AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Monika Murawska-Ślęzak, 2019-06-18
Biała Piska

Zajęcia przedszkolne, Ćwiczenia

Rozwijanie sprawności rąk

- n +

ROZWIJANIE SPRAWNOŚCI RĄK
Sposobem na rozwijanie sprawności rąk u dzieci są systematycznie prowadzone ćwiczenia w trakcie zajęć terapeutycznych, a także w czasie zajęć w przedszkolach, w czasie zajęć gimnastycznych oraz w warunkach domowych, z wykorzystaniem dostępnych w domu przyborów i materiałów.
ĆWICZENIA WZMACNIAJĄCE NAPIĘCIE MIĘŚNIOWE:
• w czasie leżenia na brzuchu dziecko unosi głowę i ręce, aby popatrzeć przez wykonaną z papieru lornetkę,
• dziecko w leżeniu na plecach dostaje do rąk obręcz, udaje, że kieruje kierownicą w czasie trzymania obręczy w wyprostowanych rękach,
• w trakcie leżenia na brzuchu dziecko unosi ręce i głowę, udaje, że pływa.
ĆWICZENIA WZMACNIAJĄCE I STABILIZUJĄCE OBRĘCZ BARKOWĄ:
• „walki kogutów”- siłowanie się na obie ręce,
• „taczki”- dziecko chodzi na rękach, rodzic trzyma za nogi, początkowo za uda, a w miarę ćwiczeń zbliża się do kolan,
• czołganie się,
• rysowanie kół w powietrzu, oburącz, raz jedną, raz drugą ręką,
• rysowanie, malowanie na dużych powierzchniach (np. karton przypięty do ściany) w pozycji stojącej.
ĆWICZENIA DOSKONALĄCE RUCHY PRZEDRAMIENIA:
• wyklaskiwanie rytmów ze zmianą ustawienia przedramienia,
• gra w „łapki”,
• odbijanie jo-jo,
• zabawy ze sprężyną,
• zabawy wachlarzami, pacynkami wymagające zmiany ustawienia przedramienia – dłoń wewnętrzną stroną raz w górze, a raz w dole.
ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE PRACĘ NADGARSTKA:
• zakręcanie/ odkręcanie butelek, słoików,
• wycinanie,
• przekręcanie „żarówek”,
• gra na tamburynie,
• naśladowanie wycieraczek samochodowych,
• nakręcanie zabawek.
USPRAWNIANIE PALCÓW:
• zabawy paluszkowe znane z dzieciństwa (np. sroczka kaszkę warzyła, myszka mała...),
• zabawy z użyciem pacynek,
• zabawy w bierki, patyczki,
• nawlekanie korali,
• wydzieranie,
• lepienie, ugniatanie – wykorzystanie różnych mas (ciastolina, plastelina, masa solna... ).
ĆWICZENIA WYRABIAJĄCE PRAWIDŁOWY TRÓJPALCOWY CHWYT PISARSKI:
• wydzieranie małych skrawków papieru,
• zapinanie guzików,
• gra w bierki,
• przypinanie spinaczy do bielizny,
• zastosowanie trójkątnych nakładek w czasie pisania, rysowania.
ĆWICZENIA GRAFOMOTORYCZNE:
• układanie: patyczaki, mozaiki,
• rysowanie na dużych powierzchniach,
• rysowanie w lustrzanym odbiciu,
• rysowanie po śladzie,
• rysowanie linii, szlaczków, figur geometrycznych,
• kalkowanie, przerysowywanie rysunków.


Literatura:

J. Cieszyńska, M. Korendo, Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia, Kraków 2007

V. Maas, Uczenie się przez zmysły, Warszawa 1998
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.