![]() |
![]() |
Katalog Agnieszka Felczynska, 2019-06-18 głowno Ogólne, Sprawozdania SPRAWOZDANIE SWIETLICA SZKOLNASprawozdanie z działalności świetlicy szkolnej Zajęcia na świetlicy prowadzone były zgodnie z rocznym planem pracy świetlicy. Tematyka zajęć uwzględniała kalendarzowy układ roku oraz wynikające z niego święta i uroczystości. Zajęcia świetlicowe miały zarówno charakter grupowy jaki i indywidualny, oraz odbywały się zgodnie z dziennym rozkładem zajęć, gdzie realizowane były: Zadania świetlicy według statutu szkoły, tj.: • Organizowanie pomocy w nauce, tworzenie warunków do nauki własnej, przyzwyczajenie do samodzielnej pracy umysłowej. • Organizowanie gier i zabaw ruchowych w pomieszczeniach i na powietrzu mających na celu prawidłowy rozwój psychomotoryczny. • Stworzenie warunków do uczestnictwa w kulturze, organizowanie rozrywki oraz kształtowanie właściwych nawyków życia codziennego. • Upowszechnianie zasad kultury zdrowotnej, kształtowanie nawyków higieny i czystości. • Rozwijanie samodzielności, samorządności i społecznej aktywności. • Współdziałanie z nauczycielami i rodzicami uczestników świetlicy, a w miarę potrzeb z placówkami kultury i sportu. • Realizacja celów rewalidacyjnych zgodnie z indywidualnymi potrzebami uczestników świetlicy. Wśród codziennych zabaw i zajęć tematycznych znalazło się wiele różnych form zajęciowych zgodnych z zadaniami świetlicy według statutu szkoły, mianowicie: • zajęcia dydaktyczno-wychowawcze, • zajęcia rekreacyjne, • zajęcia plastyczne, • zajęcia praktyczno-techniczne, • zajęcia stolikowe (gry planszowe, układanki, karty), • zajęcia z zakresu żywego słowa (wspólne czytanie, opowiadanie treści, plastyczne przedstawianie utworów literackich), • zajęcia umuzykalniające (śpiewanie piosenek, słuchanie muzyki, zabawy przy muzyce), • organizacja nauki własnej, • zajęcia z zakresu kultury życia codziennego, • zajęcia sportowe i ruchowe na świeżym powietrzu (na szkolnym boisku lub placu zabaw). Wśród wielu form zajęć świetlicowych proponowanych uczniom największym zainteresowaniem cieszyły się zajęcia plastyczno-technicze oraz wszelakiego rodzaju zabawy ruchowe. Uczniowie korzystający z opieki świetlicy brali czynny udział w dekorowaniu sali świetlicowej, korytarza, stołówki oraz przygotowywaniu dekoracji na różne uroczystości szkolne. Przygotowywane były gazetki tematyczne związane z ważniejszymi wydarzeniami kalendarzowymi oraz świętami. W ramach działalności dydaktycznej świetlica umożliwiała odrabianie lekcji i pomoc uczniom słabszym. Pomagano również przy porządkowaniu stołówki szkolnej po obiedzie. W minionym semestrze wychowawczynie świetlicy współorganizowały szkolną imprezę z okazji Powitania Jesieni oraz Andrzejek. Ponadto zorganizowany został konkurs plastyczny pt.: „Bezpieczna droga do szkoły pieszo i na rowerze”. Wychowawczynie świetlicy w miarę możliwości pomagały również nauczycielom w organizacji innych imprez szkolnych. Wychowawczynie wspierały też dyżurujących nauczycieli oraz czuwały nad bezpieczeństwem podczas spożywania posiłków przez uczniów na stołówce. Dbano o utrwalanie wśród uczniów nawyków utrzymywania porządku i szanowania wspólnego mienia oraz dbałości o środowisko naturalne. Cyklicznie prowadzone były rozmowy i pogadanki na temat bezpiecznego zachowania w szkole i poza nią oraz odnośnie zasad kulturalnego zachowania wobec kolegów oraz dorosłych. Szczególną uwagę zwracano na zachowania przejawiające się agresją fizyczną i słowną wśród uczniów oraz łamanie podstawowych zasad życia w grupie i społeczeństwie szkolnym, eliminowanie zachowań negatywnych wobec siebie poprzez tłumaczenie ich złego wpływu na poczucie dobrego samopoczucia w grupie. Zwracano też uwagę na kształtowanie umiejętności współżycia i współdziałania w grupie rówieśniczej, wdrażanie uczniów do przestrzegania przyjętych zasad, wyrażania swoich potrzeb, przekonań i uczuć oraz dostrzegania ich u innych (kształtowanie postawy asertywnej), ćwiczono umiejętności rozwiązywania sytuacji konfliktowych, panowania nad emocjami. Ponadto prowadzono stałą owocną współpracę z wychowawcami uczniów, psychologiem, pedagogiem szkolnym oraz w razie potrzeby wszystkimi pracownikami szkoły i rodzicami uczniów aby zapewnić w miarę możliwości pełną pomoc wychowawczo- opiekuńczo- dydaktyczną. Wnioski do dalszej pracy: • Motywować uczniów mających trudności w nauce do systematycznego odrabiania prac domowych w świetlicy szkolnej w celu nadrobienia zaległości. • Utrwalać zasady i normy obowiązujące w świetlicy oraz na terenie szkoły. • Dbać o dobrą współpracę z rodzicami. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |