Katalog

Lucyna Sobków, 2019-06-18
Wieleń

Pedagogika, Różne

Innowacja pedagogiczna "Poznajemy zawody"

- n +




GMINNE PRZEDSZKOLE W WIELENIU/ ODDZIAŁ ZAMIEJSCOWY PRZY UL. SOSNOWEJ 11





INNOWACJA PEDAGOGICZNA
„POZNAJEMY ZAWODY”






DLA DZIECI 3-4 LETNICH
TERMIN REALIZACJI: od X 2018r. do VI 2019r.


Opracowała: mgr Lucyna Sobków



I. WSTĘP
Współczesna edukacja kładzie główny nacisk na kształtowanie osobowości dziecka. Odzwierciedla się ona między innymi w: rozbudzaniu zainteresowania światem, rozwijaniu indywidualnych zdolności poznawczych, tworzeniu pozytywnego stosunku do pracy i nauki. Poznanie ciekawych osób pracujących w różnych zawodach, ich miejsc pracy rozbudza ciekawość dziecka. Uczy także szacunku do pracy i ludzi ją wykonujących. Powinniśmy przyswajać tę wiedzę dzieciom już od najmłodszych lat przedszkolnych. Z doświadczenia wiemy, że dzieci coraz częściej interesują się pracą zawodową swoich rodziców i dziadków. Wykorzystują te informacje z innymi dziećmi podczas zabaw dowolnych. Stąd mój pomysł na napisanie innowacji, która poszerzy wiedzę dzieci na temat różnych zawodów oraz zaspokoi ciekawość poznawczą dzieci.
Innowacja pedagogiczna „Poznajemy zawody” ma służyć doskonaleniu procesu wychowawczo– dydaktycznemu, a także poprawie jakości pracy nauczyciela oraz sprzyjaniu i wspomaganiu rozwojowi dzieci. Przyjmuje się iż dobrze przygotowany i twórczy nauczyciel może osiągnąć wysokie efekty w pracy z dziećmi w zakresie rozwijania ich zainteresowań oraz rozbudzania ciekawości poznawczej. Wybrałam jako temat innowacji „Poznajemy zawody” przede wszystkim w formie zabawy z dziećmi, bowiem zabawa jest ważnym czynnikiem wpływającym na ich rozwój.

Poprzez zabawę dziecko już od najmłodszych lat przezwycięża trudności w przystosowaniu się do swojego otoczenia (społecznego, biologicznego i kulturowego). Przystosowanie to polega na opanowaniu tych czynności, które umożliwiają zachowanie aktywnej postawy wobec otoczenia. Dostosowanie zabawy do rozwoju psychofizycznego wychowanka jest podstawą efektywności jej, jako środka wychowania i nauczania, dlatego też powinna być dostosowana do aktualnego etapu rozwojowego dziecka, aby mogła zaspokoić jego rzeczywiste potrzeby. Wiek dzieci pozwala na czynne uczestnictwo w realizacji treści zawartych w niniejszej innowacji, gdyż przedstawione działania praktyczne umożliwiają dzieciom zdobywanie (w miarę ich możliwości) wiedzy, sprawności i umiejętności potrzebnej do prawidłowego funkcjonowania w środowisku. Poznanie osób pracujących w bliskim otoczeniu przedszkola, poznawanie czynności jakie one wykonują, nazywanie narzędzi pracy przygotowuje dziecko do pełnienia późniejszych ról społecznych. Albowiem po zabawie i nauce w życiu każdego człowieka przychodzi czas pracy. Już od najmłodszych lat w miarę możliwości powinniśmy przybliżać dzieciom wiedzę o różnych zawodach, aby gdy przyjdzie czas wybrały ją świadomie, czerpiąc z wcześniejszych doświadczeń.

