Katalog Teresa Pogorzelec, 2019-08-22 Kalisz Zajęcia zintegrowane, Plany pracy Plan pracy Koła Małego Matematyka dla uczniów kl. II - IIIPlan pracy Koła Małego Matematyka dla uczniów kl. II - III Dodatkowe zajęcia matematyczne to oferta dla uczniów, którzy: - lubią rozwiązywać zagadki logiczne, - chcą rozwijać zdolności matematyczne, - pragną poszerzyć swoje wiadomości w ciekawy i łatwy do zapamiętania sposób, - rozwiązywać nietypowe i niezwykłe zadania matematyczne (bawić się liczbami i figurami), Cele zajęć: - rozwijanie umiejętności pracy zespole, - rozwijanie zdolności matematycznych, - poszerzanie wiadomości uczniów, - ćwiczenie rachunku pamięciowego, - nauczenie wiary we własne siły i możliwości osiągania sukcesów, - kształcenie umiejętności wykonywania podstawowych działań, arytmetycznych, rozumienia elementarnych pojęć matematycznych, - stymulowanie logicznego myślenia, - wyrabianie umiejętności koncentracji, wytrwałości w przezwyciężaniu trudności, - rozwijanie umiejętności przewidywania i planowania, wyciągania wniosków, - umiejętności przetwarzania zdobytych wiadomości, - szybkości podejmowania decyzji, - wdrażanie do prawidłowego współdziałania w grupie, - rozwijanie matematycznych zainteresowań uczniów - przygotowanie do zdobycia umiejętności czytania i rozumienia tekstów matematycznych - rozwijanie wyobraźni geometryczne Tematyka zajęć: I. Działania arytmetyczne na liczbach 1. Badanie własności dodawania i odejmowania 2. Grupowanie liczb według podanego kryterium 3. Obliczenia z wykorzystywaniem osi liczbowej 4. Odczytywanie i zapisywanie liczb w dziesiątkowym systemie pozycyjnym 5. Graficzne rejestrowanie sposobu rozumowania 6. Budowanie kwadratów magicznych 7. Porównania różnicowe 8. Kolejność wykonywania działań 9. Praktyczne stosowanie związków między dodawaniem, a odejmowaniem II. Mnożenie i dzielenie 1. Wielokrotność liczb 2. Przemienność mnożenia i rozdzielność mnożenia względem dodawania i odejmowania 3. Porównania ilorazowe 4. Wzajemna odwrotność mnożenia i dzielenia 5. Dzielenie jako mieszczenie i podział III. Figury geometryczne 1. Konstruowanie figur z patyczków. Rysowanie figur 2. Przesuwanie równoległe figur na sieci kwadratowej 3. Pomiary odcinków łamanej. Obliczanie obwodów wielokątów 4. Rozpoznawanie figur w otoczeniu i na rysunku IV. Matematyka w życiu codziennym 1. Obliczenia pieniężne: cena – ilość – wartość 2. Ćwiczenia w mierzeniu długości 3. Mierzenie pojemności 4. Obliczenia zegarowe i kalendarzowe 5. Termometr – temperatura 6. Ważenie – porównywanie masy 7. Posługiwanie się symbolami miar, zamiana jednostek IV. Liczby w zakresie miliona 1. Odczytywanie i zapisywanie liczb w dziesiątkowym systemie pozycyjnym 2. Ułamki o mianownikach 2, 3, 4 - porównywanie 3. Zapisywanie i odczytywanie liczb w zakresie 1.000.000 4. Porównywanie liczb wielocyfrowych 5. Zadania związane z opłatami za usługi telefoniczne i pocztowe V. Rozwiązywanie zadań tekstowych 1. Przechodzenie od zadań na przedmiotach poprzez zadania słowno-rysunkowe 2. Zapisywanie rozwiązań zadań różnymi sposobami (graf, drzewko, równania) 3. Układanie treści zadań do formuł matematycznych, rysunków 4. Przekształcenie i schematyzowanie treści zadań 5. Zapisywanie rozwiązania zadania za pomocą jednego równania Metody pracy: • gry dydaktyczne • problemowa • „burza mózgów” • ćwiczeniowa i inne Środki dydaktyczne: • gry, zagadki geometryczne, domina, loteryjki, łamigłówki, • karty pracy, zadania tekstowe, • testy wyboru: MAT, Kangur matematyczny Oczekiwane efekty: Uczniowie potrafią: - wykonywać w pamięci proste obliczenia, - poprawnie zapisywać przeprowadzone obliczenia, - posługiwać się działaniami odwrotnymi przy rozwiązywaniu zadań, - wykorzystywać własności działań przy wykonywaniu obliczeń, - analizować i rozwiązywać nietypowe zadania tekstowe, - dobierać działania odpowiednie do warunków zadania, - stosować algorytmy pisemnego dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia, - wykonywać obliczenia kalendarzowe, zegarowe, - rozwiązywać zagadki, logogryfy Realizacja celów: Zakładane cele będą realizowane przez: - prace z tekstem zadania - ćwiczenie techniki rachunkowej - rozwiązywanie zadań kilkoma sposobami - układanie zadań do danej formuły - zabawę - naukę - udział w konkursach matematycznych organizowanych na terenie szkoły i poza nią Praca uczniów w czasie zajęć matematycznych nie podlega ocenie. Najlepszym sprawdzeniem efektów pracy ucznia będzie zdobycie wyróżnienia w konkursie szkolnym oraz satysfakcja z samodzielnego wykonania zadania. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |