Katalog

Anna Lipińska, 2019-06-18
Wrocław

Język polski, Konspekty

Konspekt lekcji języka polskiego w klasie VIII

- n +


Temat lekcji: Czego możemy nauczyć się od bohaterów lektur szkolnych?

Cele:
Wiedza:
- uczeń zna rodzaje literackie oraz ich wyznaczniki,
- uczeń zna treść lektur obowiązkowych z zakresu klas VII -VIII,
- uczeń wymienia elementy kompozycyjne przemówienia jako formy wypowiedzi,
- uczeń definiuje środki retoryczny (apostrofa, pytanie retoryczne, hiperbola, porównania, powtórzenia),
- uczeń odróżnia przykład od argumentu,
- uczeń wymienia style funkcjonalne.
Umiejętności:
- uczeń potrafi klasyfikować utwory pod względem rodzaju literackiego,
- uczeń wykorzystuje w interpretacji utworów literackich odwołania do wartości uniwersalnych,
- uczeń funkcjonalnie wykorzystuje środki retoryczne,
- uczeń gromadzi i porządkuje materiał potrzebny do argumentowania swojego stanowiska,
- uczeń tworzy spójną wypowiedź z elementami przemówienia,
- rozwija umiejętności samodzielnej prezentacji wyników swojej pracy,
- uczeń potrafi pracować w grupie.
Metody:
- prezentacja multimedialna,
- praca z tekstem lektur: „Quo vadis” H. Sienkiewicz, „Kamienie na szaniec” A. Kamińskiego, „Balladyny” J. Słowackiego, „Małego Księcia” A. de Saint-Exupery’ego
- burza mózgów
- rozmowa,
- podająca,
- ćwiczeń praktycznych.
Formy pracy:
- indywidualna,
- grupowa (w parach).

Środki dydaktyczne:
- prezentacja multimedialna,
- karta pracy,
- teksty lektur obowiązkowych,
- plansza dydaktyczna dotycząca rodzajów literackich

PRZEBIEG LEKCJI:
I. Część wstępna
1. Czynności organizacyjno-porządkowe.
2. Sprawdzenie przygotowania uczniów do lekcji.

II. Część główna
1. Przedstawienie zadania domowego polegającego na przygotowaniu plakatu reklamowego wybraną lekturę szkolną lub bohatera literackiego.
2. Podanie celu lekcji oraz zapisanie tematu:
Czego możemy nauczyć się od bohaterów lektur szkolnych?
3. Utrwalenie wiadomości na temat rodzajów literackich (podnoszenie karteczek).
4. Przemówienie jako forma wypowiedzi – prezentacja multimedialna.
5. Praca w grupach:
I grupa - Sformułuj dwa argumenty za tym, że warto poznać losy Winicjusza, bohatera lektury „Quo vadis” H. Sienkiewicza. Wykaż się znajomością lektury. Zastosuj w swojej wypowiedzi trzy elementy charakterystyczne dla przemówienia.
II grupa - Sformułuj dwa argumenty za tym, że warto poznać losy Alka. Rudego i Zośki, bohaterów lektury „Kamienie na szaniec” A. Kamińskiego. Wykaż się znajomością lektury. Zastosuj w swojej wypowiedzi trzy elementy charakterystyczne dla przemówienia.
III grupa – Sformułuj dwa argumenty za tym, że warto poznać losy Balladyny, bohaterki lektury „Balladyna” J. Słowackiego. Wykaż się znajomością lektury. Zastosuj w swojej wypowiedzi trzy elementy charakterystyczne dla przemówienia.
IV grupa - Sformułuj dwa argumenty za tym, że warto poznać losy Małego Księcia, bohatera lektury „Mały Książę” A. de Saint-Exupery’ego. Wykaż się znajomością lektury. Zastosuj w swojej wypowiedzi trzy elementy charakterystyczne dla przemówienia.
6. Prezentacja i ocena wyników pracy poszczególnych grup.
7. Trimino – połączenie tytułu utworu literackiego z występującym w nim motywem.

Część końcowa
1. Zadanie domowe:
O co zapytasz lub co powiesz spotkanemu przypadkiem bohaterowi lektury poznanej w klasie VII-VIII?
2. Ocena pracy i aktywności uczniów podczas lekcji, samoocena uczniów.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.