![]() |
![]() |
Katalog Małgorzata Czajka, 2019-05-15 Nowa Wola Zajęcia zintegrowane, Program nauczania Program zajęć wyrównawczychPROGRAM ZAJĘĆ WYRÓWNAWCZYCH I KOREKCYJNO – KOMPENSACYJNYCH DLA UCZNIÓW KLAS I-III Szkoła Podstawowa im. Jana Kochanowskiego w Nowej Woli Opracowanie: mgr Małgorzata Czajka nauczyciel dyplomowany edukacji wczesnoszkolnej Nowa Wola 2018 WSTĘP Program powstał w celu wyrównania szans edukacyjnych dzieci z brakami w wiadomościach i umiejętnościach szkolnych z zakresu edukacji polonistycznej i matematycznej dla uczniów klas I-III. Pierwsze szkolne kłopoty uczniów wynikają bardzo często z trudności w czytaniu, pisaniu oraz liczeniu. Aby je przezwyciężyć najpierw trzeba poznać przyczyny i znaleźć środki zaradcze. Program powstał po przeprowadzonej wstępnej diagnozie pedagogicznej wiadomości i umiejętności uczniów przeprowadzonej we wrześniu. Celowość realizacji programu wynika także z diagnozy potrzeb opartych na obserwacji uczniów podczas pracy na lekcji, a także z opinii z poradni psychologiczno – pedagogicznej. CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU W ramach przezwyciężania trudności edukacyjnych zajęcia będą realizowane poprzez dwie podstawowe formy, tj.: - pracę korekcyjno – kompensacyjną, której celem będzie eliminacja zaburzeń rozwojowych ujawnionych u uczniów. Zaburzenia te są bezpośrednią przyczyną występowania trudności. - pracę wyrównawczą, która ma zlikwidować luki w wiadomościach i umiejętnościach ucznia. Na zajęcia przewidziano jedną godzinę tygodniowo. Nauczyciel ustalił terminy spotkań, przedstawił rodzicom cele i sposoby realizacji programu. Zgromadził potrzebne materiały, pomoce dydaktyczne, założył dziennik zajęć. Ponadto opracował zadania także do ćwiczeń w domu. Program zajęć wyrównawczych i korekcyjno – kompensacyjnych dla dzieci z klas I-III z trudnościami edukacyjnymi w zakresie aktywności polonistycznej i matematycznej, jest zgodny z treściami "Podstawy programowej". Powstał w celu wyrównania szans edukacyjnych dzieci z brakami w wiadomościach i umiejętnościach szkolnych. CELE PROGRAMU Cel główny: Wyrównanie istniejących braków w wiadomościach i umiejętnościach, przezwyciężanie trudności czy niepowodzeń szkolnych, powtarzanie, utrwalanie wiadomości, wdrażanie do posługiwania się zdobytymi umiejętnościami. Cele szczegółowe: - zapobieganie powstawaniu zaburzeń emocjonalnych. - ułatwienie dziecku umiejętności czytania, pisania i liczenia - rozwijanie spostrzegawczości, -usprawnianie koordynacji wzrokowej, rozwijanie percepcji słuchowej. - kształtowanie umiejętności porównywania, segregowania i samokontroli. - stworzenie atmosfery bezpieczeństwa i życzliwości. - wdrażanie do komunikatywnego prowadzenia rozmowy na różne tematy. - wzbogacanie, aktywizowanie i uściślanie słownictwa. - kształtowanie wrażliwości estetycznej przez kontakt a twórczością dla dzieci. - przygotowanie do odbioru dzieł sztuki teatralnej, filmowej, radiowej i telewizyjnej. - przygotowanie do samokształcenia i korzystania ze środków upowszechniania informacji. - budzenie miłości do języka ojczystego. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW Indywidualizacja - dobór środków i metod w zależności od potrzeb i możliwości uczniów (dla każdego inne) Zasada stopniowania trudności - przechodzenie od prostych zajęć do złożonych. Systematyczność: indywidualizacja i modyfikacja wymagań dostosowanych do możliwości dziecka, eksponowanie osiągnięć dziecka w innych dziedzinach działalności. Metody i techniki aktywizujące: - słowna - oglądowa - zadań stawianych do wykonania - doświadczeń - problemowa. - burza mózgów - praca z podręcznika - zabawa na hasło - puzzle - inscenizacje - gry dramowe - gry dydaktyczne z samokontroli · Środki dydaktyczne - teksty literackie - karty pracy - historyjki obrazkowe - ilustracje - rozsypanki - plansze z pisownia trudnych wyrazów - figury geometryczne - geoplany - zegary - waga - klocki matematyczne - domino. TREŚCI PROGRAMOWE Aktywność polonistyczna Ćwiczenie w czytaniu i opracowywaniu tekstów: - ćwiczenie percepcji wzrokowej, - ćwiczenie percepcji słuchowej, - ćwiczenie percepcji słuchowo-wzrokowej, - nauka czytania sylab, łączenia sylab w wyrazy, wyrazów, zdań i tekstów, - doskonalenie techniki głośnego, poprawnego i wyrazistego czytania, - wdrażanie do cichego czytania ze zrozumieniem, - ustalenie kolejności zdarzeń w opowiadaniu, - wyszukiwanie najważniejszych fragmentów, - cechy bohaterów tekstów, - ocena postaci, - bohaterowie główni i drugoplanowi, - miejsce akcji czytanek, Ćwiczenia w mówieniu i pisaniu: -ćwiczenia manualno- graficzne, - wypowiedzi uczniów na tematy bliskie dzieciom, - opowiadanie ulubionych bajek, baśni, - opowiadanie treści tekstów i ilustracji, - wypowiadanie się całymi zdaniami, - bogacenie słowniczka uczniów, - przedstawianie różnych sytuacji w inscenizacjach i grach dramowych, - formułowanie pytań do tekstu, - nadawanie tytułów obrazkom i fragmentom tekstów, - omawianie treści obrazków, - ćwiczenia sprawności manualnej, - ćwiczenia przygotowujące do nauki pisania, - nauka pisania liter, sylab, mieszczenia się w liniaturze, - prawidłowe odtwarzanie i przepisywanie tekstu literami pisanymi, - ćwiczenia w kształtnym pisaniu, - stosowanie wielkiej litery, - prawidłowe układanie i pisanie zdań z rozsypanek sylabowych, wyrazów i zdaniowych, - pisanie odpowiedzi na pytania, - pisanie zdań na temat przedmiotów i obrazów, - opisywanie przedmiotów, porównywanie, - tworzenie i próby pisania swobodnych tekstów, - pisanie zaproszenia, listu, życzeń, - przyspieszenie tempa pisania, - pisanie w zeszycie w szerokie linie. Ćwiczenie gramatyczno-ortograficzne z elementami wiedzy o języku. - podział wyrazów na mówione głoski, pisane litery, - wyróżnianie samogłosek i spółgłosek, - sylaba, dwuznaki, spółgłoski miękkie-rozpoznawanie i stosowanie, - rodzaje zdań, wielka litera na początku zdania, kropka, pytajnik, wykrzyknik na końcu zdania, - rozpoznawanie poznanych części mowy, wyszukiwanie ich w tekście, - stosowanie wielkiej litery, - pisownia wyrazów z "ó" i "rz" wymiennym, - pisownia wyrazów z "ó" i "rz" niewymiennym, - pisownia wyrazów z "rz" po spółgłoskach, - pisownia wyrazów z " ż" wymiennym i niewymiennym. - pisanie wyrazów z " h", - kolejność alfabetyczna wyrazów, - liczba pojedyncza i mnoga, - czasy czasowników, - nauka korzystania ze słownika ortograficznego; Aktywność matematyczna: ·Rozwijanie zdolności poznawczych i logicznego myślenia. ·Doskonalenie umiejętności wykonywania czterech działań z użyciem różnych strategii. ·Wdrażanie do rozwiązywania prostych zadań tekstowych. ·Rozróżnianie podstawowych figur geometrycznych. - porównywanie przedmiotów pod względem wyróżnionej cechy, porządkowanie przedmiotów, - porównywanie liczebności zbiorów, - liczenie przedmiotów, - zapisywanie liczb za pomocą cyfr: jednocyfrowych, dwucyfrowych, trzycyfrowych, czterocyfrowych, prawidłowe odczytywanie, - porównywanie liczb, - dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, - dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 bez i z przekroczeniem progu dziesiątkowego, - dodawanie i odejmowanie w zakresie 100 bez i z przekroczeniem progu dziesiątkowego na konkretach i w pamięci, - rozszerzenie zakresu liczbowego do 1000, - dodawanie i odejmowanie typu 100 + 200, 250 + 30, 800 – 400, 950 – 30 , - rozwiązywanie prostych zadań tekstowych na dodawanie i odejmowanie, - układanie treści zadań do ilustracji, - mnożenie i dzielenie w zakresie 30, - ćwiczenia w mnożeniu i dzieleniu liczb w zakresie 100 na konkretach, zastępowanie mnożenia dodawanie jednakowych składników. - umiejętne i szybkie korzystanie z liczydła. - algorytmy dodawania, odejmowania, sposobem pisemnym, - pisanie dat,, - algorytmy mnożenia i dzielenia sposobem pisemnym przez liczbę jednocyfrową wykonywane pomocą nauczyciela. ZADANIA NAUCZYCIELA - rozpoznanie u uczniów trudności w nauce. - pełnienie roli przewodnika, osoby wspierającej działania uczniów. - dążenie do osłabienia u dziecka poczucia mniejszej wartości przez podkreślenie jego zalet pozwalających na uzyskanie sukcesu. - stosowanie pochwały nawet za najmniejszy sukces, szczególnie w przypadku bezradności w trudnych sytuacjach. OCENA OSIAGNIĘĆ UCZNIÓW Ocenianie uczniów ma charakter opisowy i jest ujęty w całorocznej ocenie opisowej. Nauczyciel: - obserwuje postępy dziecka na prowadzonych zajęciach, - obserwuje zaangażowanie i wkład pracy uczniów w wykonanie zadania, - poznaje zainteresowania dzieci, - ocenia wyniki postępów w formie pochwał, - dostosowuje wymagania do możliwości dziecka. - wprowadza atrakcyjne formy i metody pracy. - wzmacnia wiarę we własne siły. - uwzględnienia w pracy polecenia wykazane w opinii poradni psych. – pedag. - stwarza atmosferę bezpieczeństwa, wzajemnej akceptacji i życzliwości. Przewidywane osiągnięcia uczniów: Aktywność polonistyczna Uczeń: -przeprowadza analizę i syntezę słuchową wyrazów, - czyta coraz ładniej i płynniej, - rozumie potrzebę doskonalenia techniki czytania, - czyta ze zrozumieniem krótki tekst, - potrafi wyodrębnić najważniejsze zdarzenia w tekście, - wyodrębnia miejsce akcji oraz bohaterów. - wypowiada się krótkimi i prostymi zdaniami na różne tematy, - potrafi opowiedzieć z pomocą nauczyciela bajkę, - chętnie bierze udział w inscenizacjach, - potrafi formułować pytania i na nie odpowiadać, - opowiada treść obrazków, - zna wszystkie litery i prawidłowo łączy je, - prawidłowo pisze w liniaturze, - stosuje poznane zasady ortograficzne podczas pisania, - rozumie potrzebę korzystania ze słowniczka ortograficznego, - stara się pisać starannie i bez błędów, - opisuje przedmioty przy pomocy pomocniczych pytań, - potrafi napisać krótki swobodny tekst, - zna zasady pisania listu, zaproszenia , życzeń, - stara się przyspieszyć tempo pracy, - umie podzielić wyrazy na głoski, litery, sylaby, - wyodrębnia samogłoski, dwuznaki, spółgłoski miękkie, - zna zasady pisania różnych rodzajów zdań, - rozpoznaje poznane części mowy, - zna alfabet, - umie porządkować wyrazy w kolejności alfabetycznej, - rozpoznaje czasy czasownika, - wyodrębnia liczbę pojedynczą i mnogą rzeczowników , czasowników, Aktywność matematyczna: - porównuje przedmioty pod względem wyróżnionej cechy, - zna figury geometryczne, - liczy przedmioty, - zapisuje za pomocą cyfr liczby jednocyfrowe, dwucyfrowe, trzycyfrowe, czterocyfrowe, - odczytuje zapisane liczby - w pamięci dodaje i odejmuje w zakresie 10, - umie dodawać i odejmować w zakresie 100 w pamięci lub na konkretach , - zna sposoby ułatwiające dodawanie i odejmowanie w zakresie 100, - potrafi dodawać i odejmować w zakresie 1000 - zad. typu 200+300, 900-100, - stara się samodzielnie rozwiązać proste zadanie tekstowe, - mnoży i dzieli w zakresie 100 w pamięci, na konkretach i za pomocą dodawania do siebie tych samych składników, - rozumie potrzebę pamięciowego uczenia się tabliczki mnożenia, - rozumie i stosuje algorytmy dodawania, odejmowania sposobem pisemnym, - rozumie i stosuje algorytmy mnożenia i dzielenia sposobem pisemnym przez liczbę jednocyfrową - dokonuje mierzenia czasu i obliczeń kalendarzowych, - dokonuje obliczeń pieniężnych, - odczytuje temperaturę EWALUACJA PROGRAMU W wyniku przeprowadzonej ewaluacji nauczyciel dowiaduje się, czy założone cele i zadania zostały osiągnięte oraz w jakim stopniu uczniowie opanowali wymagane umiejętności . Otrzymuje informacje niezbędne do oceny wartości merytorycznej i metodycznej programu oraz wskazówki do jego modyfikacji. Ewaluację zaleca się przeprowadzić poprzez: - ankiety - test sprawdzający opanowanie podst. wiadomości i umiejętności dla uczniów z trudnościami w nauce. - karty oceny atrakcyjności zajęć. Opracowany przeze mnie program ma charakter otwarty, tj. w trakcie pracy może ulegać modyfikacjom zgodnie z potrzebami uczniów i pojawiającymi się zaleceniami z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |