Katalog Katarzyna Donderowicz, 2019-05-15 Ślesin Język angielski, Różne Innowacja pedagogiczna - Mój album pracyZespół Szkolno – Przedszkolny w Ślesinie INNOWACJA PEDAGOGICZNA metodyczna Katarzyna Donderowicz Mój album pracy MÓJ ALBUM PRACY Nazwa szkoły: Zespół Szkolno – Przedszkolny w Ślesinie Autor: Katarzyna Donderowicz Temat: Mój album pracy Przedmiot: zajęcia rewalidacyjne Rodzaj innowacji: metodyczna Data wprowadzenia: 01.02.2019r. Data zakończenia: 31.05.2019r. Zakres innowacji: Adresatem innowacji jest uczeń klasy VI, chłopiec z orzeczeniem o niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim. Czas realizacji obejmuje 4 miesiące II półrocza roku szkolnego 2018/19. Innowacja będzie realizowana w ramach zajęć rewalidacyjnych, które odbywają się dwa razy w tygodniu. Niniejsza innowacja ma na celu zachęcenie ucznia do świadomego udziału w procesie nauczania oraz stworzenie narzędzia pomocnego w procesie przyswajania wiedzy, powtarzania i utrwalania. Pomoże to uczniowi w podniesieniu wiary w swoje możliwości, da poczucie samodzielności i umożliwi podejmowanie decyzji związanych z nauką. Zajęcia obejmują obszary, w których uczeń potrzebuje największego wsparcia. Doskonalone są więc m.in.: techniki szkolne, analiza i synteza wzrokowa i słuchowa, tematyka związana z relacjami społecznymi, nazywanie emocji itd. Poruszane zagadnienia dotyczą różnych dziedzin, m.in.: język polski, matematyka, języka angielski, historia, geografia, biologia. Motywacja wprowadzenia innowacji: Innowacja „Mój album pracy” jest moją odpowiedzią na potrzebę wzmocnienia nawyku uczenia się u chłopca. Pracuję z chłopcem od września 2018 roku i obserwując go w I półroczu zauważyłam niezmienne negatywne nastawienie ucznia do szkoły i nauki. Stąd też pojawił się pomysł na niniejszą innowację. Uczeń z niechęcią podchodzi do tradycyjnych metod nauczania i utrwalania materiału. Zdaje sobie sprawę ze swoich słabości i szybko traci motywację do pracy. Bardzo chętnie i sprawnie za to pracuje z wszelkimi rodzaju grami logicznymi, łamigłówkami, krzyżówkami, typami zadań, w których potrzebna jest jakaś aktywność inna niż czytanie dłuższych tekstów i zapisywanie zadań czy notatek. Lubi też układanki wszelkiego rodzaju, dopasowywanie elementów. Świetnie radzi sobie z zadaniami doskonalącymi spostrzegawczość. W związku z tym postanowiłam stworzyć z chłopcem jego własny album pracy, gdzie będzie mógł samodzielnie decydować jakie zagadnienia tam umieścić, z jakich dziedzin potrzebuje pomocy albo jakie dziedziny go szczególnie interesują. Nie będzie to tylko narzucony temat przez nauczyciela. Poczucie sprawczości i samodzielności utwierdzi go w przekonaniu, że ma wpływ na swoją naukę, a co za tym idzie – przyszłość. Opis innowacji: I. Wstęp Innowacja ma na celu uaktywnić i zachęcić ucznia do planowania i kontrolowania własnego procesu nauczania. Efektem końcowym będzie stworzony z pomocą nauczyciela album pracy, w którym można będzie wracać do poznanych już zagadnień, ale też rozszerzać go o nowe tematy, zadania itp. na kolejnych zajęciach, przez kolejne lata. Zalaminowane strony umożliwią korzystanie z albumu wielokrotnie, a ruchome elementy uatrakcyjnią pracę ucznia. II. Założenia ogólne 1. Innowacja skierowana jest do ucznia klasy VI - chłopca z orzeczeniem o niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim. Założenia innowacji realizowane będą podczas zajęć rewalidacyjnych, które odbywają się dwa razy w tygodniu. 2. Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach: - ciągłe wzmacnianie u ucznia wiary w swoje możliwości poprzez dobór odpowiednich materiałów, typów zadań i zagadnień, - uświadomienie uczniowi, że nauka to nie tylko karty pracy, - wspólne tworzenie narzędzia pomocnego w nauce, które zawierać będzie zagadnienia: • poznane lub utrwalane na zajęciach, • związane z obszarami potrzebującymi rozwijania lub doskonalenia (np. techniki szkolne, analiza i synteza wzrokowa i słuchowa, tematyka związana z relacjami społecznymi, nazywanie emocji itd.), • dotyczące konkretnych przedmiotów szkolnych (np. język polski, matematyka, języka angielski, historia, geografia, biologia), • z kręgu zainteresowań ucznia. III. Cele innowacji Cel główny: - zachęcenie ucznia do świadomego udziału w procesie nauczania, - stworzenie narzędzia pomocnego w procesie nauczania. Cele szczegółowe: - zmotywowanie ucznia do regularnej pracy nad sobą, - podniesienia u ucznia wiary w siebie i swoje możliwości, - nauczenie ucznia planowania i kontrolowania własnego procesu nauczania, utrwalania i powtarzania, - wskazanie uczniowi skutecznych sposobów służących powtarzaniu nabytej wiedzy, - pokazanie uczniowi, że nauka to nie tylko karty pracy, - stworzenie albumu pracy, w którym można będzie wracać do poznanych już zagadnień, ale też rozszerzać go o nowe tematy, zadania itp. na kolejnych zajęciach, przez kolejne lata. IV. Metody i formy Przebieg zajęć jest urozmaicony: - rozwiązywanie tradycyjnych kart pracy obejmujących zagadnienia z konkretnych przedmiotów takich jak: język polski, matematyka, języka angielski, historia, geografia, biologia, - praca z edukacyjnymi grami logicznymi, - rozwiązywanie łamigłówek, krzyżówek, - praca z materiałem obrazkowym, - praca z tekstem. Podczas pracy z materiałem obrazkowym czy tekstem pojawią się ćwiczenia typu: - segregowanie według podanych kategorii, - dopasowywanie elementów, - wysnuwanie wniosków, - opowiadanie wydarzeń, - odgadywanie emocji bohaterów, - układanie napisów/obrazków w odpowiedniej kolejności, - odpowiedzi na pytania: Co było prędzej? Co będzie dalej? Jako podsumowanie zajęć uczeń z pomocą nauczyciela będzie laminował wybrane materiały, a także przygotowywał ruchome elementy potrzebne do rozwiązywania zadań w albumie. W zależności od rodzaju zadania, polecenia będą mogły być one wielokrotnie używane. Zastosowanie pisaków suchościeralnych również pozwala na wielokrotne wykorzystanie albumu do różnorakich zadań opartych na jednym materiale. V. Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji) Uczeń: - nabiera wiary w swoje możliwości, zaczyna wierzyć, że może odnieść sukces dzięki regularnej pracy nad swoją wiedzą, - uczy się planowania, kontrolowania własnego toku nauki, - zauważa, że utrwalanie i powtarzanie nie musi kojarzyć się tylko kolejnymi trudnymi kartami pracy, - uczy się sam wybierać materiały do albumu pracy oraz poznaje sposoby organizacji tych materiałów, tak by służyły mu w przyszłości, - rozwinie poczucie estetyki tworząc album w taki sposób, aby był dla niego atrakcyjny. Nauczyciel: - zachęca ucznia do świadomego udziału w procesie nauczania, - uświadamia uczniowi, że ten ma możliwość osiągnięcia sukcesu, - wzmacnia w uczniu jego poczucie wartości, - podsuwa uczniowi kolejny sposób skutecznej nauki, - podpowiada, jak znaleźć odpowiednie materiały i jak przygotować własny album pracy, który będzie służył na bieżąco i w przyszłości. VI. Tematyka zajęć Zagadnienia poruszane na zajęciach rewalidacyjnych wynikają z zaleceń, które pojawiły się w orzeczeniu wydanym przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną. Tematyka zajęć zatem obejmuje obszary, w których uczeń potrzebuje największego wsparcia. Doskonalone są więc m.in.: techniki szkolne, analiza i synteza wzrokowa i słuchowa, tematyka związana z relacjami społecznymi, nazywanie emocji itd. Praca w tych obszarach łączy się nierozerwalnie z zagadnieniami wymienianych już przedmiotów szkolnych: język polski, matematyka, języka angielski, historia, geografia, biologia. Podczas pracy lub dla podsumowania zajęć opracowywane będą materiały, które znajdą się w albumie pracy ucznia. Będzie mógł on z nich korzystać również w domu, mogą być uzupełniane przez kolejne lata. W zależności od rodzaju zadania/polecenia będą mogły być one wielokrotnie używane w przyszłości. VII. Ewaluacja W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi rozmowę z rodzicami Mikołaja, a także indywidualne rozmowy z nauczycielami uczącymi chłopca. Szczegółowa analiza przeprowadzonych rozmów pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Pomoże to wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy z Mikołajem w przyszłym roku szkolnym w ramach zajęć rewalidacyjnych. Wnioski i rekomendacje zostaną opracowane w sprawozdaniu z realizacji innowacji oraz udostępnione dyrektorowi szkoły. VIII. Spodziewane efekty Wpływ na ucznia: - podniesienie u ucznia wiary w siebie i swoje możliwości, - wzbudzenie motywacji do planowania i kontrolowania własnego procesu nauczania, - podniesienie wyników nauczania, - wzmocnienie w uczniu poczucia sprawczości oraz samodzielności w procesie przyswajania wiedzy. Wpływ na pracę szkoły: - kształtowanie postawy ucznia, który wierzy w swoje możliwości pomimo ograniczeń niezależnych od niego, - budowanie pozytywnego wizerunku szkoły, która wychodzi naprzeciw potrzebom swoich uczniów i stara się indywidualizować pracę z nimi. IX. Podsumowanie Niniejsza innowacja ma na celu pomóc uczniowi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, sprawić, by nauka kojarzyła mu się z czymś atrakcyjnym, a także pokazać mu, że ma możliwość osiągnięcia sukcesu. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |