Katalog

Agnieszka Zbrzyzna-Pietuszko, 2019-06-18
Działdowo

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Scenariusz lekcji otwartej z okazji obchodów Dni Rodziny. „Wychowanie dawniej i dziś”

- n +

Scenariusz lekcji otwartej z okazji obchodów Dni Rodziny. „Wychowanie dawniej i dziś”

Rodzaj: lekcja otwarta (godzina wychowawcza) z okazji obchodów Dni Rodziny.
Termin: 18.05.2018
Miejsce: Szkoła Podstawowa im. ks. St. W. Frelichowskiego w Turzy Wielkiej
Uczestnicy: Uczniowie klasy VI, rodzice, nauczyciele
Cele:
- podejmowanie działań zmierzających do zacieśnienia współpracy z rodzicami
- włączenie rodziców do organizacji i udziału w imprezach szkolnych
- pielęgnowanie więzi i uczuć rodzinnych
- zapoznanie uczniów z grami i zabawami które towarzyszyły dzieciństwu ich rodziców
- międzypokoleniowa wymiana doświadczeń
Metody:
Podająca – prezentacja multimedialna, metoda symulacyjna
Aktywizująca: burza mózgów

Przebieg zajęć:
Przywitanie uczniów i rodziców. Podanie tematu lekcji wychowawczej oraz jej celów.
Ustalenie definicji słowa wychowanie.
2. Przedstawienie prezentacji multimedialnej pt. „Gry i zabawy w PRL”
3. Następnie uczniowie mięli okazję zapoznać się z zabawkami i książkami przyniesionymi przez rodziców z lat ich dzieciństwa. Rodzice opowiadali jak wyglądał ich czas wolny, jakie były ich ulubione zabawy, co najchętniej robili po szkole.
4. Oglądanie strony internetowej szkoły na której umieszczone są historyczne zdjęcia starej szkoły w Turzy Wielkiej. Uczniowie mogli zobaczyć stare pomieszczenia szkoły oraz rozpoznać swoich rodziców a także nauczycieli, którzy również uczyli ich rodziców.
5. Uczniowie wcielili się w role reporterów zadając rodzicom przygotowane wcześniej pytania np. Jak wyglądało życie w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych? Jak wyglądało kiedyś wychowanie dzieci? Jak wyglądało nauczanie? Jakie pomoce dydaktyczne znajdowały się w szkole i w klasach? Co robiło się po szkole? Czy dużo było obowiązków domowych? Jak wyglądało codzienne życie bez Internetu, telefonów komórkowych i innych urządzeń multimedialnych? Uczniowie mogli się również dowiedzieć jakie były ulubione przedmioty w szkole ich rodziców, a które były te najtrudniejsze, których nie chciało im się uczyć. Rodzice bardzo chętnie udzielali odpowiedzi na wszystkie pytania a uczniowie mogli zgromadzić dużą bazę materiałów do plakatu pt. „W co się bawić? W co się bawić?”.
6. Wspólne tworzenie plakatu pt. „W co się bawić? W co się bawić?” przez rodziców i uczniów. Jego stworzenie miało na celu ukazanie młodemu pokoleniu różnych form zabawy nie związanych z urządzeniami multimedialnymi.




Podsumowanie zajęć:
Wspólnie spróbowaliśmy odpowiedzieć na pytanie czy czasy w których przebiegała młodość rodziców były lepsze niż obecnie? Nie uzyskaliśmy jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ czasy się zmieniają, tak jak i wychowanie czy zabawy.


Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.