![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
AWANS | INFORMACJE | Dla nauczyciela | Dla ucznia | LOGOWANIE |
![]() |
![]() |
Katalog Jolanta Jarmuł, 2019-06-18 Słupsk Edukacja czytelnicza, Różne Program Edukacji CzytelniczejPROGRAM EDUKACJI CZYTELNICZEJ DLA KLASY 3A SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 5 „RAZ, DWA, TRZY – CZYTAJ I TY!” Program „Raz, dwa, trzy – czytaj i ty!” realizowany jest w klasie 3a przez cały rok szkolny 2017/2018 w wymiarze 1 godziny lekcyjnej tygodniowo. Podstawowym założeniem programujest utrwalanie i doskonalenie umiejętności czytania i rozwijanieaktywnościczytelniczej uczniów. Książka jestbowiemnajlepsządrogądo poznawania świata. Dzięki częstemu sięganiu po książkę trenują swoją pamięć odtwórczą i wyobraźnię, co sprzyja nauce i szybszemu opanowaniu pewnych treści szkolnych. Program obejmujeprzedewszystkimwspólneczytanieizabawyz książką. Jest sposobem na budowanie integracji wewnątrz klasowej oraz pogłębia współpracę z rodzicami, starszymi kolegami i koleżankami ze szkoły. Założenia programowe: - utrwalanie i doskonalenie umiejętności czytania; - zautomatyzowanie techniki czytania; - wyrównywanie braków warunkujących kształtowanie umiejętności czytania oraz opóźnień w procesie przyswajania tej umiejętności; - doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem; - wzbogacanie języka wypowiedzi u dzieci: - wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dziecka; - zainteresowanie dzieci literaturą i dobrą lekturą, rozwijanie indywidualnych zainteresowań czytelniczych: - dostosowanie treści do indywidualnych predyspozycji, zainteresowań i potrzeb wszystkich wychowanków; - stymulowanie autoprezentacji; - stwarzanie okazji do budowania pozytywnego obrazu własnej osoby – pobudzanie do twórczej aktywności; - włączenie rodziców do aktywnego i systematycznego czytania dzieciom, - nawiązanie współpracy z innymi nauczycielami i pracownikami szkoły. - Włączenie do programu dzieci starszych. Cele edukacyjne programu: - rozwijanie umiejętności służących zdobywaniu wiedzy (czytanie, pisanie); - zapoznanie z wybranymi utworami literatury dziecięcej; - słuchanie wierszy, baśni, opowiadań; - zabawy i gry dramowe; - kształtowanie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji, korzystanie z bibliotek (szkolnej i miejskiej), czytelni, zbiorów własnych dzieci; - wyrabianie postawy poszanowania księgozbioru; - stymulowanie rozwoju zainteresowań czytelniczych, rozbudzanie potrzeby kontaktu z książką; - poznanie terminów i pojęć związanych z biblioteką i książką; - wyrabianie umiejętności poprawnego posługiwania się językiem ojczystym; - rozwijanie umiejętności obiektywnego oceniania pracy swojej i kolegów; - pobudzanie umiejętności własnej prezentacji przed klasowym i szkolnym audytorium; - porównywanie treści utworu czytanego i odtworzonego z taśmy magnetofonowej; - stwarzanie okazji i stymulowanie do korygowania wad wymowy. Metody i formy pracy: Podczas realizacji programu będą zastosowane następujące metody i formy pracy: - praca z książką; - prezentacja ulubionych książek; - drama; - pogadanka; - wystawki prac dzieci; - organizowanie kącików tematycznych z literatury dziecięcej, czasopismami, albumami, itp.; - wystawki poświęcone wybranym pozycjom i twórcom literatury dziecięcej; - zajęcia w bibliotece; - prowadzenie dzienniczków prezentowanych utworów; - audytoryjne : opowiadanie, czytanie, nauka tekstu; - aktywizujące; Oczekiwane osiągnięcia ucznia (dziecka) po zrealizowaniu programu: Uczeń (dziecko) powinien: - poprawnie czytać przygotowany wcześniej tekst - czytać ze zrozumieniem - uważnie słuchać prezentowaną treść utworu; - ciekawie opowiadać wybrany fragment utworu; - dokonać adekwatnej ilustracji do tekstu; ułożyć książeczkę obrazkową; - wczuć się w rolę bohaterów utworów i przedstawić ich za pomocą mimiki, ruchu i gestu; - ułożyć historyjkę obrazkową w kolejności występowania wrażeń; - znać wybrane postacie autorów literatury dziecięcej; - zaprezentować ulubioną książkę; - szanować udostępnione pozycje z księgozbioru; - zaprojektować i wykonać zakładkę, okładkę; - znać i stosować regulamin biblioteki, czytelni szkolnej oraz miejskiej; szanować książki i dokumenty biblioteczne; - właściwie zachowywać się podczas korzystania z czytelni i bibliotek; - samodzielnie dokonać wyboru i wypożyczenia książek; - wykorzystywać zbiory biblioteczne jako źródło potrzebnych informacji; - prowadzić „dzienniczek” poznanych utworów; - zorganizować kącik czytelniczy; domową i klasową biblioteczkę. Uwagi do realizacji: Włączenie rodziców, innych nauczycieli i pracowników szkoły oraz starszych uczniów naszej szkoły do aktywnej i systematycznej współpracy w realizację programu / zbieranie książek do kącika, wspólne czytanie dzieciom, wzajemna wymiana książek/. Ewaluacja Program będzie ewaluowany poprzez obserwację techniki czytania podczas innych lekcji, rozmowy z rodzicami i nauczycielami oraz informacji zwrotnych uczniów o atrakcyjności zajęć. Zgłoś błąd Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |