Katalog Monika Jakubczyk, 2019-07-04 Łabiszyn Język angielski, Plany pracy Program zajęć czytelniczych z j.ang. dla klas II i III SPPROGRAM KÓŁKA CZYTELNICZEGO W JĘZYKU POLSKIM I ANGIELSKIM KLASY: II i III NAUCZYCIELE: MONIKA JAKUBCZYK, ANNA KOSOWSKA-URBANIAK ROK SZKOLNY: 2016/2017 Wstęp Współczesne programy nauczania kładą duży nacisk na kształtowanie kompetencji językowej i komunikacyjnej u dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Dzieci w tym wieku bardzo lubią kontakt z książką. Potrafią one być też wdzięcznymi słuchaczami, kiedy to nam dorosłym, przypadnie w udziale czytanie im różnych wierszy, bajek czy opowiadań. Dzięki nim dzieci uczą się mowy, wzbogacają zasób słownictwa, sposoby wyrażania myśli i uczuć, zdobywają wiele ciekawych informacji, które zadziwiają i fascynują. Na skutek naturalnego dążenia do identyfikacji z poznanym bohaterem, postacią z opowiadania, książki wpływają na postępowanie dziecka. Pokazują im wzorce i hierarchie wartości. Książka daje możliwość przeżywania radości, zachwytu, fascynacji, lęku, złości i rozczarowania. Dziecko uczy się nie tylko nazywania tych emocji, ale i radzenia sobie z nimi. Dobra książka uczy jak rozróżniać dobro od zła, bo pokazuje konsekwencję dobrych i złych czynów. Przynosi też wzorce dobrych postaw takich jak: tolerancja, odwaga, pracowitość, ciekawość, empatia czy przyjaźń. W obecnym czasie książka stała się zaledwie jednym z wielu środków umożliwiających kontakt z kulturą. Wiele dzieci bez umiaru korzysta z komputera lub telewizora i jest to dla nich najatrakcyjniejsza forma spędzania wolnego czasu. Dlatego właśnie, mając na uwadze ten problem, zainicjowane zostały zajęcia czytelnicze. CELE PROGRAMU Ogólne: 1. Rozwijanie kompetencji językowych i czytelniczych poprzez zachęcanie dzieci do czytania i kształtowanie nawyku czytania dla przyjemności 2. Wspieranie rozwoju emocjonalnego i intelektualnego dzieci oraz inspirowanie do działania poprzez promocję czytelnictwa 3. Podnoszenie poziomu czytelnictwa wśród dzieci. 4. Zainteresowanie zbiorami biblioteki szkolnej i klasyką dziecięcej literatury polskiej i obcej. 5. Tworzenie skojarzenia czytania z przyjemnością, ciekawością i radością. 6. Stymulowanie ekspresji twórczej 7. Przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych. 8. Uczenie nieagresywnych sposobów rozwiązywania problemów i konfliktów. 9. Kształtowanie nawyku czytania na całe życie. 10. Budowanie więzi między dorosłym i dzieckiem. 11. Rozwijanie i wzbogacanie języka dziecka. 12. Rozbudzanie wyobraźni i aktywności intelektualnej. 13. Rozwijanie postaw prospołecznych: koleżeństwa, wzajemnej życzliwości, kształtowania przyjaźni. 14. Nauka szacunku do książek. Szczegółowe: 1.Wyrażanie przez dziecko swoich odczuć na temat: bohaterów, ich zachowania, stosunku emocjonalnego do postaci utworu, wyodrębnianie zdarzeń oraz określenie miejsca, nastroju, elementów humorystycznych. 3.Wiązanie treści utworu z doświadczeniami i przeżyciami dziecka. 4.Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego. WARUNKI NIEZBĘDNE DO WDRAŻANIA PROGRAMU 1. Stworzenie przyjaznej atmosfery w sali lekcyjnej 2. Przygotowanie sali lekcyjnej do realizacji spotkań - przygotowanie kącika czytelniczego z książkami w języku angielskim - dekoracje lub ilustracje nawiązujące do treści książki 3. Użycie środków audiowizualnych: - tablice interaktywne - płyty CD i DVD SPOSOBY REALIZACJI 1. Zajęcia będą prowadzone raz na dwa tygodnie w wymiarze dwóch godzin lekcyjnych. 2.Dzieci objęte programem to uczniowie najmłodszych klas szkoły podstawowej (kl. II-III) 3.Książki będą czytane w całości lub we fragmentach. 5.Czytane dzieciom książki to: baśnie, bajki, dziecięca literatura współczesna. W czasie realizacji programu będą zastosowane następujące metody, formy i środki. I. METODY - słuchanie wybranych utworów - swobodne wypowiedzi na tematy słuchanych utworów - omawianie treści przeczytanych książek - nauka fragmentów baśni, bajek, i wierszy na pamięć - rozmowa na temat charakterystycznych cech bohaterów książek - próba oceny postępowania bohaterów książek - doskonalenie pamięci, zdolności kojarzenia, czytania ze zrozumieniem, umiejętności skupienia uwagi, - wypowiedzi na temat ilustracji - formułowanie pytań i odpowiedzi na podstawie tekstu -dialogi sytuacyjne, elementy dramy - poszukiwanie informacji o znanych autorach książek dla dzieci - inscenizacja niektórych baśni i bajek - ekspresja plastyczna utworów literackich - zabawy dydaktyczne służące gromadzeniu nowego słownictwa i utrwaleniu go (krzyżówki, rebusy, zagadki, układanki) - dobór właściwych podpisów do ilustracji - układanie historyjki obrazkowej - uzupełnianie tekstów z lukami - dopasowywanie tytułów do ilustracji i fragmentów tekstu - udziały w konkursach - redagowanie alternatywnego zakończenia czytanego utworu - malowanie ilustracji do książek - układanie dialogów - tworzenie scenek rodzajowych - zabawy ruchowe - prace manualne – naklejanie, wycinanie, wydzieranie, kolorowanie, II. FORMY 1. Indywidualna - recytowanie wierszy - czytanie krótkich fragmentów książek - zdobywanie informacji o autorach książek - udział w konkursach wiedzy i rysunkowych - redagowanie swobodnych tekstów, opisów - „komponowanie” alternatywnego zakończenia książki - opowiadanie fragmentów książek 2. Zbiorowa - nauka wierszy i dialogów - zabawy dydaktyczne - swobodne wypowiedzi na temat usłyszanych baśni, bajek, wierszy - uzupełnianie tekstów z lukami, tabelek, krzyżówek - dopasowywanie cech charakteru do bohaterów książek - ocena postępowania bohaterów III. ŚRODKI I POMOCE DYDAKTYCZNE - słowniki i książki - kart pracy (teksty z lukami, krzyżówki, zagadki, rebusy) - dekoracje i ilustracje PRZEWIDYWANE EFEKTY KOŃCOWE 1.Wszechstronny rozwój dziecka, szczególnie jego postaw czytelniczych, słuchania, koncentracji. 2.Dobra znajomość najpiękniejszych baśni, osłuchanie się z językiem ojczystym i językiem angielskim. 3.Wykształcenie w dzieciach poczucia pewności siebie i łatwiejszego nawiązywania kontaktów z innymi dziećmi, kształtowanie tolerancji i empatii. 4.Umiejętność radzenia sobie ze stresem w sposób nieagresywny W ramach realizacji programu podejmiemy również następujące zadania: 1. Stworzymy w sali kącik książki w którym dzieci będą mogły w wolnym czasie oglądać lub czytać dowolną książkę. 2. Zorganizujemy Wieczór Wigilijny (montaż słowno-muzyczny) 3. Zorganizujemy przedstawienie teatralne i inscenizacje wykorzystując literaturę dziecięcą 4. Zorganizujemy konkurs plastyczny „Ilustracja do mojej ulubionej bajki lub baśni”. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |