Katalog Ewa Samołyk, 2019-06-18 Tarnobrzeg Awans zawodowy, Plany rozwoju zawodowego plan rozwoju zawodowegoPlan rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty ubiegającego się o stopień nauczyciela kontraktowego w roku szkolnym 2018/2020 1. Dane osobowe Imię i nazwisko: Nazwa szkoły: SP Stanowisko: Nauczyciel wspomagający Kwalifikacje: • Studia licencjackie na kierunku ….. • Studia magisterskie na kierunku …. • Studia podyplomowe na kierunku ….. 2. Staż Data rozpoczęcia: 03.09.2018r. Data zakończenia: 31.05.2020r. Opiekun stażu: mgr …. 3. Podstawa prawna • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2017r. poz. 1189); • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. 4. Cele stażu Cel główny: Uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego. Cele szczegółowe: 1. Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły 2. Doskonalenie warsztatu pracy poprzez obserwację zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli i omawianie tych zajęć z prowadzącym. 3. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu lub Dyrektora i omawianie ich przebiegu. 4. Podniesienie kwalifikacji i zdobywanie nowych umiejętności przydatnych w pracy zawodowej poprzez uczestniczenie w formach doskonalenia zawodowego. 5. Uczestniczenie w planowanych formach doskonalenia zawodowego: wewnątrzszkolnych, pozaszkolnych, samokształcenia. 6. Pogłębianie kontaktów z Uczniami i Rodzicami. 7. Nawiązanie współpracy z Nauczycielami zatrudnionymi w szkole. PLAN DZIALANIA Zgodnie z: §6 Ust.2 pkt.1 Znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły L.p. Zadania i cele Formy realizacji Dowody realizacji Termin 1. Poznanie procedury awansu zawodowego oraz zaplanowanie indywidualnej ścieżki swojej kariery. Analiza przepisów prawa oświatowego, dotyczących awansu zawodowego : - Rozporządzenie MEN dotyczące awansu zawodowego Nauczycieli z dnia 26 lipca 2018r. w sprawie uzyskania stopnia awansu zawodowego przez nauczycieli. Znajomość przepisów prawnych. Krótkie notatki z ich analizy. IX 2018 2. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu Konsultacje związane ze sposobem realizacji stażu: - określenie zakresu obowiązków stażysty - określenie zakresu obowiązków opiekuna stażu - określenie zasad komunikowania się i współpracy oraz zawarcie pisemnego kontraktu między stażystą a opiekunem stażu. Konsultacja planu rozwoju zawodowego oraz jego zatwierdzenie przez opiekuna stażu. Ponadto podpisanie kontraktu regulującego zasady współpracy. IX 2018 3. Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły. Zapoznanie się z dokumentacja szkolna. Analiza dokumentacji szkoły: • Statut szkoły • Roczny plan pracy szkoły- koncepcja pracy szkoły • Udział w zebraniach Rad Pedagogicznych • Program profilaktyczno – wychowawczy szkoły • Sposoby opracowania Rocznego Planu pracy • Sposoby opracowania konspektów zajęć • Protokołowanie posiedzeń Rady Pedagogicznej Krótkie notatki z analizy dokumentacji. Potwierdzenie pisemne opiekuna stażu. Listy obecności. IX 2018 Cały okres stażu 4. Znajomość obowiązujących przepisów BHP oraz ich praktyczne stosowanie podczas realizacji zajęć. Udział w szkoleniu BHP. Zaświadczenie z odbytego szkolenia IX 2018 5. Dokumentowanie realizowanego Planu Rozwoju Zawodowego. Gromadzenie dokumentacji, zaświadczeń i potwierdzeń, konspektów zajęć. Teczka stażysty Cały okres stażu 6. Sporządzenie sprawozdania z przebiegu stażu i przedłożenie go Dyrektorowi szkoły . Podsumowanie w formie sprawozdania opisującego przebieg oraz realizacje Planu Rozwoju Zawodowego, uwzględnienie zmian Dokumentacja sprawozdawcza z realizowanego stażu. Maj 2020 Zgodnie z: §6 Ust.2 pkt.2 Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w szczególności realizację podstawy programowej L.p. Zadania i cele Formy realizacji Dowody realizacji Termin 1. Prowadzenie zajęć wspomagających w obecności opiekuna stażu bądź dyrektora. Zwrócenie uwagi na warsztat nauczyciela (metody, formy, środki dydaktyczne), konsultacje, spotkania z opiekunem stażu. Konspekty z przeprowadzonych zajęć, wnioski własne, spostrzeżenia opiekuna. Raz w miesiącu 2. Wypracowanie własnego warsztatu pracy. Tworzenie pomocy dydaktycznych, kart pracy w celu podniesienia poziomu pracy. Teczka stażysty: sprawozdania, scenariusze zajęć, wykonane pomoce dydaktyczne, dyplomy, zaproszenia. Cały okres stażu 3. Analiza i samoocena własnej pracy Spotkania z opiekunem stażu/dyrektorem w celu omówienia prowadzonych zajęć . Notatki własne Cały okres stażu Zgodnie z: §6 Ust.2 pkt.3 Rozpoznawanie potrzeb uczniów oraz indywidualizowanie nauczania L.p. Zadania i cele Formy realizacji Dowody realizacji Termin 1. Rozpoznawanie potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów. Współpraca z nauczycielami, psychologiem, pedagogiem, rodzicami. Analiza dokumentacji tj. orzeczenia, opinie, IPET, oraz indywidualnych teczek. Wnioski z analizy dokumentacji, notatki. Cały okres stażu 2. Indywidualizowanie ucznia. Opracowanie planu pracy z uczniem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, dostosowanie programu nauczania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych ucznia. Zadania rozbudzające aktywność i samodzielność dzieci ; Współpraca z opiekunem stażu przy przeprowadzaniu i opracowaniu diagnoz. Teczka stażysty: dokumentacja szkolna, IPET, karty pracy, wnioski i uwagi do realizacji. Cały okres stażu 3. Samodoskonalenie się poprzez studiowanie odpowiedniej literatury Aktywne studiowanie literatury z zakresu wspomagania rozwoju dzieci. Bibliografia Cały okres stażu Zgodnie z: §6 Ust.2 pkt.4 Stosowanie w pracy wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki L.p. Zadania i cele Formy realizacji Dowody realizacji Termin 1. Stosowanie w pracy wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki oraz dydaktyki podczas Prezentowanie wiedzy podczas prowadzenia zajęć Scenariusze zajęć, notatki własne. Cały okres stażu 2. Realizacja działań nauczyciela wspomagającego; opieka wychowawcza podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych Realizacja określonych w programie działań i zadań -wspólnie z innymi nauczycielami. Pomoc innym nauczycielom w doborze form i metod pracy podczas zajęć prowadzonych z uczniami posiadającymi orzeczenie. Podejmowanie problemów dzieci oraz pomoc w ich rozwiązywaniu. Plan wychowawczy klasy , notatki własne. Cały okres stażu 3. Motywacja ucznia do nauki i rozwoju . Propagowanie zasad dobrego wychowania i kultury osobistej oraz tolerancji i odpowiedniej postawy społecznej wobec m.in. osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych . Rozmowy z uczniami, dzielenie się wiedzą i spostrzeżeniami. Współpraca z pedagogiem szkolnym, rodzicami, otoczenie szczególną opieką i uwagą uczniów tego wymagających. Notatki, wpisy w zeszytach kontaktów, karty obserwacji uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego Na bieżąco w ciągu całego roku szkolnego 4. Wykonywanie powierzonych zadań oraz czynności dodatkowych Współorganizowanie konkursów Notatki własne , zdjęcia Cały okres stażu Zgodnie z: §6 Ust.2 pkt.5 Wykorzystanie w pracy wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie doskonalenia zawodowego L.p. Zadania i cele Formy realizacji Dowody realizacji Termin 1. Samokształcenie poprzez lekturę materiałów pedagogicznych Lektura materiałów fachowej treści Notatki własne Cały okres stażu 2. Udział w innych formach doskonalenia zawodowego. Studia podyplomowe z zakresu Edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną i spektrum autyzmu. Udział w zajęciach otwartych i koleżeńskich. Notatki własne, wnioski, refleksje. Według terminarza studiów kursów, szkoleń i warsztatów. 3. Udział w wewnątrzszkolnych i pozaszkolnych formach doskonalenia zawodowego Szkolenia, kursy, warsztaty Zaświadczenia, certyfikaty Cały okres stażu Zgodnie z: §6 Ust.2 pkt.6 Wykorzystywanie w pracy narzędzi multimedialnych i informatycznych L.p. Zadania i cele Formy realizacji Dowody realizacji Termin 1. Przygotowanie prezentacji multimedialnej jako sprawozdania z realizacji planu zawodowego. Prezentacja multimedialna Prezentacja multimedialna Cały okres stażu 2. Doskonalenie multimedialnych technik pracy. Publikacja na stronie internetowej Planu Rozwoju, korzystanie z publikacji i portali internetowych poświeconych rewalidacji, awansowi zawodowemu oraz przepisom oświatowym. Teczka stażysty. Płyta z zapisem elektronicznym Cały okres stażu 3. Przygotowanie dyplomów dla uczniów. Dyplomy dla uczniów z okazji uroczystości szkolnych, konkursów Wzory dyplomów Cały okres stażu Zgodnie z: §6 Ust.2 pkt.7 Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć L.p. Zadania i cele Formy realizacji Dowody realizacji Termin 1. Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli. Obserwowanie zajęć co najmniej w wymiarze jednej godziny w miesiącu zgodnie w wytycznymi określonymi przez opiekuna stażu. Zwrócenie uwagi na warsztat nauczyciela (metody, formy, środki dydaktyczne) Notatki własne. Wnioski z obserwacji i hospitacji, wpis do harmonogramu. Cały okres stażu 2. Omówienie obserwowanych zajęć. Rozmowy z opiekunem stażu. Notatki własne, przemyślenia Cały okres stażu 3. Prowadzenie zajęć wspomagających w obecności opiekuna stażu bądź dyrektora szkoły. Omówienie zajęć, opracowanie scenariuszy, konsultacje, analiza. Scenariusze zajęć. Ewaluacja po przeprowadzonej lekcji Cały okres stażu 4. Ocena słabych i mocnych stron własnej pracy. Omówienie zajęć z opiekunem stażu, autorefleksja, samoocena. Dokumentacja efektów własnej pracy, arkusze obserwacji, wnioski. Cały okres stażu Zgodnie z: §6 Ust.2 pkt.8 Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów L.p. Zadania i cele Formy realizacji Dowody realizacji Termin 1. Zapoznanie się ze sposobami gromadzenia informacji o środowisku uczniów. Rozmowy ze szkolnym pedagogiem, wychowawcami klas. Notatki własne. Dokumentacja szkolna. Okres stażu 2. Zapoznanie się z Programem Wychowawczo- Profilaktycznym szkoły. Analiza dokumentu Notatki własne. IX, X 2018 3. Tworzenie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Współpraca z wychowawca klasy przy aktualizacji Programu Edukacyjno-Terapeutycznego, określenie dalszej pracy z dzieckiem. IPET, dokumentacja szkolna ucznia Cały okres stażu 4. Współpraca z rodzicami i środowiskiem dziecka . Indywidualne spotkania, rozmowy z rodzicami Obserwacja uczniów. Diagnoza potrzeb oraz udzielenie odpowiedniego wsparcia. Lista obecności podczas spotkań, protokoły, dokumenty Cały okres stażu …………………………….. …………………………………… Miejscowość, data Podpis nauczyciela stażysty ……………………………… Podpis opiekuna stażu Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |