Katalog Joanna Wojciechowicz, 2019-06-18 Bartoszyce Zajęcia przedszkolne, Scenariusze Scenariusz zajęć otwartych w grupie dzieci 6 letnich ŻabkiScenariusz zajęć obserwowanych prowadzonych w grupie dzieci 6 letnich „Żabki” w Przedszkolu Publicznym nr 9 w Bartoszycach Dnia : 14.05.2019 r. Tematyka obserwacji: Diagnoza kompetencji społeczno – kulturowej dzieci w zakresie wychowania do wartości : „Mój dom, rodzina, kraj” Cele ogólne: -Uświadamianie związków w rodzinie -Rozbudzanie zainteresowań swoją miejscowością -Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej -Rozwijanie umiejetności społecznych -Rozwijanie umiejętności czytania Cele szczegółowe: -dz. potrafi wymienić imiona swoich członków rodziny i nazywa relacje między nimi -dz. zna adres zamieszkania i wie komu można podawać takie informacje -dz. posiada informacje o miejscowości , w której mieszka -dz. zna nazwę miejscowości w której mieszka, potrafi wymienić zabytki i ważne instytucje znajdujące się w mieście -dz. rozpoznaje flagę i herb Bartoszyc -dz. umie wskazać na mapie Polski położenie miejscowości, w której mieszka -dz. wie jakiej jest narodowości, w jakim kraju żyje -dz. rozpoznaje symbole narodowe:godło, flaga, hymn -dz. śpiewa 4 zwrotki hymnu przyjmując właściwą postawę -dz. potrafi wskazać na mapie granice Polski, -dz. wskazuje na mapie Polski największe miasta, stolicę oraz rzekę Wisłę, Morze Bałtyckie, Góry -dz. nazywa symbole związane z regionami Polski ukryte w legendach i bajkach -dz. wie, że Polska jest jednym z krajów europejskich i należy do Unii Europejskiej -dz. potrafi współdziałać w zespole -dz. tańczą, poruszają się rytmicznie przy muzyce -dz. rozpoznaje litery, odczytuje wyrazy w formie napisów drukowanych Podstawa programowa: Obszar III -Społeczny obszar rozwoju dziecka 2) odczuwa i wyjaśnia swoją przynależność do rodziny, narodu 3) posługuje się swoim imieniem, nazwiskiem , adresem 5) współdziała z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych 6) nazywa i rozpoznaje wartości związane z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi, np. szacunek do ojczyzny Obszar IV-Poznawczy obszar rozwoju dziecka 1)wyraża swoje rozumienie świata znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych: tańca 4)rozpoznaje litery, którymi jest zainteresowane w skutek zabawy i spontanicznych odkryć, odczytuje krótkie wyrazy utworzone z poznanych liter w formie napisów drukowanych dotyczące treści znajdujących zastosowanie w codziennej aktywności 5)odpowiada na pytania, objaśnia kolejność zdarzeń w historyjkach obrazkowych 7)eksperymentuje ruchem, porusza się przy muzyce i do muzyki, dostrzega zmiany charakteru muzyki, np dynamiki, tempa, śpiewa piosenki-hymn narodowy 9)czyta obrazy, nazywa symbole i znaki, wyjaśnia ich znaczenie 10)wymienia nazwę swojego kraju i jego stolicy, rozpoznaje symbole narodowe (godło, flaga, hymn), nazywa wybrane symbole związane z regionami Polski ukryte w podaniach, legendach, bajkach, np. o smoku wawelskim, orientuje się, że Polska jest jednym z krajów Unii Europejskiej Metody pracy: -słowne, aktywne, praktycznego działania Formy pracy: -indywidualna,grupowa Środki dydaktyczne: Muzyka na CD, magnetofon, kolorowe wizytówki z imionami, puzzle, 8 kopert z zadaniami, kolorowe domki z imionami dzieci i adresem, symbole: chłopca dziewczynki, mamy taty, siostry brata, zwierzę, plan miasta Bartoszyc, obrazki zabytków i instytucji publicznych Bartoszyc, flaga Bartoszyc, kontur Mapy Polski, napisy (np. nazwy miast, Morze Bałtyckie, Wisła, Góry), historyjki obrazkowe legend, symbole zwiazane z miastami, tj. Warszawa, Gniezno, Kraków, Gdańsk, Bartoszyce, flagi różnych państw, godło pocięte na wiele części, Flaga Polski, Godło Polski, hymn Polski na płycie CD, Flaga Unii Europejskiej, medale dla każdego dziecka i prezenty. Przebieg zajęć: 1.Powitanie dzieci i zaproszonych gości 2 .„List od harcerza”- odczytanie listu przez nauczycielkę. 3. Zadanie I –„Ja i moja rodzina” -Odkrycie puzzla znajdującego się w I kopercie Dzieci wybierają sylwety/piktogramy chłopca lub dziewczynki, mamy, taty, rodzeństwa i zwierzęcia, jeżeli takie posiada. Każde dziecko przedstawia się (imię i nazwisko) prezentuje swoją rodzine, wymienia ich członków i mówi czym się zajmują. 4. Zadanie II- „Mój dom” - Odkrycie puzzla znajdujacego się w II kopercie Każde dziecko po kolei mówi swój adres zamieszkania wraz z numerem domu i otrzymuje od nauczycielki domek ze swoim adresem. Dzieci następnie naklejają swój domek w odpowiednim miejscu, na dużym arkuszu papieru, na którym znajdują się różne nazwy ulic, drzewa, rzeka. 5. Zadanie III- „Moje miasto” - Odkrycie puzzla znajdującego się w III kopercie Dzieci wybierają różne obrazki, na których znajdują się budowle urzędów, ważnych miejsc, zabytki wraz z napisami. Dzieci nazywają te ważne miejsca, budynki, zabytki, naklejają je na duży arkusz papieru (uzupełniają poprzedni arkusz o inne budynki) tworząc duży plan miasta Bartoszyce. 6. Zadanie IV- „Szot” –taniec regionalny (taniec ludowy z regionu Warmii i Mazur) 7. Zadanie V- „Polska-mój dom” -Odkrycie puzzla znajdujacego się w V kopercie Nauczycielka prezentuje Mapę Polski. Dzieci odpowiadaja na pytania: -Jak nazywa się państwo, które widzicie na mapie? -Jak nazywa się stolica Polski, wskaż na mapie? -W którym miejscu na mapie znajdują się góry? -Gdzie jest morze na mapie Polski i jak się nazywa? - Jak nazywa się najdłuższa rzeka w Polsce? - Pokaż na mapie swoje miasto-Bartoszyce Dzieci podzielone są na 5 zespołów, każdy zespół otrzymuje kontur mapy Polski . I zespół – Bartoszyce (Herb Bartoszyc, Kamienne Baby, Brama Lidzbarska, „Legenda o Łynie”) II zespół – Warszawa (Herb Warszawy, Pałac Kultury, Syrena, Legenda „Wars i Sawa”) III zespół- Gniezno (Herb Gniezna, gniazdo , Katedra Gnieźnińska, „Legenda o Czechu, Lechu i Rusie”) IV zespół – Kraków (Herb Krakowa, Smok Wawelski, Zamek na Wawelu, „Legenda o Smoku Wawelskim”) V zespół – Gdańsk (Herb Gdańska, Statek, Brama Stągiewna, „Legenda o Lwach Gdańskich”) Zespoły wybierają zabytki, które występują w danym mieście, symbole związane z miastem, przyklejają je w konturze mapy Polski. Dzieci w swoich zespołach układają historyjkę obrazkową legendy związanej z danym miastem, stosują gałązkę logiczną TOC. Wszystkie zespoły podsumowują informacje i prezentują wiedzę na temat wylosowanego miasta. 8. Zadanie VI- „Symbole narodowe” -Odkrycie puzzla znajdujacego się w VI kopercie Czy znacie Polskie symbole narodowe? (flaga, godło, hymn) • Flaga Wszyskie dzieci otrzymują komplet kilku flag różnych krajów, spośród nich wybieraja tylko flagę Polski. Dzieci odpowiadają na pytania nauczycielki: - Jak wygląda flaga Polski? -Co oznaczają kolory na fladze? • Godło Wszystkie dzieci otrzymują obrazek pocięty na kilka części. Ich zadaniem jest ułożyć obrazek w całość i określić, co znajduje się na obrazku.Dzieci odpowiadają na pytania: -Co znajduje się na obrazku, który ułożyliście? -Jak wygląda Godło Polski? -Dlaczego Polskim Godłem jest Orzeł w koronie? -Jak należy obchodzić się z symbolami narodowymi? (szacunek) • Hymn Wszystkie dzieci wstają i śpiewaja Hymn Polski 9. Zadanie VII- „Krakowiaczek” –taniec regionalny (taniec ludowy z regionu Krakowa) 10. Zadanie VIII- „Polska w Europie” -Odkrycie ostatniego puzzla znajdujacego się w VIII kopercie Dzieci słuchają krótkiego opowiadania o „Wróbelku Europku”. Następnie przyglądają się puzzlom, na których znajduje się napis „Jestem Polakiem i Europejczykiem”- burza mózgu, zapisanie odpowiedzi dzieci Pytania pomocnicze: - Co to oznacza, że jestem Polakiem? - Co oznacza, że jestem Europejczykiem? (mieszkamy w Europie, należymy do Unii) - Co oznacza ta flaga na obrazku? (to flaga całej Unii Europejskiej) - Jak wygląda Flaga Unii Europejskiej? - Czy potraficie wymienić państwa należące do Unii Europejskiej? 11. „Ewaluacja zajęć” (TAK/NIE) 12. Wręczenie medali i niespodzianek. Joanna Wojciechowicz Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |