Katalog

Lidia Pietras, 2019-06-18
Szczerców

Matematyka, Projekty edukacyjne

Logiczne myślenie

- n +



Logiczne myślenie




WSTĘP

W procesie zdobywania wiedzy bardzo ważne jest logiczne myślenie. Pomaga ono pogłębiać wiedzę, rozwijać różnorodne umiejętności, stosować w praktyce zdobyte informacje. Dlatego też nauczyciele troszczą się o rozwój logicznego myślenia podczas realizacji podstawy programowej na wszystkich przedmiotach oraz podczas realizacji wielu przedsięwzięć organizowanych w szkole.
Innowacja "Logiczne myślenie" ma na celu wesprzeć jeszcze bardziej uczniów w trudzie zdobywania wiedzy i wykorzystania jej nie tylko w sposób schematyczny i krótkotrwały, ale i w sposób twórczy, praktyczny, aktualny obecnie i w przyszłości. Innowacja tworzona jest z myślą o uczniach klas: II, VI, a planowana jej realizacja to okres: listopad 2018- kwiecień 2019. Planowany charakter i przebieg działań to przede wszystkim stworzenie uczniom szansy do rozwiązywania i samodzielnego tworzenia rebusów, łamigłówek i różnorodych zadań rozwijających umiejętność logicznego myślenia.
Innowacja "Logicze myślenie" powinna pomóc uczniom w zdobywaniu i utrwalaniu wiedzy oraz rozwijaniu zdolności w sposób przyjazny. Warto więc podjąć trud realizacji tego przedsiewzięcia, a podczas jego trwania warto obserwować przebieg działań, aby realizowane były coraz lepiej.

Cele innowacji pedagogicznej
1.Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia.
Logiczne myślenie jest bardzo potrzebne w zdobywaniu wiedzy szkolnej i w życiu codziennym. Rozwój logicznego myślenia odbywa się na każdym etapie kształcenia i na każdym przedmiocie. Nauczyciele realizując podstawę programową dbają o rozwój tej umiejętności w różnorodny sposób. Bardzo dobrze jest, gdy uczniowie mają świadomość, jak ważna i potrzebna jest ta umiejętność nie tylko w szkole, ale i w codziennych sytuacjach, które dotyczą zarówno dzieci, jak i dorosłych.
2.Wykorzystywanie zdobytych wiadomości i umiejętności w praktyce.
Uczniowie pogłębiając wiedzę i umiejętności z różnych przedmiotów lubią mieć przekonanie, że ich wiedza jest potrzebna. Dlatego też ważne jest podawanie dzieciom przykładów wykorzystania ich umiejętności w sytuacjach praktycznych. Umożliwienie dzieciom wykorzystania swoich zdolności i zaprezentowania ich przed innymi jest okazją do nagrodzenia uczniów i zachęcenia kontynuowania trudu zdobywania wiedzy.
3.Kształtowanie wrażliwości.
Dzieci mają w sobie wiele pozytywnych cech, wśród których istnieje także chęć okazywania pomocy innym. Przekazywanie wiedzy młodszym dzieciom przez starszych uczniów pozwala pielęgnować i rozwijać wrażliwość, uczynność, opiekuńczość. Zarówno dzieci starsze, jak i młodsze uczą się przez to okazywania szacunku do innych, okazywania wyrozumiałości i cierpliwości, a także właściwego odniesienia do trudu i pracy innych osób.


Planowany przebieg działań


Zadania:

1. Poinformowanie uczniów o możliwości wzięcia udziału w "Logicznym myśleniu" - termin realizacji: listopad
2. Zbieranie materiałów przygotowanych przez dzieci.
Zapewnienie warunków do rozwiązywania zadań.
Sprawdzanie rozwiązań. - termin realizacji: listopad- kwiecień
3. Ewaluacja - termin realizacji: kwiecień



Planowany sposób realizacji

W listopadzie uczniowie zostaną poinformowani o możliwości wykonywania ćwiczeń systematyzujących wiedzę i rozwijających umiejętność logicznego myślenia. Uczniowie klasy szóstej mogą opracować zadania dla drugoklasistów. Klasa druga może natomiast wykonać dodatkowe ćwiczenia tylko dla swojej klasy, gdyż pierwszoklasiści są jeszcze nieco za mali do wykonywania ćwiczeń pisemnych.
W czwartki dzieci będą otrzymywały dodatkowe zadania. Gdyby warunki szkolne nie pozwoliły na realizację zadania w czwartek, można ustalić inny termin wykonania ćwiczeń. W kwietniu wszyscy uczniowie będą nagrodzeni za swoją pracę pochwałami i dyplomikami.
Aby nie przeciążać uczniów nadmiarem ćwiczeń i uniknąć zamieszania, nauczyciele odpowiedzialni za przebieg ,,Logicznego myślenia" będą wyznaczać kolejkę osób przygotowujących ćwiczenia oraz sprawdzać zadania opracowane przez dzieci. Raz w tygodniu uczniowie otrzymają do rozwiązania tylko jedno ćwiczenie, na którego rozwiązanie wystarczy około pięciu minut. Za sprawdzenie prac również będą odpowiedzialni nauczyciele.


Monitoring i ewaluacja


Zadanie
1. Przeanalizowanie listy chętnych do wykonania zadań - Termin realizacji: koniec listopada

2. Czuwanie nad ustalaniem kolejki osób przygotowujących ćwiczenia; Analiza prac uczniów; *W przypadku zbyt małej liczby chętnych, tworzenie dodatkowych ćwiczeń przez nauczycieli - Termin realizacji: Listopad- kwiecień

3. Podsumowanie przebiegu działań; Przeprowadzenie ankiety -
Termin realizacji: Kwiecień

4. Sformułowanie wniosków dotyczących innowacji -
Termin realizacji: Kwiecień

W dokonaniu ewaluacji warto wykorzystać:

a)spostrzeżenia opiekunów innowacji,
b)informacje zwrotne dzieci rozwiązujących zadania,
c)spostrzeżenia uczniów przygotowujących ćwiczenia,
d)analizę prac dzieci.



Spodziewane efekty

Innowacja okaże się udana, jeżeli chętnie będą w niej uczestniczyć uczniowie dobrze radzący sobie z łamigłówkami i dzieci mające trudności z logicznym myśleniem. Rozwiązywanie i opracowywanie dodatkowych ćwiczeń ma bowiem na celu nie tylko systematyzować wiedzę, ale i zachęcać do trudu rozwijania zdolności przez wszystkie dzieci. Niektóre spodziewane efekty nie dadzą się zmierzyć, zaowocują one dopiero w przyszłości. Można natomiast uzyskać informacje dzieci na temat ich wrażeń dotyczących "Logicznego myślenia" poprzez sporządzenie krótkich anonimowych ankiet i przeanalizowanie odpowiedzi.



Opracowanie:
Lidia Pietras, Renata Gajęcka

Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.