Katalog

Ewa Ptok, 2019-06-18
Katowice

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Fonoholizm. Czy jestem uzależniony od swojego smartfona?

- n +

Scenariusz lekcji wychowawczej

Temat lekcji: Fonoholizm. Czy jestem uzależniony od swojego smartfona?



Cele lekcji
uczeń wie czym jest uzależnienie, np. od telefonu
uczeń potrafi wymienić do czego służy mu telefon, opowiada o korzyściach i zagrożeniach z tego wynikających
uczeń umie wymienić inne rodzaje uzależnień np. papierosy


Metody pracy:
problemowa
słowna
pogadanka
mind mapping (mapy myśli)

Formy pracy:
w grupach
w parach



Przebieg lekcji:
1. Nauczyciel wprowadzając do tematu lekcji przeprowadza krótką ankietę na temat fonoholizmu. (Załącznik nr 1)
2. Uczniowie wspólnie z nauczycielem analizują wyniki swojej ankiety. Później następuje krótka dyskusja na ten temat.
3. Definicja słowa „uzależnienie”.
Nauczyciel prosi uczniów o krótkie przemyślenie tego terminu i podanie swoich skojarzeń. Następuje praca w parach, lub grupach (
4. w zależności od liczebności klasy). Uczniowie próbują stworzyć swoje własne definicje. Później nauczyciel zapisuje wspólna definicję słowa „uzależnienie” na tablicy.
Kolejnym, ważnym krokiem jest próba stworzenia mapy myśli wokół terminu „uzależnienie”. Praca metodą mind – mapping (mapa myśli) polega na rozbudowywaniu skojarzeń wokół podanego słowa. Można również dopisać inne kategorie wokół słowa np. telefon, jak również zagrożenia i korzyści używania telefonu. Spisywanie na tablicy może odbywać się przez wiele osób. Można używać różnych kolorów, kategorii, etc.
5. Praca w parach. Nauczyciel rozdaje paski, kartki papieru na których uczniowie dopisują zakończenie zdania: Jestem/ nie jestem uzależniony od swojego telefonu bo..........................................
Krótka dyskusja na ten temat.
6. Podsumowanie lekcji :prośba od nauczyciela : Przemyślcie jakie mogą być skutki nadmiernego używania telefonu (fonoholizmu) w waszym życiu?




Literatura:
1. Karolina Van Laere, Kinga Sochocka, Edyta Diaduń - Korulczyk , BHP Użytkownika Mediów Elektronicznych, Fundacja Poza Schematami, Warszawa 2018










Opracowała Ewa Ptok














Ankieta dotycząca zjawiska fonoholizmu Załącznik nr 1

1. Ile godzin dziennie spędzasz używając telefonu:

w ogóle nie korzystam z telefonu
mniej niż 2 godziny
2-3 godziny
powyżej 3 godzin dziennie
inne..........................................

2. W jakim celu wykorzystujesz telefon?
Smsy
gry
internet np. gry online, portale społecznościowe
nauka
dzwonienie
funkcje telefonu typu np. budzik, stoper, alarm
inne …...............................................................

3. Czy telefon jest Ci potrzebny?
Tak, nie wyobrażam sobie życia bez niego
tak
nie
nie, jest mi potrzebny

4. Jak długo byłbyś w stanie nie korzystać z telefonu?
Muszę cały czas korzystać z telefonu
godzinę
kilka godzin
dzień
kilka dni
obojętnie, nie miałbym problemu z odstawieniem telefonu

5. Czy uważasz że fonoholizm (uzależnienie od telefonu) Cię dotyczy?
Tak …...................................................................................
Nie …...............................................................................
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.