kwalifikacje: Studia Licencjackie: Pedagogika szkolna – Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego Studia Magisterskie: Pedagogika szkolna – Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego Studia Podyplomowe: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna – Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego W okresie całego stażu starałam się realizować wszystkie założone cele w planie rozwoju zawodowego. Był to dla mnie okres intensywnej pracy nad sprostaniem wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego. Przez 2 lata i 9 miesięcy pogłębiałam swoją wiedzę i umiejętności dydaktyczno – wychowawcze oraz opiekuńcze, doskonaliłam znajomość prawa oświatowego. Aktywnie uczestniczyłam w realizacji zadań dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych lub innych wynikających ze statutu i potrzeb pracy oddziału przedszkolnego. Wywiązując się z powierzonych mi zadań podnosiłam jakość własnej pracy, a tym samym pracy przedszkola. Celem moich działań wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych w pracy z dziećmi był i jest wszechstronny rozwój dzieci, przygotowanie ich do dalszej nauki i ukształtowanie właściwych postaw. Chętnie uczestniczyłam w różnych formach doskonalenia zawodowego, starałam się na bieżąco wzbogacać swój warsztat pracy. Poniżej przedstawiam moje sprawozdanie z realizacji zadań ujętych w planie rozwoju zawodowego sporządzone na podstawie Rozporządzenia MEN z dnia 1 marca 2013 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. W ramach realizacji zadań wynikających z § 7 ust. 2, pkt. 1 dotyczących umiejętności organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach. 1. Poznanie procedury awansu zawodowego. • Zapoznałam się z Rozporządzeniem MEN z dnia 01.03.2013 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli • Śledzenie strony internetowej MEN 2. Przygotowanie dokumentacji niezbędnej do rozpoczęcia stażu. • Złożyłam wniosek do Pani Dyrektor o rozpoczęcie stażu • Napisałam i złożyłam plan rozwoju zawodowego razem z wnioskiem do Pani Dyrektor o zaakceptowanie tego planu • Złożyłam podanie o wyznaczenie dla mnie opiekuna stażu Uzyskane efekty: • Znajomość przepisów prawa oświatowego pozwoliła mi na zrozumienie procedury awansu zawodowego, a tym samym ułatwiła mi przygotowanie planu rozwoju zawodowego oraz jego realizację 3. Współpraca z opiekunem stażu. • Zawarłam z opiekunem „Kontrakt”, w którym zawarte są ustalone wspólnie warunki współpracy • Analiza planu rozwoju zawodowego z opiekunem stażu • Przeprowadziłam wiele rozmów z opiekunem stażu: konsultacje, opracowanie scenariuszy zajęć, omawianie zajęć i imprez okolicznościowych itp. • Obserwowanie zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu • Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu • Zajęcia prowadzone w obecności opiekuna stażu: - „Domy w mojej okolicy” - „Rodzinny krąg” - „Czy znamy te baśnie?” - „W zegarze mieszka czas” - „T jak telewizor, telefon” - „Jedzenie dla ptaków” - „Orzeł biały” - „Jesteśmy tolerancyjni” - „Dzień pluszowego misia” - „Dzień rodziny” - „Jasełka” • W ostatnim roku szkolnym 2018/2019 w którym odbywałam staż udało mi się pracować w jednej grupie z moim opiekunem stażu. Pozwoliło to na częstsze spotkania i rozmowy dotyczące wspólnej pracy i rozwoju dzieci. Uzyskane efekty: • Wszystkie działania związane ze współpracą pomiędzy mną a opiekunem stażu miały charakter motywujący do dalszej pracy • Cenne uwagi i spostrzeżenia opiekuna motywowały mnie do wzmożonej pracy i doskonalenia swoich umiejętności pedagogicznych • Rozmowy i spotkania z opiekunem stażu umożliwiły mi na wymianę doświadczeń i spostrzeżeń na temat pracy z dziećmi 4. Uczestniczenie w wewnętrznych i zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego podnoszących kompetencje, umiejętności i kwalifikacje. Od początku swojej pracy w przedszkolu systematycznie podnoszę swoje kwalifikacje zawodowe celem doskonalenia procesu dydaktycznego. Tematykę warsztatów, szkoleń, sympozjum, seminariów szukałam i wybierałam pod kątem przydatności i atrakcyjności. Poszerzałam wiedzę i umiejętności zawodowe poprzez udział w wewnętrznych i zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego. W trakcie trwania stażu ukończyłam: Szkolenia - „Co nowego w edukacji przedszkolnej? - „Multisensoryczne nauczanie języka angielskiego w przedszkolu” - „Współpraca z konfliktowym rodzicem” - „Aktywność teatralna w wieku przedszkolnym” - „Rozwój umysłowy dziecka – przygotowanie do nauki w szkole” - „Wpływ zaburzeń przetwarzania słuchowego na rozwój, naukę i zachowanie dziecka” - „Pedagogika oczekiwań dziecka. Wsparcie całościowego rozwoju w przedszkolu” - „Rozwój biologiczny, poznawczy i emocjonalny dzieci w świetle nowej podstawy programowej” - „Nauka czytania metodą sylabową poprzez znaczenia” - „Ćwiczenia ogólnorozwojowe wspierające rozwój języka i komunikację” - „Jak pracować z emocjami dzieci?” - „Rozwijanie kompetencji czytelniczych w przedszkolu” - „Wychowanie kształtujące a kompetencje kluczowe w przedszkolu. Jak chronić dzieci przed anemią emocjonalną, samotnością i płytkim umysłem współczesności?” Sympozja: - „Gdy dziecko nie słucha, nie rozumie, nie koncentruje się…” - „Milczące – krzyczące dziecko. Jak odróżnić mutyzm, autyzm i zaburzenia językowe” - „Dziecko z autyzmem w świetle współczesnych praktyk” Seminarium: - „Przewodnik po ochronie danych osobowych oraz RODO – vademecum dyrektora, nauczyciela i pracownika administracji placówki oświatowej” Warsztaty: - „Logogłoski – ćwiczenia i zabawy logopedyczne przygotowujące do prawidłowej realizacji głosek” E – konferencje: - „Język angielski w przedszkolu” - „Tutoring w szkole oraz przedszkolu. Geneza i zastosowanie” - „Rozwijanie kreatywności u dzieci w wieku przedszkolnym” - „Logopedia w pracy nauczyciela” - „Rozwój emocjonalny dziecka w przedszkolu” - „Jak zachęcić dzieci do czytania książek?” - „Recepta na zmiany, czyli o nowej podstawie programowej w edukacji przedszkolnej” - „Ja i moja szkoła – cykl zainspirowany teorią inteligencji wielorakich H. Gardnera” - „Jak rozwijać kompetencje społeczne dzieci w wieku przedszkolnym?” - „O języku współczesnej młodzieży” - „Aktywność dziecka jako podstawa jego rozwoju” - „Gra w kolory – radość ze zdobywania wiedzy” - „Poznajemy tajemnice przyrody” - „O nauczaniu plastyki na nowo” - „10 kroków do nauczania języka angielskiego w przedszkolu” - „Wybieraj z głową – jak świadomie wybierać publikacje dla dziecka?” - „Kreatywne zajęcia kulinarne w szkole lub przedszkolu – jak zachęcić dzieci do zdrowej żywności?” - „Charakteryzacja przedszkolnego aktora” - „Nowa podstawa programowa – nowy rozdział w życiu przedszkola” - „Budowanie marki osobistej nauczyciela jako droga do wzmocnienia pozycji nauczyciela oraz rozwoju uczniów” - „Ocena pracy nauczyciela i dyrektora według nowych przepisów prawa oświatowego” - „Jak wychować mola książkowego?” 5. Tworzenie własnego warsztatu pracy. • W miarę potrzeb korzystałam z literatury pedagogicznej • Sumiennie i estetycznie tworzyłam własny warsztat pracy i materiały dydaktyczne • Dekorowałam sale i inne pomieszczenia przedszkole zgodnie z porami roku • Studiowałam samodzielnie literaturę fachową: - A. Donelly „Gry i zabawy dla dzieci w wieku 4-8 lat” - A. Faber, E. Mazlish „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły” - B. Kubiczek „Metody aktywizujące – jak nauczyć uczniów uczenia się?” - B. Tadla „Kto pyta, nie błądzi – rozmowy wielkich i niewielkich” - D. Carnegie „Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi” - J. Silberg „Poznawanie zmysłów przez zabawę” - K. Turek „Niekończąca się historia…” - K. Turek „Wkrótce będę przedszkolakiem” - K. Turek „Nauczycielka przedszkola – pomiędzy pasją a zagubieniem” - T.B. Brazelton, J.D. Sparrow „Dzieci pełne złości” - W. Papugowa „Przedszkolak – książka dla nauczycieli i rodziców” Uzyskane efekty: • Wzbogaciłam swoją wiedzę i doświadczenie, rozwinęłam umiejętności oraz poszerzyłam możliwości zawodowe • Zdobytą wiedzę podczas szkoleń, warsztatów, sympozjum, seminariów wykorzystałam podczas zajęć z dziećmi i spotkań z rodzicami • Dzięki literaturze wzbogaciłam swój warsztat pracy i wpłynęło to na jakość mojej pracy 6. Prowadzenie dokumentacji przedszkolnej. • Regularnie opracowywałam miesięczne plany pracy • Na bieżąco prowadziłam dokumentację przedszkolną: dziennik zajęć • Uzupełnianie arkuszy obserwacji pedagogicznej dziecka- dwa razy w roku • Uzupełnianie arkuszy obserwacji do badania dojrzałości szkolnej dziecka – dwa razy w roku • Sporządziłam plan współpracy z rodzicami • Dokonałam okresowego podsumowania osiągnięć edukacyjnych wychowanków - sprawozdanie półroczne i końcowe • Opracowywałam scenariusze do zajęć otwartych, uroczystości i imprez przedszkolnych • Program adaptacyjny – opracowałam wspólnie z innymi nauczycielami • Program wychowawczo-profilaktyczny – opracowałam wspólnie z innymi nauczycielami • Dokumentowałam kontakty z rodzicami przedszkolaków w Kartach Kontaktów Indywidualnych z Rodzicami. • Sporządzałam notatki z przebiegu zebrań z rodzicami. Uzyskane efekty: • znajomość wszystkich dokumentów pozwala mi prawidłowo realizować założenia pracy przedszkola tym samym wpływać na podnoszenie jakości pracy przedszkola • prowadzenie dokumentacji grupy dała mi umiejętność lepszej organizacji i doskonalenia własnego warsztatu pracy 7. Przygotowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego. • Uporządkowanie zgromadzonych podczas stażu dokumentów • Napisanie sprawozdania z realizacji zadań za okres stażu • Dokonanie samooceny za okres stażu – autorefleksja Uzyskane efekty: • Systematyczne uzupełnianie dokumentacji pracy nauczyciela • Samodyscyplina w przygotowaniu dokumentów i pilnowaniu terminów dotyczących ich składania u dyrektora • Napisanie sprawozdania z realizacji zadań za okres stażu W ramach realizacji zadań wynikających z § 7 ust. 2, pkt. 2 dotyczących umiejętności uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych. 1. Poznanie środowiska dzieci i ich rodziców. Kontakty z rodzicami są podstawowym elementem współdziałania przedszkola z domem rodzinnym dziecka. Analiza kart zgłoszeniowych służyła temu, aby przybliżyć mi sytuację rodzinną dziecka i relacje panujące w jego najbliższym otoczeniu. Przedszkole wyposaża w system wiadomości, wartości zaś społeczną osobowość dziecka w znacznej mierze kształtuje rodzina. Rolą nauczyciela powinno być, zatem pomaganie rodzicom w wyjaśnianiu i rozwiązywaniu problemów, z którymi nie mogą sobie poradzić, a także ukierunkowanie rodziców w kwestiach wychowawczych. Z tego zadania wywiązywałam się organizując zebrania ogólne z rodzicami, na których oprócz omawiania spraw związanych z funkcjonowaniem grupy przedszkolnej poruszane były zagadnienia pedagogizujące rodziców. Przez cały okres stażu byłam w stałym kontakcie z rodzicami, w ten sposób starałam się na bieżąco informować ich o postępach dziecka i jego zachowaniu. Swoją postawą starałam się zachęcać rodziców do współpracy, rozmawiałam z nimi indywidualnie, składałam podziękowania za współpracę. Systematycznie przygotowywałam informacje dla rodziców nt. zamierzeń wychowawczo – dydaktycznych na tablicę ogłoszeń oraz na stronę internetową przedszkola udostępniałam zdjęcia z wszystkich wydarzeń przedszkolnych. Ponadto w trakcie stażu przygotowywałam wiele gazetek pedagogizujących rodziców, które były wywieszane na tablicy ogłoszeń. W swoich działaniach dydaktyczno-wychowawczych promowałam zdrowy i aktywny styl życia. Organizowałam zajęcia, w których dzieci mogły wykonać sałatkę owocową, sałatkę jarzynową oraz zdrowe kanapki. Każdego roku uczestniczyłam z grupą w wydarzeniu „Dzień zdrowej żywności” organizowanym w szkole. W ramach współpracy z rodzicami prowadziłam również zajęcia otwarte połączone z przedstawieniem prezentowanym przez dzieci: • Występ jesienny „Dary jesieni” i praca plastyczna „Sowy nocą” • Występ jesienny „Co nam jesień w koszu niesie?” i „Szewczyk Dratewka” oraz praca plastyczna „Jesienne drzewo” • Występ świąteczny „Wesołego Alleluja!” i praca plastyczna „Wielkanocne zwierzątka” Rodzice chętnie uczestniczyli w współorganizowaniu uroczystości przedszkolnych takich jak: • Mikołajki • Dzień Babci i Dziadka • Jasełka • Dzień Mamy i Taty • Dzień Dziecka • Uroczyste zakończenie roku • Tłusty czwartek • Dzień kobiet i mężczyzn Licznie uczestniczyli w rodzinnych konkursach organizowanych przez nasze przedszkole. Rodzice wzięli udział w przeprowadzanych ankietach dotyczących: - Informacji o dziecku - Podejmowanych działań edukacyjnych i wychowawczych przedszkola – oczekiwania rodziców wobec przedszkola Uzyskane efekty: • Nawiązanie współpracy z rodzicami • Wzbogacenie wiedzy o wychowankach • Rozpoznanie potrzeb dziecka • Poznanie słabych i mocnych stron dziecka • Organizacja zajęć otwartych, uroczystości przedszkolnych, wycieczek, przyczyniły się do integracji grupy przedszkolnej, integracji ze środowiskiem rodzinnym i lokalnym 2. Rozwiązywanie problemów wychowawczo-dydaktycznych. Dobro dziecka jest najważniejszym celem zarówno rodzica, jak i nauczyciela w przedszkolu. Aby dziecko dobrze się czuło w grupie, a także by prawidłowo się rozwijało i kształciło, niezbędna jest współpraca rodziny oraz nauczyciela. Zwłaszcza, jeśli pojawiają się problemy wychowawczo-dydaktyczne. Podczas realizacji stażu i jednocześnie pełniąc funkcje wychowawcy grupy, organizowałam zebrania z rodzicami na których omawiałam sprawy bieżące i rozwijałam zagadnienia służące pedagogizacji rodziców. Informowani byli o postępach edukacyjnych swoich dzieci oraz mieli możliwość otrzymywania wskazówek do pracy z dzieckiem w domu. Prowadziłam rozmowy na temat zainteresowań i potrzeb ich dzieci. Każdy z rodziców miał dostęp do różnych artykułów o problematyce dydaktyczno-wychowawczej dziecka w wieku przedszkolnym i jego rozwoju, które były na tablicy ogłoszeń. Poprzez obserwację i analizę możliwości dzieci przygotowywałam karty pracy do zajęć i karty pracy do zajęć plastycznych dla dzieci. Stosowałam różnorodne aktywne metody i formy pracy z uwzględnieniem różnic rozwojowych i zainteresowań. Uznając dobro dziecka za najwyższą wartość w mojej pracy starałam się do każdego dziecka podchodzić indywidualnie, poznawać jego potrzeby i zainteresowania. Zwracałam uwagę na możliwości każdego dziecka i w związku z tym często stosowałam tzw. skalę stopniowania trudności zadania na kilku poziomach, np. łatwy, trudniejszy, najtrudniejszy i jeśli dzieci tego potrzebowały wydłużałam czas pracy. W swoich działaniach kładłam nacisk na wdrażanie dzieci do stosowania zasad bezpieczeństwa oraz kształtowania u dzieci umiejętności właściwego zachowania się i reagowania w sytuacjach zagrożenia. Uzyskane efekty: • Rozpoznawanie potrzeb dziecka • Pomoc rodzicom w trudnościach wychowawczo-dydaktycznych dziecka 3. Organizowanie zajęć na interesujące tematy. W ramach realizacji powyższego zadania organizowałam zajęcia na interesujące dzieci tematy: • Dzień