Katalog

Ewa Bieżuńska, 2019-06-18
Brzozie

Język polski, Konspekty

Konspekt lekcji z języka polskiego w klasie VI szkoły podstawowej

- n +

Temat lekcji :Język w mediach i język mediów.
Cele lekcji:
Ogólne: uczeń
• zna pojęcia: media, język mediów
• odróżnia komunikację bezpośrednią od pośredniej
Cele operacyjne : uczeń
• odróżnia język mówiony od pisanego
• zna cechy charakterystyczne tych języków
• wyjaśnia na czym polegają najczęstsze rodzaje komunikacji językowej
• zabiera głos w dyskusji na temat wady i zalety różnych odmian komunikacji
• tworzy samodzielnie tekst
Metody:
-praca z tekstem, ćwiczenie, dyskusja ,elementy wykładu
Formy:
-praca indywidualna ,zbiorowa
Środki dydaktyczne:
-karty pracy, zeszyt, ćwiczenia, podręcznik ,,Jutro pójdę w świat”

Przebieg lekcji:

1.Nauczyciel wita się z uczniami. Po czynnościach organizacyjnych zostaje zapisany temat. Nauczyciel podaje cel dzisiejszej lekcji, ustalone zostają zasady pracy na zajęciach.
Uczniowie w czasie dyskusji odpowiadają na pytania: Co to są media (środki masowego przekazu) i język mediów ?
2.Następnie uczniowie podają cechy charakterystyczne języka w mediach – mówionego i pisanego Wyniki pracy zostają zapisane na tablicy. Uczniowie przepisują zadanie do zeszytu. W razie problemu nauczyciel udziela rad i wskazówek naprowadzających. Ma to na celu zmotywowanie słabszych uczniów w klasie do aktywnej pracy i zaangażowania w trakcie dalszych zajęć.
3.Po tym ćwiczeniu uczniowie samodzielnie wykonują zadanie 3 ze str.315 (podręcznik). Zadaniem uczniów będzie uporządkowanie podanych form komunikacji przez Internet od najbardziej swobodnej po wymagającej od autora największej dbałości. Uczniowie po wykonaniu zadania głośno odczytują poprawne odpowiedzi, które zostają zapisane do zeszytu.
4. W kolejnej części lekcji nauczyciel wyjaśnia jakie mamy rodzaje komunikacji : komunikacja bezpośrednia (to taka, która odbywa się ,,twarzą w twarz”, bez pomocy mediów oraz pośrednia
( wymaga zastosowania łącznika między odbiorcą a nadawcą np. telefonu, komputera, listu, książki). Uczniowie zapisują podane definicje w formie tabeli do zeszytu.

5.Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy. Zadaniem uczniów będzie dopasować przykłady do poszczególnych rodzajów komunikacji. Wyniki pracy zostają odczytane głośno.Uczniowie w trakcie dyskusji zastanawiają się nad wadami zaletami komunikacji bezpośredniej i pośredniej.
Następnie uzupełniają zadanie 6 ze str. 316, które polega na połączeniu wypowiedzi z nazwą odpowiedniego medium.
6.Na podsumowanie lekcji uczniowie wykonują w ćwiczeniach zadanie 113 ze str.166.
7.Zakończenie lekcji:
Nauczyciel podsumowuje dzisiejszą lekcję i pracę uczniów.
Następnie uczniowie dokonują oceny zajęć: samodzielnie oceniają swoją pracę i zaangażowanie na lekcji podnosząc do góry fioletowy kwadrat ( praca na plus) lub biały ( praca na minus) . Gdy uczeń nie zrozumiał omawianej lekcji podnosi ponownie biały kwadrat.
Nauczyciel dokonuje oceny pracy uczniów – osoby najbardziej aktywne i zaangażowane w trakcie zajęć otrzymują oceny bardzo dobre.
8. Zadanie domowe:
Wklej materiały otrzymane na dzisiejszej lekcji do zeszytu.
Karta pracy nr 62 - rozwiąż krzyżówkę dotyczącą języka w mediach .
Dla chętnych zadanie 2: Podaj co najmniej trzy zasady netykiety obowiązujące uczestnika rozmów na czacie.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.