Katalog Małgorzata Adamiuk, 2019-05-10 Biała Podlaska Język angielski, Program nauczania Bajkowe spotkania czytelnicze w języku angielskim„Bajkowe spotkania czytelnicze w języku obcym” PROGRAM NAUCZANIA JĘZYKA ANGIELSKIEGO REALIZOWANY W RAMACH ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ OPRACOWANIE I REALIZACJA: Małgorzata Adamiuk ROK SZKOLNY: 2018/2019 I. WSTĘP Język obcy obecny we wszystkich etapach edukacji dziecka jako narzędzie komunikacji, znakomicie pobudza intelektualny rozwój, uwrażliwia na zjawisko odrębności kulturowej użytkowników języka, a przez to kształtujące postawy tolerancji i przyjaźni w stosunku do odmiennych kultur i języków. Promowanie czytelnictwa w języku obcym jest ściśle połączone z procesem nauki samego języka w sposób przyjazny dla dziecka. Połączony z zabawą oraz grami językowymi stanowi doskonale narzędzie w nauczaniu języka obcego. Zastosowanie metody projektu umożliwia również naukę wielu potrzebnych umiejętności takich jak praca w grupie i praca samodzielna. Sprawia, że uczniowie mają poczucie współodpowiedzialności za realizację przedsięwzięcia, a efekt pracy buduje odczucie satysfakcji i wzmacnia motywację do nauki. II.CELE OGÓLNE • Promowanie czytelnictwa w języku obcym wśród uczniów. • Rozwijanie w uczniach wrażliwości interkulturowej. • Pogłębianie świadomości językowej. • Kształtowanie poczucia własnej wartości poprzez udział w zabawach językiem obcym. • Przygotowanie uczniów do korzystania z metod i narzędzi edukacji interaktywnej, zwiększających zaangażowanie i aktywność uczniów. • Angażowanie wiedzy i umiejętności uczniów z różnych dziedzin. • Kształtowanie umiejętności wyszukiwania informacji. • Kształtowanie umiejętności pracy w zespole. • Rozwijanie twórczego myślenia. • Kształtowanie umiejętności planowania, organizowania i samooceny własnej pracy. • Uczenie prezentowania własnej wiedzy i umiejętności. • Budowanie poczucia odpowiedzialności za powierzone zadania. • Angażowanie wszystkich uczniów- nawet tych słabszych językowo. • Przełamanie rutyny. III.CELE SZCZEGÓŁOWE • Wykształcenie potrzeby otwartości na literaturę w języku obcym. • Rozwijanie wyobraźni, pamięci, pomysłowości, wzbudzanie w nich ciekawości świata. • Kształtowanie nawyku czytania książek i promocja czytelnictwa wśród młodych ludzi. • Wzbogacanie słownictwa z zakresu wybranych zagadnień. • Doskonalenie umiejętności językowych z zakresu mówienia, rozumienia ze słuchu oraz czytania. • Osiągnięcie umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji na podstawie czytanego tekstu. • Uświadomienie istoty uczenia się języka obcego i wskazanie możliwości wykorzystania go dla pogłębienia rozwoju emocjonalnego i intelektualnego. • Ukształtowanie samodzielności oraz pracy w grupie w procesie uczenia się języka obcego. • Kształtowanie umiejętności prezentacji własnych dokonań. IV.WARUNKI REALIZACJI PROGRAMU Proponowany program może być realizowany w sali lekcyjnej z tablicą interaktywną. Realizacja programu obejmuje chętnych uczniów klas drugich i trzecich szkoły podstawowej i będzie prowadzona w trakcie roku szkolnego 2018/2019. W trakcie realizacji programu zaplanowano przeprowadzenie cyklu ok 15 zajęć rozwijających zainteresowanie językiem. Metoda projektu wykorzystana w programie daje możliwość pracy uczniom o zróżnicowanym poziomie umiejętności językowych. V.TREŚCI KSZTAŁCENIA Przedstawione w niniejszym programie treści nauczania uwzględniają wymagania opisane w podstawie programowej dla I etapu edukacyjnego 1.I. Treści oparte są na serii lektur w języku obcym dostosowanym do poziomu językowego uczniów. Proponowane hasła treści nauczania obejmują zakres tematyczny zgodny z rozporządzeniem MEN. Treści nauczania ujęto w następujących działach: 1. ja i moi bliscy (rodzina, przyjaciele); 2. moje miejsce zamieszkania (mój dom, moja miejscowość); 3. popularne zawody; 4. jedzenie; 5. święta i tradycje, mój kraj; 6. sport; 7. moje samopoczucie; 8. świat baśni i wyobraźni. Na każdy dział zostaną przeznaczone ok dwa zajęcia: - Słuchanie lektury w języku obcym. - Oglądanie fragmentu animacji w języku obcym. - Wykonanie zadań oraz prac w celu utrwalenia poznanej wiedzy. - Prezentowanie dokonań – dzielenie się wiedzą z innymi. Wszystkie dokonania będą na bieżąco dokumentowane i kolekcjonowane, aby potem móc je przedstawić w formie projektu edukacyjnego na gazetce szkolnej. VI. FORMY I METODY PRACY • Praca indywidualna i w grupie. • Praca z tekstem, z dodatkowymi materiałami. • Gry i zabawy językowe. • Mapa myśli. • Techniki audio – wizualne (nagrania DVD, CD). • Nauka przez słuchanie piosenek, wierszyków, rymowanek. Procedury osiągania celów szczegółowych – metody pracy i środki dydaktyczne: • Metody aktywizujące. • Wyszukiwanie i selekcjonowanie informacji, umiejętność prezentacji efektów własnej pracy oraz jej samoocenę. • Metoda projektów aktywizująca uczniów z wykorzystaniem burzy mózgów oraz pracy w małych grupach. Środki dydaktyczne: - lektury z języku obcym - nagrania filmów animowanych - tablica interaktywna VII. ZAKŁADANE OSIĄGNIĘCIA • Uczeń wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka; • Uczeń posiada podstawowe informacje o kraju, w których ludzie posługują się danym językiem obcym. • Promowanie czytelnictwa z języku obcym. • Rozwijanie zainteresowań językiem obcym i poszerzanie wiedzy językowej. • Rozwijanie świadomości kulturowej krajów anglojęzycznych. • Znajomość podstawowych struktur oraz słownictwa. • Wykorzystanie zdobytych wiadomości i umiejętności językowych w praktyce. • Wyrobienie szacunku i tolerancji wobec innych kultur. • Głównym celem programu jest aktywizowanie uczniów i motywowanie ich do nauki języka m.in. poprzez ich udział w zabawach i grach językowych opartych na lekturach. • Zajęcia mają za zadanie przełamanie rutyny w nauce języka oraz angażowanie wszystkich uczniów – nawet tych słabszych językowo. Uczeń: - potrafi słuchać ze zrozumieniem lektur w języku obcym - potrafi rozwiązać zadanie na podstawie tekstu słuchanego - reaguje na polecenia; - rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami; - powtarza wyrazy i proste zdania; - reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia; - współpracuje w zespole; - występuje publicznie używając języka obcego; - jest zmotywowany do dalszego zdobywania wiedzy i kształcenia umiejętności językowych. Pozostałe przewidywane osiągnięcia uczniów są jednoznaczne ze szczegółowymi celami nauczania. VIII. EWALUACJA -bieżąca obserwacja-aktywność na zajęciach - autorefleksje uczniów - ankieta skierowana do uczniów, badająca atrakcyjność i efektywność zajęć - obecność na zajęciach - zaangażowanie w zajęcia - ocena pracy projektowej IX. BIBLIOGRAFIA H. Komorowska „O programach prawie wszystko.” Warszawa 1999 H. Komorowska „Metodyka nauczania języków obcych.” Warszawa 2002 I. Studzińska „Program nauczania języka angielskiego dla I etapu edukacyjnego” Podstawa programowa kształcenia ogólnego, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. Opracowała: Małgorzata Adamiuk Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |