Katalog

Krystyna Zalewska, 2019-06-18
Kłodawa

Historia, Konspekty

Scenariusz lekcji: Wielkie odkrycia geograficzne.

- n +

Konspekt lekcji historii w klasie V
Temat: Wielkie odkrycia geograficzne.
Cele w języku ucznia:
a. dowiesz się, dlaczego pod koniec XV w. poszukiwano drogi morskiej do Indii;
a. zapoznasz się z wyprawami Krzysztofa Kolumba, Bartłomiej Diaz`a, Vasco da Gamy
i Ferdynanda Magellana;
b. dowiesz się jak zmieniło się życie po odkryciach geograficznych w Europie i Ameryce;

Cele operacyjne:
Uczeń potrafi:
a. odpowiedzieć na pytanie: Dlaczego pod koniec XV w. organizowano wyprawy morskie?
b. omówić i pokazać na mapie wyprawy - K. Kolumba, B. Diaz`a, V. da Gamy,
F. Magellana;
c. wyjaśnić jakie wydarzenia miały miejsce w latach: 1492, 1497, 1519-1522;
d. opisać wygląd karaweli;
e. wymienić przyczyny dominacji Hiszpanii i Portugalii w procesie odkrywania świata
w XV i XVI wieku;

Metody:
a. metoda aktywizująca – mapa mentalna,
b. inscenizacja

c. praca z tekstem źródłowym.

d. praca z tekstem podręcznika,

e. rozmowa kierowana,

Forma:
a. praca w grupach
b. praca zbiorowa
Sposoby kształtowania kompetencji kluczowych:
a. Porozumiewanie się w języku ojczystym: zdolność do komunikowania się zarówno w mowie jak i w słowie pisanym. Czytanie ze zrozumieniem i formułowanie właściwych wypowiedzi zgodnie z podanymi wcześnie wytycznymi.
b. Kompetencje społeczne i obywatelskie: rozwijanie umiejętności współpracy w grupie, która ma osiągnąć wyznaczony cel.
c. Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne: umiejętności analizy danych statystycznych (odczytywanie danych z wykresu), a także doskonalenie umiejętności posługiwania się kalendarzem..
d. Umiejętność uczenia się: kształtowanie umiejętności korzystania z różnych źródeł. Uczenie się nawzajem od siebie (praca w grupie i prezentacja wyniku pracy na forum klasy).
Sposoby wykorzystania technologii IT na lekcji:
a. Wyświetlenie tematu i celów lekcji za pomocą rzutnika.
b. Przygotowanie w programie Word instrukcji dla poszczególnych grup.
c. Prezentacja multimedialna.

Środki dydaktyczne:
a. instrukcje dla grup;
b. prezentacja multimedialna;
c. podręcznik;
d. komputer i rzutnik multimedialny;
Przebieg lekcji:
Część wstępna:
a. Przywitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu i celów lekcji.
b. Nauczyciel w rozmowie kierowanej przypomina, wspólnie z uczniami, jakie były
w średniowieczu poglądy związane z kształtem Ziemi i na budowę wszechświata.
(wykorzystanie prezentacji multimedialnej przedstawiającej mapy średniowieczne).
c. Prowadzący informuje uczestników zajęć, że na lekcji dowiedzą się, w jaki sposób zmieniły się poglądy na kształt Ziemi i co spowoduje, że Europejczycy podejmą ryzyko wypraw na niezbadane dotychczas obszary.

Część główna:
a. Uczniowie zostają podzieleni na 4 grupy. Rozdane zostaną instrukcje gdzie zgodnie z nimi poszczególne grupy w oparciu o tekst zawarty w podręczniku, mapy, a także teksty źródłowe opracują poszczególne obszary z tematyki lekcji (załącznik 1 ).
b. Poinformowanie uczniów o sposobie ewaluacji ( podsumowania) zajęć i możliwości uzyskania przez grupy ocen za pracę na lekcji.
c. Uczniowie pracują w grupach.
d. Uczestnicy zajęć przedstawiają pozostałym uczniom opracowane przez siebie fragmenty lekcji zgodnie z instrukcjami.
e. Przy pomocy nauczyciela porządkują zdobyte informacje uzupełniając mapę mentalną związaną z Wielkimi odkryciami geograficznymi (załącznik 2).
Podsumowanie, ewaluacja:
a. Podsumowanie i omówienie pracy poszczególnych grup. Wystawienie ocen zgodnie
z wcześniej podanymi kryteriami.
b. Zadanie domowe:
Wyszukaj w Internecie produkty spożywcze, których nie znali Europejczycy przed odkryciem Ameryki.
Napisz w zeszycie przepis na potrawę, w której znajdą się minimum 4 produkty wywodzące się z Nowego Świata (Ameryki).
Pamiętaj o podaniu: nazwy potrawy, składników, a także opisu, w jaki sposób należy daną potrawę sporządzić.
Załączniki:
1. Instrukcje dla grup.
2. Wzór mapy mentalnej.
3. Zadanie domowe.

Grupa I - Zapoznajcie się z tekstem (podręcznik s.78) i zbierzcie informacje, które pozwolą wam napisać sprawozdanie urzednika zajmujacego się dostawami dla króla Hiszpanii. W sprawozdaniu uwzględnijcie następujące informacje:
1. Jakie towary zostały dostarczone na dwór królewski?
2. Skąd te towary zostały sprowadzone i przez kogo?
3. Kto na szlaku utrudniał kupcom przejazd i dlaczego??
4. Podać królowi propozycję, która mogłaby ułatwić dotarcie do Indii.
Po napisaniu tekstu wyznaczcie jedną osobę, która przedstawi sprawozdanie klasie.


Grupa II - Zapoznajcie się z tekstem (podręcznik s.79 I 82) i zbierzcie informacje, które pozwolą wam napisać list Krzysztofa Kolumba do królowej Hiszpanii, w którym podróżnik zda relację ze swojej wyprawy. List ma zawierać:.
1. Przyczynę zorganizowanej przez Kolumba wyprawy..
2. Nazwy statków którymi dowodził Kolumb podczas wyprawy.
3. Opis trasy jaką pokonał.
4. Jak i dlaczego nazwał mieszkańców ziem, do których dotarł?
Po napisaniu listu wyznaczcie jedną osobę, która przedstawi go klasie.


Grupa III - Zapoznajcie się z tekstem (podręcznik s.82) i zbierzcie informacje, które pozwolą wam
przeprowadzić wywiady z Bartłomiejem Diaz’em i Vasco da Gama.
Bartłomiej Diaz – pytania:
1. Jakiej jest pan narodowości?
2. Dlaczego wybrał się pan na tak niebezpieczną wyprawę?
3. Czy mógłby pan przedstawić trasę swojej wyprawy?
4. Jak nazwał pan wysunięty najdalej na południe kraniec Afryki?
5. Kiedy ta podróż miała miejsce?
Vasco da Gama – pytania:
1. Który z podróżników zinspirował pana do wyruszenia na morze?
2. Po wodach jakiego oceanu pływał pan jako pierwszy Europejczyk?
3. Ile lat po wyprawie Bartłomieja Diaz’a miała miejsce pana podróż?
4. Do jakiego kraju wyznaczył pan drogę morską?
5. Żeglarze ruszyli pana śladem? Jakie towary przywozili do Europy?
Wyznaczcie prowadzącego wywiady oraz osoby, które wcielą się w postacie podróżników. Zaprezentujcie scenkę klasie.


Grupa IV - Zapoznajcie się z tekstem (podręcznik s.82) i zbierzcie informacje, które pozwolą wam napisać relację uczestnika (marynarza) wyprawy Ferdynanda Magellana.
Relacja ma zawierać
1. Imię i nazwisko dowódcy wyprawy.
2. Datę rozpoczęcia podróży.
3. Ile okrętów brało udział.
4. Podać trasę wyprawy i mijane po drodze miejsca.
5. Datę zakończenia wyprawy i liczbę okrętów, ktore wróciły do Europy.
6. Co wyprawa udowodniła?

Po napisaniu relacji wyznaczcie jedną osobę, która przedstawi ją klasie.

Zadanie domowe:
Wyszukaj w Internecie produkty spożywcze, których nie znali Europejczycy przed odkryciem Ameryki.
Napisz w zeszycie przepis na potrawę, w której znajdą się minimum 4 produkty wywodzące się z Nowego Świata (Ameryki).
Pamiętaj o podaniu: nazwy potrawy, składników, a także opisu, w jaki sposób należy daną potrawę sporządzić.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.