![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
AWANS | INFORMACJE | Dla nauczyciela | Dla ucznia | LOGOWANIE |
![]() |
![]() |
Katalog Michał Śliwiński, 2019-06-18 Unisław Chyła Tomasz Wychowanie fizyczne, Regulaminy Przedmiotowe Zasady Oceniania z Wychowania Fizycznego 2018/2019PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO 2018/2019 I. Przedmiotowe Zasady Oceniania opracowali nauczyciele uczący tego samego przedmiotu. II. Cele systemu oceniania z wychowania fizycznego: 1. Wytworzenie u uczniów nawyku aktywności fizycznej indywidualnej i zespołowej różnych warunkach środowiskowych i klimatycznych. 2. Zapoznanie z różnymi formami aktywności fizycznej i możliwością wyboru jednej z nich dla zaspokojenia potrzeb ruchowych i emocjonalnych uczniów . 3. Poznanie własnego organizmu w celu prawidłowego kierowania swoim rozwojem fizycznym oraz psychicznym. 4. Poznanie i nabycie umiejętności utylitarnych umożliwiających sprawne funkcjonowanie w społeczeństwie i podejmowanie samodzielnego wyboru w sytuacjach życiowych. 5. Pobudzanie uczniów do samodzielnej pracy i rozwoju w oparciu o rodzaj motywacji. 6. Wyrobienie poczucia odpowiedzialności indywidualnej i zbiorowej, sprawiedliwości i kultury zachowań, wynikających z sytuacji życiowych. 7. Poznanie przez ucznia własnych uzdolnień motorycznych w celu prawidłowego kształtowania ich oraz dalszego rozwoju. 8. Dostarczanie nauczycielom informacji o poziomie osiągania przez uczniów przyjętych celów kształcenia i wychowania. 9. Dostarczanie rodzicom informacji o poziomie rozwoju i osiągnięciach ich dzieci. 10. Uwzględnienie potrzeb uczniów o różnym poziomie sprawności fizycznej oraz ukierunkowanie ich działania. 11. Wyposażenie uczniów w wiedzę i umiejętność dokonywania korekty, kompensacji i profilaktyki powstawania wad postawy. III. Ocenia się: 1. W stopniach szkolnych, określonych w wewnątrzszkolnym systemie oceniania i statucie szkoły 2. Za pomocą testów standaryzowanych, diagnozowania uzdolnień motorycznych na początku i na końcu etapu kształcenia, tabel i norm wymagań z zakresu umiejętności i wiadomości zgodnie z wiekiem rozwojowym ucznia. 3. W formie rozszerzonej zwrotnej informacji udzielanej rodzicom i uczniom ustnie lub pisemnie. IV. Zasady oceniania 1. Uczeń oceniany jest zgodnie z przyjętymi wymaganiami w myśl zasad sprawiedliwości, z możliwością stworzenia indywidualnego programu „naprawy". 2. Na lekcjach stosowane będą elementy OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO takie jak: cele, „nacobezu”, (do każdej lekcji i sprawdzianu) oraz według uznania nauczyciela : pytania kluczowe, ocena koleżeńska 3. 4. Ocenie podlegają: a) praca na lekcji • ćwiczenia praktyczne wykonywane podczas realizacji celów operacyjnych lekcji • jakość i estetyka wykonywanych ćwiczeń oraz aktywność na lekcji • współpraca w grupie, postawa w zakresie wychowania społecznego • stosunek do przedmiotu, przygotowanie do zajęć i frekwencja na zajęciach • wiedza z zakresu realizacji lekcji bieżącej (opis słowny lub pokaz) • umiejętność nazewnictwa oraz praktycznego pokazu ćwiczeń i zadań ruchowych w oparciu o przeprowadzone wcześniej lekcje • możliwości ucznia i jego zaangażowanie w podnoszenie sprawności uwzględniając zróżnicowane wymagania, ze względów na istniejące różnice w budowie fizycznej oraz uwarunkowania psychomotoryczne b) sprawdziany wiadomości i umiejętności w zakresie dyscyplin uprawianych w szkole, zapowiedziane tydzień wcześniej z podaniem zakresu wymogów c) postęp w sportach wymiernych (limity, tabele), indywidualne postępy sprawności fizycznej ogólnej d) udział w pozalekcyjnych zajęciach sportowo-rekreacyjnych e) reprezentowanie szkoły na zewnątrz, ze szczególnym uwzględnieniem osiągania sukcesów w zawodach sportowych kwalifikujących się do finału na szczeblu wojewódzkim i wyżej f) inne zachowania nie określone wyżej i działania na rzecz sportu w szkole np. pomoc przy organizacji zawodów i imprez sportowo-rekreacyjnych, sędziowanie rozgrywek szkolnych, konserwacja i naprawa sprzętu sportowego, prowadzenie gazetki aktualności sportowych itp. 5. Każde zawonienie lekarskie z wychowania fizycznego (na miesiąc lub dłużej) musi zostać zgłoszone do dyrektora szkoły .Uczeń zwolniony okresowo z wychowania fizycznego (na miesiąc lub dłużej) w czasie trwania zwolnienia powinien być obecny na lekcji(można od tego odstąpić w przypadku ,gdy rodzic lub prawny opiekun dostarczy deklarację o wzięciu pełnej odpowiedzialności za ucznia w czasie trwania zajęć). Uczniowie, którzy ze względu na stan zdrowia nie mogą uczestniczyć w zajęciach musza do dnia 30.09 bieżącego roku wystąpić do dyrekcji szkoły, dołączając odpowiednie zaświadczenie lekarskie o zwolnienie z czynnego uczestnictwa w zajęciach wychowania fizycznego na określony czas. Niedyspozycje kobiece nie zwalniają; z udziału z zajęć. W przypadku niedyspozycji, uczeń po wcześniejszym zgłoszeniu tego faktu prowadzącemu zajęcia, uczeń jest zobowiązany do czynnego uczestnictwa w zajęciach lecz w stosunku do jego osoby zostaje obniżony zakres wymagań. Nadużywanie zwolnień wystawionych przez rodziców (prawnych opiekunów) z zajęć może wpłynąć na obniżenie oceny. 6. Uczeń ma obowiązek zaliczenia sprawdzianu w przypadku swojej nieobecności lub niedyspozycji, a także prawo do jednokrotnej poprawy oceny ze sprawdzianu w terminie wskazanym przez nauczyciela lub ustalonym. W ciągu 2 tygodni od daty sprawdzianu, jeżeli się nie zgłosi to nauczyciel zobowiązany jest wstawić ocenę niedostateczną. 7. Symbole postaw wpisywane są na bieżących lekcjach do zeszytu obserwacji i przenoszone w postaci ocen do dziennika. W przypadku braku odpowiedniego stroju ćwiczebnego jest to suma trzech kropek, upoważniająca nauczyciela do wpisu w dziennik oceny niedostatecznej. Uczeń z powodu braku stroju jest nie ćwiczącym na zajęciach, a w dniu sprawdzianu otrzymuje ocenę niedostateczną, którą jest zobowiązany poprawić bez możliwości anulowania oceny niedostatecznej. 8. Zaliczenia sprawdzianu w przypadku nie obecności lub poprawy można dokonać w czasie dyżurów nauczycielskich lub zajęć pozalekcyjnych. (harmonogram dyżurów jest ogólnodostępny) Obszary aktywności ucznia w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw, będące przedmiotem oceny 1. Posługiwanie się właściwą terminologią oraz nazewnictwem. 2. Umiejętność przygotowania stanowiska pracy, odpowiedni dobór ubioru do zajęć, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, w zależności od warunków przeprowadzanych zajęć (sala gimnastyczna, zajęcia w terenie, zajęcia na siłowni szkolnej). 3. Dokładność wykonania ćwiczenia oraz tempo pracy zgodne z możliwościami morfofunkcjonalnymi ucznia. 4. Umiejętność samosterowania kształtowaniem sprawności fizycznej w oparciu o inwencję i ekspresję twórczą ucznia, samodzielne prowadzenie rozgrzewki, organizację zabaw i gier. 5. Współdziałanie z partnerem i grupą podczas wykonywania zabaw i gier ruchowych. 6. Wywiązywanie się z powierzonych mu odpowiedzialnych funkcji podczas współdziałania w zespole. 7. Współodpowiedzialność za postęp indywidualny i efektywny czas pracy grupy na lekcji w osiąganiu przewidzianych rezultatów. 8. Umiejętność powiązania wiedzy przedmiotowej z praktyką w sytuacjach opartych na zbudowanym zadaniu oraz w warunkach losowych. 9. Aktywne uczestnictwo w lekcji wychowania fizycznego i w pozalekcyjnych formach ruchowych wpływających na samousprawnianie. 10. Postawa społeczna i stosunek do przedmiotu podczas pracy na lekcjach i prezentacji szkoły na zewnątrz. 11. Reprezentowanie nabytych umiejętności i sprawności fizycznej w wyznaczonych przez nauczyciela formach aktywności sportowo-rekreacyjnych i zawodach pozaszkolnych. Narzędzia i czas sprawdzania osiągnięć uczniów 1. Sprawdziany umiejętności w formie ćwiczeń praktycznych po zakończeniu etapu nauczania, w celu określenia stopnia opanowania poznanej technik lub sposobu wykonywania ruchu (szkoła podstawowa 6 razy w semestrze, gimnazjum 4 razy w semestrze). 2. Sprawdziany wiadomości w formie pisemnej, zawierające wiedzę teoretyczną przekazywaną podczas realizowania programu nauczania (na koniec każdego semestru). 3. Odpowiedzi ustne dotyczące treści kształcenia na lekcjach bieżących. 4. Przeprowadzanie diagnozy postępu sprawności fizycznej w zakresie usprawniania ucznia w danym roku szkolnym ( okres jesieni do wiosny) 5. Planowa obserwacja postaw ucznia w następujących sytuacjach: • przygotowanie się do zajęć oraz stanowisk ćwiczebnych • tempo pracy, aktywność i zaangażowanie w lekcji • zachowania i współpraca w grupie podczas ćwiczeń, zabaw i gier • przestrzeganie zasad bezpieczeństwa, higieny osobistej i otoczenia na lekcji wychowania fizycznego • samoasekuracja, samokontrola, samoocena bieżących ćwiczeń 6. Starty w zawodach szkolnych i międzyszkolnych według kalendarza imprez sportowych . Zasady ustalania oceny bieżącej 1. Obszar w zakresie umiejętności i wiadomości: • sprawdziany w formie ćwiczeń praktycznych oceniane są według tabel i norm wieku rozwojowego ucznia - ocena » sprawdziany w formie pisemnej oceniane są według wcześniej ustalonych kryteriów i zasad punktacji w rzetelnej i jasnej odpowiedzi pisemnej - ocena • odpowiedzi ustne oceniane są zgodnie z umiejętnością przekazania zdobytej informacji z lekcji • postęp sprawności fizycznej według norm edukacyjnych przyrostu cech motorycznych w okresie wydłużania się wieku rozwoju fizycznego ucznia 2. Obszar w zakresie postaw społecznych ucznia i jego stosunku do przedmiotu: • przygotowanie się do zajęć oraz stanowiska do ćwiczeń • staranne wykonywanie ćwiczeń a tempo pracy zgodne z możliwościami ucznia • zaangażowanie, inwencja twórcza podczas ćwiczeń, zabaw i gier • współpraca podczas zadań grupowych ze szczególnym uwzględnieniem zasad „fair play" i współdziałania z uczniami słabszymi od siebie • nabyte na zajęciach wiadomości i umiejętności , wykorzystywane są w celu podniesienia bezpieczeństwa własnego i współuczestników zajęć • udział w zajęciach ruchowych pozalekcyjnych, wpływających na podniesienie niskiego poziomu sprawności fizycznej • praca na rzecz sportu w szkole 3. Zajęcia treningowe i zawody sportowe dla uczniów uzdolnionych: • punktem wyjścia do określenia ucznia startującego w zawodach są wysokie wyniki uzyskiwane na sprawdzianach praktycznych oraz stosunek do przedmiotu • uczestnictwo w wyznaczonych terminach treningu w celu doskonalenia cech motorycznych (przynajmniej 75% przeprowadzonych zajęć) - wpis oceny cząstkowej 6 (celującej), • podstawą uzyskania semestralnej oceny celującej są osiągane miejsca w rywalizacji sportowej (przynajmniej do VI pozycji) lub zakwalifikowanie się do zawodów na szczeblu wyższym /niż miejski (województwo, mistrzostwa Polski), gdv jego kultura osobista i stosunek do przedmiotu nie budzą zastrzeżeń nauczycieli. • za udział w zawodach sportowych uczeń otrzymuje jedną ocenę cząstkową, a) zawody rangi gminnej- ocena bardzo dobra b) zawody rangi powiatowej –ocena celująca c) zawody rangi wojewódzkiej- ocena celująca 4. Sposoby dokumentowania osiągnięć ucznia: - dzienniki lekcyjne - dzienniki pozalekcyjne - zeszyt obserwacji ucznia(zeszyt nauczyciela w-f ) Standardy wymagań z wychowania fizycznego Ocena celująca Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który: 1. Osiąga sprawność fizyczną znacznie wykraczającą poza program nauczania. 2. Bierze czynny udział w zajęciach pozalekcyjnych, pozaszkolnych zajęciach sportowo-rekreacyjnych. 3. Swą postawę społeczną i stosunek do przedmiotu nie budzi zastrzeżeń (jest koleżeński, ambitny, zdyscyplinowany), posiada nawyki higieniczno-zdrowotne (schludny wygląd zewnętrzny, dba o higienę osobistą itp.). 4. Wykazał się znajomością przepisów sportowych w zakresie dyscyplin sportowych uprawianych w szkole. 5. Osiąga sukcesy w zawodach sportowych kwalifikuje się do finałów na szczeblu wojewódzkim albo powiatowym Ocena bardzo dobra Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który: 1. Osiąga sprawność fizyczną określoną programem nauczania 2. Bierze czynny udział w zajęciach pozalekcyjnych, pozaszkolnych zajęciach sportowo- rekreacyjnych i nie uchyla się do czynnego udziału w imprezach i zawodach, gdy chodzi o reprezentacje szkoły. 3. Swą postawę społeczną i stosunek do przedmiotu nie budzi zastrzeżeń (jest koleżeński, ambitny, zdyscyplinowany), posiada nawyki higieniczno-zdrowotne (schludny wygląd zewnętrzny, dba o higienę osobista itp.). 4. Wykazał się znajomością przepisów sportowych w zakresie dyscyplin sportowych uprawianych w szkole. 5. Osiąga sukcesy w zawodach sportowych kwalifikuje się do finałów na szczeblu powiatowym Ocena dobra Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który: 1. Nie osiągnął w pełni sprawności fizycznej określonej programem nauczania, ale opanował ją na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w minimum programowym. 2. Bierze udział (choćby nieregularny) w pozalekcyjnych zajęciach sportowo-rekreacyjnych. 3. Nie wykazuje rażących braków w zakresie wychowania społecznego (koleżeński, ambitny, zdyscyplinowany) oraz posiada wystarczające nawyki higieniczno-zdrowotne (schludny wygląd zewnętrzny, dba o higienę osobistą). 4. Wykazuje się dobrą znajomością przepisów sportowych w zakresie dyscyplin sportowych uprawianych w szkole. Ocena dostateczna Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który: 1. Osiągnął sprawność fizyczną określoną programem nauczania na poziomie nie przekraczającym wymagania zawarte w minimum programowym. 2. Nie jest pilny w czasie zajęć. 3. Sporadycznie bierze udział w pozalekcyjnych zajęciach sportowo-rekreacyjnych. 4. Wykazuje braki w zakresie wychowania społecznego (brak koleżeńskości. ambicji, zdyscyplinowania) oraz w zakresie dbałości o zdrowie (higiena osobista, wygląd zewnętrzny itd.). 5. Wykazuje braki w znajomości przepisów sportowych w zakresie dyscyplin sportowych uprawianych w szkole. Ocena dopuszczająca Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który: 1. Ledwie spełnia wymagania sprawnościowe lub jest bliski spełniania tych wymagań. 2. Opuszcza zajęcia wychowania fizycznego i w ciągu semestru zdarza się mu mieć godziny nieusprawiedliwione. 3. Nie jest pilny w czasie zajęć. 4. Nie bierze udziału w pozalekcyjnych, pozaszkolnych zajęciach sportowo-rekreacyjnych. 5. Wykazuje duże braki w zakresie wychowania społecznego (brak koleżeńskości, ambicji, zdyscyplinowania) oraz w zakresie dbałości o zdrowie (higiena osobista, wygląd zewnętrzny itd.). 6. Wykazuje duże braki w znajomości przepisów sportowych w zakresie dyscyplin sportowych uprawianych w szkole. Ocena niedostateczna Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który: 1. Nie spełnia wymagań sprawnościowych i jest daleki od ich spełniania. 2. Samowolnie i notorycznie puszcza zajęcia wychowania fizycznego 3. Nie jest pilny. 4. Nie bierze udziału w pozalekcyjnych, pozaszkolnych zajęciach sportowo-rekreacyjnych. 5. Wykazuje znaczne braki w zakresie wychowania społecznego (koleżeńskość, ambicja, zdyscyplinowanie) zdrowego (wygląd zewnętrzny, higiena osobista) 7. Wykazuje rażące braki w znajomości przepisów sportowych w zakresie dyscyplin sportowych uprawianych w szkole. Przedmiotowy system oceniania opracowali: mgr Śliwiński Michał mgr Tomasz Chyła mgr Grażyna Walczak mgr Dawid Baranowski Zgłoś błąd Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |