Katalog

Aneta Mirosław, 2019-05-15
Stróża-Kolonia

Matematyka, Scenariusze

Scenariusz lekcji matematyki realizowanej podczas projektu Erasmus+ „ECOLOGICAL MEANS LOGICAL” (lekcja prowadzona w języku angielskim)

- n +

Aneta Mirosław, 10-05-2019
Stróża-Kolonia
Matematyka

Scenariusz lekcji matematyki realizowanej podczas projektu Erasmus+ „ECOLOGICAL MEANS LOGICAL” (lekcja prowadzona w języku angielskim)
Temat: Obliczenia w EKOmatematyce.
CELE LEKCJI:
Uczeń doskonali umiejętność tworzenia wykresów słupkowych,
Uczeń rozwija sprawność dokonywania obliczeń arytmetycznych
Uczeń porządkuje liczby z zakresu liczb wymiernych
METODY:
Podające- Objaśnienie
Problemowe – gra dydaktyczna
Programowe- z użyciem komputera
Praktyczne- ćwiczenia przedmiotowe, pokaz
FORMY PRACY:
Indywidualna
grupowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Karki z literami A, B, C, D oraz liczbami (do zadania 3)
Żetony
Komputer i projektor
Kartki papieru A3
Przybory kreślarskie (linijki, ołówki, kolorowe pisaki)
PRZEBIEG ZAJĘĆ
Podczas wejścia do sali uczniowie losują karteczki z numerem grupy do której należą. Każda grupa składa się z jednego ucznia z poszczególnych krajów (grupy są trzy osobowe).
Uczniowie zajmują miejsca, a nauczyciel wita wszystkich uczestników zajęć.
Prowadzący przedstawia temat zajęć i ich cel oraz określa zasady oceniania (NaCoBeZu)
Następnie prowadzący zapowiada i objaśnia pierwsze zadanie, polegające na wykonaniu wykresu słupkowego do danych zawartych w tabeli. Wykres powinien zawierać tytuł i legendę (20 minut).

Zadanie 1 (polecenie)
Narysuj wykres słupkowy do danych zawartych w poniższej tabeli. Wykres powinien zawierać tytuł i legendę.
Tab. Struktura produkcji energii elektrycznej z odnawialnych nośników energii w Polsce
l.p. Rodzaj energii Wartość %
1 Biopaliwa stałe 39,8
2 Energia słoneczna 0,3
3 Energia wody 8,1
4 Energia wiatru 47,9
5 Biogaz 4,0
Po wykonaniu zadania następuje prezentacja prac (chętnych zespołów).
Zadanie drugie –Milionerzy (gra multimedialna w portalu learningapps:)
https://learningapps.org/display?v=p92mpvj2n18
Po wyświetleniu i odczytaniu pytania uczniowie w grupach ustalają właściwa odpowiedź, a wskazują ja poprzez podniesienie odpowiedniej karteczki z literą A, B, C, D (adekwatną do odpowiedzi). Za każdą poprawną odpowiedź grupa otrzymuje żeton, a niepoprawną nie otrzymuje żetonu. Po czterech pytaniach grupy po krótkiej naradzie obstawiają ilość żetonów w pytaniu 5. Jeśli odpowiedzą poprawnie na to pytanie otrzymują podwojoną ilość żetonów którymi zadysponowali przed pytaniem. Jeśli udzielają niewłaściwej odpowiedzi tracą obstawione żetony. Jeśli jest kilka drużyn o tej samej ilości żetonów rozgrywana jest wśród nich dogrywka w ostatnim pytaniu, w przeciwnym razie do ostatniego pytania wchodzą 3 grupy z największą ilością żetonów. Wygrywa ten zespół, który jako pierwszy udzieli właściwej odpowiedzi. Zwycięzcy otrzymują pamiątkowe dyplomy.

Zadanie 2 (polecenie)
Zapoznajcie się z pytaniem i wspólnie ustalcie odpowiedź A, B, C, D. Lider zespołu podnosi karteczkę z adekwatną odpowiedzią. Za poprawną odpowiedź wasza grupa otrzyma żeton, a niewłaściwą nie otrzymacie żetonu.
Przed pytaniem 5 obstaw ilość żetonów którymi grasz w pytaniu 5. Jeśli Wasz grupa odpowie poprawnie na to pytanie otrzymujecie podwojoną ilość żetonów którymi zadysponowaliście. Jeśli udzielicie niewłaściwej odpowiedzi tracicie obstawione żetony.
Po pytaniu 5 podliczcie swoje żetony.
Do pytania 6 dopuszczone są zespoły o jednakowej, najwyższej ilości żetonów lub 3 najlepsze zespoły.
Pytanie 6- spośród najlepszych zespołów wygrywa ten, który jako pierwszy udzieli właściwej odpowiedzi.
Zadania do Milionerów:
Biebrzański Park Narodowy – największy park narodowy w Polsce, ma powierzchnię 59,2 tysiąca hektarów. Ile to km2?
a)5920000km2 b) 592 km2 c)5,92 km2 d)5920km2

Lasy zajmują około powierzchni Polski, z czego to lasy sosnowe. Powierzchnia Polski wynosi około 312 000 km2. Jaką część Polski pokrywają lasy sosnowe? Ile to km2 ?

a)78 000km2 b) 208 000 km2 c)5 200 km2 d) 52 000 km2

Jeżeli 10 pająków zjada 10 much w ciągu 20 sekund to w ciągu jakiego czasu 100 pająków zje 100 much?
a)20 sekund b) 200 sekund ) 2 godzin d) 100 minut

Który rodzaj energii odnawialnej występuje najczęściej w Polsce?
a)energia słoneczna b) energia wiatrowa c) energia geotermalna d) energia wodna

Przeciętny człowiek powinien wypijać 1,5 litra wody na dzień (1 butelka plastikowa). Ile butelek rocznie wyrzuci czteroosobowa rodzina?
a)1440 b) 146 c) 48 d) 1460

Każdy samochód w okresie jego eksploatacji wyrzuca do atmosfery 3 razy więcej zanieczyszczeń niż sam waży. Ile zanieczyszczeń wyrzuca samochód ważący 1500kg?
a)3 tony b) 1,5 tony c) 4,5 tony d) 4500
Po zakończeniu zadania następuje podliczenie zdobytych punktów. Uczniowie którzy zdobyli miejsca od I-III otrzymuję pamiątkowe dyplomy.
Zadanie trzecie-Hasło
Każda z grup otrzymuje kartkę z inną liczbą oraz fragmentem hasła przewodniego projektu (ECOLOGICAL MEANS LOGICAL) Prowadzący wyświetla liczby na tablicy oraz uczniowie mają je przed sobą. Zadaniem grup jest ustawienie tych liczb w kolejności od najmniejsze do największej. Przedstawiciele grupy ustawiają się we wskazanym przez prowadzącego miejscu w tej kolejności sprawdzając poprawność hasła.

Zadanie 3 (polecenie)
Ustaw liczby w kolejności od najmniejszej do największej, a następnie liderzy grup ustawiają się w takiej kolejności we wskazanym przez prowadzącego miejscu.
-4; -2 1/3; 0,3; 1/2; 2; -2,5; 0; -1/3;〖 (-5)〗^2; 1,07; 2; 1,7

Zadanie 3 podsumowuje pracę na lekcji.
Prowadzący podsumowuję pracę na zajęciach oraz dziękuje za pracę na lekcji.
Opracowała:
Aneta Mirosław
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.