Katalog Anna Lipińska, 2019-06-18 Wrocław Język polski, Konspekty Konspekt lekcji języka polskiego w klasie VIIITemat lekcji: Czego możemy nauczyć się od bohaterów lektur szkolnych? Cele: Wiedza: - uczeń zna rodzaje literackie oraz ich wyznaczniki, - uczeń zna treść lektur obowiązkowych z zakresu klas VII -VIII, - uczeń wymienia elementy kompozycyjne przemówienia jako formy wypowiedzi, - uczeń definiuje środki retoryczny (apostrofa, pytanie retoryczne, hiperbola, porównania, powtórzenia), - uczeń odróżnia przykład od argumentu, - uczeń wymienia style funkcjonalne. Umiejętności: - uczeń potrafi klasyfikować utwory pod względem rodzaju literackiego, - uczeń wykorzystuje w interpretacji utworów literackich odwołania do wartości uniwersalnych, - uczeń funkcjonalnie wykorzystuje środki retoryczne, - uczeń gromadzi i porządkuje materiał potrzebny do argumentowania swojego stanowiska, - uczeń tworzy spójną wypowiedź z elementami przemówienia, - rozwija umiejętności samodzielnej prezentacji wyników swojej pracy, - uczeń potrafi pracować w grupie. Metody: - prezentacja multimedialna, - praca z tekstem lektur: „Quo vadis” H. Sienkiewicz, „Kamienie na szaniec” A. Kamińskiego, „Balladyny” J. Słowackiego, „Małego Księcia” A. de Saint-Exupery’ego - burza mózgów - rozmowa, - podająca, - ćwiczeń praktycznych. Formy pracy: - indywidualna, - grupowa (w parach). Środki dydaktyczne: - prezentacja multimedialna, - karta pracy, - teksty lektur obowiązkowych, - plansza dydaktyczna dotycząca rodzajów literackich PRZEBIEG LEKCJI: I. Część wstępna 1. Czynności organizacyjno-porządkowe. 2. Sprawdzenie przygotowania uczniów do lekcji. II. Część główna 1. Przedstawienie zadania domowego polegającego na przygotowaniu plakatu reklamowego wybraną lekturę szkolną lub bohatera literackiego. 2. Podanie celu lekcji oraz zapisanie tematu: Czego możemy nauczyć się od bohaterów lektur szkolnych? 3. Utrwalenie wiadomości na temat rodzajów literackich (podnoszenie karteczek). 4. Przemówienie jako forma wypowiedzi – prezentacja multimedialna. 5. Praca w grupach: I grupa - Sformułuj dwa argumenty za tym, że warto poznać losy Winicjusza, bohatera lektury „Quo vadis” H. Sienkiewicza. Wykaż się znajomością lektury. Zastosuj w swojej wypowiedzi trzy elementy charakterystyczne dla przemówienia. II grupa - Sformułuj dwa argumenty za tym, że warto poznać losy Alka. Rudego i Zośki, bohaterów lektury „Kamienie na szaniec” A. Kamińskiego. Wykaż się znajomością lektury. Zastosuj w swojej wypowiedzi trzy elementy charakterystyczne dla przemówienia. III grupa – Sformułuj dwa argumenty za tym, że warto poznać losy Balladyny, bohaterki lektury „Balladyna” J. Słowackiego. Wykaż się znajomością lektury. Zastosuj w swojej wypowiedzi trzy elementy charakterystyczne dla przemówienia. IV grupa - Sformułuj dwa argumenty za tym, że warto poznać losy Małego Księcia, bohatera lektury „Mały Książę” A. de Saint-Exupery’ego. Wykaż się znajomością lektury. Zastosuj w swojej wypowiedzi trzy elementy charakterystyczne dla przemówienia. 6. Prezentacja i ocena wyników pracy poszczególnych grup. 7. Trimino – połączenie tytułu utworu literackiego z występującym w nim motywem. Część końcowa 1. Zadanie domowe: O co zapytasz lub co powiesz spotkanemu przypadkiem bohaterowi lektury poznanej w klasie VII-VIII? 2. Ocena pracy i aktywności uczniów podczas lekcji, samoocena uczniów. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |