Katalog

Hanna Borowczyk, 2019-06-18
Śrem

Informatyka, Scenariusze

Scenariusz lekcji informatyki - lekcja bezpieczeństwa

- n +

Scenariusz zajęć – informatyka – kl. VII (14 uczniów)
Temat: Lekcja bezpieczeństwa.
Cel zajęć: zapoznanie uczniów z zagrożeniami w sieci
 Zapoznanie uczniów z zagrożeniami prywatności w sieci.
 Pokazanie konsekwencji nierozważnych działań online, takich jak: wysyłanie
i publikowanie „odważnych” zdjęć oraz lekkomyślne zamieszczanie w sieci innych treści tego typu, przyjmowanie do grona „znajomych” osób bliżej nieznanych, niewylogowywanie się z konta po zakończeniu użytkowania serwisu, udostępnianie haseł i loginów, ignorowanie ustawień prywatności w portalach społecznościowych.
 Wypracowanie zasad bezpiecznego korzystania z sieci, z naciskiem
na bezpieczeństwo w społecznościach internetowych.
 Prezentacja możliwych sposobów reagowania w sytuacji zagrożenia prywatności online.
I. WPROWADZENIE
Nauczyciel wita uczniów, sprawdza listę obecności i zapowiada zajęcia, omawiając cel lekcji. Zadaje uczniom kilka pytań informacyjnie: Jakie prywatne informacje znajdują się
w portalach społecznościowych? Czy wiążą się z tym jakieś zagrożenia? Jak zagrożona jest prywatność w sieci?
Następnie prowadzący zapowiada kolejną część zajęć. Uczniowie przenoszą się do jednego
z podwarszawskich gimnazjów na lekcję poświęconą ochronie prywatności w internecie. Słuchają uważnie historii, o których opowiadają ich rówieśnicy, na ich podstawie opracują zasady bezpieczeństwa w sieci.

II. HISTORIA KOSIA
Projekcja filmu 1: „Historia Kosia” (1min 30s)
Po obejrzeniu filmu nauczyciel pyta uczniów, czy mają podobne doświadczenia albo słyszeli takie historie? Nauczyciel wysłuchuje uczniów, ewentualnie uzupełnia ich wypowiedzi
o historie, które wydarzyły się w szkole albo o których sam słyszał. Następnie pyta, jakie są najważniejsze zasady bezpieczeństwa związane z obejrzaną przed chwilą sytuacją?
Prowadzący zachęca uczniów do odpowiedzi. Spośród wymienionych przez uczniów zasad wybiera co najmniej dwie i zapisuje na tablicy. Uczniowie zapisują te zasady w MS Word. Ważne, żeby wśród zapisanych zasad znalazły się propozycje dotyczące:
1. Ustawień prywatności, np.:
Skonfiguruj ustawienia prywatności w serwisie społecznościowym tak, żeby do twojego profilu miały dostęp tylko osoby, które znasz i którym ufasz.
2. Informacji, które podajemy w sieci, np.:
Uważaj, jakie wiadomości na swój temat podajesz w sieci – nie podawaj dokładnego planu dnia ani informacji o wszystkim, co robisz.

III. HISTORIA WIKI
Projekcja filmu 2 „Historia Wiki” (1 min 20 s)
Po obejrzeniu filmu nauczyciel pyta uczniów jakie są ich doświadczenia związane
z poznawaniem osób w internecie oraz przesyłaniem zdjęć i filmów? Nauczyciel wysłuchuje uczniów, ewentualnie uzupełnia ich wypowiedzi o historie, które wydarzyły się w szkole albo o których sam słyszał. Następnie pyta, jakie są najważniejsze zasady związane
z poznawaniem osób w sieci oraz przesyłaniem swoich zdjęć?
Spośród wymienionych przez uczniów zasad nauczyciel wybiera co najmniej dwie i zapisuje na tablicy. Ważne, żeby wśród zapisanych zasad znalazły się propozycje dotyczące:
1. Znajomości w sieci, np.:
Nie przyjmuj do grona znajomych osób, których wcześniej nie poznałeś twarzą w twarz.
2. Publikowania i przesyłania zdjęć, np.:
Nigdy nie publikuj w sieci i nikomu nie przesyłaj intymnych zdjęć lub filmów.

IV. HISTORIA OJKA
Projekcja filmu 3 „Historia Ojka” (1 min 35)
Po obejrzeniu filmu nauczyciel pyta uczniów, czy przydarzyła się im kiedyś historia podobna do tych przytoczonych w filmie? Nauczyciel wysłuchuje uczniów, ewentualnie uzupełnia ich wypowiedzi o historie, które wydarzyły się w szkole albo o których sam słyszał. Następnie pyta jak można uniknąć tego typu sytuacji. Spośród wymienionych przez uczniów zasad nauczyciel wybiera co najmniej dwie i zapisuje na tablicy. Ważne, żeby wśród zapisanych zasad znalazły się propozycje dotyczące:
1. Zabezpieczania hasłem dostępu do telefonów i serwisów, np.: Zabezpieczaj hasłem dostęp do telefonu i wszystkich serwisów internetowych, z których korzystasz. Nikomu nigdy tego hasła nie udostępniaj. Pamiętaj też, żeby hasło było wystarczająco skomplikowane oraz
że warto je systematycznie zmieniać.
2. Wylogowywania się, np.: Pamiętaj, żeby kończąc pracę na komputerze albo innym urządzeniu z dostępem do internetu, zawsze wylogować się ze swojego konta/profilu.
3. Szybkiego reagowania i zabezpieczania dowodów, np.: W sytuacji zagrożenia reaguj jak najszybciej i staraj się zabezpieczyć dowody nieprzyjemnych zdarzeń.
4. Informowania o trudnej sytuacji zaufanych osób dorosłych, np.: Zawsze w sytuacji zagrożenia szukaj pomocy u zaufanych osób dorosłych. Możesz też skorzystać z pomocy konsultantów.
Uczniowie wszystkie zasady bezpiecznego Internetu zapisują w MS Word, w swoim folderze uczniowskim.
VI. PODSUMOWANIE I ZAKOŃCZENIE
Na zakończenie nauczyciel przeprowadza quiz interaktywny – Kahoot!, dot. zagadnień realizowanych podczas lekcji, na zakończenie quizu uczniowie dokonują ewaluacji zajęć.

Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.