Katalog

Barbara Kurek, 2019-07-16
Dęblin

Muzyka, Artykuły

RYTMIKA BAWI I ROZWIJA

- n +


Ruch, śpiew i taniec są naturalną potrzebą każdego dziecka, szczególnie w
wieku przedszkolnym. Dziecko podczas zajęć rytmicznych rozwija wrażliwość
estetyczną, poczucie rytmu, wymowę, wyobraźnię, koncentrację, uwagę, ogólną
koordynację ruchową. Dzieci bardzo spontanicznie reagują na zmianę tempa,
dynamikę słyszanych utworów. Ich mimika twarzy świadczy o tym, że uwielbiają brać
udział w zajęciach rytmicznych. Na ustach często widnieje uśmiech. Do sali, w której
są prowadzone zajęcia, przedszkolaki pomimo ustalonych wcześniej zasad, że np.
”wchodzimy maszerując” wchodzą żywo, spontanicznie, często
w podskokach. To wszystko wynika z ogromnej radości i przeświadczenia, że zaraz
będą się świetnie bawić.
Dzieci na rytmice poznają wiele nowych piosenek, skutkuje to poszerzeniem
ich zakresu wiedzy o świecie. Często mają okazję obcować z instrumentami
perkusyjnymi, grać na nich wystukując różne rytmy. Dzieci uwielbiają tańczyć,
szczególnie naśladując nauczyciela, do różnych nowoczesnych fragmentów muzyki
elektronicznej. Lubią się też bawić - tańczyć w parach, głośno przy tym śpiewając.
Przedszkolaki są bardzo twórcze. Komponują ilustracje muzyczne przy użyciu
instrumentów perkusyjnych oraz odgłosów, jakie wydaje ich ciało lub przy pomocy
niekonwencjonalnych przyborów: folii, gazety, rolek papierowych, gąbek, wstążek,
tektur, pałeczek drewnianych, liny itp. Słuchają fragmentów muzyki poważnej i
interpretują ją ruchem ciała i mimiką twarzy. Czas trwania zajęć rytmicznych musi być
dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci 3 – 4 latki 15 – 20 minut,a 5 – 6 latki
30 – 40 minut. Zabawy rytmiczne sprawiają dzieciom jeszcze większą przyjemność,
jeżeli podczas ćwiczeń wykorzystują różne ciekawe przybory: piłki, kolorowe kartki,
obręcze, parasolki, wstążki na kijkach, kolorowe , neonowe chusty, barwne piórka,
kostki styropianu, guziki itp. Fragmenty różnej garderoby zakładanej w czasie
ćwiczeń rytmicznych : kapelusze, pelerynki, fartuszki, maski sprawiają, że zajęcia te
są inne od innych, ciekawe, twórcze, nowatorskie, pobudzające do działania.
Przykładowe zabawy, które można wykorzystać na rytmice:
1. Zabawa muzyczno – rytmiczna „Wieże”
Dzieci podczas spokojnej muzyki granej na pianinie spacerują po sali w różnych
kierunkach. Kiedy muzyka staje się skoczna dzieci w wyznaczonych miejscach
układają wieże z pociętych tekturowych, grubych rolek. Kiedy muzyka się uspokaja
dzieci znowu spacerują po sali.
2. Zabawa muzyczno – słuchowa „Nawlekamy guziki”
Dzieci poruszają się po sali przy muzyce. Na przerwę - pauzę nauczyciel wystukuje
na bębenku kilka uderzeń . W zależności od ilości usłyszanych uderzeń dzieci
nawlekają na sznurek odpowiednią ilość guzików.
Te zajęcia sprawiają wiele radości i satysfakcji nie tylko dzieciom, ale również i mnie.
Barbara Kurek
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.