Katalog Hanna Borowczyk, 2019-06-18 Śrem Informatyka, Scenariusze Scenariusz lekcji informatyki - lekcja bezpieczeństwaScenariusz zajęć – informatyka – kl. VII (14 uczniów) Temat: Lekcja bezpieczeństwa. Cel zajęć: zapoznanie uczniów z zagrożeniami w sieci Zapoznanie uczniów z zagrożeniami prywatności w sieci. Pokazanie konsekwencji nierozważnych działań online, takich jak: wysyłanie i publikowanie „odważnych” zdjęć oraz lekkomyślne zamieszczanie w sieci innych treści tego typu, przyjmowanie do grona „znajomych” osób bliżej nieznanych, niewylogowywanie się z konta po zakończeniu użytkowania serwisu, udostępnianie haseł i loginów, ignorowanie ustawień prywatności w portalach społecznościowych. Wypracowanie zasad bezpiecznego korzystania z sieci, z naciskiem na bezpieczeństwo w społecznościach internetowych. Prezentacja możliwych sposobów reagowania w sytuacji zagrożenia prywatności online. I. WPROWADZENIE Nauczyciel wita uczniów, sprawdza listę obecności i zapowiada zajęcia, omawiając cel lekcji. Zadaje uczniom kilka pytań informacyjnie: Jakie prywatne informacje znajdują się w portalach społecznościowych? Czy wiążą się z tym jakieś zagrożenia? Jak zagrożona jest prywatność w sieci? Następnie prowadzący zapowiada kolejną część zajęć. Uczniowie przenoszą się do jednego z podwarszawskich gimnazjów na lekcję poświęconą ochronie prywatności w internecie. Słuchają uważnie historii, o których opowiadają ich rówieśnicy, na ich podstawie opracują zasady bezpieczeństwa w sieci. II. HISTORIA KOSIA Projekcja filmu 1: „Historia Kosia” (1min 30s) Po obejrzeniu filmu nauczyciel pyta uczniów, czy mają podobne doświadczenia albo słyszeli takie historie? Nauczyciel wysłuchuje uczniów, ewentualnie uzupełnia ich wypowiedzi o historie, które wydarzyły się w szkole albo o których sam słyszał. Następnie pyta, jakie są najważniejsze zasady bezpieczeństwa związane z obejrzaną przed chwilą sytuacją? Prowadzący zachęca uczniów do odpowiedzi. Spośród wymienionych przez uczniów zasad wybiera co najmniej dwie i zapisuje na tablicy. Uczniowie zapisują te zasady w MS Word. Ważne, żeby wśród zapisanych zasad znalazły się propozycje dotyczące: 1. Ustawień prywatności, np.: Skonfiguruj ustawienia prywatności w serwisie społecznościowym tak, żeby do twojego profilu miały dostęp tylko osoby, które znasz i którym ufasz. 2. Informacji, które podajemy w sieci, np.: Uważaj, jakie wiadomości na swój temat podajesz w sieci – nie podawaj dokładnego planu dnia ani informacji o wszystkim, co robisz. III. HISTORIA WIKI Projekcja filmu 2 „Historia Wiki” (1 min 20 s) Po obejrzeniu filmu nauczyciel pyta uczniów jakie są ich doświadczenia związane z poznawaniem osób w internecie oraz przesyłaniem zdjęć i filmów? Nauczyciel wysłuchuje uczniów, ewentualnie uzupełnia ich wypowiedzi o historie, które wydarzyły się w szkole albo o których sam słyszał. Następnie pyta, jakie są najważniejsze zasady związane z poznawaniem osób w sieci oraz przesyłaniem swoich zdjęć? Spośród wymienionych przez uczniów zasad nauczyciel wybiera co najmniej dwie i zapisuje na tablicy. Ważne, żeby wśród zapisanych zasad znalazły się propozycje dotyczące: 1. Znajomości w sieci, np.: Nie przyjmuj do grona znajomych osób, których wcześniej nie poznałeś twarzą w twarz. 2. Publikowania i przesyłania zdjęć, np.: Nigdy nie publikuj w sieci i nikomu nie przesyłaj intymnych zdjęć lub filmów. IV. HISTORIA OJKA Projekcja filmu 3 „Historia Ojka” (1 min 35) Po obejrzeniu filmu nauczyciel pyta uczniów, czy przydarzyła się im kiedyś historia podobna do tych przytoczonych w filmie? Nauczyciel wysłuchuje uczniów, ewentualnie uzupełnia ich wypowiedzi o historie, które wydarzyły się w szkole albo o których sam słyszał. Następnie pyta jak można uniknąć tego typu sytuacji. Spośród wymienionych przez uczniów zasad nauczyciel wybiera co najmniej dwie i zapisuje na tablicy. Ważne, żeby wśród zapisanych zasad znalazły się propozycje dotyczące: 1. Zabezpieczania hasłem dostępu do telefonów i serwisów, np.: Zabezpieczaj hasłem dostęp do telefonu i wszystkich serwisów internetowych, z których korzystasz. Nikomu nigdy tego hasła nie udostępniaj. Pamiętaj też, żeby hasło było wystarczająco skomplikowane oraz że warto je systematycznie zmieniać. 2. Wylogowywania się, np.: Pamiętaj, żeby kończąc pracę na komputerze albo innym urządzeniu z dostępem do internetu, zawsze wylogować się ze swojego konta/profilu. 3. Szybkiego reagowania i zabezpieczania dowodów, np.: W sytuacji zagrożenia reaguj jak najszybciej i staraj się zabezpieczyć dowody nieprzyjemnych zdarzeń. 4. Informowania o trudnej sytuacji zaufanych osób dorosłych, np.: Zawsze w sytuacji zagrożenia szukaj pomocy u zaufanych osób dorosłych. Możesz też skorzystać z pomocy konsultantów. Uczniowie wszystkie zasady bezpiecznego Internetu zapisują w MS Word, w swoim folderze uczniowskim. VI. PODSUMOWANIE I ZAKOŃCZENIE Na zakończenie nauczyciel przeprowadza quiz interaktywny – Kahoot!, dot. zagadnień realizowanych podczas lekcji, na zakończenie quizu uczniowie dokonują ewaluacji zajęć. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |