Katalog

Sylwia Lorenc, 2019-06-18
Humniska

Ekonomia, Sprawozdania

Sprawozdanie ze stażu_mianowany czerwiec 2019

- n +

Sanok, dnia 03.06.2019 r.

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO
NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO

mgr Sylwia Lorenc
nauczyciel przedmiotów zawodowych ekonomicznych, prowadzący zajęcia rewalidacyjne.

Zespół Szkół Nr 5 im. Ignacego Łukasiewicza
Ul. Sadowa 21, 38-500 Sanok

Posiadane wykształcenie: ukończone studia wyższe magisterskie na kierunku Zarządzanie
i Marketing Politechniki Rzeszowskiej; ukończony 4-semestralny Kurs kwalifikacyjny pn. Studium pedagogiczne w Centrum Studiów Podyplomowych Wydziału Zarządzania i Marketingu Politechniki Rzeszowskiej; ukończone studia podyplomowe na kierunkach: Doradztwo zawodowe, Terapia pedagogiczna, Oligofrenopedagogika z elementami terapii pedagogicznej.

Data rozpoczęcia stażu: 01.09.2016 r.
Data zakończenia stażu: 31.05.2019 r.
Opiekun stażu: mgr Tomasz Gawlewicz


WSTĘP

Jestem nauczycielem przedmiotów zawodowych ekonomicznych w Zespole Szkół nr
5 w Sanoku od 2011 roku, od roku 2013 prowadzę również zajęcia rewalidacyjne dla młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Tu również uzyskałam stopień nauczyciela kontraktowego.
W okresie pracy w szkole pełniłam wiele funkcji, które mi powierzano.
Dnia 01.09.2016r. roku złożyłam wniosek o rozpoczęcie stażu na stopień nauczyciela mianowanego. Dyrektor pozytywnie rozpatrzył mój wniosek i przydzielony mi został opiekun stażu – mgr Tomasz Gawlewicz nauczyciel geografii i podstaw przedsiębiorczości, z którym ustaliłam zasady współpracy. Zostały one zawarte i spisane w kontrakcie. Moim pierwszym zadaniem związanym
z awansem zawodowym było stworzenie planu rozwoju zawodowego. Jego opracowanie poprzedziłam analizą posiadanej wiedzy, umiejętności i doświadczeń. Konsultacje z opiekunem stażu, rozmowy z doświadczonymi nauczycielami pomogły mi uwzględnić w planie specyfikę szkoły. Sporządzony przeze mnie plan rozwoju zawodowego został złożony i zatwierdzony przez Dyrektora szkoły we wrześniu 2016 r. po czym rozpoczęłam jego realizację.
W trakcie wykonywania planu na bieżąco dokonywałam analizy własnych działań. Systematycznie po każdym semestrze odbytego stażu sporządzałam sprawozdania co w dużym stopniu ułatwiło mi sporządzenie sprawozdania końcowego. W sporządzeniu dokumentacji z przebiegu stażu pomogła mi również umiejętność wykorzystania w pracy technologii informacyjnej i komputerowej.
Sprawozdanie z jego realizacji przedstawiam zgodnie z wytycznymi w nim zawartymi.

SPOSOBY REALIZACJI PODJĘTYCH DZIAŁAŃ

OPIS I ANALIZA

§ 7 ust.1 pkt.1 Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego

I. Uczestniczenie w posiedzeniach Rady Pedagogicznej

1. Brałam udział w zebraniach Rady Pedagogicznej, współpracowałam z gronem pedagogicznym zgodnie z harmonogram spotkań Rady.


Efekty realizacji
Podczas odbywania stażu aktywnie uczestniczyłam w pracach Rady Pedagogicznej. Posiedzenia Rady Pedagogicznej były dla mnie źródłem informacji o uczniach, co pozwoliło na indywidualne podejście do uczniów w procesie dydaktyczno-wychowawczym, dawało mi sposobność informowania o bieżących problemach moich podopiecznych, zasięgania rad od moich bardziej doświadczonych kolegów i rozwiązywania problemów a także możliwość opiniowania działań organów szkoły celem zapewnienia ciągłości procesu dydaktycznego.



II. Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji.

1. Pełniłam funkcję nauczyciela zajęć specjalistycznych – prowadziłam zajęcia dla uczniów
o specjalnych potrzebach edukacyjnych (zajęcia rewalidacyjne).
2. Prowadziłam dziennik zajęć specjalistycznych (rewalidacyjnych).
3. Diagnozowałam potrzeby i środowisko ucznia.
4. Zapoznawałam się z orzeczeniami i opiniami z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.
5. Tworzyłam i realizowałam Indywidualne Programy Edukacyjno-Terapeutyczne
i Indywidualne Programy Zajęć dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
6. Opracowywałam oceny efektywności IPET – marzec/kwiecień każdego roku szkolnego.
7. Koordynowałam pracę zespołu powołanego do pracy z uczniem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
8. Opracowywałam w zespołach Wielospecjalistyczną Ocenę Poziomu Funkcjonowania ucznia.
9. Opracowałam „Procedury organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zajęć rewalidacyjnych”.
10. Kontaktowałam się z rodzicami - były to spotkania indywidualne, spotkania podczas zebrań klasowych, współpracowałam też z Radą Rodziców.
11. Prowadziłam zajęcia lekcyjne na teoretycznych kursach dokształcających w zawodzie Sprzedawca.
12. Prowadziłam dokumentację zajęć na dokształcających kurach w zawodzie Sprzedawca były to dzienniki zajęć, zestawienia ocen, protokoły klasyfikacyjne.
13. Współpracowałam i konsultowałam się z wychowawcami i pedagogiem szkolnym
14. Sprawowałam opiekę nad uczniami podczas wycieczek, imprez i wyjść i wyjazdów pozaszkolnych.
a. opieka nad młodzieżą podczas akademii szkolnych, dni otwartych szkoły;
b. opieka nad młodzieżą podczas Dni Otwartych PWSZ Sanok – klasy maturalne;
c. opieka na młodzieżą podczas WARSZTATÓW PLANOWANIA KARIERY ZAWODOWEJ na Wyższej Szkole Inżynieryjno-Ekonomicznej w Rzeszowie – klasa 3FW;
d. opieka na młodzieżą podczas lekcji muzealnej w Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku – klasa 1TBG
15. Pracowałam w komisjach egzaminacyjnych zarówno maturalnych jak i zawodowych:
a. pełniłam funkcje przewodniczącej lub członka komisji maturalnej
b. pełniłam funkcje przewodniczącej lub członka komisji zawodowej
c. pełniłam funkcję asystenta technicznego na praktycznym egzaminie potwierdzającym kwalifikacje w zawodzie Sprzedawca
16. Byłam zaangażowana w promocję szkoły – pracowałam w szkolnej komisji do spraw promocji szkoły:
a. przygotowałam stanowisko promująco kierunek kształcenia technik organizacji reklamy na Giełdę Zawodów i Dzień Otwarty Szkoły – 25,27 kwietnia 2017r.
b. przygotowałam gazetkę szkolną w gablocie na I piętrze „Jak się uczyć żeby umieć”.
c. promowałam podczas spotkań z młodzieżą kierunki kształcenia ZS 5 w szkołach podstawowych i gimnazjach powiatu sanockiego.
d. brałam udział w organizacji Giełdy Zawodów i innych uroczystości promocyjnych na terenie szkoły.
17. Organizowałam konkursy tematyczne.
18. Brałam udział w organizacji akademii szkolnych.
19. Brałam udział w procesie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli.


Efekty realizacji
Podczas odbywania stażu realizowałam zadania ogólnoszkolne, edukacyjne i wychowawcze. Jako prowadzący zajęcia rewalidacyjne koordynowałam prace zespołów powołanych do pracy
z uczniem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, utrzymywałam stały kontakt z rodzicami, systematycznie współpracowałam z pedagogiem szkolnym. Na indywidualnych spotkaniach z rodzicami omawiałam postępy edukacyjne uczniów o specjalnych potrzebach, jak również postępy wychowawcze. Było to jedno z ważniejszych zadań, ponieważ umożliwiło rodzicom wychwycenie błędów, jakie popełnia dziecko i skupienie się na poprawie wyników z zakresu określonej umiejętności. Mnie dało możliwość dobrej organizacji procesu rewalidacyjnego.
Efektywność działań podejmowanych przeze mnie na zajęciach lekcyjnych w pracy
z młodzieżą na kursach dokształcających widać w szczególności w wynikach egzaminów zewnętrznych.
Opieka nad młodzieżą podczas różnorodnych imprez pozwoliła mi na ulepszenie umiejętności opracowywania programu i organizowania imprez szkolnych, motywowania młodzieży do pracy
i podejmowania różnych działań mających na celu integrację uczniów.
Zaangażowanie w promocję szkoły poprzez różnorodne inicjatywy wpłynęło na podwyższenie jakości pracy szkoły, a agitacje oraz udział w międzyszkolnych inicjatywach np. Giełda Zawodów na wzrost jej rozpoznawalności w środowisku lokalnym.


III. Praca w zespołach powołanych do opracowywania wewnątrzszkolnych dokumentów
1. Brałam udział w pracach Rady Pedagogicznej, współpracowałam z gronem pedagogicznym.
2. Brałam udział w pracach Komisji Przedmiotów Zawodowych.
3. Brałam udział w pracach Komisji Statutowej – modyfikowałam zapisy w statucie szkoły, procedurach skreślania uczniów.
4. Pracowałam w zespole zajmującym się tworzeniem i wprowadzaniem zmian
w dokumentacji szkolnej – opracowywałam i modyfikowałam Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego.
5. Pracowałam w komisji ds. inwentaryzacji pozabilansowej - kompletowanie dokumentacji dotyczącej inwentaryzacji.
6. Pracowałam w Komisji Rekrutacyjnej – pełniłam w niej funkcję przewodniczącej:
a. przygotowywałam ofertę edukacyjną szkoły ( opis kierunków, historia szkoły, regulaminy rekrutacji) do celów rekrutacji 2017/2018, 2018/2019.
b. obsługiwałam elektroniczny system rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych NABÓR 2017.
c. obsługiwałam elektroniczny system rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych Vulcan 2018.
7. Analizowałam i opracowywałam zestawienia protokołów klasyfikacyjnych ZS5.
8. Opracowałam „Procedury organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej i zajęć rewalidacyjnych w ZS5”.
9. Pracowałam w zespole tworzącym „Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły”.


Efekty realizacji
W trakcie odbywania stażu intensywnie pracowałam w zespołach powołanych do opracowywania wewnątrzszkolnych dokumentów były to np. Komisja statutowa, Komisja ds. inwentaryzacji pozabilansowej, Komisja Rekrutacyjna, Zespół powołany do opracowania Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego. Dzięki pracy w w/w zespołach miałam możliwość wpływania na poprawę jakości pracy szkoły a także sposobność zdobywania nowych doświadczeń i umiejętności w zakresie organizacyjnym.


IV. Uczestniczenie w pracach szkoły związanych z poprawą jakości kształcenia
i atrakcyjności zajęć oraz rozwijaniem zainteresowań uczniów
1. Systematycznie rozmawiałam z rodzicami i dziećmi były to przede wszystkim konsultacje indywidualne.
2. Organizowałam zajęcia na interesujące dzieci tematy np. zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego.
3. Przygotowywałam młodzież w zawodzie sprzedawca do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie – opracowywanie testów teoretycznych, zadań praktycznych,-korzystanie z platformy internetowej – egzaminzawodowy.info, kwalifikacje.pl.
a. przeprowadzałam próbne egzaminy potwierdzające kwalifikacje w zawodzie.
b. opracowywałam analizę i ewaluację (działania naprawcze) wyników egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie Sprzedawca
4. Przygotowałam wystrój Sali 02 gdzie prowadzone są zajęcia dla uczniów w zawodzie Sprzedawcy.
5. Doskonaliłam wiedzę i umiejętności na szkoleniach podnoszących kwalifikacje w zakresie wykorzystania technologii informacyjnej w pracy z młodzieżą.
6. Zorganizowałam dwuetapowy szkolny konkurs wiedzy ekonomicznej 2016/2017:
a. Etap pierwszy „Quiz ekonomiczny”
b. Etap drugi „Ekonomiczny niezbędnik”
7. Byłam inicjatorką i współorganizatorką dwuetapowego szkolnego konkursu „Najlepszy uczeń w zawodzie Sprzedawca”
a. Etap pierwszy – część teoretyczna 20.03.2019r.
b. Etap drugi – część praktyczna 26.04.2019r.


Efekty realizacji
W trakcie trwania stażu podejmowałam różnorodne działania, które wynikały z potrzeb szkoły. Jestem osobą aktywną, kreatywną i chętnie angażuję się w nowe przedsięwzięcia zwłaszcza jeśli usprawniają one pracę szkoły. Kontakty indywidualne z rodzicami i młodzieżą były jednym
z istotniejszych czynników w tym zakresie, pozwoliły mi lepiej poznać ich i ich sytuację rodzinną dzięki temu wzrosła efektywność moich oddziaływań wychowawczych, ja mogłam skuteczniej wpływać na ich działania edukacyjne i zachowanie. W swojej pracy starałam się dostrzegać potrzeby wszystkich uczniów i wychodzić im naprzeciw poprzez indywidualizowanie procesu nauczania oraz stosując na lekcjach interesujące i ułatwiające naukę metody pracy. Motywowałam uczniów do dalszego poszerzania wiedzy poprzez udział w zajęciach dodatkowych i konkursach. Przyswajanie wiedzy przez uczniów wymaga odpowiedniego przygotowania, ciekawego i efektywnego przekazu wiedzy zwłaszcza jeśli edukacja kończy się egzaminem zawodowym. Przez cały okres stażu podwyższałam swoje kwalifikacje co w znaczący sposób udoskonaliło mój warsztat pracy, dzięki czemu zajęcia stały się bardziej interesujące, zwiększyła się aktywność uczniów w trakcie lekcji, pogłębiło się ich zainteresowanie przedmiotem, przełożyło się to na wyniki egzaminów zewnętrznych i podniesienie jakości pracy szkoły. Innym elementem mającym wpływ na efektywność działań ukierunkowanych na poziom edukacji szkoły były organizowane lub współorganizowane przez mnie konkursy - wzbudzają u uczniów ambicję, chęć samodzielnej pracy oraz zdrowej rywalizacji wśród najlepszych. Stwarzają również szansę na sprawdzenie się oraz podniesienie poziomu własnej samooceny. Budują motywację by pracować ciężej i skuteczniej. Na mnie natomiast wymuszają większą aktywność zawodową, chęć stałej pracy nad sobą i szukanie nowych coraz to ciekawszych rozwiązań dydaktycznych.

