Katalog Sylwia Sygnarowicz, 2019-07-23 Bochnia Język angielski, Różne Innowacja - Elementy logopedii w nauczaniu języka angielskiego - zajęcia z dzieckiem autystycznymInnowacja Pedagogiczna – metodyczna „Elementy logopedii w nauczaniu języka angielskiego- zajęcia z uczniem autystycznym”. Zakres innowacji: Adresatem innowacji jest uczeń klasy trzeciej szkoły podstawowej. Czas realizacji obejmuje rok szkolny 2018/2019 z możliwością kontynuacji w roku kolejnym. Zajęcia będą się odbywać w ramach zajęć obowiązkowych, dwa razy w tygodniu. Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei wyrównywania szans edukacyjnych dla dzieci z autyzmem z wykorzystaniem elementów zajęć logopedycznych. Ma ona motywować ucznia do nauki języka angielskiego. Motywacja wprowadzenia innowacji: Innowacja jest moją odpowiedzią na trudne warunki nauki, na które natrafia dziecko z autyzmem w szkole ogólnodostępnej a także wyjściem naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla I etapu edukacyjnego. Na podstawie wieloletnich obserwacji oraz diagnoz przeprowadzonych w szkole widać, że uczniom z zaburzeniami rozwojowymi najbardziej brakuje bardzo indywidualnych metod i technik nauczania dobranych bezpośrednio dla danego dziecka. Dlatego też główną przyczyną opracowania tej innowacji jest potrzeba stworzenia korzystnych dla dziecka autystycznego technik i metod w nauczaniu języka angielskiego przy wykorzystaniu elementów zaczerpniętych z logopedii. I. Opis innowacji: 1. Wstęp W szkole znajduje się uczeń ze zdiagnozowanym autyzmem atypowym. Uczeń ten ma trudności w rozumieniu relacji społecznych i emocjonalnych. Posługuje się ograniczonymi wzorcami zachowań i zainteresowań. Innowacja ma za zadanie wprowadzić w szkole zmiany mające na celu wspieranie rozwoju oraz poprawę codziennego funkcjonowania dziecka z autyzmem. Metody i techniki wprowadzane w innowacji, dostosowane do indywidualnych potrzeb, mogą rozwijać możliwości uczenia się, komunikacji i relacji z innymi, a jednocześnie ograniczać nasilenie występowania zachowań destrukcyjnych. II. Założenia ogólne: 1. Innowacja skierowana jest do ucznia klasy drugiej. 2. Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach: a) wykorzystanie form pracy logopedycznej takich jak:ćwiczenia nastawione na usprawnianie dużej i małej motoryki, percepcja słuchowa-mowa dźwięków, organizator wizualny, pomoce dydaktyczne (wizualne, piktogramy, zdjęcia oraz grafomotoryczne związane tematycznie z kolejnymi rozdziałami podręcznika) b) zapoznanie ucznia autystycznego z metodami i technikami pracy wspomagającymi proces uczenia się języka angielskiego III. Cele innowacji 1. Cel główny: Poprawa jakości uczenia się i nauczania na zajęciach języka angielskiego oraz osiągnięcie przez ucznia autystycznego jak najwyższych , możliwych dla niego wyników. 2. Cele szczegółowe: a) posługiwanie się językiem angielskim w sytuacjach społecznych ( w zespole klasowym) b)opanowanie zasad wspomagających rozwój osobisty c) Kształtowanie u ucznia postawy ucznia docenionego, zadowolonego z własnych osiągnięć d)zachęcanie do samodzielnych poszukiwań sposobów nauki e)przygotowanie do następnego etapu edukacyjnego f) comiesięczna analiza postępów pracy uczniami IV. Metody i formy pracy Nauczyciel dwa razy w tygodniu realizuje następujące zadania: -wdraża techniki i metody zaczerpnięte z logopedii na lekcjach języka angielskiego - tworzy własne materiały do wykorzystania na lekcji, adekwatnie do przepracowywanego materiału z podstawy programowej Uczeń: - naśladuje słowa, zdania - sylabizuje - uczy się modulacji głosu - sekwencjonuje - szereguje - uczy się dialogu kierowanego -wykonuje ćwiczenia oddechowe - pracuje z piktogramami, zdjęciami przedmiotów rzeczywistych V. Przewidywane osiągnięcia Uczeń zdobywa wiedzę w sposób kreatywny, gdyż w procesie uczenia się ma wpływ na dobieranie stosowanych technik i metod. Może je zmieniać lub modulować ich fragmenty w sposób dla siebie akceptowalny. Wykorzystuje możliwości jakie daje np. wizualizacja czy ćwiczenie percepcji słuchowej, szczególnie w przypadku pojęć abstrakcyjnych. Ma możliwość wykazać się zdobytą wiedzą w sposób akceptowalny dla niego jak i dla społeczeństwa ( samoregulacja w przypadku czynności samostymulujących – kuferek nagród) Uczy się samodzielności, sekwencjonowania i szeregowania jako ważnego elementu wspomagania działania analizatora słuchowego oraz kategoryzowania ( ze względu na zaburzenia procesów analizy i syntezy słuchowej. Uczeń osiąga lepsze wyniki z języka angielskiego. Nauczyciel wykorzystuje materiały własne oraz ogólnodostępne, a tym samym wzbogaca swój warsztat pracy. Jest pozytywnie zmotywowany do osiągnięcia lepszych wyników nauczania VI. Tematyka zajęć Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego. Dotyczą tematyki realizowanej na zajęciach języka angielskiego, uzupełniają ją, poszerzają. Są to np.: zakupy, sklepy, usługi, posiłki, artykuły spożywcze, zainteresowania itd. VII. Ewaluacja W ramach uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi ankietę dotyczącą realizacji metod i technik stosowanych w pracy z uczniem oraz rozmowy z uczniem i rodzicem. Szczegółowa analiza wyników ankiety, przeprowadzonych rozmów oraz wyników klasyfikacji pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta także zostanie decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji w kolejnym roku szkolnym. Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane oraz udostępnione dyrektorowi szkoły. VIII. Spodziewane efekty Wpływ na ucznia: -rozwój mowy -wydłużenie czasu koncentracji uwagi oraz opanowanie technik przenoszenia uwagi tzw. „ zmiany toru” - zaangażowanie w pracę na lekcji - ukierunkowanie na samodzielne wykonywanie zadań jak i na wypracowanie umiejętności pracy w grupie - osiągnięcie możliwie najwyższego poziomu samozadowolenia wraz z adekwatnym poziomem umiejętności samooceny Wpływ na pracę szkoły: - podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez wspomaganie rozwoju ucznia z autyzmem - rozwój zakresu metod i technik pracy z uczniem z autyzmem - indywidualizacja nauczania - podnoszenie wyników edukacyjnych uczniów w obszarze nauczania języka angielskiego IX. Podsumowanie Niniejsza innowacja ma na celu zaprezentować korzyści płynące z indywidualizacji pracy z uczniem autystycznym na lekcjach języka angielskiego poprzez wykorzystanie elementów zaczerpniętych z logopedii. Bibliografia: „One są wśród nas. Dziecko z autyzmem i ZA w szkole i w przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów.” G. Jagielska ORE „Rozwijanie umiejętności życiowych u dzieci z autyzmem lub zespołem Aspergera – J>McIlee Myers. Wyd. Harmonia „ Autyzm...Co to dla mnie znaczy?” - C. Faherty. Wyd. Uniwersytetu Jagielońskiego strony internetowe: https://autyzmwszkole.com, www.synapsis.org.pl, www.autyzmasd.pl, www.spectrumnews.org, www.webmd.com/brain/autism/features/autism-in-the-classroom, www.speechandlanguagekid.com, www.logopedia.net.pl, www.hearingsol.com/articles/echolalia-repetitive-speech, www.steppingstonesca.com, www.englishclub.com/learning-difficulties/autism.htm Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |