AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anita Koziczkowska, 2019-06-18
Kościerzyna

Zajęcia zintegrowane, Konspekty

Scenariusz zajęć świetlicowych "Poranek z chemią"

- n +

Temat: Poranek małego chemika.

Cel ogólny:Rozbudzenie i aktywizowanie ciekawości oraz aktywności poznawczej dziecka

Cele szczegółowe: Dziecko:
Aktywnie uczestniczy w zabawach badawczych (ogląda, szuka, obserwuje, porównuje, bada, eksperymentuje).
Wzbogacenie słownika dziecięcego o nowe pojęcia.
Cierpliwie czeka na swój udział w badaniach.
Przestrzega ustalonych zasad w zabawach.
Formułuje spostrzeżenia i wnioski.
Zna podstawowe przybory badawcze.
Poprawnie nazywa badane przedmioty i zjawiska.
Doskonali współpracę w grupie

Wiek dzieci: klasa 1-III SP
Przewidywany czas zajęć: ok.45 min.
Metody pracy:
podające (pogadanka, opis),
praktyczne (pokaz z objaśnieniem, pokaz z instruktażem),
aktywizujące (zabawa dydaktyczna z elementami eksperymentu, doświadczenia, burza mózgów),
czynne: samodzielnych doświadczeń, kierowanie własną działalnością, zadań stawianych do wykonania, ćwiczeń
Formy:
praca indywidualna – dziecko samodzielne wykonuje czynność;
praca zbiorowa, wszystkie dzieci pracują wspólnie;
praca zespołowa, dzieci pracują w stałych zespołach;
praca grupowa, dzieci pracują w jednorazowych grupach.

Czas trwania zajęć: 45 min

Środki dydaktyczne:kilka słoików z czystą wodą, farbki plakatowe ,drożdże np. suszone w ilości dwóch łyżeczek, ciepła woda, 3 łyżeczki cukru, balon, butelka po soczku, plastikowa butelka, ocet, płyn do mycia naczyń, soda, miska, plastikowa butelka, ocet, płyn do mycia naczyń, soda, miska.
1. Powitanie dzieci, przedstawienie tematu i celu zajęć.
2. Omówienie zasad bezpiecznej zabawy i zachowania się podczas zajęć.
3. Wprowadzenie do tematu:
Na przestrzeni wieków, ludzie ciągle eksperymentując i wymyślając coraz to nowe wynalazki przyczynili się do rozwoju cywilizacji. To właśnie dociekliwość i chęć poznania tego, co do tej pory nieznane spowodowało, że naukowcy w trudach i dużym poświęceniem spędzają wiele godzin, dni i lat w laboratoriach przyczyniając się do postępu cywilizacji.
4. Krótka prezentacja multimedialna pt.”Poranek małego chemika”
5. „Przyjaźń kolorów”
Wykonanie doświadczenia: Barwimy za pomocą farbki wodę w słoikach na czerwono, niebiesko i zielono. Opowiadamy o kolorach, które przyjaźnią się ze sobą i dodajemy kolejno:
• czerwony +żółty= pomarańczowy
• niebieski+ żółty= zielony
• czerwony + niebieski = fioletowy
Wniosek: W wyniku zmieszania różnych kolorów powstaje trzeci – inny.
4. „Drożdże”
Wykonanie doświadczenia: do butelki wsypujemy drożdże i zalewamy 50ml. ciepłej wody, następnie dodajemy cukier i całość mieszamy. Na otwór butelki naciągamy balonik. Obserwujemy wzrost drożdży, podczas którego wydziela się dwutlenek węgla. Gaz będzie dostawał się do balonika powodując jego powiększanie się. Jeżeli chcemy przyspieszyć wzrost to butelkę wstawiamy do ciepłej wody.
Wniosek: wydzielanie się dwutlenku węgla
5. „Zbudzony wulkan”
Wykonanie doświadczenia: butelkę napełniamy do połowy octem i dolewamy trochę płynu do mycia naczyń ( można zabarwic farbką), ostrożnie mieszamy składniki, butelkę ustawiamy na środku miski, bierzemy 3 łyżeczki sody oczyszczonej i wsypujemy na środek papierowej chusteczki do nosa. Zwijamy ją i skręcamy końce i wrzucamy zawiniętą chusteczkę do butelki. Po kilku minutach z butelki zacznie wydobywać się piana. Można ozdobić butelkę kolorowym papierem wtedy piana będzie wychodziła z paszczy np. potwora - smoka.
Wniosek: Gdy mieszamy ocet z sodą oczyszczoną powstaje gaz zwany dwutlenkiem węgla. Tworzy on w occie bąbelki gazu, który reaguje z płynem do mycia naczyń. Powstaje przy tym tak dużo piany, że wydostaje się ona z paszczy potwora –butelki.

Wniosek: W wyniku zmieszania różnych kolorów powstaje trzeci – inny.
7. Jak zrobić SLIME'A? Niespodzianka z zajęć.
Proporcje:
1 łyżka mąki ziemniaczanej
1 łyżka kleju
1 łyżka płynu do mycia naczyń
barwniki lub zapaszki (wedle uznanie)
Płyny nienewtonowskie to takie, które zachowują się różnie pod wpływem przyłożonego naprężenia. W zależności od wielkości sił działających na taki ośrodek oraz szybkości ich zmienności, może się on zachowywać podobnie do ciał stałych, odkształcając się lub pękając, ale może również płynąć jak ciecz Właściwości cieczy nieniutonowskiej przypominają bagna lub ruchome piaski. Osoby i zwierzęta, które grzęzną szarpiąc się sprawiają, że bagno jeszcze bardziej je trzyma i wciąga.
8. Podsumowanie zajęć. Zabawa podsumowująca zdobyte wiadomości -QUIZ
QUIZ – prawda czy fałsz
1. Czy Maria Skłodowska Curie była fizykiem i chemikiem?
2. Czy Maria Skłodowska Curie otrzymała Nagrodę Nobla za koncert fortepianowy?
3. Czy Maria Skłodowska Curie wynalazła dwa chemiczne pierwiastki promieniotwórcze?
4. Czy rad i polon to nazwy batoników?
5.Czy w wyniku zmieszania różnych kolorów powstaje trzeci – inny?
6. Czy mieszanina octu z sodą powoduje, że powstaje gaz?

DZIĘKUJE ZA UWAGĘ:)
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.