V. Uwzględnianie w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych
1. Obserwowałam uczniów w sytuacjach szkolnych, podczas zajęć, przerw, imprez szkolnych oraz w czasie wolnym – rozpoznawanie problemów wychowawczych.
2. Prowadziłam indywidualne rozmowy z uczniami mających na celu wyeliminowanie negatywnych zachowań.
3. Podejmowałam działania na rzecz uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych – tematyczne prowadzenie zajęć rewalidacyjnych.
4. Aktywnie współpracowałam z pedagogiem szkolnym.
5. Realizowałam zadania wynikające ze szkolnego programu wychowawczo- profilaktycznego.
6. Utrzymywałam stały kontakt i współpracę z rodzicami.
7. Współpracowałam z organizacjami na zewnątrz np. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Dom Dziecka, Policja.
8. Prowadziłam zajęcia warsztatowe w ramach projektu „Podnoszenie świadomości odpowiedzialności karnej i zapobieganie przestępczości wśród młodzieży Powiatu Sanockiego i powiatów ościennych’’ realizowanego ze środków Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej dla młodzieży szkół ponadgimnazjalnych (ZS 5, ZS 1, ZS3 w Sanoku) – „Bezpieczna praca poza granicami Polski”; opracowałam program zajęć warsztatowych, certyfikaty uczestnictwa;


Efekty realizacji

W pracy niezbędne było moje zaangażowanie się w poznanie potrzeb i środowiska uczniów. Dzięki podjętym przeze mnie działaniom uczniowie zwłaszcza ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, stali bardziej otwarci, pewne siebie. Zwiększyła się świadomość ich możliwości
i mocnych stron. Bardziej poznałam ich problemy, co starałam się uwzględnić w swojej codziennej pracy dydaktyczno- wychowawczej. Podejmowane przeze mnie działania w tym zakresie miały również uwrażliwić młodzież na podstawowe aspekty pozytywnego funkcjonowania społecznego – udało mi się zrealizować zamierzone cele dobrym przykładem są tutaj klasy w których funkcjonują uczniowie z niepełnosprawnością, nie maja one większych problemów z ich akceptacją.
Starałam się także utrzymywać dobre kontakty ze środowiskiem lokalnym młodzieży, aktywnie współpracowałam z rodzicami i opiekunami moich podopiecznych. Regularnie przeprowadzałam osobiste i telefoniczne rozmowy na temat problemów dzieci. Zawsze byłam do ich dyspozycji, co pomagało na bieżąco monitorować ich funkcjonowanie w środowisku szkolnym. Taki kontakt z rodzicem jest bezsprzecznie korzystny a moja praca jest efektywniejsza.


VI. Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań

1. Przygotowywałam na spotkania z rodzicami pogadanki i materiały dydaktyczne na tematy dotyczące problemów młodzieży – współpracowałam intensywnie w tym zakresie z pedagogiem szkolnym oraz samymi rodzicami.
2. Przeprowadzałam wywiady środowiskowe w celu uzyskania jak największej ilości informacji o uczniu.
3. Diagnozowałam potrzeby uczniów – wywiady, poznanie uczniów poprzez wspólne rozmowy.
4. Omawiałam problemy edukacyjnych uczniów i proponowałam jednocześnie środki naprawcze.
5. Przeprowadzałam co rocznie szkolenia z zakresu pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych dla nauczycieli Zespołu Szkół nr 5 w Sanoku.
6. Aktualizowałam wiedzę z zakresu psychologii i pedagogiki poprzez udział w formach doskonalenia, które tę wiedzę propagują.
7. Studiowałam fachową literaturę np. „Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”, „Poradnictwo pedagogiczne”, „Złe emocje pod kontrolą”, „Jak towarzyszyć uczniom w rozwoju społeczno-zawodowym?”, ”Ministerstwo edukacji narodowej o pomocy psychologiczno –pedagogicznej”, „Rola psychologa we współczesnej szkole”, „Profilaktyka w szkole”, „Głos pedagogiczny”.



Efekty realizacji

W swojej pracy aktywnie realizuję zadania i obowiązki wynikające z obowiązków prowadzącego zajęcia rewalidacyjne i nauczyciela. Bardzo skrupulatnie analizuję dokumenty zgromadzone w teczkach: orzeczenia z PPP, opinie z PPP, karty leczenia jeżeli zachodzi taka potrzeba. Poznanie tych dokumentów pozwala mi wstępnie ukierunkować moją pracę z podopiecznym. Kolejnym bardzo ważnym elementem mojej pracy jest obserwacja uczniów. Całość tych działań powoduje, że moje działania są trafne i przynoszą oczekiwany efekt. Regularnie przeprowadzam rozmowy indywidualne z moimi podopiecznymi, które także poszerzają obraz ich potrzeb, oczekiwań i problemów ale przede wszystkim określają kierunki oddziaływań rewalidacyjnych. Prowadzę zajęcia rewalidacyjne w dużej mierze oparte o program edukacyno-teraputycnzy „Ortografitti”, ich celem jest wdrażanie do samodzielnej pracy, poprawa koncentracji uwagi, spostrzegania, wzbogacanie słownictwa i wiadomości, ćwiczenie pamięci oraz usprawnianie innych dysfunkcji. Regularne kontakty z rodzicami, nauczycielami i uczniami pozwalają mi jasno stwierdzić czy podjęte działania dają zamierzone rezultaty a w razie konieczności pozwolić na niezbędną modyfikację.
W okresie stażu swoją wiedzę z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki wzbogacałam także poprzez uczestnictwo w różnych warsztatach doskonalących kwalifikacje i umiejętności wychowawcze. Podczas planowania zadań w planie rozwoju zawodowego starałam się uwzględnić
w swojej pracy problematykę środowiska lokalnego oraz współczesne problemy społeczne
i cywilizacyjne. Rozpoczęłam intensywną współpracę ze szkolnym z pedagogiem. Rozwiązywanie problemów dydaktycznych i wychowawczych przyczyniło się do zmniejszenia zachowań agresywnych i aspołecznych wśród uczniów. Starałam się również na bieżąco zasięgać rad i opinii specjalistów. Polegała ona przede wszystkim na konsultowaniu kwestii wynikających przede wszystkim z potrzeb wychowanków, ich Rodziców oraz moich jako nauczyciela. Takie podejście stwarza dziecku zwłaszcza o specjalnych potrzebach edukacyjnych możliwość do zaspokojenia potrzeb oraz prawidłowego przebiegu procesu edukacyjnego.


Uzyskane efekty:
Dla mnie:
o udoskonaliłam organizacje procesu nauczania poprzez wymianę doświadczeń i udział w posiedzeniach rady,
o pogłębiłam wiedze na temat uczniów,
o pogłębiłam swoją wiedzę i umiejętności w procesie samodoskonalenia poprzez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego,
o wzbogaciłam ale przede wszystkim uporządkowałam swoją wiedzę z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki,
o poznałam problemy lokalne środowiska szkolnego i rodzinnego uczniów,
o poznałam potrzeby uczniów i ich zainteresowania,
o integrowałam się ze środowiskiem szkolnym ( instytucje)
o współpracowałam ze wszystkimi wychowawcami klas oraz z innymi nauczycielami,
o systematycznie współpracowałam z rodzicami,
o usprawniłam organizacje procesu rewalidacji,
o udoskonaliłam metody współpracy z dziećmi,
o zwiększyłam efektywność pracy z dziećmi (wyniki egzaminów zewnętrznych),
o powinnam stale pracować, by moja wiedza i umiejętności były dostosowane do potrzeb szkoły,
o zyskałam nowe spojrzenie na niektóre problemy uczniów zarówno zdolnych jak i słabych,
o wszystkie podejmowane działania poszerzające zakres działań szkoły bezpośrednio wpłynęły na jakość jej pracy, a miarodajnymi efektami realizowanych zadań są:
a. poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły,
b. promowanie szkoły w środowisku lokalnym,
c. integracja z różnymi instytucjami i podmiotami, poszerzanie współpracy z instytucjami, środowiskiem lokalnym,
d. podnoszenie zdolności organizacyjnych,
e. pogłębianie wiedzy na temat wychowanków i metod pracy,
f. odczuwanie satysfakcji osobistej z osiągnięć uczniów,
g. aktywizacja w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
h. zindywidualizowanie procesu nauczania.

Dla uczniów:
o dostosowałam wymagania edukacyjne do potrzeb i możliwości uczniów,
o zdobyłam zaufanie wychowanków,
o kształciłam wśród młodzieży postawy prospołecznych,
o poprawa ich funkcjonowania emocjonalno-społecznego,
o uczniowie biorący udział w konkursach zostali zachęceni do dodatkowej pracy, zdobyli nową wiedzę - laureaci otrzymali nagrody, dyplomy,
o osiągane przez dzieci sukcesy zwiększyły ich wiarę we własne możliwości.







































OPIS I ANALIZA

§ 7 ust.1 pkt.2
Pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych, samodzielne, lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego


I. Poznanie i aktualizowanie wiedzy związanej z procedurami awansu zawodowego na nauczyciela mianowanego
1. Aktualizowałam wiedzę dotyczą przepisów prawa oświatowego związanych z uzyskaniem stopnia awansu zawodowego przez nauczyciela.
2. Zapoznawałam się z publikacjami interpretującymi zasady ubiegania się o stopnie awansu zawodowego (materiały CDN, publikacje w prasie oświatowej, Internet)
3. Gromadziłam dokumenty potwierdzające realizację planu rozwoju zawodowego - wewnątrzszkolna procedura awansu zawodowego:
a. analizowałam na bieżąco przepisy prawa oświatowego dotyczące awansu zawodowego nauczycieli.
b. złożyłam wniosek o rozpoczęcie stażu, przygotowałam i złożyłam plan rozwoju zawodowego - wrzesień 2016 r.
4. Dokumentowałam realizację zadań wynikających z planu rozwoju zawodowego.
a. gromadziłam na bieżąco dokumenty potwierdzające realizację planu zawodowego: zaświadczenia, świadectwa, dyplomy, scenariusze lekcji.
b. po zakończeniu stażu sporządziłam sprawozdanie z realizacji zadań zawartych w planie rozwoju zawodowego.
c. złożyłam wniosek o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego.
5. Aktualizowałam wiedzę poprzez indywidualne studium prawa oświatowego.
6. Brałam udział w szkoleniach e-learningowych związanych z organizacją pracy własnej.


Efekty realizacji
Celem zapewnienia lepszego warsztatu pracy zapoznałam się z procedurą awansu zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego. Dokonanie analizy przepisów prawnych związanych
z procedurami uzyskiwania stopnia awansu zawodowego przez nauczycieli umożliwiło mi prawidłowe opracowanie dokumentów (wniosku o rozpoczęcie stażu, planu rozwoju zawodowego, sprawozdania z realizacji planu rozwoju). Konstruując plan rozwoju zawodowego brałam pod uwagę działania nastawione na rozwój własnych kompetencji oraz umiejętności koniecznych w pracy nauczyciela, chciałam by były one zgodne z potrzebami szkoły oraz co najważniejsze sprostały oczekiwaniom uczniów.


II. Poszerzenie wiedzy i umiejętności zawodowych poprzez aktywny udział
w wewnątrzszkolnym i zewnątrzszkolnym doskonaleniu

1. Udział w zebraniach szkolnych komisji przedmiotowych.
2. Udział w szkoleniowych zebraniach Rady Pedagogicznej:
a. „Uczeń z autyzmem lub z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej” 18.10.2016r
b. „Zmiany w przepisach prawa w oświatowego” 10.04.2017r.
c. „Motywacja do nauki drogą do osiągnięcia sukcesu edukacyjnego” 29.09.2018r.
d. „Dziennik elektroniczny” 06.2018r.
e. „Procedury organizowania i przeprowadzania egzaminów maturalnych” maj 2016,2017
f. „Procedury organizowania i przeprowadzania egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe” styczeń 2016,2017, 2018; czerwiec 2016,2017

3. Udział w studiach podyplomowych, konferencjach metodycznych, szkoleniach, szkoleniach e-learningowych, kursach dokształcających:

a. Ukończenie studiów podyplomowych na kierunku Oligofrenopedagogika
z elementami terapii pedagogicznej – VII.2017 r.
b. Udział w szkoleniach e-learningowych:
- „Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną” 19.09.2016r. – 28.11.2016r.
- „Dostosowanie wymagań edukacyjnych i indywidualizacja nauczania” 19.09.2016r. – 28.11.2016r.
- „Prawo dla nauczycieli” 19.09.2016r. – 28.11.2016r.
- „Ocenienie kształtujące” 27.03.2017r. – 05.06.2017r
- „Metody aktywizujące w nauczaniu” 27.03.2107r. – 05.06.2017r.
- „Handlowiec internetowy” 07.03.2017r.
- „Dokumentacja pracy nauczyciela” 12.2018r.
- „Terapia pedagogiczna w szkole i przedszkolu” 12.2018r.
- „Reforma oświaty 2017 – aspekty prawne i organizacyjne” 24.09.2018r. - 03.12.2018r.
- „Animator Ortograffiti. Nowe standardy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole.” 10.2018r.-12.2018r.,
- „Rozpoznawanie i wspomaganie uczniów ze specyficznymi trudnościami
w uczeniu się” 12.2018r.
- ” Trener metody Ortograffiti. Praca z uczniem z dysgrafią” 11.2017r. – 01.2018r.
c. Szkolenie przeprowadzone przeze mnie na KPZ w ramach WDN
- „Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych” 20.12.2016r.
- „Program wspierania uczniów ze SPE” 05.01.2017r.
- „Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - wskazówki dla nauczycieli.’’ 18.12.2018r.
d. Udział w e-konferencjach tematycznych:
- „Jak rozmawiać z roszczeniowym rodzicem” 12.01.2017r.
- „Ocena pracy nauczyciela i dyrektora według nowych przepisów prawa oświatowego” organizowanej przez wydawnictwo MAC 11.10.2018r.
- „Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole” organizowanej przez wydawnictwo MAC 11.04.2019r.
e. Udział w warsztatach:
- „Systemowa obsługa rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych NABÓR 2017” 12.05.2017r.
- „Przedsiębiorczość – czyli podstawy ekonomii dla nieekonomistów” 22.09.2018r.
- „Warsztaty skutecznego motywowania uczniów” 5,6,13,19.06.2017r.
- „Obsługa kasy fiskalnej” 05.2016r.
- „Warsztaty planowania kariery zawodowej – zaplanuj swoją karierę zawodowa
z coachem” 15.11.2017r.
- „TIK” (technologie informacyjno-komunikacyjne w pracy dydaktycznej)” 06.2017r.
- „ MS Office 365 w praktyce” 23.05 – 25.05.2018r
f. Udział w szkoleniach KPZ:
- „Akcenty patriotyczne na szlakach podkarpacia” 28.02.2017r.
- „Praca w zespole” 28.03.2017r.
- „Uwrażliwienie młodzieży poprzez fotografie” 29.05.2107r.
- „Fotografia w pracy nauczyciela” 05.06.2107r
- „Przepisy prawne na wycieczkach szkolnych i wyjściach z młodzieżą”” 21.11.2017 r.
- „Zachowanie podczas zamachów terrorystycznych” 13.12.2017r.
- „Wybrane elementy kompozycji a uwaga ucznia” 06.06.2018r
- „Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach” 29.11.2018r.
g. Szkolenia po mobilności w ramach projektu PO WER
- „Tradycyjne sporty gaelickie” 11.12.2018r.
- „Flipped Classroom. Lekcja odwrócona” 11.12.2018r.
- „Wykorzystanie aplikacji na android do poruszania się po Irlandii”11.12.2018r.
- „Nauczanie wymowy i rozumienia ze słuchu. Metoda storytelling” 14.12.2018r.
- „Digital storytelling” 14.12.2018r.
- „Dublin w fotografii” 30.01.209r.
- „Irlandzki styl w modzie i fryzurach” 07.02.2019r.
- „Zabytki Irlandii” 27.02.2019r.
- „Nasz dzień w Dublinie” 13.03.2019r.
h. Udział w konferencjach/warsztatach metodycznych CDN Sanok:
- „Zarządzanie czasem ucznia i nauczyciela” 28.XI.2017r.
- „ABC metod nauczania czyli od teorii do praktyki” 28.XI.2017r.
- „Bezpieczeństwo w Internecie. Odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznościowych.” 21.02.2018r
- „Bezpieczeństwo w sieci” 20.11.2018r.
- „Tablica Interaktywna w pracy nauczyciela” 16.11.2018r.
i. Udział w 3-dniowym szkoleniu/warsztatach „Przygotowanie trenerów do realizacji szkoleń
z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego” organizowanym przez Ośrodek Rozwoju Edukacji 23.05.2018r. – 25.05.2018r.
j. Udział w szkoleniu „Pierwsza pomoc medyczna” 15.12.2018r.
k. Udział w webinarium:
- „Kształtowanie kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy” 11.12.2018r.
- „Konflikty dzieci i młodzieży. Dlaczego chłopcy i dziewczynki inaczej reagują
w sytuacjach trudnych?” 07.12.2018r
- „Genialne pomysły na lekcję - wejdźmy na wyższy poziom interaktywności” 21.05.2019r.


Efekty realizacji
W okresie całego stażu starałam się uczestniczyć w wielu kursach, szkoleniach, warsztatach czy konferencjach celem doskonalenia swojego warsztatu pracy i podniesienia kwalifikacji. Samodzielny udział w różnych formach doskonalenia zawodowego dał mi możliwość zwiększenia umiejętności zawodowych, a także urozmaicił warsztat związany z prowadzeniem zajęć rewalidacyjnych i zajęć lekcyjnych. Ponadto, wzbogaciłam go o nowe formy i metody pracy. Starałam się dostosować metody pracy i wymagania do potrzeb uczniów. Każda z wyżej opisanych form doskonalenia była przeze mnie celowo dobrana, w niektórych przypadkach chodziło zaktualizowanie wiedzy na konkretny temat w innych z kolei o nabycie nowych umiejętności. Udział w różnorodnych formach kształcenia przyczynił się do wzrostu jakości mojej pracy jako nauczyciela, ale również do lepszego i pełniejszego rozumienia pracy pedagoga. Uzyskaną wiedzą starłam dzielić się z innymi nauczycielami. Corocznie przeprowadzałam szkolenia w ramach Komisji Przedmiotów Zawodowych, dotyczyły one w szczególności pracy z uczniem o szczególnych potrzebach edukacyjnych - dostosowaniem wymagań edukacyjnych. Szkolenia te miały na celu przybliżenie i form i metod pracy z uczniem ze specjalnym potrzebami edukacyjnymi (począwszy od ucznia zdolnego przez uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce a skończywszy na uczniach z niepełnosprawnością intelektualna i młodzieży autystycznej) – ukończyłam w tym zakresie studia podyplomowe „Terapia pedagogiczna” oraz „Oligofrenopedagogika z elementami terapii pedagogicznej”. Wiedzę, informacje i umiejętności, które pozyskałam podczas uczestnictwa w wyżej wymienionych formach doskonalenia zawodowego, starałam się wykorzystywać zarówno na zajęciach lekcyjnych jak i zajęciach rewalidacyjnych.

III. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu
1. Rozmowy, zawarcie kontraktu, plan pracy, propozycje rozwiązań dydaktycznych
i wychowawczych, wymiana doświadczeń z opiekunem stażu.
2. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu - harmonogram.
3. Obserwowanie zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu - harmonogram.




Efekty realizacji

Z opiekunem stażu określiłam zasady współpracy spisane w formie kontraktu oraz stworzyłam harmonogram współpracy. Istotnym elementem doskonalenia zawodowego były dla mnie zajęcia prowadzone w obecności opiekuna stażu i zajęcia prowadzone przez opiekuna Tomasza Gawlewicza, które miałam możliwość obserwowania. Obie formy doskonalenia wnosiły w moją pracę zawodową cenne informacje. Po każdych zajęciach przeprowadzonych w obecności nauczyciela opiekuna stażu wspólnie dokonywaliśmy ich analizy. Obserwacja zajęć przez opiekuna stażu przyczyniła się do zastosowania na zajęciach większej liczby metod aktywizujących uczniów, częstszego stosowania na tychże zajęciach środków multimedialnych. Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu
i innych nauczycieli i wychowawców wzbogaciła mój własny warsztat pracy o nowo poznane metody, pomysły na ciekawe prowadzenie zajęć, metody dyscyplinowania i wychowywania uczniów.
Nawiązanie tej współpracy pozwoliło mi na pełniejszą realizację postawionych sobie celów.


IV. Doskonalenie warsztatu i metod pracy
1. Przygotowałam plan rozwoju zawodowego.
2. Zawarłam kontrakt z opiekunem stażu.
3. Prowadziłam zajęcia w obecności opiekuna stażu a także pani Kierownik Szkolenia Praktycznego
4. Obserwowałam zajęcia prowadzone przez opiekuna stażu.
5. Opracowałam przedmiotowy system oceniania.
6. Opracowałam procedury organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zajęć rewalidacyjnych w ZS 5.
7. Systematycznie prowadziłam dokumentację szkolną (dzienniki lekcyjne, dzienniki zajęć rewalidacyjnych.
8. Wzbogacałam swój warsztat pracy w nowe, ciekawe pomoce dydaktyczne samodzielnie wykonane lub gotowe.
9. Wykorzystywałam multimedialne pomocy dydaktycznych w celu poszerzenia warsztatu
i metod pracy.
10. Tworzyłam samodzielnie pomoce dydaktyczno – wychowawczych z wykorzystaniem technologii komputerowej (testy, sprawdziany, materiały dydaktyczne, konspekty lekcji, karty pracy).
11. Korzystałam z komputerowych programów edukacyjnych, użytkowych, Internetu np. nbpportal.pl
12. Tworzyłam prezentacje multimedialne i karty pracy celem podniesienie atrakcyjności zajęć.
13. Korzystałam z filmików tematycznych z Internetu a także ze szkolnych zasobów bibliotecznych.
14. Przeprowadzałam i analizowałam wyniki ankiet wypełnianych przez uczniów - w każdym roku stażu przeprowadziłam ankietę dla uczniów mającą na celu przede wszystkim zbadanie procesu oceniania, odpowiedzi uczniów miały wpływ na poprawę jakości nauczania i oceniania na lekcjach.
15. Wykorzystywałam metody aktywizujące w pracy z młodzieżą – ćwiczenia indywidualne i grupowe, Burza mózgów, inscenizacje, korzystanie z tablicy interaktywnej, metoda „Zdań niedokończonych”, „Runda bez przymusu” stosowanie gier i zabawa dydaktycznych (zwłaszcza na zajęciach rewalidacyjnych) - uczniowie kształtują tym sposobem w sobie umiejętność definiowania, klasyfikowania, analizowania, dyskusji, oceniania siebie
i innych w sposób kulturalny, wyrażania własnych opinii, słuchania i szanowania poglądów innych a także rozwiązywania problemów w sposób twórczy.
16. Dostosowywałam program, metody i sposoby nauczania możliwości uczniów – opracowałam w tym celu „Program wspierania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi” zwracając szczególną uwagę na dysfunkcje mogące występować u uczniów– praca z uczniem zdolnym, uczniem z niepełnosprawnością, uczniem autystycznym oraz uczniem ze specyficznymi trudnościami w nauce.
17. Korzystałam z posiadanych zasobów związanych z planowaniem kariery edukacyjnej
i zawodowej uczniów w pracy na lekcji i zajęciach rewalidacyjnych np. testy predyspozycji zawodowych, testy osobowości, testy poziomu edukacji.

Efekty realizacji

Doskonalenie warsztatu i metod pracy jest niezwykle istotnym czynnikiem. Praca
z młodzieżą daje wyraźne sygnały co do sposobu przekazywania wiedzy, by odpowiednio zainteresować uczniów poruszanym tematem niezbędne jest stosowanie odpowiednio dobranych metod i środków przekazu. Przez cały okres stażu intensywnie rozbudowywałam swój warsztat pracy. Opracowywałam własne zaplecze pomocy dydaktycznych a także korzystałam z już istniejących. Czytałam literaturę pedagogiczną oraz przedmiotową. Poznawałam nowe metody nauczania. Uczestniczyłam w szeregu szkoleń mających ułatwić i uatrakcyjnić mi prace z uczniem zarówno na zajęciach rewalidacyjnych jaki zajęciach lekcyjnych. Wykorzystywałam zdobytą wiedzę poprzez wdrażanie poznanych metod w nauczaniu. Sumiennie starłam się dobierać różnorodne metody
i narzędzia w procesie sprawdzania, oceniania a zwłaszcza podczas prowadzenia zajęć rewalidacyjnych. By działania, które podejmowałam okazały się efektywne dla każdego
z uczestników zajęć opracowywałam obszerną dokumentację m.in. Indywidualne Programy Zajęć.
W dziennikach zajęć rewalidacyjnych prowadziłam oceny opisowe, które umożliwia przekazanie uczniowi i jego rodzicom pełniejszej i bardziej precyzyjnej informacji na temat sposobu oraz efektów pracy, postępów i trudności ucznia. Oceniałam także sposób udziału ucznia w zajęciach – jego aktywność na lekcji, sposób komunikowania się z kolegami i koleżankami, gotowość do współpracy i przyjmowania odpowiedzialności, funkcjonowanie emocjonalno-społeczne a także poziom motywacji do działania. Efektem tych działań były pochlebne opinie od rodziców którzy twierdzili, że dzieci mają świadomość iż mają pomoc w realizacji programu, stają się bardziej otwarte i bez większych problemów komunikują, że tej pomocy potrzebują.
Z mojego doświadczenia wynika, że metody nauczania szczególnie aktywizujące
i dostosowanie ich do możliwości i potrzeb uczniów są niezbędnym elementem w procesie nauczania. Odpowiednia dobrane dają niesamowite wyniki. Efekty tych działań zaobserwowałam podczas pracy z uczniami, czego potwierdzeniem dla mnie, oprócz chętniejszego udziału w lekcji, zwiększonej aktywności były prośby uczniów o kolejne lekcje prowadzone w ten sam sposób.
Dokonywanie analizy podejmowanych przez mnie działań odbywało się w każdym roku stażu poprzez przeprowadzenie ankiety dla uczniów mającej na celu przede wszystkim zbadanie procesu oceniania, odpowiedzi uczniów miały wpływ na poprawę jakości nauczania i oceniania na lekcjach.
Z ich analizy jasno wynika, że uważają mnie za sprawiedliwego nauczyciela, który jasno i precyzyjnie tłumaczy zagadnienia na lekcji, nie uszło ich uwagi także wykorzystanie środków multimedialnych na zajęciach. Cenią także szybkość i terminowość w poprawie testów, kartkówek i sprawdzianów.


V. Prowadzenie zajęć otwartych dla zainteresowanych nauczycieli
1. Opracowanie materiałów dydaktycznych dla nauczycieli i uczniów, scenariuszy zajęć, konsultacja.
2. Zorganizowanie lekcji otwartej dla nauczycieli – Marketing mix przedsiębiorstwa handlowego.
3. Zorganizowanie lekcji otwartej dla nauczycieli – Realizacja transakcji kupna - sprzedaży.



Efekty realizacji

Pozyskiwaną wiedzą starałam dzielić się z nauczycielami ZS5. Odbywało się to nie tylko
w formie wymiany doświadczeń i spostrzeżeń. Lekcje otwarte, które prowadziłam miały na celu przedstawienie innego spojrzenia, pomysłów w zakresie metod i form pracy poprzez rozwiązywanie problemów i praktyczne przedstawienie działań uczniów w zakresie realizowanego tematu
a skończywszy na wzbogacaniu własnego warsztatu pracy. Efektem prowadzonych zajęć otwartych dla zainteresowanych nauczycieli była samorealizacja i analiza własnych kompetencji. Podczas dzielenia się własnym warsztatem pracy, pogłębiłam umiejętności i doświadczenia oraz podwyższyłam jakość funkcjonowania szkoły. Możliwość skorzystania z różnorodnych materiałów dydaktycznych wspierała korzystających z nich nauczycieli, umożliwiła wymianę doświadczeń, a mi dała możliwość zaprezentowania własnego dorobku.


VI. Nawiązanie współpracy z innymi nauczycielami oraz pedagogiem szkolnym
1. Rozmowy, propozycje rozwiązań dydaktycznych i wychowawczych, wymiana doświadczeń.
2. Współpraca z innymi nauczycielami przy organizacji konkursów a także opracowywaniu szkolnej dokumentacji np. Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego, Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego
3. Intensywnie współpracowałam z pedagogiem szkolnym, relacja ta opierała się przede wszystkim na:
a. rozpoznawaniu sytuacji rodzinnej i wychowawczej uczniów,
b. analizowaniu opinii i orzeczeń PPP,
c. ocenie potrzeb i możliwości uczniów,
d. organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów poprzez określenie niezbędnych form pomocy i zorganizowanie odpowiednich zajęć,
e. opracowywaniu niezbędnej dokumentacji – IPET, WOPF, IPZ
f. realizację zadań wynikających z przyjętego programu wychowawczo – profilaktycznego,
g. systematycznym monitorowaniu zachowania uczniów, reakcjach na pojawiające się zjawiska agresji i przemocy wśród uczniów (wagary, inne naganne zachowania).



Efekty realizacji

Ważnym zadaniem uwzględnionym w planie rozwoju zawodowego była współpraca
z Dyrektorem szkoły, nauczycielami i pracownikami placówki, opierała się ona głownie na wymianie doświadczeń zawodowych, dzieleniu się spostrzeżeniami, omawianiem sytuacji wychowawczych uczniów, a także przyjmowaniem wskazówek przekazywanych przez doświadczone koleżanki
i kolegów dotyczące pracy nauczyciela. W swojej pracy mam stały kontakt z pedagogiem szkolnym. Praca z młodzieżą o specjalnych potrzebach edukacyjnych wymaga ogromnego zaangażowania ze strony nie tylko prowadzącego ale całego grona nauczycieli uczących, pedagoga oraz specjalistów. Systematycznie informowałam nauczycieli o postępach i trudnościach uczniów z orzeczeniem. Informowałam o zapewnieniu odpowiednich warunków organizacyjnych i dydaktycznych co przeglądało się na lepszą współpracę nauczycieli z młodzieżą ze SPE. Starałam się szybko reagować na sygnały zarówno uczniów jaki nauczycieli. Dwa razy w roku szkolnym odbywają się posiedzenia zespołów nauczycieli, specjalistów podczas, których analizujemy sytuację edukacyjna i rozwojową uczniów ze SPE. Efektem tych działań było wyrównanie szans edukacyjnych oraz dostosowanie, które polega na modyfikacji procesu edukacyjnego w taki sposób, by umożliwić uczniom sprostanie wymaganiom szkolnym.


VII. Umiejętność uwzględniania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej

W swojej pracy wykorzystałam nabyte umiejętności komputerowe przede wszystkim do:
1. tworzenia sprawdzianów, testów sprawdzających wiedzę
2. tworzenia kart pracy do indywidualnej pracy
3. tworzenia sprawozdań i raportów z prac różnorodnych komisji
4. tworzenia prezentacji multimedialnych
5. tworzenie materiałów wykorzystywanych w konkursach
6. korzystania z zasobów Internetu
7. korzystania z tablicy interaktywnej
8. umieszczania aktualności i artykułów na stronie szkoły oraz w zakładce Sprzedawca-edukacja
9. przygotowywania próbnych egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe zarówno teoretycznych jak i praktycznych
10. obsługi różnorodnych programów niezbędnych w mojej pracy np. elektroniczna obsługa rekrutacji, MS Office, Corel Draw
11. przygotowywania dokumentacji za okres stażu.




Efekty realizacji

Umiejętne wykorzystywanie w pracy technologii komputerowej i informacyjnej ma dla mnie duże znaczenie. Umożliwia ona przede wszystkim korzystanie z różnych źródeł wiedzy
i bieżących informacji. Komputer jest potężnym narzędziem dydaktycznym motywującym zarówno ucznia, jak i nauczyciela, uatrakcyjnia prowadzone zajęcie, umożliwia efektywniejsze kształcenie
i samokształcenie. Przeprowadzając zajęcia z wykorzystaniem komputera i Internetu daje się młodzieży swobodny dostęp do aktualniejszych danych i rozbudza się ich większe zainteresowanie. W celu pogłębienia swoich wiadomości i umiejętności wykorzystywania technologii komputerowej
i informatycznej ukończyłam szereg szkoleń i warsztatów m.in. „Systemowa obsługa rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych NABÓR 2017”, „Obsługa kasy fiskalnej” , „TIK w pracy dydaktycznej” (technologie informacyjno-komunikacyjne)”, „ MS Office 365 w praktyce” . Komputerem posługuje się w niemal każdym obszarze pracy służy mi do pisania sprawdzianów, konspektów, testów, opracowywania dokumentacji szkolnej - wprowadzam dane związane z rekrutacją uczniów, opracowuję sprawozdania związane z organizacją pracy szkoły np. sprawozdanie z organizacji zajęć rewalidacyjnych, informacje o pracy nauczyciela czy sprawozdania z prac komisji w których pracuję. Układam również harmonogram zajęć rewalidacyjnych jest on także niezbędny do przygotowywania dokumentacji związanej z awansem zawodowym.
Bieżąca aktualizacja wiedzy, zdobywanie nowych wiadomości i umiejętności wymuszało na mnie systematycznie korzystanie z Internetu. Stale śledziłam zmiany w prawie oświatowym, wyszukiwałam nowości wydawnicze w zakresie nauczanych przedmiotów i literatury związanej
z szeroko pojęta organizacją pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Korzystałam z ciekawych propozycji nauczycieli w zakresie innowacyjnych metod pracy np. wykorzystanie w pracy tablicy interaktywnej. Najczęściej odwiedzanymi przeze mnie stronami były:

Portale edukacyjne:
1. Materiały dla uczniów i nauczycieli - www.profesor.pl ,
2. Materiały dla uczniów z zakresu ekonomii www.nbportal.pl
3. Strony przygotowujące do egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe www.kwalifikacje.pl, www.egzaminzawodowy.info
4. Oświata - www.oswiata.org.pl
5. Szkoły - www.szkoly.edu.pl
Serwisy dla Nauczycieli
1. Ośrodek Rozwoju Edukacji – www.ore.edu.pl
2. Informator o stronach internetowych poświęconych edukacji i oświacie – www.szkolnictwo.pl
3. Serwis na temat zarządzania oświatą - www.vulcan.edu.pl
4. Serwis wydawnictwa Mac – www.mac.pl
5. Serwis wydawnictwa Operon – www.operon.pl
6. Serwis Wydawnictwa Empi2 – www.empi2.pl
7. Serwis wydawnictwa WSIP – www.wsip.pl
8. Szkolenia e-learning – www.edumach.pl, www.edumaster.pl , www.superbelfrzy.edu.pl , www.edukacjazpasja.pl
9. Strona Ministerstwa Edukacji Narodowej - www.men.waw.pl/, www.men.gov.pl






Uzyskane efekty:
Dla mnie:
o satysfakcja z pracy,
o informacje, że w pracy nauczycielskiej najważniejszy jest kontakt z uczniem,
o metody pracy należy dostosować do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka
o umiejętność odpowiedniego rozpoznania możliwości uczniów,
o poziom wiedzy merytorycznej i umiejętności praktyczne pozwalają mi w zadowalający sposób prowadzić proces wychowania i nauczania,
o wzbogaciłam swój warsztat pracy o nowe formy i metody pracy,
o pogłębiłam swoją wiedzę i umiejętności z zakresu technologii komputerowej,
o wykorzystywałam wiadomości z zakresu technologii komputerowej i informacyjnej, korzystając z edytora tekstu, programu do tworzenia prezentacji multimedialnych, programów graficznych uatrakcyjniłam prowadzone lekcje, opracowywałam pomoce dydaktyczne, konspekty lekcji, sprawdziany,
o uzyskiwałam potrzebne informacje i materiały z zasobów sieci Internet,
o poszerzam swoje wiadomości przez samokształcenie oraz kursy i szkolenia,
o wymieniałam doświadczenia i konsultowałam się z innymi nauczycielami w szczególności pedagogiem szkolnym
o efektywniej organizowałam proces rewalidacyjny dla uczniów
o gromadziłam dokumentację za cały okres stażu

Dla uczniów:
o efektywniejsza praca uczniów poprzez odpowiednio przygotowane karty pracy i różnorodne pomoce dydaktyczne,
o lepsza organizacja pracy uczniów,
o podniesienie wyników nauczania,
o organizacja nauki w sposób, który jest dla uczniów atrakcyjny
o wzrost zainteresowania uczniów, atrakcyjniejsza forma przekazu.



















OPIS I ANALIZA

§ 7 ust.1 pkt.3
poznawać przepisy dotyczące systemu oświaty, a w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt. 2 i ust. 1a Karty Nauczyciela – przepisy dotyczące pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły – z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa się staż.

I. Bieżąca analiza zmian w dokumentacji pracy szkoły

1. W okresie stażu zapoznałam się z niektórymi aktami prawnymi obowiązującymi w oświacie
i w szkole. Analizowanie statutu szkoły, planu pracy szkoły, regulaminów, programów. Dokumenty te zostały przeze mnie zgromadzone w formie mini biblioteczki przydatnej jako nauczycielowi na stażu.
2. Zapoznałam się z dokumentacją szkolną oraz gromadziłam opinie i orzeczenia poradni psychologiczno – pedagogicznej, wywiady środowiskowe, notatki zawarte w protokołach.
Ponadto współtworzyłam i przestudiowałam następujące dokumenty wewnątrzszkolne:
a. Statut Szkoły
b. Plan pracy szkoły
c. Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny
d. Wewnątrzszkolny System Oceniania
e. Szkolny Program Doradztwa Zawodowego
f. Procedury organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej i zajęć rewalidacyjnych

Efekty realizacji

Rozpoczęcie stażu na nauczyciela mianowanego wymusiło na mnie podjęcie czynności związanych z dokładnym poznaniem prawa oświatowego. Po analizie najważniejszych aktów prawnych, takich jak: Ustawa Karta Nauczyciela, Ustawa o Systemie Oświaty, Ustawa - Prawo Oświatowe, Rozporządzenia MENiS w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli rozpoczęłam procedury związane z awansem zawodowym. Analiza tych aktów prawnych i dokumentacji wewnątrzszkolnej umożliwiła mi lepsze poznanie prawa, co znacznie ułatwiło mi prawidłową realizację awansu. Studiowanie przepisów prawa oświatowego umożliwiło mi poszerzenie wiedzy w zakresie nauczanych przedmiotów zawodowych. Zapoznałam się również,
z podstawowymi dokumentami dotyczącymi funkcjonowania, organizacji i zadań Zespołu Szkół nr 5 w Sanoku m.in. Statut Szkoły, Wewnątrzszkolny System Oceniania, Program wychowawczo - profilaktyczny. Brałam czynny udział w posiedzeniach Rad Pedagogicznych: szkoleniowych, klasyfikacyjnych i plenarnych. Uczestniczyłam w pracach komisji szkolnych m. in. Komisji przedmiotów zawodowych, Komisji rekrutacyjnej. Pracowałam wspólnie z zespołem nauczycieli nad aktualizacją dokumentacji szkoły m.in. wprowadzaniem zmian w Statucie szkoły, Wewnątrzszkolnym Systemie Doradztwa Zawodowego, Programie wychowawczo – profilaktycznym, opracowałam Procedury dotyczące organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz zajęć rewalidacyjnych.
Znajomość prawa i przepisów pozwala mi na odpowiednie wykorzystanie ich w pracy. Umożliwiła mi opracowanie planu rozwoju zawodowego oraz niniejszego sprawozdania z jego realizacji. Poznałam źródła, do których sięgam w sytuacjach problemowych. Poznałam również zasady funkcjonowania i organizacji pracy szkoły. Wiem jak i gdzie znaleźć rozwiązania dotyczące problemów codziennej pracy nauczycieli, umiem zaradzić i rozwiązywać problemy i konflikty uczniowskie. Daje ona również poczucie bezpieczeństwa w postepowaniu z młodzieżą.

II. Aktualizacja wiedzy z zakresu prawa oświatowego

1. Rozporządzenie MEN z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.
2. Ustawa Karta Nauczyciela.
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym
7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
8. Ustawa o systemie oświaty.
9. Ustawa – prawo oświatowe.
10. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich.
11. Konwencja o prawach dziecka.
12. Zapoznanie się z publikacjami interpretującymi zasady ubiegania się o stopnie awansu zawodowego (publikacje w prasie oświatowej, Internet).


Efekty realizacji

Przez cały okres stażu śledziłam zmiany zachodzące w prawie oświatowym co pozwoliło mi stosować się do aktualnie obowiązujących procedur. Zmian tych w tym okresie było dość sporo. Na bieżąco starałam się aktualizować wiedzę poprzez czerpanie informacji ze szkoleń czy tez zasobów Internetu. Na bieżąco również aktualizowałam dokumentację sporządzaną przeze mnie np. na zajęciach rewalidacyjnych. Świetnym przykładem pozytywnych efektów działań podejmowanych przez mnie a także inne osoby odpowiedzialne była kontrola przeprowadzona przez Wizytatora
z Kuratorium Oświaty w czerwcu 2018 roku z zakresu udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej i organizacji zajęć rewalidacyjnych zakończona wynikiem pozytywnym (bez zaleceń).
Po ukończeniu stażu sporządziłam sprawozdanie ze swoich działań oraz przygotowałam odpowiednią dokumentację dla komisji egzaminacyjnej.

Uzyskane efekty:
Dla mnie:
o pogłębiałam, aktualizowałam i uporządkowałam swoją wiedzę,
o poznałam procedurę awansu zawodowego,
o integrowałam się ze środowiskiem szkolnym i pozaszkolnym np. Poradnia PPP, pracodawcy,
o uzyskiwałam potrzebne informacje na temat wychowanków i innych uczniów,
o wzbogaciłam i uporządkowałam swoja wiedzę z zakresu prawa oświatowego,
o odbyte szkolenia, współpraca z Dyrektorem oraz całym gronem pedagogicznym udoskonaliły moje umiejętności dotyczące prawa oświatowego.
Dla uczniów:
o zapoznałam uczniów z zasadami oceniania,
o zapoznałam wychowanków z zasadami klasyfikowania i promowania,
o zapoznałam uczniów z zasadami nagradzania i karania w ZS5,
o zapoznałam uczniów z ich prawami i obowiązkami wynikającymi z regulaminu szkoły,
o zapoznałam uczniów z ich prawami wynikającymi z Konwencji o prawach dzieci,
o zapoznałam uczniów z procedurami postepowania w sytuacjach kryzysowych w ZS5 np. postepowanie z uczniem będącym pod wpływem alkoholu lub środków odurzających, z uczniem wykazującym zachowania demoralizujące, uczniem wagarującym.


Zadania zrealizowane ponad działania ujęte w planie rozwoju zawodowego
1. Prowadziłam zajęcia warsztatowe w ramach projektu „Podnoszenie świadomości odpowiedzialności karnej i zapobieganie przestępczości wśród młodzieży Powiatu Sanockiego
i powiatów ościennych’’ realizowanego ze środków Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej dla młodzieży szkół ponadgimnazjalnych (ZS 5, ZS 1, ZS3 w Sanoku) – „Bezpieczna praca poza granicami Polski”; opracowanie programu zajęć, certyfikatów uczestnictwa – 10.2018r. – 11.2018r.
2. Prowadziłam zajęcia szkoleniowe w ramach projektu Erasmus+ dla młodzieży wyjeżdzającej na praktyki do Irlandii – „Jak poruszać się po europejskim rynku pracy” – marzec, kwiecień 2018r., 2019r.
3. Prowadziłam zajęcia szkoleniowe w ramach projektu Power dla młodzieży wyjeżdzającej na praktyki do Irlandii – „Jak poruszać się po europejskim rynku pracy” – marzec, kwiecień 2019r.



PO DSUMOWANIE

Po zakończeniu stażu i dokonaniu swego rodzaju podsumowania realizacji podjętych w trakcie jego trwania działań z ogromną satysfakcją mogę stwierdzić, iż w ciągu 2 lat i 9 miesięcy rozwijałam i doskonaliłam nie tylko swoją wiedzę ale także umiejętności. Realizacja wszystkich zadań wymagała niejednokrotnie wielu wyrzeczeń i poświęcenia ogromnej ilości czasu. Niemniej jednak uważam, że zadania i cele, które sobie postawiłam, zostały zrealizowane. Pozytywną stroną realizowania awansu zawodowego, było to, że w trakcie jego trwania wzmocniłam w swoim charakterze takie cechy jak systematyczność i uporządkowanie. Podejmowałam szereg działań mających na celu wzbogacenie
i unowocześnienie warsztatu i metod pracy. Potrafię planować i organizować własny warsztat pracy oraz dokumentować prowadzone przez siebie działania. Analizuję i oceniam ich skuteczność, a w razie potrzeby odpowiednio je modyfikuję.
Przebieg stażu utrwalił we mnie potrzebę nieustannego doskonalenia swoich umiejętności
i pracy nad sobą, aby być dobrym nauczycielem. Myślę, że działania podjęte przeze mnie w okresie stażu przyniosły pozytywne efekty w mojej codziennej pracy. Moja praca skupiała się jakby na dwóch obszarach – pierwszym z nich było prowadzenie zajęć rewalidacyjnych i na tym polu największym sukcesem było dla mnie nawiązanie zażyłej relacji zaufania i życzliwości z uczestnikami zajęć bez której prowadzenie procesu rewalidacyjnego w sposób prawidłowy byłoby w zasadzie niemożliwe. Drugi skupiał się na pracy z młodzieżą kształcącej się w zawodzie Sprzedawcy w tym zakresie odzwierciedleniem pracy, zaangażowania i wysiłku włożonego w kształtowanie i przygotowanie młodzieży do roli pracownika, obywatela jest zdawalność egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe na wysokim poziomie są to granice 95 %.
W czasie trwania mojego stażu spotkałam się z życzliwością wielu osób w środowisku szkolnym. Jestem im bardzo wdzięczna. Uważam, że ogromną rolę odgrywa współpraca z innymi osobami, ponieważ jedynie wspólne działania mogą przynieść oczekiwane efekty. Mam również nadzieję, że przez swoje zaangażowanie przyczyniłam się także do kształtowania pozytywnego wizerunku szkoły. Z każdym kolejnym rokiem pracy nabywałam doświadczenia, co pomagało mi realizować mój własny pomysł na bycie dobrym i sprawiedliwym nauczycielem. Okres stażu sprawił, że jestem bogatsza w nowe doświadczenia i umiejętności, nie oznacza to jednak końca mojej pracy. Mam nadzieję, że kwalifikacje i wiadomości nabyte dotychczas pomogą pracować mi jeszcze efektywniej przede wszystkim z korzyścią dla mnie i dla uczniów.


…………………………………………………
Nauczyciel kontraktowy mgr Sylwia Lorenc
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.