Katalog Dominika Olszewska, 2019-06-18 Leszno Pedagogika, Plany pracy Program zajęć rewalidacyjnych.Program zajęć rewalidacyjnych - program opracowano na drugi etap edukacyjny na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia Diagnoza: Niepełnoprawność intelektualna w stopniu lekkim Cele ogólne programu: 1. Wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju uczniów na miarę ich indywidualnych możliwości. 2. Wyrównywanie i kompensowanie dysharmonii rozwojowych, korygowanie zaburzonych funkcji. 3. Wzmacnianie wiary we własne siły i rozwijanie motywacji do pracy. Cele szczegółowe: Usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej Rozwijanie spostrzegawczości Usprawnianie motoryki małej, w tym grafomotoryki Doskonalenie umiejętności logicznego myślenia Doskonalenie koncentracji uwagi Rozwijanie percepcji słuchowej Doskonalenie technik szkolnych (mówienie, czytanie, pisanie, liczenie) Podnoszenie kompetencji społecznych Poszerzanie wiedzy o świecie Metody pracy: Elementy Kinezjologii Edukacyjnej Dennisona Elementy programu Ortograffiti Metody aktywizujące i ćwiczebne Gry dydaktyczne i logiczne Rodzaje ćwiczeń: Ćwiczenia percepcji wzrokowej Ćwiczenia na materiale obrazkowym, geometrycznym, graficznym i literowym Ćwiczenia w orientacji przestrzennej i kierunkowej Praca z tekstem (np. wyszukiwanie i zaznaczanie wyrazów i zdań w tekście) Układanki, loteryjki, puzzle, memory Gry dydaktyczne Programy komputerowe Zabawy doskonalące pamięć wzrokową: „co tu się zmieniło?”, „czego brakuje?” Ćwiczenia motoryki małej Ćwiczenia graficzne i kaligraficzne podnoszące graficzny poziom pisma Rysowanie po śladzie Wykonywanie prac plastycznych z zastosowaniem różnych technik Wykonanie wycinanek z elementami papieroplastyki ( wykorzystanie „origami”) Ćwiczenia manualne, np. nawlekanie koralików, przeciąganie sznurówek przez otworki Obrysowywanie szablonów Ćwiczenia rozwijające umiejętność logicznego myślenia Układanie historyjek obrazkowych z uwzględnieniem związków przyczynowo – skutkowych Gry dydaktyczne rozwijające logiczne myślenie Rozwiązywanie łamigłówek i zagadek Rozwiązywanie rebusów Ćwiczenia typu prawda – fałsz Wyszukiwanie i poprawianie błędów logicznych w tekście Ćwiczenia doskonalące koncentrację uwagi Memory, układanki, puzzle, tangramy itp. Wypełnianie mandali różnorodnymi materiałami plastycznymi Odnajdywanie różnic pomiędzy obrazkami różniącymi się drobnymi szczegółami Łączenie punktów, obrysowywanie szablonów, rysowanie po śladzie Dyktanda graficzne wg instrukcji nauczyciela Ćwiczenia w uważnym słuchaniu np. słuchowiska, wizualizacje Ćwiczenia percepcji słuchowej Ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej Doskonalenie umiejętności różnicowania głosek Uważne słuchanie treści opowiadań, słuchowisk Nauka wierszy i rymowanek Zabawy z rymami Rebusy fonetyczne Ćwiczenie technik szkolnych Wzbogacanie słownictwa czynnego i biernego Ćwiczenia w układaniu zdań i budowaniu wypowiedzi Doskonalenie techniki czytania oraz czytania ze zrozumieniem Ćwiczenia w pisaniu ze słuchu i z pamięci Utrwalanie zasad ortograficznych i gramatycznych Utrwalanie umiejętności matematycznych (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie liczb, zadania tekstowe, ćwiczenia kalendarzowe, zegarowe, pieniężne) Ćwiczenia kompetencji społecznych Usprawnianie umiejętności komunikacyjnych Kształtowanie właściwych zachowań w różnych sytuacjach społecznych Ćwiczenie zachowań asertywnych Ćwiczenia w rozpoznawaniu i nazywaniu stanów emocjonalnych u siebie oraz u innych ludzi Podnoszenie poczucia własnej wartości uczennicy Kształtowanie zaradności życiowej Organizacja zajęć: W trakcie zajęć nauczyciel podkreśla mocne strony ucznia, stara się nawiązać z nim jak najlepszy kontakt, zachęca go do pracy oraz pomaga pokonać trudności. Procedury osiągania celów: W procesie adaptacji do życia społecznego dziecka upośledzonego w stopniu lekkim należy stworzyć odpowiednie dla niego warunki poznania świata. Zalicza się do nich: potrzebę wielozmysłowego poznania świata, stopniowania trudności wiązanie zdobytych wiadomości i umiejętności z praktyką. Monitorowanie osiągnięć ucznia: Bieżąca obserwacja Rozmowy z innymi nauczycielami i rodzicami Podsumowanie pisemne na koniec roku szkolnego ze wskazówkami do dalszych pracy Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |