AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Ewa Ptok, 2019-06-18
Katowice

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Konflikty klasowe. Jak je rozwiązywać?

- n +

Scenariusz lekcji wychowawczej

Temat lekcji: Konflikty klasowe. Jak je rozwiązywać?


Cele lekcji:

uczeń wie co oznacza słowo konflikt
uczeń potrafi wymienić przykłady sytuacji konfliktowych
uczeń poznaje sposoby rozwiązywania konfliktów
uczeń poznaje znaczenie słów: mediacja, mediator



Metody pracy:
metoda aktywizująca: burza mózgów
metoda podająca : pogadanka
dyskusja

Formy pracy:
w parach/w grupach ( w zależności od liczebności klasy)
indywidualna




Przebieg lekcji:
1. Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę lekcji, podając przykłady sytuacji konfliktowych. Uczniowie wspólnie z nauczycielem próbują stworzyć definicję słowa „konflikt”.
2. Następnie nauczyciel na tablicy zapisuje wspólnie z klasą stworzoną definicję słowa konflikt. Można użyć do tego kredy/mazaków w różnych kolorach.
Przykład: KONFLIKT TO SPÓR DOTYCZĄCY JAKIEGOŚ PROBLEMU, SYTUACJI.....
3. Próba przeniesienia rozmowy na temat sytuacji konfliktowych w ramy danej klasy. Rozpoczyna się dyskusja na temat sytuacji konfliktowych w klasie. Uczniowie otrzymują paski z kartek papieru na których mają za zadanie zapisać przykłady konfliktów w jakich brali udział w ciągu ostatnich dni.
Przykład: Tomek kopnął Marka bo ten go obraził, nazywając beksą.
4. Dowolny uczeń, bądź wyznaczony przez nauczyciela zbiera kartki i przykleja je na tablicy za pomocą magnesów. Wspólnie odczytujemy przykładowe 3 konflikty, które pojawiły się na tablicy. Następnie w parach próbujemy znaleźć rozwiązania do danych sytuacji. Odczytujemy przykłady rozwiązań.
5. Nauczyciel podaje 5 metod rozwiązywania konfliktów:
współpraca
kompromis
walka
unikanie
uleganie
6. Następuje dyskusja na temat: Który sposób jest według was najskute-czniejszy, a który najmniej skuteczny?
Kolejne pytanie do dyskusji: Którą metodę wybieracie najczęściej?i dlaczego?
7. Nauczyciel zadaje pytanie: Czy słyszeliście coś na temat: mediacja/mediator?Czym jest MEDIACJA? Kim jest MEDIATOR?
Odbywa się burza mózgów. Uczniowie na tablicy zapisują swoje pomysły.
Jeden z wniosków z lekcji: Mediacja może być bardzo przydatna przy okazji rozwiązywania konfliktów. Mediator jest osobą która pomoże rozwiązać konflikt (również ten w klasie).
8. Podsumowanie: Każdy konflikt, również ten klasowy można rozwiązać pod warunkiem że jest wola zrozumienia drugiej strony konfliktu. Ponadto, przydatna może okazać się mediacja i mediatorzy/mediator.




Opracowała: Ewa Ptok






Literatura:
1. Diemut Hauk, Łagodzenie konfliktów w szkole i w pracy z młodzieżą; Poradnik do treningu mediacji, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2002
2. Katarzyna Płuska, https://www.katarzynapluska.pl/5-sposobow-rozwiazywania-konfliktow/
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.