II. ZAŁOŻENIA PROGRAMU
Aby innowacja „Poznajemy zawody” przyniosła spodziewane efekty należy:
- treść, zakres i zastosowane metody dostosować do możliwości i oczekiwań dzieci,
- zaangażować zakłady pracy oraz jednostki zajmujące się oferowaniem pracy w najbliższym otoczeniu dziecka,
- innowacja realizowana będzie w wychowaniu przedszkolnym w grupie dzieci 3 i 4 - letnich
- stworzyć przez otoczenie dziecka tj. rodziców, opiekunów, nauczycieli i dyrektora właściwą atmosferę sprzyjającą poznawaniu różnych zawodów,
- zachęcać do aktywnego udziału w innowacji rodziców dzieci, poprzez promowanie swoich miejsc pracy, zapraszanie dzieci do swoich zakładów pracy oraz przychodzenie z pogadanką do przedszkola.

III. CELE OGÓLNE I OPERACYJNE
Realizacja innowacji „Poznajemy zawody” ma na celu:
- poznanie osób pracujących w bliskim otoczeniu przedszkola,
-kształcenia umiejętności kulturalnego zachowania się w miejscach użyteczności publicznej,
- kształcenia zainteresowań technicznych,
- rozumienia wartości uczciwości, odpowiedzialności ludzi pracy,
- rozumienia celowości pracy wykonywanej przez dorosłych,
- poznawanie nazw zawodów tj.: policjant, listonosz, sprzedawca, fryzjer, pielęgniarka, stomatolog, weterynarz, piekarz, kucharka
- poznawanie czynności jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia,
- nazywanie narzędzi pracy,
- zwrócenie uwagi na ich ubiór,
- odwiedzanie punktów usługowych, poznawanie pracy zatrudnionych w nich osób,
- wzbudzanie szacunku dla ludzkiej pracy,
- stwarzanie możliwości bezpośredniego kontaktu z ludźmi pracującymi,
- uświadamianie odpowiedzialności człowieka za jego pracę,
- rozwijanie zainteresowania otaczającym środowiskiem,
- ukazywanie różnorodności poznawanych zawodów,
- wzbogacanie dzieci w wiedzę z zakresu charakterystyki zawodów,
- kształtowanie wrażliwości na ludzką pracę, również osób im bliskich,
- rozwijanie sfery poznawczej u dzieci poprzez zabawę naśladowczą,
- zainteresowanie i obserwowanie dzieci pracy zawodowej ludzi dorosłych poprzez wycieczki do różnych zakładów pracy,
- rozwijanie pamięci wzrokowej,
- bogacenie słownictwa w związku z poznawanym otoczeniem społecznym,
- rozwijanie wrażliwości muzycznej poprzez poznawanie piosenek na temat różnych zawodów,
- rozwijanie ekspresji ruchowej, słownej, graficznej poprzez naśladowanie czynności wykonywanych przez osoby z różnych zawodów,
- rozwijanie sprawności manualnej, wykonywanie narzędzi pracy różnych zawodów np. czepek pielęgniarki, lizak policjanta, koperta listonosza,
Z powyższych celów ogólnych wynikają następujące cele operacyjne- dziecko:
- zna nazwy różnych zawodów,
- wie na czym polega praca policjanta, listonosza, sprzedawcy, fryzjera, pielęgniarki, stomatologa, fryzjera, pielęgniarki, stomatologa, weterynarza, piekarza, kucharki.
- wie jakie czynności wykonują ludzie w poszczególnych zawodach,
- umie wymienić narzędzia pracy potrzebne w danym zawodzie,
- wie jaki ubiór obowiązuje przy wykonywaniu danej pracy,
- chętnie poznaje nowe wiadomości na temat różnych zawodów,
- interesuje się otaczającym go światem, obserwuje, bada, eksperymentuje, naśladuje,
- chętnie przebywa w nowym otoczeniu,
- rozpoznaje zawody po ich atrybutach,
- posiada podstawowe wiadomości na temat różnych zawodów występujących w najbliższym otoczeniu przedszkola,
- szanuje pracę, którą wykonują ludzie z poszczególnych zawodów,
- stosuje w codziennym życiu poznaną wiedzę.

IV. METODY I FORMY PRACY
W realizacji wymienionych celów pomocne mogą być następujące metody
i formy pracy oraz przedsięwzięcia:
- wycieczki do różnych zakładów pracy i punktów usługowych,
- zapraszanie do przedszkola osób, przedstawicieli różnych zawodów,
- praca z tekstem literackim, rozwiązywanie zagadek, rebusów,
- układanie puzzli, historyjek obrazkowych związanych z zawodami,
- nauka wierszy, piosenek o tematyce zawodów,
- opracowanie i przedstawienie inscenizacji,
- organizowanie wystawek tematycznych w kącikach, gromadzenie i wystawianie eksponatów,
- zorganizowanie konkursu plastycznego,
- wykonanie albumu zawierającego zdjęcia i ilustracje ludzi wykonujących różne zawody,
- naśladowanie niektórych zawodów poprzez np. kucharka- samodzielne przygotowywanie kanapek, fryzjer- układanie włosów lalkom, sprzedawca – zabawa w sklep, itp.
- gromadzenie książek i czasopism o różnych zawodach,
- wykonywanie narzędzi pracy różnych zawodów np. czepek pielęgniarki, lizak policjanta, koperta listonosza

METODY PRACY:
1. Metody wspierające aktywność dziecka:
a) pokaz,
b) obserwacja,
c) doświadczenie,
d) zajęcia praktyczne,
e) praca z tekstem,
f) opowiadanie,
g) „burza mózgów”,
h) dyskusja,
i) zabawowo- naśladowcza,
j) zajęcia plastyczne,
k) gra dydaktyczna.
2. Metody słowne:
a) pogadanka,
b) rozmowa
3. Metody wielostronnego działania.
Dobór określonych metod zależy od treści przekazywanych dzieciom.
W celu uatrakcyjnienia zajęć często łączy się dwie lub trzy metody na jednym zajęciu.

FORMY DZIAŁALNOŚCI:
1. Aktywność zbiorowa- jednolita ( grupowa lub z całym zespołem).
2. Aktywność indywidualna- jednolita ( wszystkie dzieci w tym samym czasie robią to samo zadanie).
3. Aktywność indywidualna- zróżnicowana ( różne zadania w tym samym czasie dostosowane do możliwości dzieci).

FORMY WSPÓŁPRACY Z RODZINĄ:
1. Zajęcia otwarte.
2. Zapraszanie do przedszkola rodziców- przedstawicieli różnych zawodów.
3. Spotkania z kompetentnymi osobami.
4. Pomoc w organizowaniu wycieczek, propozycje zwiedzania ciekawych miejsc pracy.
5. Udział rodziców w wyposażaniu kącików tematycznych.
6. Udział w konkursach.

V. ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
W procesie edukacji ważnym czynnikiem są środki dydaktyczne. Służą one zdobywaniu wiadomości i wyrabianiu właściwych postaw:
- środki wizualne: ilustracje, obrazy, fotografie, albumy, filmy, rysunki,
- środki słuchowe: piosenki, wiersze, opowiadania, inscenizacje i inne teksty literackie, nagrania magnetofonowe.
-środki manipulacyjne: karty, domino, gry planszowe, loteryjki itp.
-środki i urządzenia techniczne: magnetofon, DVD, video, telewizor.

VI. ZADANIA DO WYKONANIA ZWIĄZANE Z REALIZACJĄ INNOWACJI
Lp. Zadania- sposoby realizacji Termin
1. Opowiadania słowne o danym zawodzie. Na bieżąco
2. Rozwiązywanie zagadek. Na bieżąco
3. Słuchanie wierszy. Na bieżąco
4. Śpiewanie piosenek. Na bieżąco
5. Prezentacja za pomocą ilustracji. Na bieżąco
6. Poznanie miejsc i warsztatu pracy- wycieczki. Wg planu pracy
7. Spotkanie z przedstawicielami różnych zawodów. Wg planu pracy
8. Obserwacja narzędzi pracy. Wg planu pracy
9. Zorganizowanie kącików tematycznych. Na bieżąco
10. Gromadzenie rekwizytów. Na bieżąco
11. Zabawy tematyczne i naśladowcze. Na bieżąco
12. Prace plastyczno- techniczne. Na bieżąco
13. Układanie historyjek obrazkowych. Na bieżąco
14. Opracowanie i przedstawienie inscenizacji. Na bieżąco
15. Gromadzenie książek i czasopism o różnych zawodach. Na bieżąco
16. Wykonanie albumu o różnych zawodach. Czerwiec 2019r.
17. Zaangażowanie rodziców w organizację wycieczek do różnych miejsc pracy i spotkań z ludźmi wybranych zawodów. Wg planu pracy
18. Policjant- spotkanie w przedszkolu. Wrzesień
19. Listonosz- wizyta listonosza w przedszkolu. Październik
21. Sprzedawca- wycieczka do sklepu. Grudzień
22. Fryzjer- wycieczka do salonu fryzjerskiego. Styczeń
23. Pielęgniarka- spotkanie w przedszkolu. Luty
24. Stomatolog- wizyta w gabinecie stomatologicznym. Marzec
25. Weterynarz- wycieczka do gabinetu weterynaryjnego. Kwiecień
26. Piekarz- wycieczka piesza do piekarni. Maj
27. Kucharka- spotkanie z kucharką w przedszkolu. Czerwiec

VII. CZAS TRWANIA REALIZACJI
- Data rozpoczęcia: 01.10.2018r.
- Przewidywany czas trwania: 9 miesięcy
- Innowacja realizowana będzie z dziećmi w ciągu całego roku szkolnego.
W każdym miesiącu dzieci będą poznawały jeden zawód, poprzez odwiedzanie miejsca pracy, bądź wizytę wybranego pracownika w naszym przedszkolu. Również na podstawie wierszy, pogadanek, opowiadań, piosenek, zagadek, rebusów, ilustracji itp. Łącznie dzieci poznają 9 zawodów.
VIII. EWALUACJA
Procedura osiągania celów w innowacji „Poznajemy zawody” ma posłużyć doskonaleniu procesu wychowawczo – dydaktycznemu, a także poprawić jakość pracy nauczyciela oraz sprzyjać rozwojowi dzieci. Wspomaganie rozwoju dziecka ma się odbywać w miłej i serdecznej atmosferze, by stawiane przed nim zadania były dostosowane do jego możliwości i potrzeb. Aktywnemu nauczaniu ma sprzyjać stosowanie różnych metod i form w pracy to znaczy należy umożliwiać dzieciom bezpośredni kontakt ze środowiskiem naturalnym na przykład poprzez wycieczki. W miarę możliwości będą zapraszani przedstawiciele danego zawodu, aby opowiedzieli dzieciom o swojej pracy. W trakcie edukacji powinno się odwoływać do doświadczeń i przeżyć dzieci. Należy także dążyć do nabywania przez wychowanków jak najwyższego poziomu sprawności i umiejętności, które niezbędne będą mu do prawidłowego funkcjonowania w środowisku. Ponadto atrakcyjność spotkań podnoszą gry i zabawy dydaktyczne, które dotyczą danego tematu. Dzięki zabawie naśladowczej dziecko uczy się i zdobywa wiedzę o otaczającym je świecie. Ewaluacja będzie odbywać się na bieżąco. Formami sprawdzania osiągnięć, wiadomości i umiejętności dzieci będą:
- wystawy prac dzieci,
- rozmowy indywidualne,
- konkursy plastyczne,
- zagadki, rebusy,
- rozpoznawanie narzędzi pracy,
- ankieta dla rodziców,
- wykonanie albumu ze zdjęciami, ilustracjami i ciekawostkami na temat różnych zawodów.
Ewaluacja jest badaniem efektów jego realizacji, pozwalającym na ulepszanie form pracy. Dzięki niej nauczyciel może się zorientować czy zamierzone cele zostały osiągnięte.



Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.