AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Jolanta Jarmuł, 2019-06-18
Słupsk

Edukacja czytelnicza, Różne

Program Edukacji Czytelniczej

- n +

PROGRAM EDUKACJI CZYTELNICZEJ
DLA KLASY 3A
SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 5

„RAZ, DWA, TRZY – CZYTAJ I TY!”


Program „Raz, dwa, trzy – czytaj i ty!” realizowany jest w klasie 3a przez cały rok szkolny 2017/2018 w wymiarze 1 godziny lekcyjnej tygodniowo.
Podstawowym założeniem programujest utrwalanie i doskonalenie umiejętności czytania i rozwijanieaktywnościczytelniczej uczniów.
Książka jestbowiemnajlepsządrogądo poznawania świata. Dzięki częstemu sięganiu po książkę trenują swoją pamięć odtwórczą i wyobraźnię, co sprzyja nauce i szybszemu opanowaniu pewnych treści szkolnych.
Program obejmujeprzedewszystkimwspólneczytanieizabawyz
książką. Jest sposobem na budowanie integracji wewnątrz klasowej oraz pogłębia współpracę z rodzicami, starszymi kolegami i koleżankami ze szkoły.





Założenia programowe:
- utrwalanie i doskonalenie umiejętności czytania;
- zautomatyzowanie techniki czytania;
- wyrównywanie braków warunkujących kształtowanie umiejętności czytania oraz opóźnień w procesie przyswajania tej umiejętności;
- doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem;
- wzbogacanie języka wypowiedzi u dzieci:
- wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dziecka;
- zainteresowanie dzieci literaturą i dobrą lekturą, rozwijanie indywidualnych zainteresowań czytelniczych:
- dostosowanie treści do indywidualnych predyspozycji, zainteresowań i potrzeb wszystkich wychowanków;
- stymulowanie autoprezentacji;
- stwarzanie okazji do budowania pozytywnego obrazu własnej osoby – pobudzanie do twórczej aktywności;
- włączenie rodziców do aktywnego i systematycznego czytania dzieciom,
- nawiązanie współpracy z innymi nauczycielami i pracownikami szkoły.
- Włączenie do programu dzieci starszych.

Cele edukacyjne programu:
- rozwijanie umiejętności służących zdobywaniu wiedzy (czytanie, pisanie);
- zapoznanie z wybranymi utworami literatury dziecięcej;
- słuchanie wierszy, baśni, opowiadań;
- zabawy i gry dramowe;
- kształtowanie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji, korzystanie z bibliotek (szkolnej i miejskiej), czytelni, zbiorów własnych dzieci;
- wyrabianie postawy poszanowania księgozbioru;
- stymulowanie rozwoju zainteresowań czytelniczych, rozbudzanie potrzeby kontaktu z książką;
- poznanie terminów i pojęć związanych z biblioteką i książką;
- wyrabianie umiejętności poprawnego posługiwania się językiem ojczystym;
- rozwijanie umiejętności obiektywnego oceniania pracy swojej i kolegów;
- pobudzanie umiejętności własnej prezentacji przed klasowym i szkolnym audytorium;
- porównywanie treści utworu czytanego i odtworzonego z taśmy magnetofonowej;
- stwarzanie okazji i stymulowanie do korygowania wad wymowy.

Metody i formy pracy:
Podczas realizacji programu będą zastosowane następujące metody i formy pracy:
- praca z książką;
- prezentacja ulubionych książek;
- drama;
- pogadanka;
- wystawki prac dzieci;
- organizowanie kącików tematycznych z literatury dziecięcej, czasopismami, albumami, itp.;
- wystawki poświęcone wybranym pozycjom i twórcom literatury dziecięcej;
- zajęcia w bibliotece;
- prowadzenie dzienniczków prezentowanych utworów;
- audytoryjne : opowiadanie, czytanie, nauka tekstu;
- aktywizujące;

Oczekiwane osiągnięcia ucznia (dziecka) po zrealizowaniu programu:
Uczeń (dziecko) powinien:
- poprawnie czytać przygotowany wcześniej tekst
- czytać ze zrozumieniem
- uważnie słuchać prezentowaną treść utworu;
- ciekawie opowiadać wybrany fragment utworu;
- dokonać adekwatnej ilustracji do tekstu; ułożyć książeczkę obrazkową;
- wczuć się w rolę bohaterów utworów i przedstawić ich za pomocą mimiki, ruchu i gestu;
- ułożyć historyjkę obrazkową w kolejności występowania wrażeń;
- znać wybrane postacie autorów literatury dziecięcej;
- zaprezentować ulubioną książkę;
- szanować udostępnione pozycje z księgozbioru;
- zaprojektować i wykonać zakładkę, okładkę;
- znać i stosować regulamin biblioteki, czytelni szkolnej oraz miejskiej; szanować książki i dokumenty biblioteczne;
- właściwie zachowywać się podczas korzystania z czytelni i bibliotek;
- samodzielnie dokonać wyboru i wypożyczenia książek;
- wykorzystywać zbiory biblioteczne jako źródło potrzebnych informacji;
- prowadzić „dzienniczek” poznanych utworów;
- zorganizować kącik czytelniczy; domową i klasową biblioteczkę.


Uwagi do realizacji:

Włączenie rodziców, innych nauczycieli i pracowników szkoły oraz starszych uczniów naszej szkoły do aktywnej i systematycznej współpracy w realizację programu / zbieranie książek do kącika, wspólne czytanie dzieciom, wzajemna wymiana książek/.


Ewaluacja
Program będzie ewaluowany poprzez obserwację techniki czytania podczas innych lekcji, rozmowy z rodzicami i nauczycielami oraz informacji zwrotnych uczniów o atrakcyjności zajęć.







Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.