Katalog Barbara Kurek, 2019-07-16 Dęblin Muzyka, Artykuły RYTMIKA BAWI I ROZWIJARuch, śpiew i taniec są naturalną potrzebą każdego dziecka, szczególnie w wieku przedszkolnym. Dziecko podczas zajęć rytmicznych rozwija wrażliwość estetyczną, poczucie rytmu, wymowę, wyobraźnię, koncentrację, uwagę, ogólną koordynację ruchową. Dzieci bardzo spontanicznie reagują na zmianę tempa, dynamikę słyszanych utworów. Ich mimika twarzy świadczy o tym, że uwielbiają brać udział w zajęciach rytmicznych. Na ustach często widnieje uśmiech. Do sali, w której są prowadzone zajęcia, przedszkolaki pomimo ustalonych wcześniej zasad, że np. ”wchodzimy maszerując” wchodzą żywo, spontanicznie, często w podskokach. To wszystko wynika z ogromnej radości i przeświadczenia, że zaraz będą się świetnie bawić. Dzieci na rytmice poznają wiele nowych piosenek, skutkuje to poszerzeniem ich zakresu wiedzy o świecie. Często mają okazję obcować z instrumentami perkusyjnymi, grać na nich wystukując różne rytmy. Dzieci uwielbiają tańczyć, szczególnie naśladując nauczyciela, do różnych nowoczesnych fragmentów muzyki elektronicznej. Lubią się też bawić - tańczyć w parach, głośno przy tym śpiewając. Przedszkolaki są bardzo twórcze. Komponują ilustracje muzyczne przy użyciu instrumentów perkusyjnych oraz odgłosów, jakie wydaje ich ciało lub przy pomocy niekonwencjonalnych przyborów: folii, gazety, rolek papierowych, gąbek, wstążek, tektur, pałeczek drewnianych, liny itp. Słuchają fragmentów muzyki poważnej i interpretują ją ruchem ciała i mimiką twarzy. Czas trwania zajęć rytmicznych musi być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci 3 – 4 latki 15 – 20 minut,a 5 – 6 latki 30 – 40 minut. Zabawy rytmiczne sprawiają dzieciom jeszcze większą przyjemność, jeżeli podczas ćwiczeń wykorzystują różne ciekawe przybory: piłki, kolorowe kartki, obręcze, parasolki, wstążki na kijkach, kolorowe , neonowe chusty, barwne piórka, kostki styropianu, guziki itp. Fragmenty różnej garderoby zakładanej w czasie ćwiczeń rytmicznych : kapelusze, pelerynki, fartuszki, maski sprawiają, że zajęcia te są inne od innych, ciekawe, twórcze, nowatorskie, pobudzające do działania. Przykładowe zabawy, które można wykorzystać na rytmice: 1. Zabawa muzyczno – rytmiczna „Wieże” Dzieci podczas spokojnej muzyki granej na pianinie spacerują po sali w różnych kierunkach. Kiedy muzyka staje się skoczna dzieci w wyznaczonych miejscach układają wieże z pociętych tekturowych, grubych rolek. Kiedy muzyka się uspokaja dzieci znowu spacerują po sali. 2. Zabawa muzyczno – słuchowa „Nawlekamy guziki” Dzieci poruszają się po sali przy muzyce. Na przerwę - pauzę nauczyciel wystukuje na bębenku kilka uderzeń . W zależności od ilości usłyszanych uderzeń dzieci nawlekają na sznurek odpowiednią ilość guzików. Te zajęcia sprawiają wiele radości i satysfakcji nie tylko dzieciom, ale również i mnie. Barbara Kurek Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |