Katalog

Aleksandra Machulska, 2019-06-18
Bilcza

Język angielski, Plany rozwoju zawodowego

Plan rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego

- n +

PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO
______________________________________________________________________

UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO


1 września 2016 r. 31 maja 2019 r.
Data rozpoczęcia stażu Przewidywana data zakończenia

Czas trwania stażu: 2 lata i 9 miesięcy




Cel podstawowy podejmowanego stażu: uzyskanie w wyniku postępowania kwalifikacyjnego stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego

Cele szczegółowe:
1. Uczestniczenie w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli i omawianie tych zajęć z prowadzącym.
2. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu, lub innego nauczyciela i omawianie ich.
3. Podnoszenie kwalifikacji pedagogicznych i zdobywanie nowych umiejętności przydatnych w pracy zawodowej poprzez uczestniczenie w formach
doskonalenia zawodowego.
4. Wspieranie aktywności twórczej dzieci.
5. Pogłębianie współpracy z rodzicami.



Akty prawne:
1. 1.Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. – Karta Nauczyciela (tekst jednolity Dz.U.06.97.674 ze zm.),
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. poz. 393), które weszło w życie 27 marca 2013 r.


§ 7. 1. Nauczyciel kontraktowy ubiegający się o awans na stopień nauczyciela mianowanego w okresie odbywania stażu powinien w szczególności:
1) uczestniczyć w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego,
2) pogłębiać wiedzę i umiejętności zawodowe, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego,
3) poznawać przepisy dotyczące systemu oświaty, a w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 2 Karty Nauczyciela – przepisy dotyczące postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły – z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż.

2. Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego obejmują:
1) umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach;
2) umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych;
3) umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej;
4) umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań;
5) umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.

Powinności nauczyciela w okresie odbywania stażu zgodnie z rozporządzeniem MENiS z dnia 1 marca 2013 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.

Rodzaj działań i przedsięwzięć
wynikających z wymagań rozporządzenia
Formy realizacji
Termin realizacji

1. § 7.1.1
Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego.
1. Uczestniczenie w pracach organów szkoły:
 Udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej;
 Współpraca z Dyrektorem oraz gronem pedagogicznym.

2. Współpraca z Samorządem Uczniowskim:
 Współorganizowanie uroczystości szkolnych i różnorodnych imprez i konkursów, np. Dni Unii Europejskiej, Festiwalu Projektów Gimnazjalnych, Pierwszego Dnia Wiosny, itp. wynikających z planu pracy szkoły na dany rok szkolny.

3. Realizowanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania:
 Ocenianie uczniów według kryteriów w nim zawartych.

4. Aktywna realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych:
 Organizacja i uczestnictwo w różnych formach upowszechniania kultury zarówno polskiej jak i brytyjskiej (wyjazdy do teatru, kina, muzeum, dni języków obcych, itp.);
 Sprawowanie opieki nad uczniami podczas wycieczek, imprez i wyjść pozaszkolnych.

5. Współpraca z pedagogiem szkolnym:
 Rozwiązywanie konfliktów i problemów.

6. Współpraca z biblioteką szkolną:
 Korzystanie z księgozbioru.

7. Praca w zespole przedmiotowym:
 Przeprowadzenie konkursu przedmiotowego z języka angielskiego.

8. Uczestnictwo w pracach szkolnych komisji egzaminacyjnych.

9. Zapewnienie bezpieczeństwa i higienicznych warunków uczniom:
 Opieka nad uczniami w czasie lekcji i poza lekcjami;
 Sprawowanie dyżurów w czasie przerw między lekcjami.
Zgodnie z harmonogramem posiedzeń RP

W ciągu całego stażu





W ciągu całego stażu


W ciągu całego stażu






Wg potrzeb


Wg potrzeb


W ciągu całego stażu
Wg harmonogramu


Wg harmonogramu

W ciągu całego stażu

2. § 7.1.2
Pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego.

1. Poszerzanie wiedzy i umiejętności poprzez aktywny udział w wewnątrzszkolnym doskonaleniu:
 Udział w radach szkoleniowych i kursach organizowanych na terenie szkoły.

2. Udział w pracach zespołu językowego:
 Przeprowadzenie próbnych egzaminów gimnazjalnych z języka angielskiego w klasach I, II i III;
 Przygotowanie analizy wyników próbnych egzaminów gimnazjalnych z języka angielskiego;
 Udział w przygotowaniu analiz wyników egzaminów gimnazjalnych oraz programów naprawczych;
 Wymiana doświadczeń, przygotowanie konkursów i imprez szkolnych.

3. Udział w różnych formach pozaszkolnego doskonalenia zawodowego:
 Udział w konferencjach szkoleniowych i warsztatach metodycznych, kursach i szkoleniach dotyczących nauczania języka angielskiego oraz pracy w świetlicy szkolnej.

4. Samodzielne pogłębianie wiedzy merytorycznej:
 Ukończenie studiów podyplomowych w zakresie Terapii Pedagogicznej;

5. Poznanie procedury awansu zawodowego:
 Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego nauczycieli oraz Karty Nauczyciela;
 Korzystanie ze wskazówek zamieszczanych przez portale Internetowe poświęcone awansowi przy tworzeniu projektu planu rozwoju zawodowego, sprawozdania i prezentacji dorobku;
 Napisanie planu rozwoju zawodowego oraz wniosku o rozpoczęcie stażu.

6. Udział w przygotowaniu uczniów do konkursów językowych, konkursów plastycznych oraz innych konkursów przeznaczonych dla świetlicy szkolnej.

7. Tworzenie własnego warsztatu pracy:
 Budowanie bazy materiałów dydaktycznych, testów sprawdzających, testów kompetencji, prezentacji, planów pracy, itp.;

8. Orientacja w nowościach dotyczących nauczania języka angielskiego oraz pracy w świetlicy szkolnej:
 Lektura czasopism dla nauczycieli języków obcych oraz nauczycieli - wychowawców świetlicy szkolnej;
 Wykorzystanie poznanych metod pracy na zajęciach.
W ciągu całego stażu




W ciągu całego stażu
Wg harmonogramu

Wg harmonogramu

Wg harmonogramu




W ciągu całego stażu




W ciągu całego stażu





W ciągu całego stażu
Wrzesień 2016

W ciągu całego stażu



Wrzesień 2016


W ciągu całego stażu



W ciągu całego stażu




W ciągu całego stażu

3. § 7.1.3
Poznawanie przepisów dotyczących systemu oświaty, (…) z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż
1. Analiza dokumentacji:
 Ustawa o systemie oświaty;
 Karta Nauczyciela;
 Rozporządzenie MENiS z dnia 1 marca 2013r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (DZ. U. z 2013r., poz. 393)
 Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych;
 Rozporządzenie MEN z dnia 25 kwietnia 2013r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych;
 Zapoznanie się z publikacjami interpretującymi zasady ubiegania się o stopnie awansu zawodowego

2. Aktualizacja wiedzy na temat obowiązującego prawa oświatowego:
 Śledzenie i gromadzenie nowych przepisów prawa oświatowego.

W ciągu całego stażu
Sierpień/Wrzesień 2016
Sierpień/Wrzesień 2016















W ciągu całego stażu


3. § 7.2.1
Umiejętność organizacji
i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywanie ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian.
1. Współpraca z opiekunem stażu:
 Zawarcie kontraktu;
 Przygotowanie planu rozwoju zawodowego;
 Ustalenie terminów spotkań z opiekunem;
 Obserwowanie zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu i innych nauczycieli;
 Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu – konsultacje, opracowywanie konspektów zajęć, analiza;
 Określenie mocnych i słabych stron własnej działalności.

2. Doskonalenie warsztatu pracy i metod pracy pedagogicznej:
 Zapoznanie z podstawą programową z języka angielskiego;
 Analiza wymagań egzaminacyjnych z języka angielskiego;
 Coroczna aktualizacja planu nauczania z języka angielskiego oraz planu pracy w świetlicy szkolnej;
 Stosowanie w procesie dydaktycznym aktywnych metod nauczania oraz zróżnicowanych form pracy z uczniem;
 Opracowanie pomocy dydaktycznych – gazetki, testy, pokazy multimedialne, itp;
 Dobieranie różnorodnych metod i narzędzi w procesie sprawdzania i oceniania;
 Przeprowadzenie i analiza próbnych egzaminów gimnazjalnych z języka angielskiego w klasach I, II i III;
 Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego celem poprawy efektywności nauczania.

3. Publikacje własnych prac:
 Publikacja scenariuszy lekcji;
 Opublikowanie planu rozwoju zawodowego na stronie www.

4. Prowadzenie dokumentacji szkolnej, dzienniki lekcyjne, dzienniki zajęć pozalekcyjnych.

W ciągu całego stażu
Wrzesień 2016
Wrzesień 2016
Raz w miesiącu
2 razy w semestrze

W ciągu całego stażu

W ciągu całego stażu

W ciągu każdego roku szkolnego













W ciągu całego stażu



W ciągu całego stażu



4. § 7.2.2
Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.

1. Poznanie środowiska lokalnego:
 Obserwacja własna;
 Rozmowy z uczniami;
 Wnioski wyciągane z obrad Rady Pedagogicznej poświęconej problemom wychowawczym w naszej szkole;
 Współpraca z pedagogiem szkolnym;
 Konsultacje z innymi nauczycielami.

2. Promowanie szkoły poprzez:
 Przygotowanie uczniów do konkursów z języka angielskiego oraz konkursów przeznaczonych dla świetlic szkolnych;
 Organizowanie konkursów z języka angielskiego, konkursów plastycznych.

3. Prowadzenie zajęć z uczniami objętymi pomocą psychologiczno – pedagogiczną (ocena możliwości uczniów - indywidualizacja nauczania):
 Prowadzenie zajęć wyrównawczych z języka angielskiego;
 Praca z uczniem wszechstronnie uzdolnionym;
 Objęcie szczególną troską uczniów słabych poprzez rozmowy, organizowanie pomocy koleżeńskich, pomocy na przerwach.

4. Prowadzenie zajęć dodatkowych dla klas III gimnazjum przygotowujących się do egzaminu gimnazjalnego.

5. Przygotowanie gazetek ściennych o różnorodnej tematyce.

6. Pomoc w przygotowaniu uroczystości szkolnych.

7. Współorganizowanie i udział w realizowaniu projektów edukacyjnych.

8. Współpraca z rodzicami:
 Organizowanie spotkań z rodzicami uczniów mających kłopoty z nauką i zachowaniem;
 Spotkania z rodzicami w ramach wywiadówek.

9. Realizowanie zadań wychowawczych zgodnie ze szkolnym programem wychowawczym i profilaktyki:
 Coroczna ewaluacja planu wychowawczego;
 Organizowanie wycieczek szkolnych połączonych z profilaktyką.

W ciągu całego stażu







Wg potrzeb
Wg harmonogramu





W ciągu całego stażu

Co roku





Wg potrzeb


Wg harmonogramu

Wg harmonogramu

W ciągu całego stażu

Wg potrzeb


Wg harmonogramu

W ciągu całego stażu

3. § 7.2.3
Umiejętność wykorzystania w pracy
z technologii informacyjnej
i komunikacyjnej.

1. Wykorzystanie Internetu na zajęciach lekcyjnych.

2. Opracowanie materiałów dydaktycznych przy pomocy komputera.


3. Pisanie konspektów, sprawozdań, prac klasowych, testów oraz prowadzenie dokumentacji z wykorzystaniem komputera i Internetu.

4. Wykorzystanie pomocy dydaktycznych (np. prezentacji multimedialnych).

5. Przesyłanie prac i dokumentów drogą internetową.

6. Uzyskiwanie wiedzy o szkoleniach i kursach ze stron www dotyczących awansu lub poprzez pocztę elektroniczną (wydawnictwa i firmy szkoleniowe).

7. Korzystanie z portali edukacyjnych.

8. Publikacje w Internecie:
 Publikacja własnego planu rozwoju zawodowego na stronach www.

9. Wykorzystanie komputera przez uczniów:
 Zachęcanie uczniów do przekazywania zadanych prac w formie multimedialnej lub pocztą elektroniczną;
 Lekcje powtórkowe z wykorzystaniem ćwiczeń zamieszczonych przez wydawnictwo w Internecie.

Wg potrzeb

Wg potrzeb


Wg potrzeb


Wg potrzeb


Wg potrzeb

W ciągu całego stażu



W ciągu całego stażu

Wrzesień 2016




W ciągu całego stażu

4. § 7.2.4
Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań.
1. Aktualizowanie wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii i dydaktyki:
 Na różnego rodzaju formach doskonalenia;
 Samokształcenie – zapoznanie się z najnowszymi propozycjami wydawniczymi z w/w dziedzin.

2. Współpraca z bibliotekami:
 Korzystanie ze zbiorów biblioteki szkolnej;
 Nawiązanie współpracy z Gminną Biblioteką Publiczną.

3. Zapoznanie się z opiniami i orzeczeniami uczniów wydanymi przez Powiatową Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną, a w szczególności z zaleceniami pracy z tymi uczniami i uwzględnienie zaleceń w procesie dydaktycznym i wychowawczym.

4. Udział w pracach zespołów wychowawczych:
 Omawianie problemów edukacyjnych uczniów i proponowanie środków naprawczych.

5. Pedagogizacja rodziców:
 Współpraca z rodzicami;
 Rozmowy indywidualne z rodzicami mające na celu wyznaczenie kierunków pracy dydaktycznej z dzieckiem.

W ciągu całego stażu




Wg potrzeb



W ciągu całego stażu




Wg harmonogramu




Wg potrzeb

5. § 7.2.5
Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w prawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.

1. Analiza dokumentów prawa wewnątrzszkolnego.

2. Praca w komisjach i zespołach powoływanych w szkole:
 Przedmiotowy zespół języków obcych i religii;
 Komisje egzaminacyjne, komisje konkursów przedmiotowych powoływane w szkole;

3. Współpraca z pedagogiem szkolnym.

4. Aktywny udział w zebraniach Rady Pedagogicznej, w konstruowaniu i modyfikowaniu dokumentów szkolnych.

5. Aktualizacja wiedzy poprzez indywidualne studium prawa oświatowego:
 Karta nauczyciela;
 Ustawa o systemie Oświaty;
 Rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych;
 w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach
i placówkach.

Cały okres stażu

Cały okres stażu
Wg planu pracy komisji



Wg potrzeb

Wg harmonogramu


Systematycznie
Plan może ulec modyfikacji i aktualizacji adekwatnie do potrzeb nauczyciela i placówki



…………………………………. …………………..................... ………………………………….
Podpis Dyrektora Podpis Opiekuna stażu Podpis Stażysty


Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.