Katalog

Dominika Olszewska, 2019-06-18
Leszno

Pedagogika, Plany pracy

Program zajęć rewalidacyjnych.

- n +

Program zajęć rewalidacyjnych
- program opracowano na drugi etap edukacyjny na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia


Diagnoza:
Niepełnoprawność intelektualna w stopniu lekkim
Cele ogólne programu:
1. Wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju uczniów na miarę ich indywidualnych możliwości.
2. Wyrównywanie i kompensowanie dysharmonii rozwojowych, korygowanie zaburzonych funkcji.
3. Wzmacnianie wiary we własne siły i rozwijanie motywacji do pracy.

Cele szczegółowe:
 Usprawnianie analizy i syntezy wzrokowej
 Rozwijanie spostrzegawczości
 Usprawnianie motoryki małej, w tym grafomotoryki
 Doskonalenie umiejętności logicznego myślenia
 Doskonalenie koncentracji uwagi
 Rozwijanie percepcji słuchowej
 Doskonalenie technik szkolnych (mówienie, czytanie, pisanie, liczenie)
 Podnoszenie kompetencji społecznych
 Poszerzanie wiedzy o świecie

Metody pracy:
 Elementy Kinezjologii Edukacyjnej Dennisona
 Elementy programu Ortograffiti
 Metody aktywizujące i ćwiczebne
 Gry dydaktyczne i logiczne
Rodzaje ćwiczeń:

Ćwiczenia percepcji wzrokowej
 Ćwiczenia na materiale obrazkowym, geometrycznym, graficznym i literowym
 Ćwiczenia w orientacji przestrzennej i kierunkowej
 Praca z tekstem (np. wyszukiwanie i zaznaczanie wyrazów i zdań w tekście)
 Układanki, loteryjki, puzzle, memory
 Gry dydaktyczne
 Programy komputerowe
 Zabawy doskonalące pamięć wzrokową: „co tu się zmieniło?”, „czego brakuje?”

Ćwiczenia motoryki małej
 Ćwiczenia graficzne i kaligraficzne podnoszące graficzny poziom pisma
 Rysowanie po śladzie
 Wykonywanie prac plastycznych z zastosowaniem różnych technik
 Wykonanie wycinanek z elementami papieroplastyki ( wykorzystanie „origami”)
 Ćwiczenia manualne, np. nawlekanie koralików, przeciąganie sznurówek przez otworki
 Obrysowywanie szablonów

Ćwiczenia rozwijające umiejętność logicznego myślenia
 Układanie historyjek obrazkowych z uwzględnieniem związków przyczynowo – skutkowych
 Gry dydaktyczne rozwijające logiczne myślenie
 Rozwiązywanie łamigłówek i zagadek
 Rozwiązywanie rebusów
 Ćwiczenia typu prawda – fałsz
 Wyszukiwanie i poprawianie błędów logicznych w tekście

Ćwiczenia doskonalące koncentrację uwagi
 Memory, układanki, puzzle, tangramy itp.
 Wypełnianie mandali różnorodnymi materiałami plastycznymi
 Odnajdywanie różnic pomiędzy obrazkami różniącymi się drobnymi szczegółami
 Łączenie punktów, obrysowywanie szablonów, rysowanie po śladzie
 Dyktanda graficzne wg instrukcji nauczyciela
 Ćwiczenia w uważnym słuchaniu np. słuchowiska, wizualizacje

Ćwiczenia percepcji słuchowej
 Ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej
 Doskonalenie umiejętności różnicowania głosek
 Uważne słuchanie treści opowiadań, słuchowisk
 Nauka wierszy i rymowanek
 Zabawy z rymami
 Rebusy fonetyczne

Ćwiczenie technik szkolnych
 Wzbogacanie słownictwa czynnego i biernego
 Ćwiczenia w układaniu zdań i budowaniu wypowiedzi
 Doskonalenie techniki czytania oraz czytania ze zrozumieniem
 Ćwiczenia w pisaniu ze słuchu i z pamięci
 Utrwalanie zasad ortograficznych i gramatycznych
 Utrwalanie umiejętności matematycznych (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie liczb, zadania tekstowe, ćwiczenia kalendarzowe, zegarowe, pieniężne)

Ćwiczenia kompetencji społecznych
 Usprawnianie umiejętności komunikacyjnych
 Kształtowanie właściwych zachowań w różnych sytuacjach społecznych
 Ćwiczenie zachowań asertywnych
 Ćwiczenia w rozpoznawaniu i nazywaniu stanów emocjonalnych u siebie oraz u innych ludzi
 Podnoszenie poczucia własnej wartości uczennicy
 Kształtowanie zaradności życiowej



Organizacja zajęć:
W trakcie zajęć nauczyciel podkreśla mocne strony ucznia, stara się nawiązać z nim jak najlepszy kontakt, zachęca go do pracy oraz pomaga pokonać trudności.

Procedury osiągania celów:
W procesie adaptacji do życia społecznego dziecka upośledzonego w stopniu lekkim należy stworzyć odpowiednie dla niego warunki poznania świata. Zalicza się do nich:
 potrzebę wielozmysłowego poznania świata,
 stopniowania trudności
 wiązanie zdobytych wiadomości i umiejętności z praktyką.

Monitorowanie osiągnięć ucznia:
 Bieżąca obserwacja
 Rozmowy z innymi nauczycielami i rodzicami
 Podsumowanie pisemne na koniec roku szkolnego ze wskazówkami do dalszych pracy










Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.