Katalog Monika Stańczuk, 2019-07-23 Siedlce Zajęcia przedszkolne, Ćwiczenia Program działań terapeutyczno-wspierających dla dziecka 6-letniego z trudnościami wzrokowo-ruchowymiMonika Całka-Stańczuk- nauczyciel mianowany, absolwentka Akademii Podlaskiej w Siedlcach, swoje kwalifikacje zawodowe zdobyła na studiach podyplomowych – edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, filologia polska. Obecnie nauczyciel wychowania przedszkolnego w Szkole Podstawowej nr 5 w Siedlcach. Ukończyła kursy z zakresu diagnozy i terapii pedagogicznej, kurs kinezjologia edukacyjna P. Dennisona I i II stopień, dramy. Swoją pracę uważa za wielką pasję, ale i wyzwanie do ciągłych poszukiwań i dalszego rozwoju. Moja praca dotyczy proponowanych ćwiczeń usprawniających funkcje ruchowe, wzrokowe i słuchowe u 6-latka. Są to treści, które realizowałam na terapii indywidualnej i z cała grupą z dzieckiem posiadającym opinię z PPP o braku dojrzałości szkolnej do podjęcia nauki w kl. I. W proponowanych przez mnie zabawach i ćwiczeniach, wykorzystałam elementy metody P. Dennisona i Metodę Dobrego Startu wg. M. Bogdanowicz oraz publikacje Jagody Cieszyńskiej Program działań terapeutyczno-wspierających dla dziecka 6-letniego z trudnościami wzrokowo-ruchowymi Obszar obejmowany wsparciem: kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania, sprawność ruchowa w tym również manualna i grafomotoryczna Okres realizacji-do końca II semestru roku szkolnego 2018/2019 Założenia: Głównym celem zawartych w programie ćwiczeń jest pomoc dziecku w przezwyciężeniu trudności. Podczas pracy terapeutycznej należy pamiętać, że nie można ograniczać się tylko do stymulacji zaburzonych funkcji. Działania należy zorganizować w taki sposób, aby uaktywnić pracę całego mózgu, aby inne funkcje poznawcze wspomagały zaburzone funkcje. Dziecko, z którym pracuję ma trudności w wyodrębnianiu głoski w nagłosie, śródgłosie i wygłosie, dzieleniu zdania na wyrazy, wyrazów na sylaby i głoski. Zatem, aby osiągnęło dojrzałość szkolną musi usprawnić te trudności na etapie klasy zerowej. Poza tym będę pamiętać o ćwiczeniach usprawniających manualnie, jaki i grafomotorycznie. Dziewczynka lubi rysować, lepić, malować więc te zajęcia powinny być dla niej przyjemne. Działania związane z przygotowaniem i realizacją programu: -analiza opinii PPP -wywiad z rodzicami na temat słabych i mocnych stron dziecka, wyrażenie zgody na uczestnictwo w zajęciach -zgromadzenie potrzebnych materiałów do pracy terapeutycznej Przykłady proponowanych przeze mnie zabaw i ćwiczeń stymulujących są dostępne w publikacjach Jagody Cieszyńskiej, Anny Franczyk, Katarzyny Krajewskiej. Propozycje te można stosować w procesie diagnozowania w różnych sytuacjach, w zależności od możliwości i umiejętności dziecka oraz zaangażowania terapeuty. Samo dziecko najlepiej podpowie nam, w co lubi się bawić i z czego będzie czerpało przyjemność. Naszym zadaniem jest baczne przyglądanie się dziecku i takie pokierowanie procesem terapeutycznym, aby osiągnąć odpowiedni skutek. W procesie terapii, jak podkreśla J. Cieszyńska nie chodzi o to, aby powtarzać ćwiczenia, ale należy dostosować je do indywidualnego przypadku. Wczesna interwencja terapeutyczna będzie miała wtedy sens, kiedy będzie odpowiednio modyfikowana i dostosowana do sytuacji Formy pomocy: - zajęcia grupowe - indywidualna praca z dzieckiem Metody pracy: podczas realizacji programu wykorzystam następujące metody: - elementy Metody Dobrego Startu wg. M. Bogdanowicz - pedagogika zabawy - elementy metody Dennisona - aktywizujące, praktycznego działania, problemowe, oglądowe i słowne Środki dydaktyczne: ilustracje, karty pracy, plansze interaktywne, eksperymenty, rozsypanki sylabowe, wyrazowe, gry dydaktyczne, liczmany, nożyczki, zagadki, figury geometryczne, środki plastyczne, nagrania muzyczne, teksty literacki, rebusy, znaki graficzne liter i cyfr Proponowane metody i sposoby pracy, przykłady ćwiczeń z dzieckiem Przykłady ćwiczeń usprawniających funkcje wzrokowe: -układanie historyjek obrazkowych, dziejących się w czasie i wymagających rozumienia przyczyn i skutków działania bohaterów -układanie szlaków rytmicznych wg podanego schematu np. 2 koła żółte, zielony trójkąt, 3 czerwone kwadraty -dobieranie par tematycznych i atematycznych -wykluczenie elementu ze zbioru na podstawie samodzielnego wydzielenia kategorii - segregowanie, porównywanie, wyróżnianie elementów, wyszukiwanie różnic oraz podobieństw między ilustracjami różniącymi się szczegółami -wyszukiwanie i nazywanie figur geometrycznych, grupowanie wg podanej cechy, przeliczanie na konkretach, dostrzegania, odtwarzania i odwzorowywanie danego kształtu, zachowania linii kontur -„W zdrowym ciele, zdrowy duch”- puzzle, składanie części wg wzoru - wyszukiwanie literki w tekście - rozpoznawanie liter dotykiem, wodząc palcem po wypukłych literach alfabetu - zabawy w bierki, domino, memo Przykłady ćwiczeń usprawniających funkcje ruchowe: * ćwiczenia ogólnej sprawności ruchowej: -usprawnianie koordynacji ruchowej i kontroli nad własnym ciałem np. podskoki, stanie na jednej nodze (naprzemiennie po 15-20 sekund) z zamkniętymi oczami, skakanie na skakance, jednocześnie wypowiadając np. dni tygodnia, nazwy cyfr -rozluźnianie napięć mięśniowych- ćwiczenia Dennisona, wymachy, krążenie ramion i głowy * ćwiczenia malej motoryki: -sprawne wycinanie nożyczkami, lepienie, malowanie, wydzieranie, składanie papieru, proste orgiami na bazie kwadratu lub koła, sznurowanie butów, zapinanie guzików, nawlekanie na sznurek sekwencji klocków (gra „Nawlekaj, nie czekaj”), rysowanie w konturach, zamalowywanie płaszczyzn, wodzenie po wzorze, rysowanie szlaczków, pisanie po śladzie i bez śladu szlaczków literopodobnych Moją propozycją jest, aby podczas lekcji dziecko powinno siedzieć blisko n-la i wygodnie opierać łokieć lewej ręki na ławce ( jest leworęczne). Pozytywnym wzmocnieniem jest dla każdego małego dziecka nagroda w postaci słodyczy, naklejki czy drobnego upominku np. breloczka, bransoletki. Zakres współdziałania szkoły z innymi specjalistami: terapia logopedyczna, integracja sensoryczna, zajęcia socjoterapeutyczne. W przyszłości pedagog wspomagający, który w sytuacji wystąpienia trudności wyjaśniłby, omówił albo wskazałby prostsze rozwiązanie zadania. Metoda Dobrego Startu w wersji polskiej zawiera nowe zestawy wzorów, do których dobrano polskie piosenki ludowe np. Wlazł kotek, Mam chusteczkę haftowaną, Uciekaj myszko. Wobec dziecka, które przejawia trudności w czytaniu i pisaniu, MDS powinna być uzupełnieniem dotychczasowych metod, a nie zastąpieniem dotychczasowych form pracy. W metodzie tej występuje trzy rodzaje ćwiczeń: ćwiczenia ruchowe (usprawnianie analizatora kinestyczno – ruchowego); ćwiczenia ruchowo-słuchowe (usprawnianie analizatora kinestyczno - ruchowego i słuchowego); ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe; I. Zajęcia wprowadzające: 1.Ćwiczenia orientacyjno-porządkowe np.: -marsz przy muzyce -ćwiczenia orientacji w lewej i prawej stronie schematu ciała i przestrzeni -różne sposoby powitania 2.Słuchanie przez dziecko piosenki, która będzie towarzyszyć mu przez resztę zajęć 3. Omawiana będzie treść piosenki, wyjaśniane trudne słowa, a więc sposobność do rozwijania mowy dziecka. Kompetencja językowa rozwijana jest na trzech płaszczyznach: fonologicznej, syntaktycznej i semantycznej. Będzie tu zatem okazja do analizy i syntezy głoskowej i sylabowej, odszukiwaniu słów w dłuższych słowach itp. II. Zajęcia właściwe: 1.Ćwiczenia ruchowe Dziecko śpiewa piosenkę np. Wlazł kotek na płotek, bawiąc się w jej rytm. Dziewczynka jest dosyć nieśmiałym dzieckiem więc można zaproponować wystukiwanie rytmu na bębenku (woreczku z grochem, wałeczku z plasteliny) i śpiew z udziałem n-la. Ćwiczenia te to ruchy wykonane za pomocą :pięści, dłoni i palców, łokci aż wreszcie całego ciała. Na tym etapie bawimy się w zabawę „skaczące kotki” w zakresie motoryki dużej np. na „raz” skok w górę, na „dwa” przysiad, na „trzy” chodzenie na palcach. Używamy tu takich pomocy jak: sznurki, wstążki, szarfy, balony, chusteczki , instrumenty muzyczne itp. 2. Ćwiczenia ruchowo-słuchowe Dziecko trzyma woreczek na raz wraz ze śpiewem, piąstki opadają na woreczek, jednocześnie tupią nogi, na dwa i trzy rączka rozluźniona, opuszki palców spacerują po woreczku. 3. Ćwiczenia ruchowo- słuchowe- wzrokowe N-l rysuje płotek i śpiewa piosenkę. Demonstracja wzoru bądź litery. Płotek składa się z 6 pionowych szczebelków, rysowanych z góry na dół i jednego poziomego od lewej do prawej. Wspólnie liczymy kreski Dziecko śpiewając piosenkę, rysuje szczebelki w powietrzu, zaczynając od lewej strony. Potem rysuje po śladzie na dużym, szarym arkuszu, może użyć także kredy na tablicy lub farby i kartki papieru, tacek z kaszą, ołówka, mazaka. Poprawia go wielokrotnie w rytm śpiewanej piosenki. Rozmiary wzoru będą stopniowo ograniczane rozmiarem liniatury. Przebieg ćwiczeń uwzględnia zasadę stopniowania trudności-od ruchów ręki, aż po narzędzia wymagające precyzji ruchów. Częsta zmiana narzędzia ułatwia wykształcenie prawidłowego napięcia mięśniowego i właściwego chwytu. Wszelkie zastosowane techniki demonstrowania wzoru, należy stosować na jednych zajęciach. Można je zmieniać, modyfikować na kolejnych zajęciach. III. Zakończenie zajęć Można wyciąć paski płotka z kartonu i ułożyć je na dywanie. Dziecko koloruje sylwetę kota i umieszcza na płotku .Dziecko dzieli wyraz KOT na sylaby, liczy litery i układa je w prawidłowy sposób (od lewej do prawej). Uczy się głoskować, wymienia pierwszą i ostatnią głoskę. Dziecko przy spokojnej muzyce rozluźnia się i relaksuje Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |