Katalog Aleksandra Machulska, 2019-06-18 Bilcza Język angielski, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowegoPLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO ______________________________________________________________________ UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO 1 września 2016 r. 31 maja 2019 r. Data rozpoczęcia stażu Przewidywana data zakończenia Czas trwania stażu: 2 lata i 9 miesięcy Cel podstawowy podejmowanego stażu: uzyskanie w wyniku postępowania kwalifikacyjnego stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego Cele szczegółowe: 1. Uczestniczenie w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli i omawianie tych zajęć z prowadzącym. 2. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu, lub innego nauczyciela i omawianie ich. 3. Podnoszenie kwalifikacji pedagogicznych i zdobywanie nowych umiejętności przydatnych w pracy zawodowej poprzez uczestniczenie w formach doskonalenia zawodowego. 4. Wspieranie aktywności twórczej dzieci. 5. Pogłębianie współpracy z rodzicami. Akty prawne: 1. 1.Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. – Karta Nauczyciela (tekst jednolity Dz.U.06.97.674 ze zm.), 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. poz. 393), które weszło w życie 27 marca 2013 r. § 7. 1. Nauczyciel kontraktowy ubiegający się o awans na stopień nauczyciela mianowanego w okresie odbywania stażu powinien w szczególności: 1) uczestniczyć w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego, 2) pogłębiać wiedzę i umiejętności zawodowe, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego, 3) poznawać przepisy dotyczące systemu oświaty, a w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 2 Karty Nauczyciela – przepisy dotyczące postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły – z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż. 2. Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego obejmują: 1) umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach; 2) umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych; 3) umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej; 4) umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań; 5) umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż. Powinności nauczyciela w okresie odbywania stażu zgodnie z rozporządzeniem MENiS z dnia 1 marca 2013 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. Rodzaj działań i przedsięwzięć wynikających z wymagań rozporządzenia Formy realizacji Termin realizacji 1. § 7.1.1 Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego. 1. Uczestniczenie w pracach organów szkoły: Udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej; Współpraca z Dyrektorem oraz gronem pedagogicznym. 2. Współpraca z Samorządem Uczniowskim: Współorganizowanie uroczystości szkolnych i różnorodnych imprez i konkursów, np. Dni Unii Europejskiej, Festiwalu Projektów Gimnazjalnych, Pierwszego Dnia Wiosny, itp. wynikających z planu pracy szkoły na dany rok szkolny. 3. Realizowanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania: Ocenianie uczniów według kryteriów w nim zawartych. 4. Aktywna realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych: Organizacja i uczestnictwo w różnych formach upowszechniania kultury zarówno polskiej jak i brytyjskiej (wyjazdy do teatru, kina, muzeum, dni języków obcych, itp.); Sprawowanie opieki nad uczniami podczas wycieczek, imprez i wyjść pozaszkolnych. 5. Współpraca z pedagogiem szkolnym: Rozwiązywanie konfliktów i problemów. 6. Współpraca z biblioteką szkolną: Korzystanie z księgozbioru. 7. Praca w zespole przedmiotowym: Przeprowadzenie konkursu przedmiotowego z języka angielskiego. 8. Uczestnictwo w pracach szkolnych komisji egzaminacyjnych. 9. Zapewnienie bezpieczeństwa i higienicznych warunków uczniom: Opieka nad uczniami w czasie lekcji i poza lekcjami; Sprawowanie dyżurów w czasie przerw między lekcjami. Zgodnie z harmonogramem posiedzeń RP W ciągu całego stażu W ciągu całego stażu W ciągu całego stażu Wg potrzeb Wg potrzeb W ciągu całego stażu Wg harmonogramu Wg harmonogramu W ciągu całego stażu 2. § 7.1.2 Pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego. 1. Poszerzanie wiedzy i umiejętności poprzez aktywny udział w wewnątrzszkolnym doskonaleniu: Udział w radach szkoleniowych i kursach organizowanych na terenie szkoły. 2. Udział w pracach zespołu językowego: Przeprowadzenie próbnych egzaminów gimnazjalnych z języka angielskiego w klasach I, II i III; Przygotowanie analizy wyników próbnych egzaminów gimnazjalnych z języka angielskiego; Udział w przygotowaniu analiz wyników egzaminów gimnazjalnych oraz programów naprawczych; Wymiana doświadczeń, przygotowanie konkursów i imprez szkolnych. 3. Udział w różnych formach pozaszkolnego doskonalenia zawodowego: Udział w konferencjach szkoleniowych i warsztatach metodycznych, kursach i szkoleniach dotyczących nauczania języka angielskiego oraz pracy w świetlicy szkolnej. 4. Samodzielne pogłębianie wiedzy merytorycznej: Ukończenie studiów podyplomowych w zakresie Terapii Pedagogicznej; 5. Poznanie procedury awansu zawodowego: Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego nauczycieli oraz Karty Nauczyciela; Korzystanie ze wskazówek zamieszczanych przez portale Internetowe poświęcone awansowi przy tworzeniu projektu planu rozwoju zawodowego, sprawozdania i prezentacji dorobku; Napisanie planu rozwoju zawodowego oraz wniosku o rozpoczęcie stażu. 6. Udział w przygotowaniu uczniów do konkursów językowych, konkursów plastycznych oraz innych konkursów przeznaczonych dla świetlicy szkolnej. 7. Tworzenie własnego warsztatu pracy: Budowanie bazy materiałów dydaktycznych, testów sprawdzających, testów kompetencji, prezentacji, planów pracy, itp.; 8. Orientacja w nowościach dotyczących nauczania języka angielskiego oraz pracy w świetlicy szkolnej: Lektura czasopism dla nauczycieli języków obcych oraz nauczycieli - wychowawców świetlicy szkolnej; Wykorzystanie poznanych metod pracy na zajęciach. W ciągu całego stażu W ciągu całego stażu Wg harmonogramu Wg harmonogramu Wg harmonogramu W ciągu całego stażu W ciągu całego stażu W ciągu całego stażu Wrzesień 2016 W ciągu całego stażu Wrzesień 2016 W ciągu całego stażu W ciągu całego stażu W ciągu całego stażu 3. § 7.1.3 Poznawanie przepisów dotyczących systemu oświaty, (…) z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż 1. Analiza dokumentacji: Ustawa o systemie oświaty; Karta Nauczyciela; Rozporządzenie MENiS z dnia 1 marca 2013r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (DZ. U. z 2013r., poz. 393) Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych; Rozporządzenie MEN z dnia 25 kwietnia 2013r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych; Zapoznanie się z publikacjami interpretującymi zasady ubiegania się o stopnie awansu zawodowego 2. Aktualizacja wiedzy na temat obowiązującego prawa oświatowego: Śledzenie i gromadzenie nowych przepisów prawa oświatowego. W ciągu całego stażu Sierpień/Wrzesień 2016 Sierpień/Wrzesień 2016 W ciągu całego stażu 3. § 7.2.1 Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywanie ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian. 1. Współpraca z opiekunem stażu: Zawarcie kontraktu; Przygotowanie planu rozwoju zawodowego; Ustalenie terminów spotkań z opiekunem; Obserwowanie zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu i innych nauczycieli; Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu – konsultacje, opracowywanie konspektów zajęć, analiza; Określenie mocnych i słabych stron własnej działalności. 2. Doskonalenie warsztatu pracy i metod pracy pedagogicznej: Zapoznanie z podstawą programową z języka angielskiego; Analiza wymagań egzaminacyjnych z języka angielskiego; Coroczna aktualizacja planu nauczania z języka angielskiego oraz planu pracy w świetlicy szkolnej; Stosowanie w procesie dydaktycznym aktywnych metod nauczania oraz zróżnicowanych form pracy z uczniem; Opracowanie pomocy dydaktycznych – gazetki, testy, pokazy multimedialne, itp; Dobieranie różnorodnych metod i narzędzi w procesie sprawdzania i oceniania; Przeprowadzenie i analiza próbnych egzaminów gimnazjalnych z języka angielskiego w klasach I, II i III; Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego celem poprawy efektywności nauczania. 3. Publikacje własnych prac: Publikacja scenariuszy lekcji; Opublikowanie planu rozwoju zawodowego na stronie www. 4. Prowadzenie dokumentacji szkolnej, dzienniki lekcyjne, dzienniki zajęć pozalekcyjnych. W ciągu całego stażu Wrzesień 2016 Wrzesień 2016 Raz w miesiącu 2 razy w semestrze W ciągu całego stażu W ciągu całego stażu W ciągu każdego roku szkolnego W ciągu całego stażu W ciągu całego stażu 4. § 7.2.2 Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych. 1. Poznanie środowiska lokalnego: Obserwacja własna; Rozmowy z uczniami; Wnioski wyciągane z obrad Rady Pedagogicznej poświęconej problemom wychowawczym w naszej szkole; Współpraca z pedagogiem szkolnym; Konsultacje z innymi nauczycielami. 2. Promowanie szkoły poprzez: Przygotowanie uczniów do konkursów z języka angielskiego oraz konkursów przeznaczonych dla świetlic szkolnych; Organizowanie konkursów z języka angielskiego, konkursów plastycznych. 3. Prowadzenie zajęć z uczniami objętymi pomocą psychologiczno – pedagogiczną (ocena możliwości uczniów - indywidualizacja nauczania): Prowadzenie zajęć wyrównawczych z języka angielskiego; Praca z uczniem wszechstronnie uzdolnionym; Objęcie szczególną troską uczniów słabych poprzez rozmowy, organizowanie pomocy koleżeńskich, pomocy na przerwach. 4. Prowadzenie zajęć dodatkowych dla klas III gimnazjum przygotowujących się do egzaminu gimnazjalnego. 5. Przygotowanie gazetek ściennych o różnorodnej tematyce. 6. Pomoc w przygotowaniu uroczystości szkolnych. 7. Współorganizowanie i udział w realizowaniu projektów edukacyjnych. 8. Współpraca z rodzicami: Organizowanie spotkań z rodzicami uczniów mających kłopoty z nauką i zachowaniem; Spotkania z rodzicami w ramach wywiadówek. 9. Realizowanie zadań wychowawczych zgodnie ze szkolnym programem wychowawczym i profilaktyki: Coroczna ewaluacja planu wychowawczego; Organizowanie wycieczek szkolnych połączonych z profilaktyką. W ciągu całego stażu Wg potrzeb Wg harmonogramu W ciągu całego stażu Co roku Wg potrzeb Wg harmonogramu Wg harmonogramu W ciągu całego stażu Wg potrzeb Wg harmonogramu W ciągu całego stażu 3. § 7.2.3 Umiejętność wykorzystania w pracy z technologii informacyjnej i komunikacyjnej. 1. Wykorzystanie Internetu na zajęciach lekcyjnych. 2. Opracowanie materiałów dydaktycznych przy pomocy komputera. 3. Pisanie konspektów, sprawozdań, prac klasowych, testów oraz prowadzenie dokumentacji z wykorzystaniem komputera i Internetu. 4. Wykorzystanie pomocy dydaktycznych (np. prezentacji multimedialnych). 5. Przesyłanie prac i dokumentów drogą internetową. 6. Uzyskiwanie wiedzy o szkoleniach i kursach ze stron www dotyczących awansu lub poprzez pocztę elektroniczną (wydawnictwa i firmy szkoleniowe). 7. Korzystanie z portali edukacyjnych. 8. Publikacje w Internecie: Publikacja własnego planu rozwoju zawodowego na stronach www. 9. Wykorzystanie komputera przez uczniów: Zachęcanie uczniów do przekazywania zadanych prac w formie multimedialnej lub pocztą elektroniczną; Lekcje powtórkowe z wykorzystaniem ćwiczeń zamieszczonych przez wydawnictwo w Internecie. Wg potrzeb Wg potrzeb Wg potrzeb Wg potrzeb Wg potrzeb W ciągu całego stażu W ciągu całego stażu Wrzesień 2016 W ciągu całego stażu 4. § 7.2.4 Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań. 1. Aktualizowanie wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii i dydaktyki: Na różnego rodzaju formach doskonalenia; Samokształcenie – zapoznanie się z najnowszymi propozycjami wydawniczymi z w/w dziedzin. 2. Współpraca z bibliotekami: Korzystanie ze zbiorów biblioteki szkolnej; Nawiązanie współpracy z Gminną Biblioteką Publiczną. 3. Zapoznanie się z opiniami i orzeczeniami uczniów wydanymi przez Powiatową Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną, a w szczególności z zaleceniami pracy z tymi uczniami i uwzględnienie zaleceń w procesie dydaktycznym i wychowawczym. 4. Udział w pracach zespołów wychowawczych: Omawianie problemów edukacyjnych uczniów i proponowanie środków naprawczych. 5. Pedagogizacja rodziców: Współpraca z rodzicami; Rozmowy indywidualne z rodzicami mające na celu wyznaczenie kierunków pracy dydaktycznej z dzieckiem. W ciągu całego stażu Wg potrzeb W ciągu całego stażu Wg harmonogramu Wg potrzeb 5. § 7.2.5 Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w prawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż. 1. Analiza dokumentów prawa wewnątrzszkolnego. 2. Praca w komisjach i zespołach powoływanych w szkole: Przedmiotowy zespół języków obcych i religii; Komisje egzaminacyjne, komisje konkursów przedmiotowych powoływane w szkole; 3. Współpraca z pedagogiem szkolnym. 4. Aktywny udział w zebraniach Rady Pedagogicznej, w konstruowaniu i modyfikowaniu dokumentów szkolnych. 5. Aktualizacja wiedzy poprzez indywidualne studium prawa oświatowego: Karta nauczyciela; Ustawa o systemie Oświaty; Rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych; w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Cały okres stażu Cały okres stażu Wg planu pracy komisji Wg potrzeb Wg harmonogramu Systematycznie Plan może ulec modyfikacji i aktualizacji adekwatnie do potrzeb nauczyciela i placówki …………………………………. …………………..................... …………………………………. Podpis Dyrektora Podpis Opiekuna stażu Podpis Stażysty Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |