Katalog

Karol Karczyński, 2019-06-18
Gdańsk

Historia, Konspekty

Grupy społeczne - konspekt lekcji WOS

- n +

Karol Karczyński
TEMAT: Grupy społeczne i ich cechy (II GIM)
CELE:
a) Poznawcze:
Uczeń dostrzega różnice między zbiorowością ludzką a grupą społeczną.
Uczeń zna cechy, które prowadzą do wyodrębnienia się grupy społecznej .
Uczeń zna kryteria podziału grup społecznych.
Uczeń zna pojęcia grupa społeczna, zbiorowość ludzka, więź społeczna.
b) Kształcące:
uczeń potrafi podać przykłady grup społecznych formalnych, nieformalnych, zamkniętych, otwartych, małych, dużych, pierwotnych i wtórnych.
c) Wychowawcze:
uczeń rozumie, że społeczeństwo zbudowane jest z rozmaitych grup, które łączy gra interesów.
TYP LEKCJI: wprowadzająca nowy materiał
METODY NAUCZANIA: pogadanka z elementami opowiadania, rozmowa nauczająca, wypełnianie mapy konturowej.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: tablica, podręczniki (P. Krzesicki, P. Kur, M. Poręba, Wiedza o społeczeństwie Podręcznik. Klasa 1-3 Gimnazjum, Warszawa 2015).


TOK LEKCJI:
I. Powitanie i sprawdzenie obecności.
II. Rekapitulacja wtórna: Kartkówka (10 min) Jakie cechy biologiczne czynią z nas ludzi? Dlaczego mówimy, że człowiek jest istotą społeczną? Czy możliwy jest prawidłowy rozwój człowieka poza społeczeństwem? Co to jest socjalizacja? Na czym polega socjalizacja pierwotna i wtórna?
III. Krótkie omówienie tematu lekcji: czym będziemy się zajmować – jak funkcjonuje społeczeństwo? Jakie możemy wyróżnić w nim grupy?
IV. Tok lekcji.

1. Grupa i więzi
Nauczyciel zapisuje na tablicy temat zajęć. Mówi: Spróbujemy wspólnie wypracować sobie definicję grupy społecznej. Zadaje pytanie: Co to jest według ciebie grupa? (tworzą ją ludzie, więcej, niż jeden). Czy możecie podać przykłady grup ludzkich, które można wyodrębnić? (np. naród, klasa, drużyna harcerska, gang motocyklowy)

Nauczyciel zadaje pytanie, dlaczego ludzie chcą i lubią przebywać razem? Co łączy wymienione wcześniej przez uczniów grupy. (wspólne zainteresowania, nauka, sport, wiek).

Nauczyciel podaje definicję, którą uczniowie zapisują do zeszytu: Grupa społeczna zbiorowość ludzi minimum trzech, połączonych ze sobą trwałymi więziami wynikającymi z uznania wspólnych wartości, poglądów, przekonań , celów, zasad postępowania i zainteresowań, symboliki.

Nauczyciel zwraca uwagę na trwałość więzi. Ludzie, których łączy tylko to, że znajdują się w jednym miejscu, biorą udział w jednym wydarzeniu – będą zbiorowością ludzką. Prosi uczniów o podanie przykładu (publiczność na koncercie, pasażerowie tramwaju, kolejka przed sklepem).

Czym zatem będą więzi, które łączą ludzi w grupy społeczne? Podaje definicję (Więź – ogól połączeń i zależności skupiających jednostki i zbiorowości.), a uczniowie zapisują.
2. Kryteria podziału grup społecznych.

Burza mózgów. Nauczyciel prosi uczniów o podanie propozycji podziału grup społecznych. (małe/duże ; formalne/nieformalne itd.). Następnie prosi uczniów o zaklasyfikowanie do odpowiedniej kategorii grup, które uczniowie podawali wcześniej jako przykłady grup społecznych jako takich ( np. naród, klasa, drużyna harcerska, gang motocyklowy).


V. Rekapitulacja pierwotna: pytania
Czym wg ciebie jest grupa społeczna?
Jakie rodzaje więzi powstają w różnych grupach?
Czym różnią się od siebie poszczególne grupy społeczne?

Praca domowa w zeszycie – ćw. 3 i 4 s. 24 z podręcznika.

VI. Podsumowanie

Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.