Katalog

Katarzyna Donderowicz, 2019-05-15
Ślesin

Język angielski, Różne

Innowacja pedagogiczna - Język angielski... to nie tylko karty pracy.

- n +

Załącznik do uchwały Rady Pedagogicznej Szkoły Podstawowej w Licheniu Starym



INNOWACJA PEDAGOGICZNA
metodyczna


Katarzyna Donderowicz


JĘZYK ANGIELSKI…
TO NIE TYLKO KARTY PRACY




JĘZYK ANGIELSKI…
TO NIE TYLKO KARTY PRACY

Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa im. mjr. Henryka Sucharskiego w Licheniu Starym
Autor: Katarzyna Donderowicz
Temat: Język angielski… to nie tylko karty pracy
Przedmiot: język angielski
Rodzaj innowacji: metodyczna
Data wprowadzenia: 01.10.2018r.
Data zakończenia: 31.05.2019r.


Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są chętni uczniowie klas IV-VI. Czas realizacji obejmuje rok szkolny 2018/19. Zajęcia innowacyjne odbywać się będą raz w tygodniu w ramach zajęć rozwijających zainteresowania uczniów.
Niniejsza innowacja ma na celu poszerzyć i udoskonalić znajomość języka angielskiego z wykorzystaniem filmów w tym języku. Ma ona zachęcić i zmotywować uczniów do korzystania z oryginalnych angielskich tekstów i filmów oraz postrzegania ich jako źródła nowego słownictwa czy konstrukcji gramatycznych.

Motywacja wprowadzenia innowacji:
Innowacja „Język angielski… to nie tylko karty pracy” jest moją odpowiedzią na potrzebę uczenia się języka obcego (zarówno słownictwa, jak i gramatyki) z oryginalnych lub dostosowanych materiałów (np. filmy, piosenki, fragmenty opowiadań, żarty). Utrwalanie konkretnych zagadnień w oderwanych od kontekstu materiałach np. uzupełnianiu zdań czasownikami w odpowiedniej formie często okazuje się mało skuteczne. Ćwiczenia takie często wykonywane są mechanicznie bez zastanowienia, co sprawia, że uczeń nie potrafi ich zastosować w konkretnej życiowej sytuacji.
Wieloletnie obserwacje uzmysłowiły mi, że uczniom brakuje czasami odniesienia między tym, co poznają na zajęciach języka angielskiego, a prawdziwymi sytuacjami, w których mogliby użyć nowych zagadnień. Dlatego też główną przyczyną opracowania innowacji z tego przedmiotu była potrzeba pokazania im, że uczą się języka obcego, żeby korzystać z niego jak najczęściej czerpiąc z tego przyjemność i satysfakcję. Chciałabym też przekonać ich, że język angielski nie musi kojarzyć się tylko z nieskończoną ilością zdań do uzupełnienia i kolumn słówek do nauczenia.
















Opis innowacji:

I. Wstęp
Innowacja ma na celu uaktywnić i zachęcić uczniów do korzystania z języka angielskiego jak najczęściej i nie kojarzyć go tylko z wydrukowanymi, powielanymi kartami pracy lub ćwiczeniami w zeszytach ćwiczeń często oderwanymi od naturalnych życiowych sytuacji. Nauka języka obcego z wykorzystaniem filmu czy piosenki wydaje się znacznie atrakcyjniejsza i bardziej naturalna dla ucznia niż wypełnianie kolejnych kart pracy. Należy pamiętać, że współcześni uczniowie to pokolenie, które ma szeroki dostęp do różnego rodzaju materiałów w języku angielskim. Zadaniem innowacji jest zatem także uświadomienie uczniom i zachęcenie ich do nauki języka właśnie poprzez słuchanie i oglądanie tych rozrywkowych materiałów.

II. Założenia ogólne
1. Innowacja skierowana jest do uczniów klas IV-VI.
2. Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:
- wykorzystanie filmów, piosenek w języku angielskim,
- aktywne przyswajanie słownictwa i zasad gramatycznych zawartych w wykorzystanych materiałach.

III. Cele innowacji
Cel główny:
- przekonanie uczniów o możliwości uczenia się języka obcego z ogólnie dostępnych materiałów filmowych i muzycznych,
- przyswajanie zagadnień z języka angielskiego z ogólnie dostępnych materiałów filmowych i muzycznych,

Cele szczegółowe:
- rozwijanie zainteresowania językiem angielskim,
- doskonalenie umiejętności pracy zespołowej,
- wyszukiwanie, wysłuchiwanie nowego słownictwa, nowych struktur gramatycznych w obejrzanych filmach, wysłuchanych piosenkach,
- wysnuwanie wniosków dotyczących obejrzanych sytuacji i przedstawianie ich reszcie grupy (z zastosowaniem konkretnych struktur gramatycznych),
- umiejętność znalezienia filmów, które mogą posłużyć poszerzeniu wiedzy leksykalnej lub gramatycznej,
- zachęcanie uczniów do samodzielnego przygotowania ćwiczeń do wybranych materiałów filmowych lub muzycznych.

IV. Metody i formy
Przebieg zajęć jest urozmaicony:
- projekcja krótkich filmów,
- słuchanie piosenek,
- praca z materiałem obrazkowym.
Po każdym materiale filmowym lub muzycznym następują zróżnicowane zadania:
- wysnuwanie wniosków,
- opowiadanie wydarzeń,
- układanie dialogów do filmów prezentowanych bez głosu,
- odgadywanie emocji bohaterów filmów czy teledysków prezentowanych bez głosu,
- układanie napisów/obrazków w odpowiedniej kolejności,
- odpowiedzi na pytania: Co było prędzej? Co będzie dalej?
Uczniowie pracują zarówno indywidualnie, w parach oraz w grupach.

V. Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)
Uczniowie:
- w naturalny sposób przyswajają środki leksykalne oraz konstrukcje gramatyczne zawarte w materiale filmowym lub muzycznym,
- wychwytują konkretne informacje zawarte w tekstach słuchanych i materiałach filmowych,
- potrafią wyszukać odpowiedni materiał służący poszerzeniu znajomości języka angielskiego na ogólnie dostępnych stronach internetowych,
- uczą się przygotowując różne rodzaje zadań dla swoich kolegów i koleżanek,
- doskonalą umiejętności pracy w parach i grupie.
Nauczyciel:
- przekonuje, że umiejętność odbioru tekstów słuchanych jest istotna w skutecznym posługiwaniu się językiem obcym w życiowych sytuacjach (np. komunikaty na lotnisku, ogłoszenia w centrum handlowym),
- zachęca uczniów do korzystania z rozrywkowych źródeł języka angielskiego (np. filmów, reklam, teledysków) w bardziej świadomy sposób,
- podpowiada, jak znaleźć odpowiednie materiały.

VI. Tematyka zajęć
Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla II etapu edukacyjnego. Są one rozwinięciem dla umiejętności praktycznych szczególnie słuchania ze zrozumieniem. Po każdym z obejrzanych/wysłuchanych materiałów filmowych czy muzycznych następuje szereg zadań, które:
- sprawdzają stopień zrozumienia treści materiału,
- utrwalają zawarte w materiale środki leksykalne czy też konstrukcje gramatyczne,
- pozwalają uczniom na kreatywne działania takie jak: wyciąganie wniosków, odgadywanie, układanie dialogów, historii i prezentowanie ich przed resztą grupy.

VII. Ewaluacja
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:
- ankietę wśród uczestników dotyczącą atrakcyjności i efektywności prowadzonych zajęć,
- rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami.
Szczegółowa analiza wyników ankiety oraz przeprowadzonych rozmów pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy w zakresie rozwijania umiejętności słuchania ze zrozumieniem oraz poszerzania wiedzy za pomocą ogólnie dostępnych materiałów filmowych i muzycznych.
Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi szkoły.

VIII. Spodziewane efekty
Wpływ na uczniów:
- doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, wyciągania wniosków, oceniania intencji autora materiału filmowego lub muzycznego,
- zaangażowanie w pracę z filmem, tekstem piosenki, obrazem,
- wzbudzenie motywacji do przyswajania słownictwa i zagadnień gramatycznych zawartych w rozrywkowych źródłach języka angielskiego.


Wpływ na pracę szkoły:
- podnoszenie wyników edukacyjnych uczniów zwłaszcza z zakresu słuchania ze zrozumieniem, ale także z zakresu środków językowych czy zagadnień gramatycznych,
- kształtowanie postawy ucznia otwartego na zdobywanie wiedzy z otaczających go filmów, piosenek, ogłoszeń, komunikatów w języku angielskim.

IX. Podsumowanie
Niniejsza innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących z zaangażowania w umiejętny i świadomy sposób ogólnie dostępnych materiałów filmowych i muzycznych do nauki języka angielskiego.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.