Katalog

Elżbieta Kowalewska, 2019-06-18
Sochaczew

Zajęcia przedszkolne, Program nauczania

Program czytelniczy ,,Książka moim przyjacielem"

- n +

,,Książka moim przyjacielem”

Program edukacji czytelniczej dla dzieci trzy i pięcioletnich z Miejskiego Przedszkola Numer 7 im. Marii Montessori w Sochaczewie

Opracowała: Elżbieta Kowalewska
rok szkolny 2016/17

Wstęp
"Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła."
Wisława Szymborska
Tę prawdę znamy, ale coraz częściej, w codziennej gonitwie o niej zapominamy. I niestety, nie przekazujemy jej naszym dzieciom. W codziennym pośpiechu rodzice coraz rzadziej rozmawiają z dziećmi i mało im czytają. Kontakt z żywym słowem wyparła telewizja i internet, których narzędziem nie jest język lecz obraz. Efektem tego jest to, iż dzieci coraz gorzej znają język, w szkole nie rozumieją prostych poleceń i tekstów, mają problemy z prawidłową wymową. Coraz mniej również same czytają, ponieważ czytanie słów, których nie rozumieją jest czynnością trudną, nudną, znacznie mniej atrakcyjną od obrazów w telewizji. Na alarm biją nauczyciele i psychologowie, organizowane są różne akcje mające na celu uświadomienie, jak ważną rolę pełni w naszym życiu książka. Codzienne czytanie dziecku dla przyjemności zaspokaja wszystkie potrzeby emocjonalne dziecka, wspiera jego rozwój psychiczny, intelektualny i społeczny, jest najskuteczniejszą strategią wychowawczą a jednocześnie przynosi dziecku wielką radość i pozostawia niezapomniane wspomnienia, a także buduje więź z rodzicami.

CEL OGÓLNY I CELE SZCZEGÓŁOWE

GŁÓWNYM CELEM PROGRAMU JEST WSPIERANIE I ROZWÓJ CZYTELNICTWA WŚRÓD DZIECI A TYM SAMYM I DOROSŁYCH.

CELE SZCZEGÓŁOWE:
• Wprowadzenie dzieci w świat literatury.
• Budzenie zaciekawienia książką przez ciekawe zabawy literacko-teatralne, wycieczki oraz wyeksponowany i atrakcyjny kącik książek w sali przedszkolnej.
• Dalsze budowanie bogatego języka .
• Kształcenie nawyków czytelniczych, nabywanie nawyku dbania o książki i ich szanowania.
• Zapobieganie uzależnieniu od telewizji i komputerów.
• Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem.
• Rozwijanie i poszerzanie wiedzy o świecie , rozbudzanie ciekawości świata.
• Rozbudzanie wyobraźni.
• Ćwiczenie koncentracji i umiejętności słuchania.
• Wspólne przeżywanie z bohaterami książek emocjonujących przygód.
• Wzmacnianie poczucia własnej wartości dziecka.
• Budowanie i pogłębianie więzi między rodzicem i dzieckiem.
• Zaznajomienie dzieci z utworami znanych autorów książek dla dzieci, np. Jana Brzechwy, Juliana Tuwima, Wandy Chotomskiej, i twórczością bajkopisarzy.
• Zachęcenie nauczycieli i rodziców do głośnego i systematycznego czytania dzieciom.
• Przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych - uczenie myślenia i wartości moralnych.
• Uczenie nieagresywnych sposobów rozwiązywania problemów i konfliktów.
• Przygotowanie dzieci do późniejszego, samodzielnego wyboru książek;
• Nauka obcowania z literaturą w sposób samodzielny, refleksyjny i twórczy.

METODY, FORMY I ŚRODKI REALIZACJI PROGRAMU
• praca z tekstem literackim – głośne czytanie, inscenizowanie tekstu przez nauczyciela,
• posługiwanie się ilustracjami, pacynkami, kukiełkami itp.,
• tworzenie mini biblioteczki złożonej z książek wybranych autorów,
• interpretacja tekstów – recytacja, małe formy teatralne, piosenka,
• zajęcia biblioteczne,
• praca z książką jako źródłem literatury i wiedzy o świecie,
• przybliżanie dzieciom sylwetek polskich poetów,
• stosowanie różnorodnych technik plastycznych w celu ilustrowania poznanych tekstów,
• wykorzystanie poznanych tekstów literackich podczas organizowania imprez przedszkolnych
• włączanie rodziców do czynnego udziału w życiu placówki i w realizacji programu.



Metody pracy z dziećmi wspierają formy pracy:
praca z całą grupą,
praca zespołowa,
praca indywidualna.

Pomoce dydaktyczne: książki różnego rodzaju (encyklopedie, informatory, słowniki, popularno – naukowe), poradniki metodyczne, zbiory bajek, wierszy, opowiadań, płyty CD z nagraniem bajek czytanych przez sławne osoby, materiały plastyczne, itp.

HARMONOGRAM DZIAŁAŃ I ZADANIA
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ:
• Codzienne czytanie dzieciom w grupach;
• Współpraca z MBP w Sochaczewie;
• Współpraca z Rodzicami i środowiskiem lokalnym- organizowanie spotkań czytelniczych w przedszkolu, które mają na celu zaangażowanie rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola w akcję „Cała Polska czyta dzieciom” oraz zacieśnienie współpracy z przedszkolem ;
• Opieka nad książkami w Przedszkolu, organizacja - Grupowych Bibliotek - każdy może wypożyczyć książkę – w każdy piątek;
• Zastosowanie bajki terapeutycznej jako metody na wyciszenie, relaksację, odreagowanie napięcia;
• Organizacja konkursu dla rodziców z aktywnym udziałem dzieci – nt. „Moja książeczka” z własnym tekstem i ilustracjami. Umieszczanie książek w kąciku czytelniczym;
• Zbieranie prac z przeczytanych książek, zdjęć ze spotkań z czytającymi gośćmi lub spotkaniami popołudniowymi;
• Prezentowanie różnych utworów dziecięcych w formie słownej, plastycznej, muzycznej i ruchowej.
• Słuchanie bajek opowiadanych przez dzieci.
• Wyrażanie gestem i ruchem treści literatury. Zabawy przy piosenkach o tematyce bajkowej.
• Inscenizowanie utworów. Zabawy dramowe, w teatr.
• Wykonywanie prac plastycznych na temat literatury- wystawa prac w szatni przedszkola Wykonanie zakładek do książek.






ZADANIA:

LISTOPAD
• Stwarzanie sytuacji sprzyjających wyrabianiu zachowań i działań świadomego czytelnika:
• założenie w sali kącika książek - wspólne układanie książek wg. rodzaju,
• zapoznanie dzieci ze sposobem korzystania z czytelni w naszej sali
• wypożyczanie książek chętnym dzieciom ,
• pasowanie na czytelnika,
- poznawanie wybranych utworów dostosowanych do wieku dziecka,
- zaangażowanie rodziców i dziadków w czytanie utworów w przedszkolu,

GRUDZIEŃ
• Zapoznanie dzieci ze sposobem powstania książki oraz zawodami z nią związanymi:
• opowiadanie „Jak powstaje książka?” połączona z oglądaniem filmu edukacyjnego
• historyjka obrazkowa „Droga książki od autora do czytelnika”,
- wypożyczanie książek chętnym dzieciom ,
- zaangażowanie rodziców i dziadków w czytanie utworów w przedszkolu,
• Przybliżanie bohaterów popularnych bajek i baśni znanych autorów:
• głośne czytanie wybranych fragmentów książek,
• oglądanie ilustracji przedstawiających postaci słuchanych utworów,
• inscenizowanie ruchem bajek , opowiadań, baśni,
• tworzenie dialogów z wykorzystaniem pacynek i teatrzyku,
• Prezentowanie różnych utworów dziecięcych w formie słownej, plastycznej, muzycznej i ruchowej o tematyce związanej ze Świętami Bożego Narodzenia:
• recytowanie wierszy, śpiewanie piosenek, pastorałek i kolęd,
• wystawienie inscenizacji bożonarodzeniowej
• wykonanie prac plastycznych po wysłuchaniu utworów literackich, np. „Choineczka mała”, „Wyprawa Świętego Mikołaja”, „Opowieść Wigilijna”,
• zapoznanie dzieci ze zwyczajami bożonarodzeniowymi w Polsce i w krajach Unii Europejskiej na podstawie literatury (np. „Dziewczynka z zapałkami”),
• ozdabianie przez dzieci i rodziców pierników według książki kucharskiej,
• Spotkanie autorskie z Barbarą Szelągowską z cyklu ,,Szanujmy ksiązki”.






STYCZEŃ
• Wykorzystywanie wybranych postaci z literatury jako wzorców postaw i wartości moralnych:
• obejrzenie bajki na podstawie utworu W. Osiejewej „Czarodziejskie słowo”- ukazanie dzieciom takich wartości, jak: dobro, mądrość i uprzejmość w stosunku do ludzi starszych,
• organizacja przedstawienia z okazji Dnia Babci i Dziadka,
• słuchanie bajki S. Szuchowej „Mateuszek na zaczarowanej wyspie” czytanej przez nauczycielkę, omówienie treści bajki, zachowania Mateuszka oraz w jaki sposób nauczył się używania słów: „proszę”, „dziękuję”, „przepraszam”, inscenizowanie treści opowiadania

LUTY
• Wykorzystanie literatury (bajek, baśni, wierszy) do zabaw relaksacyjnych:
• słuchanie bajek relaksacyjnych w celu eliminowania zmęczenia, napięć, czasem agresji,
• wykonanie ilustracji do fragmentów wysłuchanych bajek przy muzyce wyciszającej, składanie ich w całość, ze zwróceniem uwagi na wartość pracy zespołowej,
• Wyrabianie szacunku do książki, by mogła długo służyć a także umiejętności dzielenia się nią z innymi:
• naprawianie zniszczonych książek,
• zorganizowanie zbiórki książek dla potrzebujących dzieci ,
• wykonanie zakładki do książki,

MARZEC
• Poznanie pracy bibliotekarza oraz pomieszczeń bibliotecznych
• Zapoznanie z różnymi rodzajami książek: * popularnonaukowe, * dla dzieci (bajki i baśnie do kolorowania i do czytania),* dla dorosłych (powieści), * poradniki (książki kucharskie, porady medyczne itp.), * do słuchania (na płytach CD), * dla niewidomych, * w różnych językach.

KWIECIEŃ
• Przybliżanie autorów książek dla dzieci : Julian Tuwim, Jan Brzechwa, Dorota Gellner:
• słuchanie opowiadań, oglądanie zdjęć, pogadanki na temat autorów książek dla dzieci,
• Wykorzystywanie fragmentów utworów do ćwiczeń ortofonicznych: słuchanie utworów Juliana Tuwima „Lokomotywa” i „Ptasie radio”, powtarzanie fragmentów wiersza z wykorzystaniem zmiennej tonacji głosu, cicho, głośno, coraz ciszej, coraz głośniej, według własnej interpretacji itp.,


MAJ
• Przybliżanie autorów literatury europejskiej:
• słuchanie bajek H.Ch. Andersena, Braci Grimm, Ch. Perrault ze wskazywaniem na mapie Europy państw, z których pochodzą,
• udział rodziców i dzieci w konkursie przedszkolnym „ Moja książeczka” z własnym tekstem i ilustracjami,
• prezentacja własnych książeczek - wystawka ,
• Poznawanie baśni i legend związanych z powstaniem państwa polskiego, miejsca zamieszkania lub stolicy Polski:
• słuchanie legendy „Wars i Sawa” związanej z powstaniem stolicy Polski – Warszawy, słuchanie legendy „O Lechu, Czechu i Rusie” związanej z powstaniem państwa polskiego,
• wykonanie ilustracji do wysłuchanych legend ,

CZERWIEC
• Stwarzanie okazji do prezentacji umiejętności samodzielnego tworzenia i opowiadania książek przez dzieci posiadające tę umiejętność
• zaangażowanie rodziców i starszego rodzeństwa w czytanie utworów w przedszkolu,

1. PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECI – EWALUACJA

W/w program, w swoich założeniach ma sprzyjać osiąganiu następujących rezultatów:
- doskonaleniu umiejętności językowych;
- wzrostowi zrozumienia tekstów i poleceń;
- nauce myślenia;
- poprawie koncentracji, wydłużeniu przedziału uwagi;
- rozwijaniu pamięci i wyobraźni;
- poprawie poziomu wypowiedzi ustnych i pisemnych uczniów;
- wyciszeniu i większej gotowości do nauki;
- zwiększeniu zdolności uczniów do refleksji i krytycznego myślenia;
- rozwojowi inteligencji emocjonalnej;
- poprawie poczucia własnej wartości uczniów;
- powstawaniu więzi pomiędzy nauczycielem i uczniami;
- spadkowi ilości aspołecznych zachowań;
- wzrostowi zaangażowania rodziców w czytanie dzieciom w domu;
- wzrostowi czytelnictwa.
W ewaluacji wytyczonych działań na etapie kształcenia przedszkolnego, pomocami będą przede wszystkim rodzice, którzy we współpracy z nauczycielami będą wraz z dziećmi w domu kontynuować rozwój zainteresowania czytelnictwem. W ten sposób tworzone przez nauczyciela pewne modele zachowań przenoszone będą do życia codziennego.
Ewaluacja końcowa oparta będzie na uzyskaniu informacji zwrotnej od dzieci, rodziców i nauczycieli. Proponowane narzędzia badawcze to kwestionariusz rozmowy z dzieckiem, kwestionariusz ankiety dla rodziców i nauczycieli.






































ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK 1

ULOTKA – „Dlaczego warto czytać dzieciom?”
Codzienne głośne czytanie jest szczepionką przeciwko wielu niepożądanym wpływom i zagrożeniom dla umysłu i psychiki dziecka ze strony współczesnej cywilizacji. Czytelnictwo jest jednym z bardzo ważnych źródeł oddziaływania na osobowość dzieci, młodzieży i dorosłych. W szczególności sprzyja w poznaniu świata, rozszerzaniu kręgu doświadczeń, rozwijaniu uczuć wyższych, kształtowaniu systemów wartości i postaw moralno-społecznych i estetycznych oraz wypełnianiu wolnego czasu. Jest więc - mimo rozwoju audiowizualnych środków masowego przekazu, nigdy nie wysychającym źródłem uczenia się przez całe życie. Czytanie książek i czasopism służy w dobie postępu naukowo-technicznego, coraz szerzej celom praktycznym, ułatwiając ludziom ich życie codzienne i sprzyjając ciągłemu doskonaleniu kwalifikacji zawodowych. Z tych względów wdrażanie dzieci do czytania staje się ważnym zadaniem dla wszystkich.
Pierwszymi osobami czytającymi małemu dziecku są RODZICE. To oni powinni być świadomi, że ich dzieci prócz potrzeb materialnych mają również potrzeby psychiczne, które są ważniejsze od tych pierwszych. To rodzina zaspokaja te potrzeby w pierwszej kolejności. Jej właściwy klimat czyni bardzo skutecznym oddziaływanie pedagogiczne i wychowawcze. Jak wiemy osobowość człowieka zaczyna kształtować i rozwijać się od wczesnego dzieciństwa - podstawowe znaczenie w tym rozwoju ma wiek przedszkolny. Jest to okres, w którym dziecko doznaje pierwszych przeżyć emocjonalnych, dokonuje pierwszych obserwacji i gromadzi swoje spostrzeżenia, doświadczenia, zdobywa wzorce postępowania. Umysł dziecka jest tak chłonny, że powinno się starannie wybierać i dostarczać odpowiednie słowa, sytuacje i przeżycia. Pierwsze kontakty dziecka z książką rozpoczynają się już w okresie przedpiśmiennym i polegają na traktowaniu bajki jako zabawki, przedmiotu do manipulowania. W miarę dorastania
zdobywania estetycznych doświadczeń,, pojawia się i rośnie świadomość specyficznej funkcji słowa w literaturze. Dokonuje się to przez słuchanie jak dorośli mówią do dziecka, opowiadają mu różne historię, śpiewają piosenki i wreszcie czytają bajki. Sposób czytania, rozumienia i przeżywania wartości związanych z książką zaprezentowany przez osobę czytającą decyduje o jego przyszłych zainteresowaniach literaturą. Pojawiające się w utworach sposoby zachowania, pozytywne postawy wobec życia, właściwego stosunku do ludzi, utrwalają się w psychice dziecka, tworząc tym samym określone cechy jego osobowości, kształtują jego zachowanie, nawyki, przekonania, charakter, jak również pomagają dokonać wyboru.
W pracy przedszkola bardzo szeroko wykorzystywana jest literatura dziecięca zwłaszcza bajki, wiersze, opowiadania czy baśnie. Pomaga ona dotrzeć do dzieci i w przystępny dla nich sposób przybliżyć im wartości moralne, zrozumieć pewne zależności. Pomaga także nauczycielom urozmaicać zajęcia prowadzone z dziećmi. Wiersze, bajki, opowiadania są często podstawą do organizowania zajęć edukacyjnych, ponieważ sprzyjają rozwijaniu wyobraźni, stanowią inspirację do prac plastycznych, jak również zachęcają dzieci do odtwarzania ich treści w zabawach twórczych i ciekawych formach aktywności teatralnej. Słuchanie opowiadania nauczyciela, rozmowy o treści ilustracji książkowej, oglądanie inscenizacji teatralnej emocjonalnie angażuje dzieci i wyzwala w nich spontaniczne reakcje. Przedszkolak, chociaż nie zawsze rozumie treść, wsłuchuje się w brzmienie głosu nauczyciela, często utożsamia się z losami głównych bohaterów, a zainteresowanie dziecka tekstem literackim to krok w stronę wywołania potrzeby obcowania z literaturą. Jak pisze Początkowo książka w rękach dziecka jest tylko pewnego rodzaju zabawką - przedmiotem manipulacyjnej zabawy. Dziecko stopniowo zaczyna interesować się obrazkami, ale to zainteresowanie jest zmienne i krótkotrwałe. Dopiero nauczyciel lub rodzic mogą zainteresować dziecko treścią książki, w sugestywny sposób przekazać treść, odwołując się do uczuć i wyobraźni dziecka. W ten sposób obok zabawki, umiejętnie dobrana na miarę najmłodszych przedszkolnych czytelników, książka zaczyna zajmować coraz więcej miejsca w życiu małego dziecka. Stosowana w atrakcyjny sposób, gdy obraz i słowa tekstu łącza się z działaniem stają się odtąd nieodłącznym towarzyszem zabaw i zajęć. Należy jednak pamiętać, że dziecko samo nie upomni się o książkę. Nie jest to bowiem tak naturalna potrzeba jak
zabawa. Od nas więc zależy, czy wprowadzimy dziecko w ten specyficzny świat wartości, które warto przejąć, czy nauczymy je odróżniać dobro od zła, podając literackie wzory postępowania. Czytanie jest dziś ważniejsze niż było kiedykolwiek w przeszłości. Świat jest coraz bardziej skomplikowany, lawinowo przyrasta ilość informacji, podawanej przez radio czy telewizję. Żyjemy w cywilizacji telewizyjnej, w której wychowują się nasze dzieci. Badania naukowe wykazują szkodliwość nadmiernego oglądania przez nie telewizji .Telewizja nie rozwija u dzieci myślenia i skraca ich przedział uwagi, wiele programów wywołuje lęki i niepokój oraz znieczula na agresję. Dlatego też powinniśmy codziennie dzieciom czytać np. bajki.
Bajka kształci i wyrabia u małego odbiorcy smak estetyczny, pobudza i wzbogaca jego wyobraźnię. Reasumując - głośne czytanie bajek dziecku:

• Zapewnia emocjonalny rozwój dziecka
• Uczy wartości moralnych
• Poszerza wiedzę ogólną, rozbudza zainteresowania
• Buduje mocną więź między dorosłym i dzieckiem
• Rozwija wrażliwość i empatię
• Uczy myślenia, poprawia koncentrację
• Zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputera
• Kształtuje na całe życie nawyk czytania i zdobywania wiedzy .

Od każdego kontaktu z bajką prowadzi droga pobudzająca działanie dziecka: do nauki tekstu na pamięć, odtwarzanie jego treści w zabawie lub podjęcie zawartej w tekście inspiracji do tańca, biegu, podskoków. Dzieci chętnie wcielają się w role księżniczek, chłopcy w rolę rycerzy, Batmanów bądź innych, znanych bohaterów. Dzięki literaturze dziecięcej można dostarczyć małemu człowiekowi wiedzy o innych ludziach, jego przeżyciach, o faktach, o kulturze i obyczajach różnych narodów, o przyrodzie i pięknie krajobrazu.
Tekst literacki przedstawiany dzieciom przemawia do dzieci językiem emocjonalnym pobudzającym procesy uczuciowe i wywołującym bogate wyobrażenia, zmusza także do refleksji i ustosunkowania się do przedstawionych wydarzeń i postaci. Dokonując oceny postępowania postaci, występujących w bajkach dziecko zdobywa umiejętność samooceny, uczy rozróżniać prawdę od fałszu, dobra od zła, wyzbywa się egoizmu, uwrażliwia na cierpienia innych, a sytuacje komiczne wywołają śmiech i radość. Wspólna głośne czytanie bajek wpływa nie tylko na rozwój emocjonalny dziecka, ale także sprzyja: rozwijaniu komunikacji językowej dziecka, wzbogacaniu słownictwa, poprawności gramatycznej i stylistycznej wypowiedzi, kształceniu mowy ekspresyjnej.
My jako dorośli musimy pamiętać, że czytanie powinno się kojarzyć dziecku z radością, a nigdy z przymusem, stresem, nudą lub karą. Wybierajmy do czytania tylko te bajki, które:

• Mają sens i są dla dziecka ciekawe
• Są napisane lub przetłumaczone poprawną polszczyzną
• Są dostosowane do wrażliwości dziecka- nie wzbudzają niepokojów i lęków
• Promują pozytywne, godne do naśladowania wzorce zachowań
• Uczą szacunku wobec ludzi, innych istot, prawa
• Budują pozytywny stosunek do świata i wiarę w siebie .









ZAŁĄCZNIK 2 - ANKIETA

ANKIETA DLA RODZICÓW
Proszę zakreślić tylko jedna odpowiedź.
1. Czy Pana/i zdaniem literatura dziecięca ma wychowawczy wpływ na rozwój dziecka?

Ο tak
Ο nie
Ο tylko niektóre utwory literackie (proszę wymienić jakie)……………………………………
2. Jaka literatura Pana/Pani zdaniem najmocniej wpływa na wychowawczy rozwój dziecka.?

Ο bajki
Ο opowiadania
Ο wiersze
Ο literatura obrazkowa
Ο inna (proszę wymienić jaka)……………………………………….
3. Coraz częściej w telewizji można obejrzeć filmy, które są ekranizacją bajek i powieści dla dzieci. Jak Pan/i sądzi, czy obejrzenie takiego filmu może zastąpić przeczytanie dziecku książki?

Ο zdecydowanie tak
Ο raczej tak
Ο raczej nie
Ο zdecydowanie nie
Ο nie wiem
4. Czy czyta Pan/i dziecku?

Ο tak
Ο nie
5. Jak często czyta Pan/i swojemu dziecku?
Ο codziennie
Ο kilka razy w tygodniu
Ο raz na tydzień
Ο kilka razy w miesiącu
6. Jaki czas przeznacza Pan/i na czytanie dziecku książek? Ο do 30 minut

Ο ok. godzinę
Ο ok. 1,5 godziny i więcej
7. Ile książek przeczytał Pan/i dziecku w ciągu ostatniego miesiąca?

Ο 0 książek
Ο około 1-5 książek
Ο około 6-10 książek
Ο około 11 i więcej
8. Czy dziecko lubi taką formę wykorzystania czasu?

Ο tak
Ο nie
Ο rzadko
9. Czy Pana/i rodzice czytali Panu/i w dzieciństwie?

Ο tak często
Ο tak, ale rzadko
Ο nie
Ο nie pamiętam
10. Czy Pan/i sam/a czyta książki? Jeśli tak to ile książek czyta Pan/i w ciągu jednego miesiąca?

Ο 0 książek
Ο około 1-3książek
Ο 3 książki i więcej
11. Czy czyta Pan/i dziecku bajki terapeutyczne?

Ο tak
Ο nie
12. Jeśli tak to jakich problemów one dotyczą?

Ο problemów z zasypianiem
Ο lęku przed ciemnością
Ο traumatycznego wydarzenia w życiu dziecka
Ο innych (proszę wymienić jakich)
13. Czy uważa Pan/i że bajki terapeutyczne, pomagają dziecku radzić sobie z problemami i lękami różnego pochodzenia?

Ο tak
Ο nie
14. Czy na podstawie obserwacji własnego dziecka, uważa Pan/i, że bajki terapeutyczne pomagają w rozwoju dzieci?

Ο tak
Ο nie
15. Co decyduje o wyborze książki podczas jej zakupu?

Ο ładna okładka
Ο kolorowe ilustracje
Ο treść książki
16. Jakie książki chce dziecko aby Pan/i czytał/a mu najczęściej?

Ο w których jest dużo kolorowych ilustracji
Ο które mają wesołe zakończenie
Ο każdą książkę, którą możesz wziąć do ręki.

17. Co robi dziecko podczas czytania książki?
Ο ogląda kolorowe ilustracje
Ο słucha i od czasu do czasu ogląda ilustrację
Ο słucha treści nie interesując się ilustracjami w książkach


18. Czy uważa Pan/i, że ilustracja w książkach dla dzieci odgrywa dużą rolę w przekazywaniu treści utworu?

Ο zdecydowanie tak
Ο raczej tak
Ο raczej nie
Ο zdecydowanie nie
Ο nie wiem
Dziękujemy!
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.