Pluszowego Misia • Dzień Postaci z Bajek • Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka • Światowy Dzień Oszczędzania • Światowy Dzień Zwierząt • Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci • Międzynarodowy Dzień Ziemi • Międzynarodowy Dzień Muzeów • Dzień Zdrowej Żywności • Dzień Tradycji • Korowód Jesienny • Korowód Wiosenny • Malujemy na foli • Rakietą w kosmos Powyższe zajęcia stały się jednym ze źródeł radości u dzieci, przeprowadzone zabawy i zajęcia wyzwalały radość, ciekawość i kreatywność. Udało mi się zorganizować w grupie warsztaty: • Z firmą Fakro pt. „Pokonaj Smoga z Fakro” • Z Panią Florystką pt. „Praca z gliną” • Z właścicielem psów berneńskich • W mobilnym planetarium • Cyberbezpieczeństwo w ramach kampanii „Tydzień z Internetem” • Czyste powietrze w naszych rękach – spotkanie z ekspertem Uzyskane efekty: • Zaspokojenie ciekawości dzieci i wzbudzenie nowych zainteresowań • Pobudzenie dzieci do kreatywnego myślenia • Wzbogacenie wiedzy i doświadczenia • Wzbogacenie warsztatu pracy 4. Wspieranie uzdolnień dzieci. W swojej pracy starałam się stworzyć dzieciom warunki do ich rozwoju. Angażowałam się w rozwijanie potencjału dzieci, ich zainteresowań, uzdolnień oraz talentów. Uczenie kreatywności dzieci poprzez wskazywanie możliwości rozwoju i poszukiwanie różnorodnych rozwiązań, było głównym celem, który dostosowałam do rozwoju intelektualnego i emocjonalno-społecznego dziecka. Starałam się w swojej pracy: - stwarzać warunki do odkrywania, eksperymentowania, poznawania, działania i przeżywania w różnych formach - kształtować u dzieci wiarę we własne możliwości - stwarzać sytuacje doskonalące pamięć, umiejętność skupienia uwagi, zdolność kojarzenia logicznego, twórczego i oryginalnego myślenia oraz samodzielności - kształtować rozwijanie ekspresji, twórczej postawy, wrażliwości na piękno, wrażliwości estetycznej, pomysłowości, wyobraźni i muzykalności Przygotowywałam dzieci do udziału w konkursach plastycznych, recytatorskich, plastyczno-literackich organizowanych na terenie przedszkola i poza placówką pt.: - „Odżywiam się zdrowo” - „Moja ulubiona książeczka” - Konkurs recytatorski „Imienia Elżbiety Kosińskiej” - „Jak uchronić się przed smogiem z Fakro” – udział w konkursie zapewnił wygraną dla przedszkola w postaci ramek filtrujących na okna do sal – Firma Fakro - „Woda na wesoło, czyli tradycja śmigusa-dyngusa” – Sądeckie Wodociągi - „Najpiękniejsza zakładka do książki” -„Z pieśnią Niepodległości przez stulecie” – przegląd pieśni patriotycznej organizowany przez SP nr 21 w Nowym Sączu - XXIV Międzyszkolny Konkurs Recytatorski – organizowany przez SP nr 18 w Nowym Sączu Organizowałam wycieczki autokarowe, autobusowe i piesze o charakterze edukacyjno-kulturowym oraz rozrywkowym: - Wycieczka na skrzyżowanie ul. Nadbrzeżna - Wycieczka do lasku Szwertańskiego - Wycieczka do Sądeckiego Pogotowia Ratunkowego w Nowym Sączu -Wycieczka do Straży Granicznej w Nowym Sączu - Wycieczka do Straży Pożarnej w Nowym Sączu - Wycieczka do Miejskiej Komendy Policji w Nowym Sączu - Wycieczka do biblioteki dla dzieci - Wycieczka do kina Sokół w Nowym Sączu - Wycieczka do kina Helios w Nowym Sączu - Wycieczka do MOK - Wycieczka do MPK - Wycieczka do Bajkolandu - Wycieczka do parku rozrywki „Rabkoland” - Wycieczka do parku rozrywki i miniatur „Spiska kraina” w Niedzicy - Wycieczka do gospodarstwa agroturystycznego „Owieczka” w Łukowicy Uzyskane efekty: • Pobudzenie do kreatywnego myślenia dzieci • Rozwijanie aktywności i motywacji dzieci i rodziców do uczestnictwa w konkursach • Przełamywanie barier nieśmiałości dzieci w czasie publicznych występów • Zdobywanie przez dzieci nagród i wyróżnień w konkursach • Promocja przedszkola 5. Praca z dziećmi z trudnościami. Każde dziecko jest inne, różniące się potrzebami i możliwościami rozwojowymi od rówieśników. W każdej społeczności przedszkolnej jest pewna liczba dzieci, które napotykają na swojej drodze edukacyjnej mniejsze lub większe niepowodzenia. Moim zadaniem jest udzielanie pomocy dziecku, ponieważ jest ono nierozerwalną częścią społeczności przedszkolnej i już od pierwszych dni pobytu w oddziale przedszkolnym można kształtować jego charakter, spojrzenie na świat i otaczającą rzeczywistość. Każdy wychowanek wymaga od nauczyciela szczególnej uwagi, dlatego ważne jest planowanie zajęć, aby były interesujące i jednocześnie pozwoliły każdemu dziecku zrobić krok do przodu. W swojej pracy dydaktyczno-wychowawczej dostosowałam działania edukacyjne do potrzeb dzieci: • Do każdego dziecka podchodzić indywidualnie, poznawać jego potrzeby i zainteresowania • Zwracać uwagę na możliwości każdego dziecka i w związku z tym często stosować skalę stopniowania trudności • Prowadzić zabawy na wyciszenie, dla dzieci nieśmiałych, dla dzieci agresywnych • Systematycznie prowadzić pracę indywidualną z dziećmi mającymi trudności w poszczególnych obszarach rozwoju Uzyskane efekty: • Rozpoznawanie potrzeb dziecka, wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci • Pomoc rodzicom w trudnościach edukacyjno-wychowawczych • Współpraca z pedagogiem szkolnym 6. Stosowanie różnorodnych aktywnych metod i form pracy z dzieckiem. Wiek przedszkolny to okres wzmożonej aktywności poznawczej, wyrażającej się silną potrzebą intelektualnych wrażeń, dużym napięciem emocjonalnym, potrzebą działania jako narzędziem służącym poznawaniu otaczającej rzeczywistości. Priorytetowym zadaniem w tym zakresie powinno być permanentne stwarzanie sytuacji, w których dziecko znalazłoby źródło zaspokojenia własnych potrzeb, rozbudzanie zainteresowań, motywacji, aktywności, aranżowanie sytuacji wyzwalających napięcie psychoruchowe dziecka i działanie w kierunku jego redukcji. W swojej pracy wykorzystywałam metody m.in.: - Pedagogika zabawy Klanza - Edukacja przez ruch D. Dziamskiej - Ruch Rozwijający W. Sherborne - Dziecięca matematyka E. Gruszczyk-Kolczyńskiej - Aktywne słuchanie muzyki Najczęściej korzystam jednak z Metody Pedagogiki Zabawy Klanza. Opiera się ona na rozumieniu terminu "zabawa" pojmowanego jako czynność dającą przyjemność, wyzwalającą kreatywność, zaspokajającą różne potrzeby, pozwalającą na poznanie nowych wartości, zdobycie wiedzy, a także na budowanie odrębnego, fikcyjnego świata. Metoda ta zakłada, że każdy człowiek może rozwijać się przez całe życie. Dlatego podczas zajęć dąży się do sytuacji edukacyjnych, w których każdy uczestnik może osiągnąć sukces, co buduje jego pozytywną samoocenę i poczucie własnej wartości. Uzyskane efekty: • Uatrakcyjnienie zajęć • Udział dzieci w zajęciach opartych na praktycznych, aktywnych działaniach • Różnorodna oferta edukacyjna stosowana przeze mnie daje dzieciom możliwość zdobycia nowych doświadczeń oraz umiejętności 7. Przygotowanie uroczystości okolicznościowych i imprez w przedszkolu z uwzględnieniem potrzeb zainteresowań dzieci. W ramach realizacji powyższego zadania organizowałam i współorganizowałam następujące uroczystości i imprezy przedszkolne: - Rozpoczęcie roku szkolnego - Światowy Dzień Przedszkolaka - Celebrowanie urodzin dzieci - Korowód jesienny – powitanie jesieni - Owocowy dzień - Dzień postaci z bajek – zabawa na auli - Występ Jesienny pod tytułem „Dary Jesieni” - Dzień Pluszowego Misia - Zabawa Andrzejkowa – wróżby i zabawy - Dzień Tradycji – występ grupy kolędniczej „Przedszkolna Pastorałka” - Mikołajki – wizyta Mikołaja w przedszkolu - Wspólna Wigilia wszystkich przedszkolaków - Bal karnawałowy - Dzień Babci i Dziadka – występ Jasełkowy - Dzień dziewczynek i chłopców - Korowód wiosenny - Dzień Zdrowej Żywności - Święto Rodziny – Dzień Mamy i Taty - Dzień Dziecka - Uroczyste zakończenie roku szkolnego Spotkania teatralne w przedszkolu i po za nim: - Wycieczki do Kina Sokół w Nowym Sączu – „Akademia Filminek” spotkania odbywały się cyklicznie - Festiwal talentów „Bajdurek” - Występ teatrzyku „Tomcio” pod tytułem „Jaś i Małgosia w krainie ekologii” - Przedstawienia w MOK „Wierszykowo”, „Bałwanek” - Teatrzyk „Pinokio” w przedszkolu pt. „Koza kłamczucha” - Teatr w przedszkolu „Don Kichot” - Teatr „Artenes” w MOK „ Czarodziejskie słowa”, oraz „ Rycerz z lawendowego dworu” Współpracowałam z innymi nauczycielami z grup przedszkolnych i nauczycielami ze Szkoły Podstawowej nr 20: - Udział w przedstawieniu zorganizowanym przez zerówkę 0A „Na straganie” - Udział w przedstawieniu zorganizowanym przez gr.0a pod tytułem „Śpiąca królewna” - Udział w przedstawieniu kukiełkowym przygotowanym przez nauczycieli rewalidacji „Trzy Świnki” - Występ grupy 5-latków (Motylki) którą prowadziłam dla wszystkich grup przedszkolnych i zerówek w szkole pt. „Jasełka” - „Dzień postaci z bajek” – czytanie bajek dzieciom z przedszkola przez nauczycieli świetlicy - Wspólne zabawy przedszkolaków z uczniami ze szkoły w ramach „Szkolnego koła wolontariatu” - Wymiana doświadczeń, pomocy dydaktycznych, strojów na występy z innymi nauczycielami - Wspólne uczestniczenie w Radach Pedagogicznych i Zespołach wychowawców Uzyskane efekty: • W wyniku pracy nad organizacją uroczystości wdrażałam rodziców do aktywnego uczestnictwa w życiu grupy i przedszkola • Nabyłam umiejętności organizowania i przeprowadzania uroczystości w przedszkolu 8. Współpraca z rodzicami i dziadkami – angażowanie środowiska rodzinnego wychowanków w życie przedszkola. Pierwszy kontakt z rodzicami ma miejsce na początku roku szkolnego. Ma ono charakter informacyjno-organizacyjny. Atmosfera, z jaką spotykają się rodzice, przychylność i otwartość kompetentnego i zorganizowanego zespołu zaowocują pozytywnym nastawieniem do placówki. Podstawą dobrej współpracy przedszkola z rodzicami jest dostrzeżenie w nich przyjaciół i współpartnerów w wychowaniu dziecka. Rodzina i przedszkole to dwa środowiska, które w szczególny sposób oddziałują na dziecko. Skuteczność tego oddziaływania uwarunkowana jest wzajemnym i ścisłym współdziałaniem. Współpraca z rodzicami polegała m.in. na: - Spotkaniach: informacyjnych, organizacyjnych, informacyjno-integracyjnych - Uroczystościach przedszkolnych - Rozmowach indywidualnych - Konsultacjach - Imprezach okolicznościowych - Zajęciach otwartych - Gazetkach dla rodziców Rodzice angażowali się do różnych działań na rzecz przedszkola: - Pomoc w zagospodarowywaniu kącików przedszkolnych - Dostarczanie materiałów potrzebnych do zajęć - Pomoc w szykowaniu stroi dla dzieci na uroczystości, bale i imprezy przedszkolne - Włączanie się rodziców w zbiórki, akcje charytatywne, kiermasze i przedsięwzięcia - Przygotowywanie słodkiego poczęstunku dla dzieci - Spotkania dzieci z przedstawicielami ciekawych zawodów wśród rodziców - Wideo-filmowanie i fotografowanie uroczystości przedszkolnych - Zakupie prezentów dla dzieci np. na Mikołajki, Dzień kobiet i mężczyzn W przedszkolu z udziałem rodziców zostały zorganizowane takie uroczystości jak: - Mikołajki - Jasełka - Dzień Babci i Dziadka - Dzień Rodziny - Dzień Dziecka - Uroczyste zakończenie roku Rodzice aktywnie brali udział w konkursach dla dzieci i rodziców organizowanych na terenie przedszkola m.in. - „Odżywiam się zdrowo” – konkurs plastyczny - „Moja ulubiona książeczka” – konkurs plastyczny - „Najpiękniejsza zakładka do książki” – konkurs plastyczno-techniczny - „Jak uchronić się przed smogiem z Fakro” – konkurs plastyczno-techniczny - „Woda na wesoło, czyli tradycja śmigusa-dyngusa” – konkurs plastyczno-techniczny - „Marzanna” – konkurs plastyczno-techniczny - „Koszyczek wielkanocny” – konkurs plastyczno-techniczny Udział w akcjach charytatywnych: - „Paczka dla zwierzaczka” - „Paczka dla dzieciaczka” - „Książka dla Przedszkola” - „Zbieramy nakrętki” Udział w kiermaszach świątecznych: - Kiermasz Bożonarodzeniowy - Kiermasz Wielkanocny - Pomoc w przygotowaniu ozdób, wystawianych na kiermasz Zaangażowanie środowiska rodzinnego wychowanków w życie przedszkola pomogło mi na zorganizowanie w grupie akcji „Poczytaj mi!” w ramach programu „Cała Polska czyta dzieciom” spotkań z udziałem rodziców i dziadków. W ciągu roku szkolnego, raz w tygodniu odwiedzał nas ktoś z rodziny dzieci i czytał wybraną przez siebie bajkę. Uzyskane efekty: • Wymiana doświadczeń i spostrzeżeń z rodzicami • Zdobywanie nowych doświadczeń oraz umiejętności • Zadowolenie dzieci i chęć udziału we wszystkich formach spotkań z gośćmi • Środki zdobyte z kiermaszów zostały przeznaczone za zakup zabawek do ogrodu przedszkolnego oraz strojów na występy • Promocja przedszkola w środowisku lokalnym 9. Współpraca ze specjalistami. Dbając o prawidłowy rozwój dzieci moja praca głównie polegała na stałej i wnikliwej ich obserwacji. Potrzeby rozwojowe dzieci dokumentowałam w arkuszach obserwacji pedagogicznej i arkuszach obserwacji do badania dojrzałości szkolnej. Moje spostrzeżenia i działania po wnikliwej analizie osiągnięć dzieci były analizowane z rodzicami. W razie wątpliwości konsultowałam się z pedagogiem szkolnym, który mnie wspierał w różnorodnych działaniach i pomagał w rozwiązywaniu problemu. W przypadku stwierdzenia, że dziecko wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej zostaje podjęta współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Nowym Sączu. Na terenie przedszkola zostały przeprowadzone badania logopedyczne, słuchu i wzroku przez specjalistów z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej za zgodą rodziców. Uzyskane efekty: • Rozpoznawanie potrzeb dziecka • Współpraca z Pedagogiem szkolnym • Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną • Pomoc rodzicom w trudnościach dydaktyczno-wychowawczych u dzieci 10. Podejmowanie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole. Pełniąc funkcje wychowawcy grupy przedszkolnej starałam się stosować różne formy pracy mające na celu wszechstronny rozwój dzieci. Organizowałam wycieczki i pełniłam również funkcję kierownika lub opiekuna we wszystkich wyjazdach i wyjściach grupowych, jakie miały miejsce w czasie trwania stażu. W okresie stażu podjęłam współpracę z instytucjami: - Szkoła Podstawowa nr 20 z Oddziałami Integracyjnymi w Nowym Sączu - Miejski Ośrodek Kultury w Nowym Sączu (MOK) - Pałac Młodzieży w Nowym Sączu - Sądecka Biblioteka Publiczna oddział dla dzieci - Biblioteka Szkolna w Szkole Podstawowej nr 20 w Nowym Sączu - Małopolskie Centrum Kultury „Sokół” w Nowym Sączu - Muzeum Okręgowe w Nowym Sączu oddziały Miasteczko Galicyjskie i Skansen - Teatr Pinokio - Tatr Tomcio - Kino Helios - Małopolski Ośrodek Ruchu Drogowego w Nowym Sączu (MORD) - Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Nowym Sączu (MPK) - Małopolski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Nowym Sączu (MOSiR) - Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Nowym Sączu - Komenda Miejska Policji w Nowym Sączu - Oddział Sądeckiego Pogotowia Ratunkowego w Nowym Sączu - Karpacki Oddział Straży Granicznej w Nowym Sączu - Centrum Rozrywki „Bajkoland” w Nowym Sączu - Park Rozrywki dla dzieci „Rabkoland” w Rabce Zdrój - Park Rozrywki i Miniatur „Spiska kraina” w Niedzicy - Gospodarstwo Agroturystyczne „Owieczka w Łukowicy Uzyskane efekty: • Promowanie pozytywnego wizerunku przedszkola • Współpraca z instytucjami działającymi w środowisku lokalnym • Nabywanie umiejętności organizacyjnych • Poznawanie nowych ciekawych miejsc W ramach realizacji zadań wynikających z § 7 ust. 2, pkt. 3 dotyczących umiejętności wykorzystania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej. 1. Pozyskiwanie z Internetu informacji dotyczących awansu zawodowego oraz danych z zakresu prawa oświatowego. Podczas trwania stażu na bieżąco korzystałam ze stron internetowych w pozyskiwaniu wiedzy na temat przepisów prawa oświatowego i awansu zawodowego. 2. Wykorzystywanie technologii komunikacyjnej i informacyjnej w pracy wychowawczo-dydaktycznej. Organizowałam swoją pracę przy użyciu techniki komputerowej oraz środków audiowizualnych. Wykorzystywałam programy komputerowe do przygotowywania dokumentacji przedszkolnej oraz wzbogacenia pracy pedagogicznej: PowerPoint – do tworzenia prezentacji multimedialnej OpenOffice – do tworzenia i opracowywania: - Planu rozwoju zawodowego i sprawozdania z planu - Planów pracy dydaktyczno-wychowawczej i sprawozdań - Scenariuszy zajęć i imprez, zaproszeń, podziękowań i dyplomów - Gazetki ściennej dla rodziców, która służyła do informowania o aktualnych sprawach, umieszczania artykułów i dokumentów przedszkola (plan pracy wychowawczej, godziny dyżurów nauczycieli, ważne telefony, itp.) W celu urozmaicenia zajęć sięgałam do nagrań dźwiękowych różnego typu, jak również do bajek i filmów edukacyjnych. 3. Wykorzystywanie Internetu do dzielenia się swoją wiedzą z innymi nauczycielami. Plan rozwoju zawodowego zamieściłam na stronie internetowej www.profesor.pl pozwalając innym na skorzystanie z niego. Stworzyłam dla własnych potrzeb bazę linków do portali edukacyjnych z których korzystałam: www.mac.pl www.przedszkolak.pl www.blizejprzedszkola.pl www.chomikuj.pl www.edu.com.pl www.profesor.pl www.men.gov.pl www.wychowanieprzedszkolne.pl www.awans.net www.kuratorium.krakow.pl www.zdrowyprzedszkolak.pl www.calapolskaczytadzieciom.pl Korzystałam z publikacji internetowych innych nauczycieli do przeprowadzania zajęć oraz różnych propozycji gier i zabaw dla dzieci. 4. Opracowanie dokumentacji realizacji planu rozwoju zawodowego. Opracowałam dokumentację planu rozwoju zawodowego w formie elektronicznej. Uzyskane efekty: • Poznałam przepisy i akty prawa oświatowego poprzez w/w linki • Zgłębiłam wiedzę na temat awansu zawodowego nauczycieli • Podczas odwiedzania stron internetowych związanych z moją pracą poznałam nowe metody i formy pracy • Poszerzyłam swoją wiedzę z zakresu pracy z dziećmi i kontaktów z rodzicami • Pozyskiwałam wiedzę o szkoleniach • Zdobyłam umiejętności korzystania z programów komputerowych Open Office, Power Point W ramach realizacji zadań wynikających z § 7 ust. 2, pkt. 4 dotyczących umiejętności zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań. W ramach realizacji powyższego działania: • Przeprowadziłam zajęcia otwarte dla rodziców • Planowałam zajęcia i tworzyłam scenariusze w oparciu o wiedzę pedagogiczną i metodyczną • Organizowałam i prowadziłam zebrania dla rodziców podczas których poruszane były zagadnienia wychowawczo – dydaktyczne • Wspólnie z koleżankami z pracy opracowałyśmy ankietę dla rodziców na temat podejmowanych działań edukacyjnych i wychowawczych przedszkola oraz oczekiwań rodziców wobec przedszkola • Prowadziłam codzienną obserwację zachowań i postępów dzieci, a w przypadku jakichkolwiek problemów edukacyjnych czy wychowawczych podejmowałam działania w celu ich wyjaśnienia i skutecznego rozwiązania • Każdy problem zaistniały w grupie sygnalizowałam drugiemu nauczycielowi prowadzącego grupę. Rodzice byli informowani o naszych spostrzeżeniach i niepokojących sytuacjach, a następnie o poczynionych działaniach i ich rezultatach • Poszerzałam wiedzę z zakresu pedagogiki, psychologii i dydaktyki poprzez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego, które wymieniłam wcześniej • W okresie stażu samodzielnie pogłębiałam swoją wiedzę i umiejętności poprzez czytanie literatury fachowej i czasopism pedagogicznych m.in.: „Nauczycielka przedszkola”, „Bliżej przedszkola”, „Hobby – Mały Artysta”. Korzystałam również z zasobów biblioteki pedagogicznej w Nowym Sączu. • Pomocy w rozwiązaniu bieżących problemów szukałam w Internecie • Zdobywałam wiedzę ze spotkań odbytych po obserwacjach zajęć prowadzonych i obserwowanych przeze mnie • Współpracowałam z nauczycielami uczącymi w poszczególnych grupach w przedszkolu oraz z nauczycielami ze szkoły i pedagogiem szkolnym Uzyskane efekty: • Zdobyte wiadomości wykorzystałam w codziennej pracy dydaktyczno-wychowawczej z dziećmi i spotkaniami z rodzicami • Fachowa literatura i czasopisma były mi pomocne w opracowywaniu ciekawszych, bardziej urozmaiconych zajęć, uroczystości, innych spotkań, które odbywały się w przedszkolu • Poszerzałam swoją wiedzę z zakresu pracy z dziećmi i kontaktów z rodzicami • Współpracowałam z innymi nauczycielami W ramach realizacji zadań wynikających z § 7, ust. 2, pkt. 5 dotyczących umiejętności posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż. 1. Analiza przepisów prawa oświatowego: • Karta Nauczyciela z dnia 26.01.1982r. • Rozporządzenie MEN z dnia 01.03.2013r. w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli • Rozporządzenie MEN z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli • Ustawa o systemie oświaty 07.09.1991r. • Rozporządzenie MEN z 14.02.2017r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej 2. Przeanalizowałam Konwencje Praw Dziecka, dzięki której opracowałam wspólnie z dziećmi z grupy „Kodeks Praw i Obowiązków Przedszkolaka” oraz „Kodeks zachowań” 3. Studiowanie dokumentacji przedszkolnej. Zapoznałam się z podstawowymi dokumentami dotyczącymi funkcjonowania, organizacji i zadań przedszkola: - Statut Szkoły - Roczne plany pracy - Programy nauczania - Regulaminy - Procedury dotyczące przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola - Przepisy BHP 4. Aktualizowanie znajomości przepisów dotyczących konkretnych zadań. Przez cały okres stażu śledziłam zmiany w prawie oświatowym zarówno drogą elektroniczną jak i podczas kursów oraz szkoleń. Uwzględniłam obowiązujące przepisy i procedury w swojej pracy dydaktyczno – wychowawczej. Interesowałam się wszystkim tym co dotyczyło rozwoju, zainteresowań dzieci w wieku przedszkolnym. Poszerzałam wiedzę poprzez rozmowy z dziećmi, innymi nauczycielami i rodzicami, również dzięki konkursom, szkoleniom, stronom internetowym, książkom i czasopismom. Uzyskane efekty: • Analizując powyższe dokumenty zapoznałam się z prawnymi podstawami mojej pracy • Zapoznałam się z procedurą awansu zawodowego nauczyciela • Znajomość podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, uświadomiła mi potencjalne źródła zagrożenia, oraz sposób postępowania w tych trudnych i niebezpiecznych sytuacjach • Bliższa znajomość prawa umożliwiła mi właściwą realizację zadań dydaktyczno–wychowawczych, opiekuńczych, dbania o bezpieczeństwo powierzonych mi wychowanków PODSUMOWANIE W okresie od 01 września 2016 do 31 maja 2019 roku starałam się sumienie i z właściwym zaangażowaniem realizować zadania ujęte w Planie Rozwoju Zawodowego. Uważam, że okres mojego stażu, został wypełniony realizacją zadań wynikających z Planu Rozwoju Zawodowego i prawidłowo wykorzystany. Mogłam również liczyć na pomoc i informację zwrotną dotyczącą podejmowanych przeze mnie działań. Współpracę z opiekunem stażu oceniam pozytywnie. Realizacja planu rozwoju zawodowego dała mi dużo satysfakcji i jestem przekonana, że to co zrobiłam, przyczyniło się nie tylko do wzrostu jakości mojej pracy, ale i do jeszcze lepszego funkcjonowania przedszkola. Myślę, że coraz lepiej daję sobie radę w planowaniu zajęć, doborze i zastosowaniu ciekawych metod pracy, organizowaniu wycieczek, wypełnianiu zadań ogólnorozwojowych. Przez okres stażu starałam się zgłębić swoją wiedzę z zakresu pedagogiki i metodyki prowadzenia zajęć oraz nabywać nowe umiejętności niezbędne w pracy nauczyciela i wychowawcy grupy przedszkolnej. Zrozumiałam, iż do każdego dziecka należy podejść w sposób indywidualny, dlatego starałam się poznać psychikę i motywy postępowania każdego z nich, a także zrozumieć ich zachowania i reakcje, aby w razie potrzeby wpłynąć na ich postawy, niwelować niestosowne zachowania i pojawiające się przejawy agresji. Pomagałam dzieciom mającym problemy natury wychowawczej lub edukacyjnej. Uwzględniłam w swojej pracy problematykę środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych. Korzystałam z różnych ofert doskonalenia zawodowego, podwyższając własne kompetencje zawodowe. W swojej pracy aktywnie i sumiennie uczestniczę w realizacji zadań wychowawczych, opiekuńczych i edukacyjnych wynikających ze statutu szkoły. Wykorzystuję również technologię komputerową i informacyjną. Praca jako nauczyciel sprawia mi dużo satysfakcji i radości. Każda spędzona chwila z dziećmi daje nowe doświadczenia i mnóstwo uśmiechu na twarzy. Podczas pełnienia funkcji wychowawcy nabyłam wiele przydatnych doświadczeń, które pozwoliły mi się rozwijać. Wykorzystywałam je w codziennej pracy według potrzeb, konsekwentnie i z zaangażowaniem. Aktywność w różnych obszarach działań dała mi dużo zadowolenia, dzięki temu chętniej podejmowałam zadania wynikające z potrzeb przedszkola i szkoły. Wszystko czego nauczyłam się przez dotychczasowy okres stażu tworzy bazę mojego dalszego rozwoju zawodowego. Uważam że to dopiero początek tego co jeszcze przede mną. Po zakończeniu stażu zamierzam w dalszym ciągu doskonalić mój warsztat pracy i podnosić kwalifikacje by lepiej realizować zadania przedszkolne. Chciałabym, aby moje zajęcia i wszelkie działania z roku na rok stawały się coraz bardziej atrakcyjne. Praca z dziećmi i efekty tej pracy są dla mnie radością, cieszę się z małych i dużych sukcesów moich podopiecznych, a sobie stawiam coraz to wyższą poprzeczkę. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |