Katalog Katarzyna Donderowicz, 2019-05-15 Ślesin Język angielski, Różne Innowacja pedagogiczna - Język angielski... to nie tylko karty pracy.Załącznik do uchwały Rady Pedagogicznej Szkoły Podstawowej w Licheniu Starym INNOWACJA PEDAGOGICZNA metodyczna Katarzyna Donderowicz JĘZYK ANGIELSKI… TO NIE TYLKO KARTY PRACY JĘZYK ANGIELSKI… TO NIE TYLKO KARTY PRACY Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa im. mjr. Henryka Sucharskiego w Licheniu Starym Autor: Katarzyna Donderowicz Temat: Język angielski… to nie tylko karty pracy Przedmiot: język angielski Rodzaj innowacji: metodyczna Data wprowadzenia: 01.10.2018r. Data zakończenia: 31.05.2019r. Zakres innowacji: Adresatami innowacji są chętni uczniowie klas IV-VI. Czas realizacji obejmuje rok szkolny 2018/19. Zajęcia innowacyjne odbywać się będą raz w tygodniu w ramach zajęć rozwijających zainteresowania uczniów. Niniejsza innowacja ma na celu poszerzyć i udoskonalić znajomość języka angielskiego z wykorzystaniem filmów w tym języku. Ma ona zachęcić i zmotywować uczniów do korzystania z oryginalnych angielskich tekstów i filmów oraz postrzegania ich jako źródła nowego słownictwa czy konstrukcji gramatycznych. Motywacja wprowadzenia innowacji: Innowacja „Język angielski… to nie tylko karty pracy” jest moją odpowiedzią na potrzebę uczenia się języka obcego (zarówno słownictwa, jak i gramatyki) z oryginalnych lub dostosowanych materiałów (np. filmy, piosenki, fragmenty opowiadań, żarty). Utrwalanie konkretnych zagadnień w oderwanych od kontekstu materiałach np. uzupełnianiu zdań czasownikami w odpowiedniej formie często okazuje się mało skuteczne. Ćwiczenia takie często wykonywane są mechanicznie bez zastanowienia, co sprawia, że uczeń nie potrafi ich zastosować w konkretnej życiowej sytuacji. Wieloletnie obserwacje uzmysłowiły mi, że uczniom brakuje czasami odniesienia między tym, co poznają na zajęciach języka angielskiego, a prawdziwymi sytuacjami, w których mogliby użyć nowych zagadnień. Dlatego też główną przyczyną opracowania innowacji z tego przedmiotu była potrzeba pokazania im, że uczą się języka obcego, żeby korzystać z niego jak najczęściej czerpiąc z tego przyjemność i satysfakcję. Chciałabym też przekonać ich, że język angielski nie musi kojarzyć się tylko z nieskończoną ilością zdań do uzupełnienia i kolumn słówek do nauczenia. Opis innowacji: I. Wstęp Innowacja ma na celu uaktywnić i zachęcić uczniów do korzystania z języka angielskiego jak najczęściej i nie kojarzyć go tylko z wydrukowanymi, powielanymi kartami pracy lub ćwiczeniami w zeszytach ćwiczeń często oderwanymi od naturalnych życiowych sytuacji. Nauka języka obcego z wykorzystaniem filmu czy piosenki wydaje się znacznie atrakcyjniejsza i bardziej naturalna dla ucznia niż wypełnianie kolejnych kart pracy. Należy pamiętać, że współcześni uczniowie to pokolenie, które ma szeroki dostęp do różnego rodzaju materiałów w języku angielskim. Zadaniem innowacji jest zatem także uświadomienie uczniom i zachęcenie ich do nauki języka właśnie poprzez słuchanie i oglądanie tych rozrywkowych materiałów. II. Założenia ogólne 1. Innowacja skierowana jest do uczniów klas IV-VI. 2. Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach: - wykorzystanie filmów, piosenek w języku angielskim, - aktywne przyswajanie słownictwa i zasad gramatycznych zawartych w wykorzystanych materiałach. III. Cele innowacji Cel główny: - przekonanie uczniów o możliwości uczenia się języka obcego z ogólnie dostępnych materiałów filmowych i muzycznych, - przyswajanie zagadnień z języka angielskiego z ogólnie dostępnych materiałów filmowych i muzycznych, Cele szczegółowe: - rozwijanie zainteresowania językiem angielskim, - doskonalenie umiejętności pracy zespołowej, - wyszukiwanie, wysłuchiwanie nowego słownictwa, nowych struktur gramatycznych w obejrzanych filmach, wysłuchanych piosenkach, - wysnuwanie wniosków dotyczących obejrzanych sytuacji i przedstawianie ich reszcie grupy (z zastosowaniem konkretnych struktur gramatycznych), - umiejętność znalezienia filmów, które mogą posłużyć poszerzeniu wiedzy leksykalnej lub gramatycznej, - zachęcanie uczniów do samodzielnego przygotowania ćwiczeń do wybranych materiałów filmowych lub muzycznych. IV. Metody i formy Przebieg zajęć jest urozmaicony: - projekcja krótkich filmów, - słuchanie piosenek, - praca z materiałem obrazkowym. Po każdym materiale filmowym lub muzycznym następują zróżnicowane zadania: - wysnuwanie wniosków, - opowiadanie wydarzeń, - układanie dialogów do filmów prezentowanych bez głosu, - odgadywanie emocji bohaterów filmów czy teledysków prezentowanych bez głosu, - układanie napisów/obrazków w odpowiedniej kolejności, - odpowiedzi na pytania: Co było prędzej? Co będzie dalej? Uczniowie pracują zarówno indywidualnie, w parach oraz w grupach. V. Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji) Uczniowie: - w naturalny sposób przyswajają środki leksykalne oraz konstrukcje gramatyczne zawarte w materiale filmowym lub muzycznym, - wychwytują konkretne informacje zawarte w tekstach słuchanych i materiałach filmowych, - potrafią wyszukać odpowiedni materiał służący poszerzeniu znajomości języka angielskiego na ogólnie dostępnych stronach internetowych, - uczą się przygotowując różne rodzaje zadań dla swoich kolegów i koleżanek, - doskonalą umiejętności pracy w parach i grupie. Nauczyciel: - przekonuje, że umiejętność odbioru tekstów słuchanych jest istotna w skutecznym posługiwaniu się językiem obcym w życiowych sytuacjach (np. komunikaty na lotnisku, ogłoszenia w centrum handlowym), - zachęca uczniów do korzystania z rozrywkowych źródeł języka angielskiego (np. filmów, reklam, teledysków) w bardziej świadomy sposób, - podpowiada, jak znaleźć odpowiednie materiały. VI. Tematyka zajęć Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla II etapu edukacyjnego. Są one rozwinięciem dla umiejętności praktycznych szczególnie słuchania ze zrozumieniem. Po każdym z obejrzanych/wysłuchanych materiałów filmowych czy muzycznych następuje szereg zadań, które: - sprawdzają stopień zrozumienia treści materiału, - utrwalają zawarte w materiale środki leksykalne czy też konstrukcje gramatyczne, - pozwalają uczniom na kreatywne działania takie jak: wyciąganie wniosków, odgadywanie, układanie dialogów, historii i prezentowanie ich przed resztą grupy. VII. Ewaluacja W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi: - ankietę wśród uczestników dotyczącą atrakcyjności i efektywności prowadzonych zajęć, - rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami. Szczegółowa analiza wyników ankiety oraz przeprowadzonych rozmów pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy w zakresie rozwijania umiejętności słuchania ze zrozumieniem oraz poszerzania wiedzy za pomocą ogólnie dostępnych materiałów filmowych i muzycznych. Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi szkoły. VIII. Spodziewane efekty Wpływ na uczniów: - doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, wyciągania wniosków, oceniania intencji autora materiału filmowego lub muzycznego, - zaangażowanie w pracę z filmem, tekstem piosenki, obrazem, - wzbudzenie motywacji do przyswajania słownictwa i zagadnień gramatycznych zawartych w rozrywkowych źródłach języka angielskiego. Wpływ na pracę szkoły: - podnoszenie wyników edukacyjnych uczniów zwłaszcza z zakresu słuchania ze zrozumieniem, ale także z zakresu środków językowych czy zagadnień gramatycznych, - kształtowanie postawy ucznia otwartego na zdobywanie wiedzy z otaczających go filmów, piosenek, ogłoszeń, komunikatów w języku angielskim. IX. Podsumowanie Niniejsza innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących z zaangażowania w umiejętny i świadomy sposób ogólnie dostępnych materiałów filmowych i muzycznych do nauki języka angielskiego. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |