Katalog

Ewa Samołyk, 2019-06-18
Tarnobrzeg

Awans zawodowy, Plany rozwoju zawodowego

plan rozwoju zawodowego

- n +

Plan rozwoju zawodowego
nauczyciela stażysty
ubiegającego się o stopień
nauczyciela kontraktowego
w roku szkolnym 2018/2020







1. Dane osobowe
Imię i nazwisko:
Nazwa szkoły: SP
Stanowisko: Nauczyciel wspomagający
Kwalifikacje:
• Studia licencjackie na kierunku …..
• Studia magisterskie na kierunku ….
• Studia podyplomowe na kierunku …..
2. Staż
Data rozpoczęcia: 03.09.2018r.
Data zakończenia: 31.05.2020r.
Opiekun stażu: mgr ….

3. Podstawa prawna
• Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2017r. poz. 1189);
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.

4. Cele stażu
Cel główny: Uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego.

Cele szczegółowe:
1. Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły
2. Doskonalenie warsztatu pracy poprzez obserwację zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli i omawianie tych zajęć z prowadzącym.
3. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu lub Dyrektora i omawianie ich przebiegu.
4. Podniesienie kwalifikacji i zdobywanie nowych umiejętności przydatnych w pracy zawodowej poprzez uczestniczenie w formach doskonalenia zawodowego.
5. Uczestniczenie w planowanych formach doskonalenia zawodowego: wewnątrzszkolnych, pozaszkolnych, samokształcenia.
6. Pogłębianie kontaktów z Uczniami i Rodzicami.
7. Nawiązanie współpracy z Nauczycielami zatrudnionymi w szkole.









PLAN DZIALANIA

Zgodnie z: §6 Ust.2 pkt.1
Znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły

L.p.
Zadania i cele
Formy realizacji
Dowody realizacji
Termin
1. Poznanie procedury awansu zawodowego oraz zaplanowanie indywidualnej ścieżki swojej kariery.



Analiza przepisów prawa oświatowego, dotyczących awansu zawodowego :
- Rozporządzenie MEN dotyczące awansu zawodowego Nauczycieli z dnia 26 lipca 2018r. w sprawie uzyskania stopnia awansu zawodowego przez nauczycieli. Znajomość przepisów prawnych.
Krótkie notatki z ich analizy. IX 2018
2. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu Konsultacje związane ze sposobem realizacji stażu:
- określenie zakresu obowiązków stażysty
- określenie zakresu obowiązków opiekuna stażu
- określenie zasad komunikowania się i współpracy oraz zawarcie pisemnego kontraktu między stażystą a opiekunem stażu.
Konsultacja planu rozwoju zawodowego oraz jego zatwierdzenie przez opiekuna stażu.
Ponadto podpisanie kontraktu regulującego zasady współpracy.
IX 2018
3. Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły. Zapoznanie się z dokumentacja szkolna.












Analiza dokumentacji szkoły:

• Statut szkoły
• Roczny plan pracy szkoły- koncepcja pracy szkoły
• Udział w zebraniach Rad Pedagogicznych
• Program profilaktyczno – wychowawczy szkoły
• Sposoby opracowania Rocznego Planu pracy
• Sposoby opracowania konspektów zajęć
• Protokołowanie posiedzeń Rady Pedagogicznej

Krótkie notatki z analizy dokumentacji. Potwierdzenie pisemne opiekuna stażu.
Listy obecności.








IX 2018

Cały okres stażu




4. Znajomość obowiązujących przepisów BHP oraz ich
praktyczne stosowanie podczas realizacji zajęć.
Udział w szkoleniu BHP.

Zaświadczenie z odbytego szkolenia
IX 2018
5. Dokumentowanie realizowanego Planu Rozwoju Zawodowego.
Gromadzenie dokumentacji, zaświadczeń i potwierdzeń, konspektów zajęć. Teczka stażysty Cały okres stażu
6. Sporządzenie sprawozdania z przebiegu stażu i przedłożenie go Dyrektorowi szkoły . Podsumowanie w formie sprawozdania opisującego przebieg oraz realizacje Planu Rozwoju Zawodowego, uwzględnienie zmian
Dokumentacja sprawozdawcza z realizowanego stażu. Maj 2020


Zgodnie z: §6 Ust.2 pkt.2
Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w szczególności realizację podstawy programowej

L.p.
Zadania i cele
Formy realizacji
Dowody realizacji
Termin
1. Prowadzenie zajęć wspomagających w obecności opiekuna stażu bądź dyrektora.
Zwrócenie uwagi na warsztat nauczyciela (metody, formy, środki dydaktyczne), konsultacje, spotkania z opiekunem stażu. Konspekty z przeprowadzonych zajęć, wnioski własne, spostrzeżenia opiekuna.
Raz w miesiącu


2. Wypracowanie własnego warsztatu pracy. Tworzenie pomocy dydaktycznych, kart pracy w celu podniesienia poziomu pracy.

Teczka stażysty: sprawozdania, scenariusze zajęć, wykonane pomoce dydaktyczne, dyplomy, zaproszenia. Cały okres stażu
3. Analiza i samoocena własnej pracy Spotkania z opiekunem stażu/dyrektorem w celu omówienia prowadzonych zajęć .
Notatki własne Cały okres stażu






Zgodnie z: §6 Ust.2 pkt.3
Rozpoznawanie potrzeb uczniów oraz indywidualizowanie nauczania

L.p.
Zadania i cele
Formy realizacji
Dowody realizacji
Termin
1. Rozpoznawanie potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów. Współpraca z nauczycielami, psychologiem, pedagogiem, rodzicami.
Analiza dokumentacji tj. orzeczenia, opinie, IPET, oraz indywidualnych teczek.
Wnioski z analizy dokumentacji, notatki. Cały okres stażu
2. Indywidualizowanie ucznia. Opracowanie planu pracy z uczniem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, dostosowanie programu nauczania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych ucznia.
Zadania rozbudzające aktywność i samodzielność dzieci ;
Współpraca z opiekunem stażu przy przeprowadzaniu i opracowaniu diagnoz.
Teczka stażysty: dokumentacja szkolna, IPET, karty pracy, wnioski i uwagi do realizacji. Cały okres stażu
3. Samodoskonalenie się poprzez studiowanie odpowiedniej literatury
Aktywne studiowanie literatury z zakresu wspomagania rozwoju dzieci. Bibliografia Cały okres stażu



Zgodnie z: §6 Ust.2 pkt.4
Stosowanie w pracy wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki

L.p.
Zadania i cele
Formy realizacji
Dowody realizacji
Termin
1. Stosowanie w pracy wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki oraz dydaktyki podczas
Prezentowanie wiedzy podczas prowadzenia zajęć Scenariusze zajęć, notatki własne. Cały okres stażu
2. Realizacja działań nauczyciela wspomagającego; opieka wychowawcza podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych



Realizacja określonych w programie działań i zadań -wspólnie z innymi nauczycielami.
Pomoc innym nauczycielom w doborze form i metod pracy podczas zajęć prowadzonych z uczniami posiadającymi orzeczenie. Podejmowanie problemów dzieci oraz pomoc w ich rozwiązywaniu. Plan wychowawczy klasy , notatki własne. Cały okres stażu
3. Motywacja ucznia do nauki i rozwoju .
Propagowanie zasad dobrego wychowania i kultury osobistej oraz tolerancji i odpowiedniej postawy społecznej wobec m.in. osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych .
Rozmowy z uczniami, dzielenie się wiedzą i spostrzeżeniami.
Współpraca z pedagogiem szkolnym, rodzicami, otoczenie szczególną opieką i uwagą uczniów tego wymagających. Notatki, wpisy w zeszytach kontaktów, karty obserwacji uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego Na bieżąco w ciągu całego roku szkolnego
4. Wykonywanie powierzonych zadań oraz czynności dodatkowych Współorganizowanie konkursów Notatki własne , zdjęcia Cały okres stażu


Zgodnie z: §6 Ust.2 pkt.5
Wykorzystanie w pracy wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie doskonalenia zawodowego

L.p.
Zadania i cele
Formy realizacji
Dowody realizacji
Termin
1. Samokształcenie poprzez lekturę materiałów pedagogicznych
Lektura materiałów fachowej treści Notatki własne Cały okres stażu
2. Udział w innych formach doskonalenia zawodowego. Studia podyplomowe z zakresu Edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną i spektrum autyzmu.
Udział w zajęciach otwartych i koleżeńskich.
Notatki własne, wnioski, refleksje. Według terminarza studiów kursów, szkoleń i warsztatów.
3. Udział w wewnątrzszkolnych i pozaszkolnych formach doskonalenia zawodowego
Szkolenia, kursy, warsztaty Zaświadczenia, certyfikaty Cały okres stażu



Zgodnie z: §6 Ust.2 pkt.6
Wykorzystywanie w pracy narzędzi multimedialnych i informatycznych

L.p.
Zadania i cele
Formy realizacji
Dowody realizacji
Termin
1. Przygotowanie prezentacji multimedialnej jako sprawozdania z realizacji planu zawodowego.
Prezentacja multimedialna Prezentacja multimedialna Cały okres stażu
2. Doskonalenie multimedialnych technik pracy.
Publikacja na stronie internetowej Planu Rozwoju, korzystanie z publikacji i portali internetowych poświeconych rewalidacji, awansowi zawodowemu oraz przepisom oświatowym.
Teczka stażysty. Płyta z zapisem elektronicznym Cały okres stażu
3. Przygotowanie dyplomów dla uczniów. Dyplomy dla uczniów z okazji uroczystości szkolnych, konkursów

Wzory dyplomów Cały okres stażu





Zgodnie z: §6 Ust.2 pkt.7
Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć
L.p.
Zadania i cele
Formy realizacji
Dowody realizacji
Termin
1. Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli. Obserwowanie zajęć co najmniej w wymiarze jednej godziny w miesiącu zgodnie w wytycznymi określonymi przez opiekuna stażu. Zwrócenie uwagi na warsztat nauczyciela (metody, formy, środki dydaktyczne)
Notatki własne. Wnioski
z obserwacji i hospitacji, wpis do harmonogramu. Cały okres stażu
2. Omówienie obserwowanych zajęć. Rozmowy z opiekunem stażu. Notatki własne, przemyślenia
Cały okres stażu
3. Prowadzenie zajęć wspomagających w obecności opiekuna stażu bądź dyrektora szkoły.
Omówienie zajęć, opracowanie scenariuszy, konsultacje, analiza. Scenariusze zajęć. Ewaluacja po przeprowadzonej lekcji Cały okres stażu
4. Ocena słabych i mocnych stron własnej pracy.
Omówienie zajęć z opiekunem stażu, autorefleksja, samoocena. Dokumentacja efektów własnej pracy, arkusze obserwacji, wnioski.
Cały okres stażu




Zgodnie z: §6 Ust.2 pkt.8
Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów

L.p.
Zadania i cele
Formy realizacji
Dowody realizacji
Termin
1. Zapoznanie się ze sposobami gromadzenia informacji o środowisku uczniów.
Rozmowy ze szkolnym pedagogiem, wychowawcami klas. Notatki własne. Dokumentacja szkolna. Okres stażu
2. Zapoznanie się z Programem Wychowawczo- Profilaktycznym szkoły.
Analiza dokumentu Notatki własne. IX, X 2018
3. Tworzenie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
Współpraca z wychowawca klasy przy aktualizacji Programu Edukacyjno-Terapeutycznego, określenie dalszej pracy z dzieckiem. IPET, dokumentacja szkolna ucznia Cały okres stażu
4. Współpraca z rodzicami i środowiskiem dziecka . Indywidualne spotkania, rozmowy z rodzicami
Obserwacja uczniów. Diagnoza potrzeb oraz udzielenie odpowiedniego wsparcia.
Lista obecności podczas spotkań, protokoły, dokumenty Cały okres stażu






…………………………….. ……………………………………
Miejscowość, data Podpis nauczyciela stażysty





………………………………
Podpis opiekuna stażu




Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.