Katalog Jagoda Wenderska, 2019-07-04 Chojnice Zajęcia zintegrowane, Program nauczania Program Zajęcia KKPROGRAM ZAJĘĆ KOMPENSACYJNO – WYRÓWNAWCZYCH DLA UCZNIÓW KLAS I-III Opracowała: 1.CELE ZAJĘĆ KOMPENSACYJNO-WYRÓWNAWCZYCH CELE OGÓLNE: - stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego, - usprawnianie zaburzonych procesów psychomotorycznych istotnych w opanowaniu umiejętności czytania i pisania, - ćwiczenie sprawności czytania i pisania, - oddziaływanie psychoterapeutyczne ogólnie uspakajające, a równocześnie aktywizujące uczniów. CELE SZCZEGÓŁOWE: - doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej, - zapamiętywanie bodźców słuchowo-wzrokowych i ich różnicowanie, - usprawnianie percepcji wzrokowo – słuchowej, - doskonalenie koordynacji wzrokowo-słuchowo-kinestetycznej, - usprawnianie grafomotoryki, - doskonalenie orientacji w przestrzeni i na płaszczyźnie, - wzbogacanie słownika czynnego, - doskonalenie umiejętności prawidłowego wypowiadania się, - usprawnianie techniki pisania i czytania, - przywracanie prawidłowych postaw wobec nauki, - pozytywne wzmacnianie uczniów. 2.ZASADY PROWADZENIA ZAJĘĆ W czasie zajęć kompensacyjno-wyrównawczych obowiązywać będą następujące zasady: - zasada indywidualizacji środków i metod oddziaływania korekcyjnego, - zasada powolnego stopniowania trudności w nauce czytania i pisania uwzględniająca złożoność tej trudności i możliwości percepcyjne dziecka, - zasada korekcji zaburzeń, czyli ćwiczenia funkcji najgłębiej zaburzonej oraz ćwiczenia najsłabiej opanowanej umiejętności, - zasada kompensacji zaburzeń, czyli łączenie ćwiczeń funkcji zaburzonych z ćwiczeniami funkcji niezaburzonych, - zasada systematyczności, dotyczy cykliczności ćwiczeń oraz systematyczności ćwiczeń, - zasada ciągłości oddziaływań psychoterapeutycznych, - zasada przyjaznej atmosfery zajęć, bezpieczeństwa, empatii i szczerości. 3.UCZESTNICY PROGRAMU Program zajęć kompensacyjno–wyrównawczych obejmuje uczniów: - z zaburzeniami manualno-graficznymi, - z zaburzeniami funkcji wzrokowych, - z zaburzeniami funkcji słuchowych, - z zaburzeniami i zakłóceniami rozwoju ruchowego (w tym lateralizacji) - ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, - z zaburzeniami procesów emocjonalno-motywacyjnych, - mające trudności w nauce wynikające z zaniedbania środowiskowego 4.ORGANIZACJA ZAJĘĆ Zajęcia odbywać się będą 1-2 razy w tygodniu. Grupa liczy do 5 uczniów. Zajęcia trwają 45-60 minut. 5.TREŚCI PROGRAMU Treść programu oraz ćwiczenia zostały dobrane w oparciu o zalecenia PPP, rozmowę z nauczycielem prowadzącym, rodzicami oraz wstępną diagnozę pedagogiczną. Dział programu Treści programowe i przykłady ćwiczeń Doskonalenie umiejętności manualnych - rozwój ogólnej sprawności manualnej - rozluźnianie napięcia mięśniowego rąk - ćwiczenia dużych i małych mięśni - rysowanie po wzorze - kopiowanie - kalkowanie - zamalowywanie - rysowanie od szablonów - wycinanie - wydzieranie - lepienie Usprawnianie spostrzegania wzrokowego i orientacji przestrzennej - pisanie po śladzie - rozpoznawanie treści obrazków - dobieranie par jednakowych obrazków - układanie obrazków po prawej lub lewej stronie - układanie przedmiotów w szeregu, według kolejności - układanie kompozycji z figur geometrycznych - rysowanie kompozycji według wzoru - układanie, rysowanie według instrukcji - uzupełnianie lub dobieranie brakujących części - układanie obrazków z części - dorysowywanie brakujących elementów - wyszukiwanie różnic - wyszukiwanie podobieństw - segregowanie, porządkowanie - ćwiczenia w orientacji przestrzennej: z prawej, z lewej, pod, nad… - określanie położenia przedmiotów względem własnego ciała, - odtwarzanie z pamięci sekwencji - kreślenie kształtów, liter w powietrzu - rozwiązywanie rebusów - kolorowanie rysunków Usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej - wycinanki - wydzieranki - rysowanie po śladzie - zamalowywanie dużych i małych powierzchni z zachowaniem kierunku - wypełnianie wnętrza figur - odwzorowywanie - rysowanie szlaczków, ciągów, wzorków - modelowanie - łączenie kropek - kreskowanie w określonym kierunku Usprawnianie percepcji słuchowej, analizy i syntezy słuchowej, koordynacji słuchowo-ruchowej i słuchowo-wzrokowej - odtwarzanie rytmu - podział zdań na wyrazy i wyrazów na sylaby - rozpoznawanie i wyodrębnianie głosek w wyrazach - różnicowanie układów dźwiękowych - zamiana głosek, dodawanie liter – tworzenie nowych wyrazów - rozpoznawanie przedmiotów po dźwiękach - analiza i synteza głoskowa - wysłuchiwanie dźwięków z otoczenia - łączenie sylab w wyrazy - szukanie, podkreślanie liter, wyrazów w tekście - uzupełnianie wyrazów literami, zdań wyrazami - wyszukiwanie jak największej liczby wyrazów rozpoczynających się od danej głoski - zabawa w węża wyrazowego - budowanie zdań z podanym wyrazem - liczenie wyrazów w zdaniu - tworzenie rymów - podział wyrazów na sylaby - segregowanie obrazków według liczby sylab - tworzenie wyrazów z pierwszych głosek - pisanie ze słuchu Czytanie i pisanie sylab i wyrazów - utrwalanie znajomości liter i różnicowanie samogłosek i spółgłosek - czytanie i pisanie sylab i wyrazów - układanie wyrazów z sylab Ćwiczenia poprawiające grafikę pisma - rysowanie szlaczków literopodobnych - pisanie liter na dużej kartce - kreślenie liter przy użyciu szablonu - pisanie liter w zeszycie w trzy linie, łączenie liter - pisanie wyrazów i zdań w zeszycie w trzy linie Czytanie i pisanie zdań i dłuższych tekstów - czytanie i pisanie pojedynczych zdań - układanie zdań z rozsypanki wyrazowej - rozwijanie zdań - czytanie dłuższych tekstów - ćwiczenia gramatyczne i stylistyczne - ćwiczenia ortograficzne - ćwiczenia w poprawnym budowaniu wypowiedzi ustnej i pisemnej Ćwiczenia koncentracji uwagi, relaksacyjne i uspokajające - układanki, rozsypanki wyrazowe - kopiowanie obrazków - ćwiczenia relaksacyjne i uspokajające przy muzyce Kształtowanie procesów myślenia, tworzenia pojęć - kojarzenie, odtwarzanie faktów - uogólnianie - myślenie przyczynowo-skutkowe - wyciąganie wniosków - rozwijanie wiedzy (o sobie, rodzinie, otoczeniu…) - zajęcia liczbowe - opowiadanie historyjek - układanie zdań do ilustracji - rysowanie na zadany temat - zagadki obrazkowe - rozmowa kierowana - segregowanie według cech - porównywanie - porządkowanie - kształtowanie pojęć przestrzennych, czasowych, jakościowych Doskonalenie umiejętności matematycznych - ćwiczenia orientacyjne dotyczące stosunków przestrzennych - wyodrębnianie cech wielkościowych i ich porównywanie - zaznajamianie z figurami geometrycznymi - dobieranie jednakowych figur - ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu - tabliczka mnożenia - ćwiczenia z linijką i wagą - ćwiczenia w rozwiązywaniu prostych zadań tekstowych Zamierzenia leczniczo-wychowawcze - metody, środki, ćwiczenia motywujące dziecko pozytywnie do przezwyciężania trudności Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |