![]() |
![]() |
Katalog Ewelina Grabka, 2019-06-18 Łask Geografia, Konspekty Scenariusz lekcji "Ukształtowanie powierzchni Polski" klasa 7Temat: Ukształtowanie powierzchni Polski. Podstawa programowa: • I.3 – Uczeń czyta treść mapy Polski • IX.5 – Uczeń przedstawia wpływ ruchów górotwórczych i zlodowaceń w Europie na ukształtowanie powierzchni Polski; • IX.16 – Uczeń przyjmuje postawę współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego Polski. Hasło programowe: • Środowisko przyrodnicze Polski. Cel ogólny: • Poznanie ukształtowania powierzchni Polski. Cele szczegółowe: • Uczeń charakteryzuje cechy ukształtowania powierzchni Polski • Uczeń charakteryzuje pasy rzeźby terenu Polski i wskazuje je na mapie • Uczeń przedstawia czynniki kształtujące rzeźbę terenu Polski • Uczeń przedstawia wpływ ruchów górotwórczych i zlodowaceń w Europie na współczesną rzeźbę Polski • Uczeń potrafi korzystać z mapy ogólnogeograficznej • Uczeń doskonali współpracę w grupie i czuje się odpowiedzialny za wspólną pracę Formy pracy: • Grupowa, indywidualna Metody pracy: • Burza mózgów • Pogadanka • Prezentacja filmu/animacji/ pokazu slajdów • Praca z podręcznikiem i mapą Środki dydaktyczne: • Podręcznik i zeszyt ćwiczeń „Planeta Nowa” 7, • Ścienna mapa Polski fizyczna • Karty pracy dla grup • Multiteka oraz aplikacja Interaktywne mapy Polski Przebieg lekcji: Faza wprowadzająca 1. Czynności organizacyjne. 2. Wprowadzenie uczniów w tematykę zajęć i przedstawienie celów lekcji – zapisanie w zeszycie. Faza realizacji: 1. Analiza mapy fizycznej Polski i profilu hipsometrycznego przez Polskę– wskazanie na mapie nizin wyżyn i gór oraz tendencji w nachyleniu terenu. 2. Wskazanie przez uczniów najniżej i najwyżej położonych punktów w Polsce. 3. Praca metodą burzy mózgów na temat czynników wpływających na rzeźbę terenu, z uwzględnieniem wpływu człowieka. 4. Prezentacja filmu oraz animacji na temat ukształtowania powierzchni Polski i pasów rzeźby. 5. Podział klasy na 6 grup i przydzielenie zadań. 6. Określenie czasu na realizację zadań, form ich omówienia i oceny. 7. Po upływie przeznaczonego czasu liderzy grup przedstawiają efekty pracy na forum klasy. 8. Podsumowanie pracy i ocena. Faza podsumowująca: 1. Pytania nauczyciela: • Jakimi cechami odznacza się rzeźba naszego kraju? Jakie pasy rzeźby wydzielono w Polsce (Wskaż na mapie)? Jaka jest zależność między obecną rzeźbą Polski a ruchami górotwórczymi i zlodowaceniami? Jaki wpływ na rzeźbę Polski ma człowiek? 2. Wykonaj ćwiczenie 3 i 4 str.27 w zeszycie ćwiczeń Dla chętnych – ćw. 5 i 6 str.29. 3. Krótka ewaluacja działań na lekcji – anonimowa ankieta dla ucznia. ZADANIA GRUPOWE 1. WYZNACZCIE LIDERA GRUPY, KTÓRY ZAPREZENTUJE WASZĄ GRUPĘ NA FORUM. 2. NA PODSTAWIE INFORMACJI Z PODRĘCZNIKA ORAZ NA KARCIE PRACY, PRZYGOTUJCIE KRÓTKĄ NOTATKĘ NA TEMAT PRZYDZIELONEGO PASA RZEŹBY TERENU. 3. NA MAPCE ZAMALUJCIE PAS RZEŹBY, O KTÓRYM BĘDZIECIE MÓWIĆ. 4. CZAS OKOŁO 5 MINUT. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |