Katalog

Małgorzata Gładka, 2019-06-18
Kęty

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Czy zawsze jest wyjście? "Schody" Schabenbecka

- n +

Czy zawsze jest jakieś wyjście?
Scenariusz lekcji wychowawczej w oparciu o film „Schody” S. Schabenbecka („Filmoteka szkolna”)

Cele lekcji:

1. Uświadomienie uczniom różnych spojrzeń na problemy życiowe.
2. Uświadomienie uczniom potrzeby poszukiwania rozwiązań życiowych problemów.

Środki dydaktyczne:

1. Film „Schody” S. Schabenbecka
2. Nagranie piosenki Starego Dobrego Małżeństwa „Wędrówką życie jest człowieka” ( autor tekstu Edward Stachura)
3. Tekst piosenki „Wędrówką życie jest człowieka”
4. Arkusze szarego papieru, pisaki
5. Schemat „rybi szkielet”

Metody pracy:
wykład, burza mózgów, dyskusja, rybi szkielet, praca w grupach, praca z tekstem

Przebieg zajęć:

1. Uczniowie zapisują na tablicy skojarzenia ze słowem „labirynt”. Określenie uczuć, jakie budzi to słowo
2. Dyskusja- czy to słowo w naszym życiu w sensie metaforycznym musi mieć zawsze negatywny wydźwięk?
Próba odnalezienia pozytywów.

3. Wykład nauczyciela dotyczący twórcy filmu „Schody”. Wyjaśnienie rodzaju filmu / potrzebne materiały znajdują się w opracowaniu dołączonym do filmu/

4. Projekcja filmu.

5. Rozmowa na temat wrażeń uczniów. Jakie uczucia wzbudził w nich ten film? Porównanie do tego, co zostało napisane na tablicy.

6. Próba określenia sensu metaforycznego znaczenia tego filmu, sformułowanie prawd uniwersalnych:
- Co oznacza zakończenie filmu ( zamiana człowieka w kolejny stopień)?
- Co oznaczają stopnie?
- Co możemy powiedzieć o bohaterze? Jak się czuł? Jak zmieniały się jego uczucia i dlaczego?
- Jaki ma sens życie?

7. Dyskusja- czy uczniowie zgadzają się z takim rozumieniem istnienia ludzkiego? Czy życie to rzeczywiście labirynt bez wyjścia?

8. Odtworzenie piosenki Starego Dobrego Małżeństwa. Uczniowie otrzymują również tekst.

9. Próba interpretacji piosenki i zestawienia jej z filmem. Dyskusja- która postawa życiowa jest bliższa uczniom?

10. Uczniowie w grupach 3-osobowych zapisują na papierze cytaty z tekstu Edwarda Stachury, które mogłyby stać się ich mottem życiowym.
Wykonują symboliczną ilustrację.

11. Praca w tych samych grupach metodą „rybiego szkieletu”

a) problem (zapisywany w głowie ryby) - „Czynniki, dzięki którym pokonujemy schody”
b) główne czynniki wpisujemy w prostokąty przy dużych „ościach”
c) ustalamy przyczyny mające wpływ na dany czynnik główny – zapisujemy w małych „ościach”

12. Prezentacja prac. Dyskusja na temat uczniowskich czynników pozytywnie wpływających na nasze spojrzenie na życie. Próba odpowiedzi na pytanie, czy z każdej trudnej sytuacji jest wyjście?
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.