AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Joanna Trzcińska, 2019-06-18
Ciechanów

Lekcja wychowawcza, Konspekty

konspekt lekcji wychowawczej "Patriotyzm"

- n +

Godzina z wychowawcą – konspekt lekcji

Prowadzący: Joanna Trzcińska
Klasa: V A
Temat: „Patriotyzm dawniej i współcześnie”
Cele ogólne:
kształtowanie kompetencji społecznych i obywatelskich;
pogłębianie wiedzy i refleksji na temat postaw patriotycznych;
aktywizowanie uczniów, wykorzystywanie ich potencjału oraz kształtowanie w nich pewności siebie;
doskonalenie umiejętności współpracy w parach i grupach.
Cele operacyjne:
Uczeń:
Wiadomości:
zna i rozumie pojęcia: ojczyzna, mała ojczyzna, patriotyzm, patriota;
zna symbole narodowe Polski;
zna sylwetki sławnych przedstawicieli różnych dziedzin życia prezentujących postawy patriotyczne.
Umiejętności:
potrafi wytłumaczyć pojęcia: ojczyzna, mała ojczyzna, patriotyzm, patriota;
potrafi wskazać elementy zachowań i postaw patriotycznych zarówno w przeszłości, jak i współcześnie;
potrafi wskazać, w jaki sposób można świadomie manifestować patriotyzm w codziennym życiu;
potrafi wytłumaczyć, że bycie patriotą, to nie tylko walka zbrojna, ale także solidna nauka i praca, uczciwe wykonywanie obowiązków oraz uczciwe postępowanie wobec innych osób i społeczeństwa;
uczeń potrafi pracować i dyskutować w grupie, wysuwać argumenty i je uzasadniać.

Postawy:
uczeń pogłębia więź emocjonalną ze swoją ojczyzną i osiągnięciami przodków;
świadomie potrafi promować wartości i postawy patriotyczne i obywatelskie;
rozwija kompetencje społeczne i obywatelskie.

Metody pracy:
- aktywizujące - burza mózgów, mapa mentalna, dyskusja dydaktyczna
- praktyczne - praca z krzyżówką, praca z aplikacjami
- elementy metody podającej – rozmowa nauczająca
Formy pracy:
- praca indywidualna, praca w grupach oraz w parach
Pomoce dydaktyczne:
- komputer z dostępem do internetu, projektor
- aplikacja „Patriotyzm/Ojczyzna” stworzona przez nauczyciela na stronie https://learningapps.org
- film edukacyjny „Patriotyzm cz. I” https://www.youtube.com/watch?v=8UWOW_dwNfo
- karty pracy z krzyżówką stworzoną przez nauczyciela na stronie https://www.krzyzowki.edu.pl/generator.php
- karty do opracowania map mentalnych
- kart pracy z sylwetkami naszych sławnych rodaków
- „kwiatki” do ewaluacji.
Załączniki:
- załącznik nr 1 – aplikacja „Patriotyzm/ Ojczyzna” stworzona przez nauczyciela na learningapps
- załącznik nr 2 - link do filmu/ nagranie filmu „Patriotyzm cz.I” https://www.youtube.com/watch?v=8UWOW_dwNfo
- załącznik nr 3 - współczesny patriotyzm– mapa mentalna
- załącznik nr 4 - materiały dla nauczyciela- współczesne postawy patriotyczne
- załącznik nr 5 - karta pracy – nasi sławni rodacy
- załącznik nr 6- krzyżówka patriotyczna stworzona przez nauczyciela na stronie www.krzyzowki.edu.pl
- załącznik nr 7 - ewaluacja lekcji - „kwiatki”
- załącznik nr 8 – praca domowa
- załącznik nr 9 - dodatkowe materiały do wykorzystania na lekcji – aplikacja „Nasi sławni rodacy”.

Przebieg lekcji:
Faza wstępna:
1. Sprawdzenie listy obecności.
2. Podanie tematu zajęć: „Patriotyzm dawniej i współcześnie”
i objaśnienie celów lekcji.
Faza zasadnicza
Prezentacja materiału
1. Przypomnienie pojęć i symboli związanych z ojczyzną i patriotyzmem omawianych na poprzednich zajęciach – uczniowie za pomocą aplikacji internetowej „Patriotyzm/ Ojczyzna” stworzonej przez nauczyciela dopasowują pojęcia/symbole do ich definicji (załącznik nr 1).
2. Uczniowie oglądają film „Patriotyzm cz. I” przedstawiający walkę Polaków o ojczyznę i jej wolność w kluczowych momentach historii naszego kraju. Po obejrzeniu filmu wspólnie dyskutują o tym, jak w przeszłości Polacy manifestowali swój patriotyzm oraz jakie ważne wydarzenia historyczne pojawiły się w nagraniu (załącznik nr 2).
3. Uczniowie zostają podzieleni na 4 grupy. Każda z nich otrzymuje kartę do opracowania mapy mentalnej związanej z hasłem „Współczesny patriotyzm”. Zadaniem grup jest stworzenie, metodą burzy mózgów, mapy przedstawiającej w jaki sposób ludzie mogą manifestować swój patriotyzm w codziennym życiu, jak może wyglądać patriotyzm XXI wieku w czasach pokoju. Czas wykonania zadania - 5 minut. Liderzy grup prezentują swe mapy mentalne (załącznik nr 3).
4. Nauczyciel nawiązuje do jednego z haseł, które najprawdopodobniej pojawi się na mapach mentalnych – iż patriotą można być jako reprezentant różnych dziedzin życia, nauki, kultury i sztuki - manifestując w tych dziedzinach swoje postawy patriotyczne i miłość do ojczyzny. Uczniowie otrzymują karty pracy z sylwetkami naszych sławnych rodaków – reprezentantów różnych dziedzin życia (załącznik nr 5). Zadaniem uczniów, pracujących w parach, jest wpisanie profesji tych znanych ludzi. Wyniki pracy zostają głośno odczytanie. W przypadku trudności nauczyciel pomaga określając nazwisko rodaka/ jego dzieło.

Doskonalenie i utrwalenie materiału
1. Uczniowie pracując indywidualnie rozwiązują krzyżówkę patriotyczną. Polecenie to zróżnicowane jest pod względem stopnia trudności – uczniowie z zaleceniami Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej o obniżeniu wymagań otrzymują wersję ćwiczenia, w której podana jest już część liter haseł (załącznik nr 6).
Faza podsumowująca

1. Uczniowie dokonują ewaluacji zajęć – w odpowiednim miejscu na kwiatku zaznaczają kolorowym mazakiem odczucia dotyczące lekcji, swojego zaangażowania, atmosfery, pracy w grupach itp. (załącznik nr 7).
2. Zadanie i objaśnienie pracy domowej (dla osób chętnych) - karty pracy (załącznik nr 8) - Napisz, w jaki sposób TY jako uczeń szkoły podstawowej możesz manifestować swój patriotyzm w XXI wieku. Uzupełnij diagram. Czas na wykonanie pracy to 1 tydzień.
3. W przypadku, gdyby czas pozwolił, uczniowie wykonują dodatkowe polecenie podsumowujące zajęcia - „Nasi sławni rodacy” w typie gry „Milionerzy” w aplikacji learningapps (załącznik nr 9).
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.