Katalog

Iwona Bukowska - Turska, 2019-06-18
Częstochowa

Matematyka, Scenariusze

Scenariusz zajęć z matematyki - kl.I

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z MATEMATYKI

TEMAT: Dodawanie do 20. Przekroczenie progu dziesiątkowego.
KLASA: I
CELE:
- uczeń potrafi dodawać i odejmować liczby w zakresie 20
- zna kolejność liczb od 0 do 20 i potrafi uzupełnić tymi liczbami oś liczbową
- uczeń ćwiczy czynnościowe dodawanie do 8 z przekroczeniem progu dziesiątkowego
- rozwiązuje proste zadanie tekstowe
- zna banknot 10 zł i monety:1 zł, 2zł i 5zł, potrafi przeliczać pieniądze
- aktywnie uczestniczy w zajęciach
- pracuje samodzielnie wykonując kartę pracy
- porusza się w rytm melodii
- potrafi współpracować z rówieśnikami
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: oś liczbowa (magnetyczna), liczby od 1 do 20 (magnetyczne), sylwetki Ufoludków(dla n –la i każdego dziecka), banknoty i monety (magnetyczne), korale matematyczne, płyta CD „Zbieram, poszukuję, badam”, indywidualne karty pracy (dwa stopnie trudności), żetony aktywizujące, dyplomiki „Świetnie liczysz”.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1. Rachunek pamięciowy – zabawa „Telefon”. Działania na dodawanie i odejmowanie w zakresie 10.
N-l: Halo, halo jestem liczbą 5, dzwonię do liczby o 2 większej ode mnie.
N-l wybiera dziecko, które jako pierwsze zgłosiło się do odpowiedzi.
Dziecko: halo, halo mówi liczba 7.
(dzieci zbierają punkty- żetony za aktywność)
2. Znamy już wszystkie liczby od 0 do 20. Uzupełnianie osi liczbowej na tablicy.
Dzieci przypinają magnetyczne liczby w brakujących miejscach (zbierają punkty za aktywność).
3. Liczenie przy użyciu korali matematycznych – dodawanie do 8.
Działania zapisane na tablicy, chętne dzieci podchodzą i przypinają przy pomocy magnetycznych cyfr właściwy wynik (zbierają żetony).
8+3= 8+7=
8+4= 8+8=
8+5= 8+9=
8+6=
4. Zabawa z Ufoludkiem.
N-l: Jestem Ufoludkiem nr 8, szukam przyjaciela, który jest ode mnie większy o 3. Dziecko, które ma liczbę 11 wychodzi na środek klasy.(itd.)
5. Przerwa śródlekcyjna : zabawy ruchowo – matematyczne.
- uczniowie mają na bluzkach przypięte Ufoludki - na każdym Ufoludku jest jakaś liczba. Poruszają się w rytm melodii, na pauzę w muzyce łączą się po 2 osoby tak, aby wynik z dodawania tych dwóch liczb wynosił 20, 18 itp.
- porównywanie liczb – uczniowie poruszają się przy muzyce, na pauzę ustawiają się w 2 rzędach naprzeciw siebie, porównują swoje liczby, mniejsza liczba klęka, większa stoi.
6. Zadanie z tekstem.
Na tablicy przygotowany jest sklep z artykułami chemicznymi (przypięte są artykuły i ich ceny). N – l przedstawia treść zadania: „Ewa kupiła mydło w płynie i szczoteczkę do zębów. Ile zapłaciła? Jakimi pieniędzmi zapłaciła za zakupy?
Wybrane dziecko zapisuje na tablicy działanie i uzupełnia odpowiedź. Kolejne dziecko przypina banknoty i monety, jakimi Ewa mogła zapłacić za zakupy(może być kilka propozycji).
7. Wykonanie karty pracy – indywidualizacja pracy(2 rodzaje kart ).
8. Podsumowanie pracy na lekcji – przeliczanie żetonów uzbieranych przez uczniów, wpisanie ocen za aktywność, wręczenie dyplomików.
9. Zadanie pracy domowej.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.