Katalog

Dominika Makuła, 2019-07-16
Konin

Różne, Ciekawostki

Ortografia w grze – gra planszowa własnego autorstwa.

- n +

Scenariusz zajęć w świetlicy - zajęcia językowe z ortografii i/lub dydaktyczno-wyrównawcze

Temat zajęć: Ortografia w grze – gra planszowa własnego autorstwa

Cel główny: poznanie i utrwalenie słownictwa w języku ojczystym, nabywanie kompetencji: społecznych, językowych, proekologicznych

Cele szczegółowe:
Uczeń:
- rozwija więzi koleżeńskie,
- tworzy i stosuje słowa w języku polskim
- rozwija twórczą ekspresję plastyczną,
- rozwija postawę zdrowego współzawodnictwa,
- wdraża działania ekologiczne.

Metody: słowna – pogadanka, rozmowa sterowana, działania praktyczne -aktywizujące, zabawy interakcyjne, ekspresja plastyczna, słowniki języka polskiego

Formy pracy: zbiorowa i indywidualna

Środki dydaktyczne: brystol/-e, linijka/-i długa, marker/y permanentny w kol. czarnym lub innym ciemnym, nakrętki plastikowe od butelek typu pet 1-/2-kolorowe (bez napisów, płaskie), karta zadań – jedna na stolik,
Instrukcja gry, notatnik i ołówek, karteczki małe białe lub po jednej sztuce - zielona i czerwona.

Przebieg zajęć:
1. Powitanie. Nauczyciel wita się z uczniami i przedstawia cel zajęć. Dzieci siadają wokół stołu w pracowni. Nauczyciel podaje hasło i/lub tematykę zajęć.
2. Uczniowie dzielą się na grupy (w zależności od ilości osób).
3. Uczniowie otrzymują po 1 brystolu, markerze, korki od butelek, słownik.
4. Nauczyciel rozkłada duży brystol , omawia, ze posłuży do narysowania gry – planszy. Tłumaczy dzieciom wykorzystanie nakrętek.
5. Uczniowie przystępują do oznaczenia nakrętek np. białych samogłoskami – duże litery – A E I O U inne nakrętki np. jasnoróżowe – B,C,D,F,G itd. również Ś, Ć, Ź, Ż. Nakrętki mogą przynieść dzieci ze sobą na zajęcia lub skorzystać ze zbiórki szkolnej, jeśli taka jest akurat prowadzona.
6. Uczniowie z użyciem linijek markera lub pisaka rysują duży kwadrat minimum 32czmx32cm, efektywniej 50x50cm. W środku małe kwadraty - wymiary minimum 4x4cm jeden. Całość stanowić będzie planszę - kwadrat składający się z minimum 64 małych kwadratów – rysunek.




7. Uczniowie przystępują do gry:
- każdy otrzymuje samogłoski – nakrętki np. białe, i losuje z „banku liter” dwie spółgłoski – nakrętki np. niebieskie
- osoba która jest np. najmłodsza z grupy lub ta która wyrzuci największą ilość oczek na kostce rozpoczyna zabawę – układa pierwszą literę w wybranym miejscu na planszy,
- kolejna osoba dodaje w dowolne miejsce swoją literę,
- kolejna osoba dodaje literę aż powstanie poprawne słowo w jęz. polskim, wówczas osoba zdobywa punkt,
- jeśli litera nie odpowiada graczowi, to gracz może zmienić spółgłoskę czy samogłoskę na inną z banku, ale wówczas nie kładzie jej na planszy,
- wygrywa ta osoba, która zdobędzie najwięcej słów.

Podsumowanie:
Uczniowie oceniają zajęcia - na papierowych karteczkach rysują  lub  i wrzucają je do skrzyneczki nauczyciela/ oddają nauczycielowi. Mogą wrzucić tylko karteczkę odpowiednio – zieloną co oznacza, że podobały się zajęcia, czerwoną – nie podobały się te zajęcia.


Autor: mgr Dominika Makuła
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.