AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Monika Jakubczyk, 2019-07-04
Łabiszyn

Język angielski, Plany pracy

Program zajęć czytelniczych z j.ang. dla klas II i III SP

- n +

PROGRAM KÓŁKA CZYTELNICZEGO W JĘZYKU POLSKIM I ANGIELSKIM
KLASY: II i III
NAUCZYCIELE: MONIKA JAKUBCZYK, ANNA KOSOWSKA-URBANIAK
ROK SZKOLNY: 2016/2017

Wstęp

Współczesne programy nauczania kładą duży nacisk na kształtowanie kompetencji językowej i komunikacyjnej u dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Dzieci w tym wieku bardzo lubią kontakt z książką. Potrafią one być też wdzięcznymi słuchaczami, kiedy to nam dorosłym, przypadnie w udziale czytanie im różnych wierszy, bajek czy opowiadań. Dzięki nim dzieci uczą się mowy, wzbogacają zasób słownictwa, sposoby wyrażania myśli i uczuć, zdobywają wiele ciekawych informacji, które zadziwiają i fascynują. Na skutek naturalnego dążenia do identyfikacji z poznanym bohaterem, postacią z opowiadania, książki wpływają na postępowanie dziecka. Pokazują im wzorce i hierarchie wartości. Książka daje możliwość przeżywania radości, zachwytu, fascynacji, lęku, złości i rozczarowania. Dziecko uczy się nie tylko nazywania tych emocji, ale i radzenia sobie z nimi. Dobra książka uczy jak rozróżniać dobro od zła, bo pokazuje konsekwencję dobrych i złych czynów. Przynosi też wzorce dobrych postaw takich jak: tolerancja, odwaga, pracowitość, ciekawość, empatia czy przyjaźń. W obecnym czasie książka stała się zaledwie jednym z wielu środków umożliwiających kontakt z kulturą. Wiele dzieci bez umiaru korzysta z komputera lub telewizora i jest to dla nich najatrakcyjniejsza forma spędzania wolnego czasu. Dlatego właśnie, mając na uwadze ten problem, zainicjowane zostały zajęcia czytelnicze.

CELE PROGRAMU

Ogólne:
1. Rozwijanie kompetencji językowych i czytelniczych poprzez zachęcanie dzieci do czytania i kształtowanie nawyku czytania dla przyjemności
2. Wspieranie rozwoju emocjonalnego i intelektualnego dzieci oraz inspirowanie do działania poprzez promocję czytelnictwa
3. Podnoszenie poziomu czytelnictwa wśród dzieci.
4. Zainteresowanie zbiorami biblioteki szkolnej i klasyką dziecięcej literatury polskiej i obcej.
5. Tworzenie skojarzenia czytania z przyjemnością, ciekawością i radością.
6. Stymulowanie ekspresji twórczej
7. Przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych.
8. Uczenie nieagresywnych sposobów rozwiązywania problemów i konfliktów.
9. Kształtowanie nawyku czytania na całe życie.
10. Budowanie więzi między dorosłym i dzieckiem.
11. Rozwijanie i wzbogacanie języka dziecka.
12. Rozbudzanie wyobraźni i aktywności intelektualnej.
13. Rozwijanie postaw prospołecznych: koleżeństwa, wzajemnej życzliwości, kształtowania przyjaźni.
14. Nauka szacunku do książek.

Szczegółowe:

1.Wyrażanie przez dziecko swoich odczuć na temat: bohaterów, ich zachowania, stosunku emocjonalnego do postaci utworu, wyodrębnianie zdarzeń oraz określenie miejsca, nastroju, elementów humorystycznych.
3.Wiązanie treści utworu z doświadczeniami i przeżyciami dziecka.
4.Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego.

WARUNKI NIEZBĘDNE DO WDRAŻANIA PROGRAMU

1. Stworzenie przyjaznej atmosfery w sali lekcyjnej
2. Przygotowanie sali lekcyjnej do realizacji spotkań
- przygotowanie kącika czytelniczego z książkami w języku angielskim
- dekoracje lub ilustracje nawiązujące do treści książki
3. Użycie środków audiowizualnych:
- tablice interaktywne
- płyty CD i DVD

SPOSOBY REALIZACJI

1. Zajęcia będą prowadzone raz na dwa tygodnie w wymiarze dwóch godzin lekcyjnych.
2.Dzieci objęte programem to uczniowie najmłodszych klas szkoły podstawowej (kl. II-III)
3.Książki będą czytane w całości lub we fragmentach.
5.Czytane dzieciom książki to: baśnie, bajki, dziecięca literatura współczesna.

W czasie realizacji programu będą zastosowane następujące metody, formy i środki.

I. METODY

- słuchanie wybranych utworów
- swobodne wypowiedzi na tematy słuchanych utworów
- omawianie treści przeczytanych książek
- nauka fragmentów baśni, bajek, i wierszy na pamięć
- rozmowa na temat charakterystycznych cech bohaterów książek
- próba oceny postępowania bohaterów książek
- doskonalenie pamięci, zdolności kojarzenia, czytania ze zrozumieniem, umiejętności skupienia uwagi,
- wypowiedzi na temat ilustracji
- formułowanie pytań i odpowiedzi na podstawie tekstu
-dialogi sytuacyjne, elementy dramy
- poszukiwanie informacji o znanych autorach książek dla dzieci
- inscenizacja niektórych baśni i bajek
- ekspresja plastyczna utworów literackich
- zabawy dydaktyczne służące gromadzeniu nowego słownictwa i utrwaleniu go (krzyżówki, rebusy, zagadki, układanki)
- dobór właściwych podpisów do ilustracji
- układanie historyjki obrazkowej
- uzupełnianie tekstów z lukami
- dopasowywanie tytułów do ilustracji i fragmentów tekstu
- udziały w konkursach
- redagowanie alternatywnego zakończenia czytanego utworu
- malowanie ilustracji do książek
- układanie dialogów
- tworzenie scenek rodzajowych
- zabawy ruchowe
- prace manualne – naklejanie, wycinanie, wydzieranie, kolorowanie,

II. FORMY

1. Indywidualna

- recytowanie wierszy
- czytanie krótkich fragmentów książek
- zdobywanie informacji o autorach książek
- udział w konkursach wiedzy i rysunkowych
- redagowanie swobodnych tekstów, opisów
- „komponowanie” alternatywnego zakończenia książki
- opowiadanie fragmentów książek

2. Zbiorowa
- nauka wierszy i dialogów
- zabawy dydaktyczne
- swobodne wypowiedzi na temat usłyszanych baśni, bajek, wierszy
- uzupełnianie tekstów z lukami, tabelek, krzyżówek
- dopasowywanie cech charakteru do bohaterów książek
- ocena postępowania bohaterów

III. ŚRODKI I POMOCE DYDAKTYCZNE

- słowniki i książki
- kart pracy (teksty z lukami, krzyżówki, zagadki, rebusy)
- dekoracje i ilustracje

PRZEWIDYWANE EFEKTY KOŃCOWE

1.Wszechstronny rozwój dziecka, szczególnie jego postaw czytelniczych, słuchania, koncentracji.
2.Dobra znajomość najpiękniejszych baśni, osłuchanie się z językiem ojczystym i językiem angielskim.
3.Wykształcenie w dzieciach poczucia pewności siebie i łatwiejszego nawiązywania kontaktów z innymi dziećmi, kształtowanie tolerancji i empatii.
4.Umiejętność radzenia sobie ze stresem w sposób nieagresywny

W ramach realizacji programu podejmiemy również następujące zadania:
1. Stworzymy w sali kącik książki w którym dzieci będą mogły w wolnym czasie oglądać lub czytać dowolną książkę.
2. Zorganizujemy Wieczór Wigilijny (montaż słowno-muzyczny)
3. Zorganizujemy przedstawienie teatralne i inscenizacje wykorzystując literaturę dziecięcą
4. Zorganizujemy konkurs plastyczny „Ilustracja do mojej ulubionej bajki lub baśni”.



Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.